Paljon teillä on kertynyt eläkettä?

• Viestiketjun aloittaja "mimu"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27140154:
Tosi vähänhän sitä on kertynyt (alle 1000e), kun ensin tuli opiskeltua niin pitkään ja jatko-opintovaiheessa olin vielä vuosia erilaisilla (eläkettä kerryttämättömillä) apurahoilla jne. Lisäksi olen sitä ikäluokkaa, jonka nuoruudenaikaisista ensimmäisistä työsuhteista ei edes kertynyt eläkettä. Sinänsä tuolla institutionaalisella turvalla ei ole mitään väliä, koska oman eläketurvani olen ratkaissut muilla tavoin, lähinnä eläkevakuutuksen (en suosittele) ja erilaisten pitkäaikaissijoitusten kautta.
Minkälaisia pitkäaikaissijoituksia jos saa udella?

[QUOTE="vieras";27140219]Minkälaisia pitkäaikaissijoituksia jos saa udella?[/QUOTE]

Ei mitään kovin eksoottisia; pääasiassa (Seligsonin) indeksirahastoja ja jonkin verran suoria osakesijoituksia. Muutama aktiivinen rahastokin on sopassa mukana (ja se helekatin eläkevakuutus, joka tuli joskus nuorempana heikkona hetkenä otettua). Riskin hajauttaminen sijoitusasunnon/tojen hankinnan muodossa ollut mielessä jo pitkään. Olen vaan jatkuvasti lykännyt päätöstä, koska en pääse eroon ajatuksesta, että jospa ne hinnat sitten kuitenkin tästä tulevat vielä alas...

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27140154:
Tosi vähänhän sitä on kertynyt (alle 1000e), kun ensin tuli opiskeltua niin pitkään ja jatko-opintovaiheessa olin vielä vuosia erilaisilla (eläkettä kerryttämättömillä) apurahoilla jne. Lisäksi olen sitä ikäluokkaa, jonka nuoruudenaikaisista ensimmäisistä työsuhteista ei edes kertynyt eläkettä. Sinänsä tuolla institutionaalisella turvalla ei ole mitään väliä, koska oman eläketurvani olen ratkaissut muilla tavoin, lähinnä eläkevakuutuksen (en suosittele) ja erilaisten pitkäaikaissijoitusten kautta.
Mulla sama tilanne, ikää 35 ja eläkettä kertynyt 600e/kk.

En usko että tuolla laskennallisella summalla mitä eläkettä on kertynyt on mitään merkitystä. Ne rahat eivät ole missään pankissa odottamassa sinua ja eläkettäsi, Suomessa rahastoidaan eläkevaroja vain murto-osa. Suurin osa tällä hetkellä maksetuista eläkemaksuista menee tällä hetkellä eläkkeellä olevien eläkkeiden maksamiseen.

Systeemi ehtii muuttua moneen kertaan ennenkuin ehdin eläkkeelle, ja inflaatio hoitaa sen ettei 600e/kk ostovoimalla voi jäädä pois töistä. Sillä saanee ehkä pari purkkia maitoa ja yhden leivän?

Yhteistyössä