paljonko jää KÄYTTÖRAHAA/kk, kun...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyssäri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Itse olen kahden lapsen yh. Tuloina tällä hetkellä minimi elarit, lapsilisät, asumistuki ja kotihoidontuki = n.1000 e/kk. Asumme ok-talossa josta maksan asuntolainaa, koska se on minun haluamani luksus-asia ja toisaalta olen valmis luopumaan monista asioista voidakseni hoitaa kuopusta kotona kolmevuotiaaksi, mikä on minusta jo todellista luksusta. Se joka kiikuttaa lapsensa kymmenkuisena hoitoon päästäkseen ansaitsemaan rahaa etelänmatkaan ei voi ikinä enää olla lapsen varhaisvuosia sen kanssa, mutta minäpäs voin joskus vielä päästä sinne etelään...

Onko sinusta tosiaan paha juttu, jos menee töihin, eikä jää elämään tuilla? Vakipaikan omaavat vielä käsittää, mutta muutoin se on riski!!! Kyllä lapsi tarvii turvaa vuosia, raha toki ei sitä yksinään tuo, mutta lisää kyllä mahdollisuuksia lapsille. Ei kaikki ole niin pahaa "ylellisyyttä". Tuskin kukaan menee töihin etelänmatkojen takia ja kiikuttaa pientä lasta hoitoon sen takia.

Lainaa varten tarvii olla muistaakseni 15% asunnon hinnasta koossa tai sitten takaajat. Jos ei em. ole, niin ei lainaa taida saada, jos ei ole työtä.

Ja kuten edellä joku kirjoitti tuloistaan, ei työssäkäyvät paljon sinua (mami) enemmän ansaitse työssä käydessään.

Itse en käy työssä etelänmatkojen yms. takia, vaan ihan turvatakseni tulevaisuuden ja elättääkseni lapseni nyt ja myös jatkossa. Kuten tiedetään, työötömyysaste on korkea ja tilanteet muuttuvat jatkuvasti.

En ymmärrä tätä kotona olevien hyökkäystä työssäkäyviä kohtaan. Pikemminkin voisivat ihmetellä, miksi kotona olevien lapset pääsevät tarhaan. Miksi tarha silloin onkin paras paikka lapselle????

En todellakaan halveksi työssäkäyviä! Elämäntilanteita on erilaisia ja niin on myös elämän arvoja. Minä siis haluan olla lasten kanssa kotona vaikka joudummekin tinkimään monista asioista, mutta jos joku toinen valitsee, tai on pakotettu tekemään toisin, se ei ole minun mielestäni yhtään huonompi. Sitten on vain elettävä valintojensa kera.

Mitä tulee tuilla elämiseen...
... muistaakseni kotihoidontuella kotona hoidettavat lapset tulevat yhteiskunnalle keskimäärin 200% halvemmaksi kuin päivähoidossa olevat!

Mitä tulee tuilla elämiseen...
... muistaakseni kotihoidontuella kotona hoidettavat lapset tulevat yhteiskunnalle keskimäärin 200% halvemmaksi kuin päivähoidossa olevat!
[/quote]

Varmasti mutta jostain ne rahat otetaan?

Arvovalinnoista. Kyllä lapsi on tärkein ja kaikki muu tulee perässä. Ainakin itse olen reissaillut jo plajon, joten en koe luopuvani mistään jos ei heti lapsen kanssa pääsekään. Kotona olisin pitkään jos olisi mahdollista.

Yhteistyössä