paljonko äitiysloma maksaa työnantajalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysynpähän vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysynpähän vaan

Vieras
oon puhunut töissä mun vauvahaaveistani täysin avoimesti ( olen osa-aikaisena ) ja työkaverit on vilpittömän onnellisia minun puolesta.

työnantajan mielipide asiaan on aivan toinen. hän on sitä mieltä, että "kirjoitetaan sopimus niin, että se päättyy ennen äitiysloman alkamista, sillä minä en aio sinun äitiyslomaasi maksella".. :o

mitä kustannuksia siitä työnantajalle tulisi, kun minä kuitenkin olen vain osa-aikaisena tarvittaessa ( lähinnä sesonkiaikaan) , joten minun äitiyslomalle ei edes tuuraajaa tarvitseisi ottaa?

työnantaja joutuu maksamaan täyden palkan muutamalta ekalta kuukaudelta mutta tämä kai vakituisen työsuhteen etu tai pitkä aikaisen sijaisuuden, en ole täysin varma.

pomo onkin aivan kauhuissaan, sillä joku toinen yrityksen johtaja oli hänelle kertonut, kuinka "sen yhden työntekijän jatkuva äitiyslomalla oleminen maksaa niin kamalan paljon, jopa 10tuhatta euroa!".. :o :o miten se muka voi maksaa noin paljon? :o

Mutta kyllä sä oot tyhmä kuin tuollaisia puhut siellä! heti kun aika koittaa niin se pomo nakkaa sut pihalle ja sillä puolella rakennusta muuten sen jälkeen pysyt.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
työnantaja joutuu maksamaan täyden palkan muutamalta ekalta kuukaudelta mutta tämä kai vakituisen työsuhteen etu tai pitkä aikaisen sijaisuuden, en ole täysin varma.

Ei tarvitse maksaa kuin kolmelta ekalta kuukaudelta ja työnantaja saa kelalta korvausta!

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Alkuperäinen kirjoittaja ---:
ei juuri mitään, kela maksaa työnantajalle. suurin kulu tulee sijaisen koulutuksesta.

lomat kertyy äitiysloman aikana, eli niistä tulevat kulut tulee ainakin tuohon lisäksi.

mullehan ei varsinaisesti kerry lomia, sillä mulle maksetaan lomapäivät suoraan palkkaan.

ja kun tosiaan oon töissä niin hassuja vuoroja, että voin olla vaikka
3vk tammikuussa, 7pv helmikuussa, viikonlopun maaliskuussa jne... eli en tosiaan ole töissä "kokopäiväisesti"..

Miksi ihmeessä olet mennyt kailottamaan moista asiaa? Oletko ajatellut miltä sinusta tuntuu, jos lasta ei alakaan kuulumaan vuoden, kahden, kolmen...jne. kuluessa ja sinä ramppaat hoidoissa tai saat keskenmenon ja kaikki ovat tienneet raskaudesta ensimmäisestä viivasta lähtien? Omalta kohdaltani pidin kyllä viisaampana kertoa vasta sitten kun olin jo tukevasti raskaana, mutta kukin tietysti tyylillään...

Alkuperäinen kirjoittaja kk:
Mutta kyllä sä oot tyhmä kuin tuollaisia puhut siellä! heti kun aika koittaa niin se pomo nakkaa sut pihalle ja sillä puolella rakennusta muuten sen jälkeen pysyt.

jos se työnantaja tosiaan noin vittumainen on, niin antaa sitten olla! alipalkattuna muutenkin tuota työtä teen ja vaihtamisen varaa ois muutenkin..
pakko on ollut puhua näistä asioista, sen verran monta sairaslomapäivää nämä hoidot on jo vaatinu...

Alkuperäinen kirjoittaja näätäjä:
Miksi ihmeessä olet mennyt kailottamaan moista asiaa? Oletko ajatellut miltä sinusta tuntuu, jos lasta ei alakaan kuulumaan vuoden, kahden, kolmen...jne. kuluessa ja sinä ramppaat hoidoissa tai saat keskenmenon ja kaikki ovat tienneet raskaudesta ensimmäisestä viivasta lähtien? Omalta kohdaltani pidin kyllä viisaampana kertoa vasta sitten kun olin jo tukevasti raskaana, mutta kukin tietysti tyylillään...

koska olen jo lapsettomuushoidoissa ja tiedän, ettei sitä vauvaa ainakaan luomuna kuulu. ja koska tosiaan oon joutunut näiden hoitojen takia olemaan poissa sairaslomilla jne, niin olen nähnyt parhaaksi sanoa asioista ihan suoraan. meillä on sen verran pieni työporukka, jossa jaetaan ilot ja surut yhtälailla kaikkien kesken, jotta tukeakin sitten tarvittaessa saa.

Työnantajalle tulee maksettavaksi 3kk palkka miinus kelan tuki 3kk ajalta. Eli riippuu palkasta, paljonko jää. Kertyneet lomat eli noin kuukauden palkka. Lisäksi mahdolliset sairaslomat.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Työnantajalle tulee maksettavaksi 3kk palkka miinus kelan tuki 3kk ajalta. Eli riippuu palkasta, paljonko jää. Kertyneet lomat eli noin kuukauden palkka. Lisäksi mahdolliset sairaslomat.

mites tämä "kertyneet lomat" menee, kun mulla ei varsinaisesti lomapäiviä kerrytetä?
ja kun palkkakin on vaihteleva, sen mukaan miten oon kuukaudessa tehnyt töitä :o

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
pomo onkin aivan kauhuissaan, sillä joku toinen yrityksen johtaja oli hänelle kertonut, kuinka "sen yhden työntekijän jatkuva äitiyslomalla oleminen maksaa niin kamalan paljon, jopa 10tuhatta euroa!".. :o :o miten se muka voi maksaa noin paljon? :o

Tämähän riippuu alasta ja työntekijän palkasta. Jos minä jään äitiyslomalle, ovat kustannukset suurinpiirtein seuraavat:

3 kk palkka * 4.300 = 12.900,00
tästä Kela maksaa työnantajalle n. 8.600,00

Äitiyslomalta minulle kertyy lomaa, ja meillä tes tuntee lomarahan, joten se täytyy laskea kustannuksiin mukaan. Äitiyslomalta kertyvä loma-ajan palkka lomarahoineen on kohdallani noin 6.450,00 ( 10 kk *2,5 pv+lomaraha 50%)

Pelkät palkkakustannukset kohdallani siis 12.900-8.600+6.450 = 10.750,00

Tähän sitten päälle tyel, työttömyys, tapaturma ja ryhmähenkivakuutusmaksut n. 21 % = 2.250,00

Jolloin kokonaiskustannus omalta osaltani on n. 13.000,00

Melko edullista vai mitä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Tämähän riippuu alasta ja työntekijän palkasta. Jos minä jään äitiyslomalle, ovat kustannukset suurinpiirtein seuraavat:

3 kk palkka * 4.300 = 12.900,00
tästä Kela maksaa työnantajalle n. 8.600,00

Äitiyslomalta minulle kertyy lomaa, ja meillä tes tuntee lomarahan, joten se täytyy laskea kustannuksiin mukaan. Äitiyslomalta kertyvä loma-ajan palkka lomarahoineen on kohdallani noin 6.450,00 ( 10 kk *2,5 pv+lomaraha 50%)

Pelkät palkkakustannukset kohdallani siis 12.900-8.600+6.450 = 10.750,00

Tähän sitten päälle tyel, työttömyys, tapaturma ja ryhmähenkivakuutusmaksut n. 21 % = 2.250,00

Jolloin kokonaiskustannus omalta osaltani on n. 13.000,00

Melko edullista vai mitä?

hmm..aika kallistahan toi tolleen on, mutta sulla onkin näemmä törkeen hyvä palkka :o :p

mun netto kun parhaimpina työkuukausina on 1000.., eli eihän se sitten voi lähellekkään noin paljoa olla. ja miten se palkka tosiaan lasketaan järkevästi, kun se on joka kuukausi eri palkka.

Yhteistyössä