Paljonka on perus työttömyyspäiväraha

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jompsiskumpsissss
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos sun työssäoloehto ei täyty, niin työmarkkinatukea saat( jos saat ) riippuen miehesi tuloista.

Täytät palkansaajan työssäoloehdon, jos

* olet ollut palkkatyössä vähintään 43 viikkoa (noin 10 kk) työttömyyttä edeltäneiden 28 kuukauden aikana (= tarkastelujakso) ja
* työaikasi on ollut vähintään 18 tuntia viikossa ja
* kokoaikatyön palkkasi on ollut alan työehtosopimuksen mukainen, tai jos työehtosopimusta ei ole, vähintään 1 019 e/kk.

Alkuperäinen kirjoittaja ap :
Nyt minä tipahdin rattahilta. :o

Siis vääntäkää mulle nyt rautalangasta. Jos minä ilmoittaudun työttömäksi työnhakijaksi, kuka minulle maksaa ja mitä? Vai maksaako kukaan mitään? Onko sittenkin parempi olla minimi kotihoidontuella?

Jos sinulla täyttyy työssäoloehto (=43vkoa töissä viimeisen kahden vuoden aikana), saat peruspäivärahaa johon ei vaikuta miehen tulot.
Jos taas työssäoloehto ei täyty, miehen tulot katsotaan ja jos ne ylittää tietyn rajan niin et saa mitään.

Eli siis minulle kuuluisi työttömyyspäivärahasta ja työmarkkinatuesta tuo tmt? Ja miehen tulojen perusteella laskettuna en välttämättä saisi mitään?

Ilmoittautuisin siis työnhakijaksi ja raha mitä saisin, olisi "pahimmassa" tapauksessa lapsilisät eikä mitään muuta? :o

Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:
laske Kelan sivuilta laskurilla miten kävisi työmarkkinatuen kanssa

Juu, kävin laskemassa ja sen mukaan saisin 160 ja rapiat päälle. Ja siitä vielä verot? :o

Ei hemmetti; ei paljoa houkutella lähtemään työnhakijaksi. Eikä tuolla kotihoidontuellakaan oikein pärjäisi.... hyvinvointivaltio Suomi. :kieh:

Yhteistyössä