Paljonko elatusapua kannattaa ehdottaa?

Mies siis jätti minut (raskaana) ja 1,5v poikamme ja lähti lähes vaihdevuotisen naikkosen mukaan ja haki avioeron. Siihen päivään asti oli aina hyvinkin välittävä, rakastava ja vastuullinen isä ja aviomies enkä olisi voinutkaan meille kuvitella tällaista ikinä tapahtuvaksi.

Tilanne on kuitenkin se, että minä en voi tässä tilassa hakea töitä, olen ihan minimi kotihoidontuilla eikä työpaikkaa odottamassa seuraavan äitiysloman jälkeen. Mies on tuonut leivän pöytään, koska tienaakin todella hyvin, bruttotulot 5500?/kk, tosin eihän siitä niin paljon käteen jää kun työsuhdeauto (kallis) ja verot menevät pois.

Olen ajatellut ehdottaa elatusavuksi 500?/kk, koska lasten elintason tulee säilyä eikä niin, että mies voi alkaa kuluttaamaan itseensä tuhottomasti kun on lapsistaan eroon päässyt.
 
Tuo kuulostaa kyllä tosi suurelta summalta ( 250 ?/ kk/ lapsi ). Huomioithan myös sen, että sinulla on samalla tavalla elatusvelvollisuus lapsiasi kohtaan. Eli sinulla pitäisi löytyä se sama summa per lapsi per kuukausi. Ja vielä kun tuohon lisätään lapsilisät niin aika paljon olisi kulutus per lapsi kuukaudessa.

Sinuna laskettaisin summan lastenvalvojalla kun sinne menette. Itse teimme näin ja summaksi tuli 200 ? / kk. Tähän en ollut tyytyväinen ja pyynnöstäni isä maksaa elatusta 160 ? kk =) Sopimus väliaikainen, voimassa vuoden.

Muistathan, että ei se raha kaikkein tärkeintä ole, vaan se vanhempien Rakkaus, Hoiva ja Huolenpito!!! Ja se, että se Isi tapaa ja pitää niitä lapsia luonaan!!!
 
Itseasiassa tuo 250?/kk on alle kouluikäiselle lapselle laskettu perustarve elatusavuksi ja siihen päälle lasketaan mm. vakuutukset, harrastukset ja muut kulut, joita lapsesta aiheutuu. Ja tilanne tosiaan se, että minulta ei todellakaan löydy samanlaisia summia / kk kuin mieheltä. Olen raskaana, enkä voi tuloja mitenkään edes hankkia ennen vanhempainvapaan loppumista. Tällöin päävastuu elatuksesta jää miehelle. Enkä tulevaisuudessakaan voi yltää samoihin tuloihin kuin mies.
Eihän voi olla reilua lapsia kohtaan, että lapset hylättyään mies saa kuluttaa itseensä mielin määrin ja maksaa minimejä ja lapset pukeutuvat vai kirppisvaatteisiin sen vuoksi, että isä jätti? Kenen edun mukaan näitä asioita päätetään? Käsittääkseni lasten. Ja lapsilla on oikeus säilyttää tietty elintaso jatkossakin. Aion siis ehdottaa 500?/lapsi eli kahdesta lapsesta yhteensä 1000?/kk.
 
Alle kouluikäisen lapsen elatuksen tarve on keskiarvollisesti 480 ? kuussa, sisältäen kaiken mitä edellä mainitsit ( perusmenot, asuminen hygienia, vaatteet etc. Harrastusmenot ovat erikseen joista kannattaa tehdä lv:lla sopimus ja kirjata se siihen elatussopimukseen!). Tästä summasta vähennetään lapsilisä 100 ? ( yh-korotus lasketaan sinulle tuloiksi ) ja loppu summa jaetaan vanhempien kesken elatuskyky huomioiden. Muistathan, että yksinhuoltajana sinulla on oikeus asumistukeen ja yh-korotukseen ja ne lasketaan sinulle tuloiksi. Viime kädessä voit hakea kunnalta myös toimeentulotukea!

Jotenkin tuntuu kohtuuttomalta vaatia 1000 ?/ kk ! Enkä kyllä uskokaan, että läpi menee, varsinkaan jos perusteluina on " Onko isällä oikeus mällätä rahoillaan kun on lapsensa hyljännyt? ". Mutta yrittänyttä ei laiteta ;)

Voin kertoa itsestäni sen verran, että olen lastani odottanut yksin alusta alken. Äitiyslomalla ollessani tuloni olivat / kk: äitiyspäiväraha netto 750 ?/kk, lapsilisä 136,60 ?, elatus 125 ? ( vaikka isällä nettotulot 2200 ?/ kk ) ja asumistuki 160 ?. Näistä maksoin asuntolainaa + yhtiövastiketta 500 ? / kk ja loput jäi muuhun elämiseen ja laskuihin. Kyllä se vaan on niin, että jostain täytyy tinkiä ja itse tingin sitten omasta luksuksestani. Kyllä minulle pääasia oli se, että lapsella on mahdollisimman turvallista ja rakastettavaa olla!!!

Ja muok, muoks... lapselleni en ole ostanut ensimmäistäkään vaatetta kirpparilta, kaikki on uutena ostettu!

 
Alkuperäinen kirjoittaja Pipsa Possu:
Alle kouluikäisen lapsen elatuksen tarve on keskiarvollisesti 480 ? kuussa, sisältäen kaiken mitä edellä mainitsit ( perusmenot, asuminen hygienia, vaatteet etc. Harrastusmenot ovat erikseen joista kannattaa tehdä lv:lla sopimus ja kirjata se siihen elatussopimukseen!). Tästä summasta vähennetään lapsilisä 100 ? ( yh-korotus lasketaan sinulle tuloiksi ) ja loppu summa jaetaan vanhempien kesken elatuskyky huomioiden. Muistathan, että yksinhuoltajana sinulla on oikeus asumistukeen ja yh-korotukseen ja ne lasketaan sinulle tuloiksi. Viime kädessä voit hakea kunnalta myös toimeentulotukea!
Jotenkin tuntuu kohtuuttomalta vaatia 1000 ?/ kk ! Enkä kyllä uskokaan, että läpi menee, varsinkaan jos perusteluina on " Onko isällä oikeus mällätä rahoillaan kun on lapsensa hyljännyt? ". Mutta yrittänyttä ei laiteta ;)

Voin kertoa itsestäni sen verran, että olen lastani odottanut yksin alusta alken. Äitiyslomalla ollessani tuloni olivat / kk: äitiyspäiväraha netto 750 ?/kk, lapsilisä 136,60 ?, elatus 125 ? ( vaikka isällä nettotulot 2200 ?/ kk ) ja asumistuki 160 ?. Näistä maksoin asuntolainaa + yhtiövastiketta 500 ? / kk ja loput jäi muuhun elämiseen ja laskuihin. Kyllä se vaan on niin, että jostain täytyy tinkiä ja itse tingin sitten omasta luksuksestani. Kyllä minulle pääasia oli se, että lapsella on mahdollisimman turvallista ja rakastettavaa olla!!!

Ja muok, muoks... lapselleni en ole ostanut ensimmäistäkään vaatetta kirpparilta, kaikki on uutena ostettu!
Eli ennemmin hakea toimeentulotukea kuin vaatia kohtuullista elatusmaksua isältä, voi voi sinua.
 
Moi.

Olen Pipsa Possun kanssa samoilla linjoilla. Kyllähän ihminen itse hankkimillaan rahoilla saa mällätä jos haluaa ja kyse on LAPSEN elatuksesta joka jaetaan vanhempien kesken elatuskyvyn mukaan joka on määritelty oikeusministeriön sivuilla juuri niinkuin pipsa possu kirjoitti.

Mut asia mitä ajattelin kysäistä on että onko exäsi todella hylännyt lapsensa eli ei halua tavata heitä?? Lasten kannalta kannattaisi kuitenkin yrittää pysyä väleissä vaikka se sinusta voi tuntua tällä hetkellä mahdottomalta kun miehesi kuitenkin lähti toisen naisen mukaan. Se että yrittää kostoksi nyhtää exältä mahdollisimman paljon rahaa aiheuttaa vaan lisää riitaa ja lapset kärsii. Kannattaisi yrtittää löytää molempia tyydyttävä kompromissi. Lasten elintasohan laskee yleensä aina eron myötä ja exän tehtävä ei ole pitää experheen elintasoa yllä vaan huolehtia omalta osaltaan lasten elatuksesta.

Itsellä ei ole koskaan ollut tuollaisia rahoja käyttää lapsiin ja kuitenkin olen saanut ostettua kaikki vaatteen uusina kaupasta. Rahaahan saa menemään vaikka miten paljon tai vähän, kuka käyttää rahaa mitenkin mut jokaisen on kuitenkin elettävä omien varojensa mukaan.

Voimia sulle, tilanteesi on varmasti raskas :hug:
 
Niin EevaRouva kuten huomaat ei täältä palstalta tule muita neuvoja kuin että tyydy minimiin, ei sinun lapsiesi tule saada mitään kun kerran ei muidenkaan saa. Aika paskoja neuvoja tulee että sossun asiakkaaksi vaan, tällaistähän se täällä on.
Seuraavaksi saat sitten paskaa niskaan jos olet sossun asiakas, että mitä vittua sitä tehdä lapsia kun ei kerran ole varaa niitä elättää.

 
Pepparin kanssa samoilla linjoilla :D Turha täällä on tosiaan kysellä, sossun luukulle vain ja tyydytään minimielatusapuihin, eihän se todellakaan ole isän velvollisuus kantaa taloudellista vastuuta jos jättää raskaana olevan vaimonsa ja lapset... :kieh: Ja kostosta ei kukaan ole mitään puhunut, kyse on seuraavista 18 vuodesta, joiden aikana menoja varmasti tulee olemaan. En aio olla katkera palstallavalittaja, joka jälkikäteen marmattaa kun ei tajunnut pyytää tarpeeksi ja nyt ollaan niin pirun tiukoilla ja mies ei anna rahaa ja lapset näkee nälkää ja isä käy etelänlomilla... :headwall: Lasten etua tässä ajatellaan ja lasten etu olisi ollut se, että isä olisi säilynyt kuvioissa mukana eikä lähtenyt. Siihen kun ei pystynyt, on velvollinen muilla keinoilla kantamaan lapsistaan vastuun.
 
Alkuperäinen kirjoittaja EevaRouva:
Pepparin kanssa samoilla linjoilla :D Turha täällä on tosiaan kysellä, sossun luukulle vain ja tyydytään minimielatusapuihin, eihän se todellakaan ole isän velvollisuus kantaa taloudellista vastuuta jos jättää raskaana olevan vaimonsa ja lapset... :kieh: Ja kostosta ei kukaan ole mitään puhunut, kyse on seuraavista 18 vuodesta, joiden aikana menoja varmasti tulee olemaan. En aio olla katkera palstallavalittaja, joka jälkikäteen marmattaa kun ei tajunnut pyytää tarpeeksi ja nyt ollaan niin pirun tiukoilla ja mies ei anna rahaa ja lapset näkee nälkää ja isä käy etelänlomilla... :headwall: Lasten etua tässä ajatellaan ja lasten etu olisi ollut se, että isä olisi säilynyt kuvioissa mukana eikä lähtenyt. Siihen kun ei pystynyt, on velvollinen muilla keinoilla kantamaan lapsistaan vastuun.
Juurikin näin!!
 
Mä en ainakaa ehdottanut minimi elaria vaan KOHTUULLISTA KOMPROMISSIA!

Mut mulle ei vieläkään selvinnyt että jättikö vain sinut vai myös lapset niin ettei halua heitä tavata?Vaikka tällä hetkellä susta voi tuntua tosi pahalta kun mies lähti niin yritä ainakin lasten kuullen hillitä ettet puhu niin että isä on heidät hylännyt JOS haluaa heitä tavata.Lasten etu ei kuitenkaan ole jos mies olisi kotona muttei rakastaisi sua, lapset on hyviä vaistoamaan sellaiset asiat. Mun mielestä enemmän lasten etu on sovussa olevat vanhemmat kuin riitaisat rakkaudettomassa liitossa olevat vanhemmat.Tää palsta on musta just siitä hyvä että täällä pääsee purkamaan kiukkuaan niin ettei lasten kuullen ole pakko haukkua toista vanhempaa :) . Tossa sun kirjoituksessa on kuitenkin vähän dramatisointia mukana, mä tunnen monta yh:ta pienemmillä elareilla ja tuloilla eikä heidän lapset kyllä näe nälkää.

Toivottavasti pääsette sopuun kunhan "savu" laantuu.
 
514? (varmaan hän äitiyslomalla)+136.60 lapsilisä+ elari(luultavasti isompi kuin minimi) toisesta lapsesta 146.60+elari+ mahdollinen asumistuki, eihän sillä herroiksi elä mutta toimeen tulee. Työ tuloilla pärjää varmasti paremmin kunhan töihin lähtee :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu68:
514? (varmaan hän äitiyslomalla)+136.60 lapsilisä+ elari(luultavasti isompi kuin minimi) toisesta lapsesta 146.60+elari+ mahdollinen asumistuki, eihän sillä herroiksi elä mutta toimeen tulee. Työ tuloilla pärjää varmasti paremmin kunhan töihin lähtee :)
Tota asumistuki ei sillai ole tuloa jolla tulla toimeen, vaan sillä tuetaan vähävaraista asujaa. Tosta 514? vielä menee osa vuokraan.
Toivottavasti sä Peuhu et tunne kovin montaa noin huonossa jamassa olevaa. Ja varmaan ap:llä menee tovi ennenkuin pääsee ansiotyöhön kun ei Suomessa taideta ihan vauvoja ottaa päivähoitoon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu68:
514? (varmaan hän äitiyslomalla)+136.60 lapsilisä+ elari(luultavasti isompi kuin minimi) toisesta lapsesta 146.60+elari+ mahdollinen asumistuki, eihän sillä herroiksi elä mutta toimeen tulee. Työ tuloilla pärjää varmasti paremmin kunhan töihin lähtee :)
No mun on ainakin ollu pakko tulla toimeen eihän mun oo siis tarvinnu vuokraa itse maksaa kokonaan. Mutta ap kohdalla nyt tuntuu että on katkera vaikka ei sitä itse myönnä. Kohtuulliseks mä voisin olettaa sen että sais molemmista ton yht 500 euroa ja erikseen sovittu että osallistuu muihin isoihin menoihi lasten suhteen esim ulkoilupuvut ja joskus myös opiskelut. Niin ja nyt on lapsuudessa kaiken näköisiä pyörien ja ym. Ostoa! Että silloin esim isä ostaisi tommoiset jutut!
 
Eemiskä, miksi ei saisi olla katkera? Kyllä siinä varmasti ensimmäisenä on katkeruus mielessä, ennenkuin asiasta pääsee yli. Mitä yli-ihmisiä te muut olette? Ei tuntuisi missään tuo tilanne teillä vai? Hymyssä suin vailla katkeruuden häivää?
Kyllä katkera saa olla, se kuuluu suruun ja sen kun käy läpi, siitä pääsee eroon.
 
...täällähän kummallisesti aletaan ihmisten kirjoituksia vääristelemään!!!

En todellakaan kirjoituksessani ole EevaRouvaa soskun asiakkaaksi tunkenut! Annoin vain neuvon, että jos tulot eivät elämiseen riitä, niin on vaihtoehto myös hakea toimeentulotukea!!! Ja jos tulot ovat enemmän kuin norminmukaiset menot, niin eihän sieltä sitä toimeentulotukea tule ja näin ollen välttyy siltä "soskun asiakas"- leimalta!!!

Ja toisekseen, kukaan meistä ei ole kehottanut EevaRouvaa tyytymään minimielariin, vaan kertonut hänelle ihan todellisia asioita eli sen, että 1000 euroa kahdesta lapsesta on aikas paljon! Ja kun vielä hänellä pitäisi itsellään olla laitta se sama summa likoon.

Harmillista, että jotkut täällä tahallaan haluavat toisten " sanoja" vääristellä!!! Vai onko sitten ongelmia lukemisen ymmärtämisessä, sitä en tiedä?

Mua ei ainakaan harmita yhtään, jos Eeva sattuisi saamaan sen tonnin kuussa. Hyvä niin =) Mutta muistakaa vaan, että niitä lapsiakin on ajateltava, eikä sitä omaa katkeruutta sitä exää kohtaan! Elämä aina välillä mättää, mutta siitä suostakin pystyy nousemaan!!!

 
Alkuperäinen kirjoittaja Pipsa Possu:
...täällähän kummallisesti aletaan ihmisten kirjoituksia vääristelemään!!!

En todellakaan kirjoituksessani ole EevaRouvaa soskun asiakkaaksi tunkenut! Annoin vain neuvon, että jos tulot eivät elämiseen riitä, niin on vaihtoehto myös hakea toimeentulotukea!!! Ja jos tulot ovat enemmän kuin norminmukaiset menot, niin eihän sieltä sitä toimeentulotukea tule ja näin ollen välttyy siltä "soskun asiakas"- leimalta!!!

Ja toisekseen, kukaan meistä ei ole kehottanut EevaRouvaa tyytymään minimielariin, vaan kertonut hänelle ihan todellisia asioita eli sen, että 1000 euroa kahdesta lapsesta on aikas paljon! Ja kun vielä hänellä pitäisi itsellään olla laitta se sama summa likoon. Harmillista, että jotkut täällä tahallaan haluavat toisten " sanoja" vääristellä!!! Vai onko sitten ongelmia lukemisen ymmärtämisessä, sitä en tiedä?

Mua ei ainakaan harmita yhtään, jos Eeva sattuisi saamaan sen tonnin kuussa. Hyvä niin =) Mutta muistakaa vaan, että niitä lapsiakin on ajateltava, eikä sitä omaa katkeruutta sitä exää kohtaan! Elämä aina välillä mättää, mutta siitä suostakin pystyy nousemaan!!!
Tuo paksunnettu on siis täyttä puppua, vanhemmat osallistuvat lapsensa elatukseen elatuskykynsä mukaan, joka ei siis välttämättä ole 50-50.
Tämä on yleinen harhaluulo että molempien täytyy osallistua täsmälleen samalla summalla. Mitäs luulet pipsapossu, jos äidillä ei ole varaa osallistua lasten elatukseen ollenkaan, niin vapauttaako se samalla isänkin ettei tarvitse maksaa mitään? Vai olisiko isän osuus silloin 100%?
 
500? kahdesta lapsesta, mutta tonni niin huh huh sanon ma!!! Jos sulla ei ole varaa asua siina talossa, niin talo myyntiin. Kylla sita moni pari eron tullessa laittaa talon myyntiin, kun kummallakaan ei ole sita varaa pitaa.
 

Yhteistyössä