Paljonko 1½v:lle pitää antaa maitotuotteita, että saa riittävästi kalsiumia?

  • Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"äiti"
Tää ei vaan ala juomaan maitoa. Ensin oli hirvee tappelu ku lopetin imetyksen mutta ajattelin, että jos vaan sinnikkäästi tarjoan lehmänmaitoa niin kyllä se jossain vaiheessa taipuu juomaan sitä. Meni monta kuukautta ennenku pysty sanomaan, että tyttö joi edes vähän maitoa, saattoi mennä mukillinen tai pari päivässä. Mutta nyt taas maito ei mene alas millään. Oon tässä useamman viikon pitäny kirjaa siitä, että paljoko maitoa oikeasti menee niin huimat 40-50ml/vrk eikä yhtään enempää vaikka sitä tarjotaan joka aterialla.

Joten nyt kertokaa mulle, että jos tyttö kuitenkin syö jogurttia/viiliä ja juustoa niin paljonko noita pitäs päivän aikaan tarjota, että kalsiumin tarve täyttyy? Ja mitä muuta voisin tarjota?
 
tsemppiä
Meillä mennyt maitoa juomalla kanssa todella vähän, poika nyt 1v9kk. Tehdään puuro aamuin illoin maitoon, joten saa siitä yhteensä 3-4 dl päivässä. Lisäksi viili tai jogurtti (ei tosin joka päivä tule annettua) ja joskus juustoa. En ole stressannut asiasta. Nyt on vihdoin (!) alkanut itse juomaan nokkamukista ja se on hieman lisännyt maidonjuontiaan.
 
"a p"
Alkuperäinen kirjoittaja tsemppiä;24393008:
Meillä mennyt maitoa juomalla kanssa todella vähän, poika nyt 1v9kk. Tehdään puuro aamuin illoin maitoon, joten saa siitä yhteensä 3-4 dl päivässä. Lisäksi viili tai jogurtti (ei tosin joka päivä tule annettua) ja joskus juustoa. En ole stressannut asiasta. Nyt on vihdoin (!) alkanut itse juomaan nokkamukista ja se on hieman lisännyt maidonjuontiaan.
Mun oiski pitäny heti alusta asti keittää puurot maitoon mutta peto vieköön kun totutin tän veteen keitetyn puuron makuun :( Ei siis uppoa jos keittää maitoon. Mannapuuro kyllä kelpaa mutta se on niin tympeä keittää eikä joka päivä jaksais/viittis. Ois ollu helppo ku se ois vaan tyytyny juomaan maitoa mukista/nokkamukista.Tyttö juo mukista ihan hyvin mutta ei uppoa muu kuin vesi. Yrittämisen puutteesta meitä ei voi kyllä syyttää, oon niin sitkeesti yrittäny maitoa tarjota ettei tosikaan.
 
"..."
Mikset hae vaan jotain pureskeltavia kalkkitabletteja apteekista lisäksi? Siellä osaavat neuvoa ohjeellisen annostuksen, tai voit kysyä neuvolasta. Meillä allergikkolapsen suurta herkkua nuo tabletit.
 
"a p"
[QUOTE="...";24393090]Mikset hae vaan jotain pureskeltavia kalkkitabletteja apteekista lisäksi? Siellä osaavat neuvoa ohjeellisen annostuksen, tai voit kysyä neuvolasta. Meillä allergikkolapsen suurta herkkua nuo tabletit.[/QUOTE]

Näin voisinkin tehdä! Onko olemassa semmosia helposti sulavia tabletteja? Tällä ei vielä niin paljo hampaita oo suussa, että sais semmosen purutabletin purtua turvallisesti. Jaa mutta menisköhän se murskattuna....?
 
Miten
[QUOTE="a p";24393067]Mun oiski pitäny heti alusta asti keittää puurot maitoon mutta peto vieköön kun totutin tän veteen keitetyn puuron makuun :( Ei siis uppoa jos keittää maitoon. Mannapuuro kyllä kelpaa mutta se on niin tympeä keittää eikä joka päivä jaksais/viittis. Ois ollu helppo ku se ois vaan tyytyny juomaan maitoa mukista/nokkamukista.Tyttö juo mukista ihan hyvin mutta ei uppoa muu kuin vesi. Yrittämisen puutteesta meitä ei voi kyllä syyttää, oon niin sitkeesti yrittäny maitoa tarjota ettei tosikaan.[/QUOTE]

Joisko piimää? Esikoinen teki täyden maitolakon, kun pullosta luovuttiin 3v sitten. Piimää juonut siitä asti
 
tsemppiä
[QUOTE="a p";24393067]Mun oiski pitäny heti alusta asti keittää puurot maitoon mutta peto vieköön kun totutin tän veteen keitetyn puuron makuun :( Ei siis uppoa jos keittää maitoon. Mannapuuro kyllä kelpaa mutta se on niin tympeä keittää eikä joka päivä jaksais/viittis. Ois ollu helppo ku se ois vaan tyytyny juomaan maitoa mukista/nokkamukista.Tyttö juo mukista ihan hyvin mutta ei uppoa muu kuin vesi. Yrittämisen puutteesta meitä ei voi kyllä syyttää, oon niin sitkeesti yrittäny maitoa tarjota ettei tosikaan.[/QUOTE]

Harmi :-(

Meillä poika syö vain Piltin monihedelmäpuuroa. Mikroon maitoa ja sen jälkeen sekoitus. Ei siis ole vaikeaa mutta kalliiksi käy kyllä.
 
"..."
Meillä ainakin narskuttaa ihan tyytyväisenä sen tabletin, makuvaihtoehtoja kyllä löytyy. Mun mielestä ne sulaa aika helposti ja saa ne ainakin helpolla murskattua (ainakin noi mitä meilä on ollu menee helposti puoliks ja pienenpäänkin palaan). Voihan sitä kysyä että mitkä on sellasia aika helppoja syödä. Mut meillä tosiaan kanssa 1 ja puoli vuotias maitoallergikko, jolle annan kalkkitabletin lisäksi lähinnä niinä päivinä kun selkeästi tiedän, ettei saa tarpeeksi kalkkia ravinnosta.
Mielestäni ihan hyvä vaihtoehto niin ei tarvi miettiä ite sitä maidon määrää ja saa pitää vaikka pienen tauon ja koittaa sitten taas uudestaan. Mut apteekissa ne tietää kyllä hyvin neuvoa.
 
Maitohan ei ole ainoa kalsiuminlähde, vaan kalsiumia saa myös rasvaisesta kalasta, kaalista, pavuista, siemenistä, pähkinöistä ja muistaakseni joistakin leseistäkin. Valio on markkinoinut asiansa kyllä hyvin, kun ihmiset kuvittelevat, että maitotuotteet ovat ainoa tapa saada kalsiumia... ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Draumsyn
..
Juustossa on kalsiumia kymmenenkertaisesti maitoon nähden. Eii 10g juustoa vastaa desiä maitoa. Yksi tavallinen juustohöylänviipale on noin 5g. Kaupan valmisviipaleet 10-15g.

Meilläkin on muuten juotu piimää, eli sitä kannattaa oikeasti kokeilla. Sittenhän on niitä Valion herajuomia, niitä mehusekoituksia.

Raejuustossa on valitettavasti vain vähän kalsiumia, ainoastaan rasvattomassa on runsaammin ja se taas on maultaan huonompi.
 
Ei meidän nuorimmaisella ollut kuin pari hammasta suussa, kun alkoi syödä kalkkitabletteja. Nehän on kuin liitua ja sulaa kyllä suussa pyöriessä. Ja osaahan nuo leipääkin jauhaa ikenillä, miksei siis kalkkitablettia?
 
"a p"
Maitohan ei ole ainoa kalsiuminlähde, vaan kalsiumia saa myös rasvaisesta kalasta, kaalista, pavuista, siemenistä, pähkinöistä ja muistaakseni joistakin leseistäkin. Valio on markkinoinut asiansa kyllä hyvin, kun ihmiset kuvittelevat, että maitotuotteet ovat ainoa tapa saada kalsiumia... ;)
en epäilly, etteikö muistakin kalsiumia saa mutta tiedän, että maitotuotteista se on ehkä helpoin miettiä tuleeko kalsiumin tarve täytettyä.
 
"jep"
Ite en myöskään saanu lasta juomaan imetyksen jälkeen maitoa.. Sitten olin tuttavallani, jolla juodaan vaan hyla maitoa..Tarjosin sitä sitten. Sen jälkeen jois maitoo vaikka kuinka. Se on makeempaa, ni näyttää maistuvan. Kokeile sitä!
 
"a p"
[QUOTE="jep";24393301]Ite en myöskään saanu lasta juomaan imetyksen jälkeen maitoa.. Sitten olin tuttavallani, jolla juodaan vaan hyla maitoa..Tarjosin sitä sitten. Sen jälkeen jois maitoo vaikka kuinka. Se on makeempaa, ni näyttää maistuvan. Kokeile sitä![/QUOTE]

Sitä en ole kokeillu mutta laktoositon maitojuoma ei ainakaan mene.
 
"Milja"
Maitohan ei ole ainoa kalsiuminlähde, vaan kalsiumia saa myös rasvaisesta kalasta, kaalista, pavuista, siemenistä, pähkinöistä ja muistaakseni joistakin leseistäkin. Valio on markkinoinut asiansa kyllä hyvin, kun ihmiset kuvittelevat, että maitotuotteet ovat ainoa tapa saada kalsiumia... ;)
Totta, mietin juuri samaa. Ja mikä ihme haloo kalsiumista? Jos luustoa ajattelee niin aivan yhtä tärkeitä on magnesium, K2-vitamiini, D3-vitamiini ja fosfori. Miten huolissasi ap on niistä? Vai miks tämä kalsium nyt yhtäkkiä niin tärkeää on.
Mitenköhän ihmiskunta onkaan kehittynyt, ihme ettei olla kuoltu sukupuuttoon kun eipä kivi- ja keräilykaudella paljon lehmiä navetoissa seisoskellut. Saati alkuperäiskansoilla, vai meinaako ap etä eskimoillakin on lehmät siellä kanoottiensa kyljessä?
Joskus niin huvittaa tää, miten ihmiset sokeana luottaa Valioon, Fazeriin jne. Hyvin on mainokset menneet läpi.
 
"Milja"
[QUOTE="jep";24393301]Ite en myöskään saanu lasta juomaan imetyksen jälkeen maitoa.. Sitten olin tuttavallani, jolla juodaan vaan hyla maitoa..Tarjosin sitä sitten. Sen jälkeen jois maitoo vaikka kuinka. Se on makeempaa, ni näyttää maistuvan. Kokeile sitä![/QUOTE]

Miks maitoa pitää juoda varsinkin kun siitä on tehty ns. maitoa, käsiteltyä, jalostettua jne.? Siis en vaan ymmärrä ettei ihmisiä oikeesti kiinnosta terveys tai terveellinen ravinto yhtään. Jos haluaa maitoa juoda niin miksei juo sitten oikeaa maitoa, vai meinaatko että äidinmaitokin pitäis alkaa pästoroida, homogenisoida jne. ja sitten se vasta terveellistä olisikin. Apua tätä uusavuttomuutta.
 
"a p"
[QUOTE="Milja";24393463]Totta, mietin juuri samaa. Ja mikä ihme haloo kalsiumista? Jos luustoa ajattelee niin aivan yhtä tärkeitä on magnesium, K2-vitamiini, D3-vitamiini ja fosfori. Miten huolissasi ap on niistä? Vai miks tämä kalsium nyt yhtäkkiä niin tärkeää on.
Mitenköhän ihmiskunta onkaan kehittynyt, ihme ettei olla kuoltu sukupuuttoon kun eipä kivi- ja keräilykaudella paljon lehmiä navetoissa seisoskellut. Saati alkuperäiskansoilla, vai meinaako ap etä eskimoillakin on lehmät siellä kanoottiensa kyljessä?
Joskus niin huvittaa tää, miten ihmiset sokeana luottaa Valioon, Fazeriin jne. Hyvin on mainokset menneet läpi.[/QUOTE]

Ap meinaa niin, jotta lapsi ei saa tällä hetkellä riittävästi kalsiumia. Piste. Sitä pitäs saada lisää. D3-vitamiinia saa riittävästi ihan vissinä, siitä ole pitäny visusti huolen. Ja ruokavalio on muuten kunnossa joten luulenpa, että muitakin vitamiineja saa riittävästi. Onko kauhean vaikea käsittää? Minusta taas on joskus niin huvittava miten ihmiset vetää omia johtopäätöksiä asioista, tässä taas yks hyvä esimerkki siitä ;)
 
ulkonainen
[QUOTE="Milja";24393463]Totta, mietin juuri samaa. Ja mikä ihme haloo kalsiumista? Jos luustoa ajattelee niin aivan yhtä tärkeitä on magnesium, K2-vitamiini, D3-vitamiini ja fosfori. Miten huolissasi ap on niistä? Vai miks tämä kalsium nyt yhtäkkiä niin tärkeää on.
Mitenköhän ihmiskunta onkaan kehittynyt, ihme ettei olla kuoltu sukupuuttoon kun eipä kivi- ja keräilykaudella paljon lehmiä navetoissa seisoskellut. Saati alkuperäiskansoilla, vai meinaako ap etä eskimoillakin on lehmät siellä kanoottiensa kyljessä?
Joskus niin huvittaa tää, miten ihmiset sokeana luottaa Valioon, Fazeriin jne. Hyvin on mainokset menneet läpi.[/QUOTE]

Tama on niin totta ja aina tata Suomessa ihmetellyt. Tuntuu kuin muilla ravintoaineilla ei olisi mitaan valia kunhan saa sita kalsiumia, ja lahteina mainitaan aina ja ikuisesti vain maitotuotteet.
 

Yhteistyössä