Paljonko isä saa karjua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tuittu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tuittu"

Vieras
Ainoa asia, mistä mieheni ja minä olemme lasten kasvatuksessa eri mieltä, on se miten hermostunut vanhempi saa olla lapselle. Miehelläni mielestäni keittää yli. Siinä tulee epämukava olo itsellekin kun mies karjuu esikouluikäiselle ja antaa vauhtia tönäisemällä eteenpäin, jos lapsi ei mene arestiin kun on käsketty.

Meidän lapsi uhmaa kyllä tahallaan ja olen yhtä mieltä siitä, että me ei vanhempina voida sitä hyväksyä. Mutta se kun mies on silmin nähden aivan hermona saa minut asettumaan joskus lapsen puolelle tai sättimään miestä siitä lapsen kuullen (mitä ei saisi tehdä, koska siinä menee isän auktoriteetti....). Sellainen raivoaminen pelottaisi aikuistakin..

Mietin vaan että miten teillä? Monestihan se on perinteisessä perhemallissa ollut isä jota viimekädessä totellaan, jos ei muuta uskota. Olen itse kasvanut ilman isää ja pohdin joskus olenko liian "tottumaton" miehiseen käytökseen enkä tiedä mikä on normaalia. Tosin hermostumista ei mielestäni pidä suvaita naiselta eikä mieheltä, jos se saa aikuisen jo tuuppaamaan lasta. Tuntuu että sillon ollaan jo lähellä sitä pistettä kun joku kerta hermostuksissa satuttaa lasta.

Ei siis aina, mutta onko joskus sallittua vanhemman polttaa päreensä? Tekeekö teillä niin isä vai äiti?

Meillä se olen minä, joka karjahtaa kun tarve vaatii, ja kyllä se on sellainen ärähdys, että sitä on tähän asti uskonut jokainen tenava. Minusta ei saa mennä tuuppimaan lasta, se on väärin, mutta kyllä esim riehuvan/juoksevan lapsen saa pysäyttää ennen kuin käy pahasti.

Mun mielestä aikuisen pitäisi pystyä hillitsemään itsensä. Ärähtäminen eri asia kuin sellainen idioottimainen raivoaminen. Mä en haluaisi asua ihmisen kanssa, joka tönii ja karjuu, enkä halua, että lapsenikaan joutuisi sellaisen kanssa elämään.

Yhteistyössä