Paljon se oman talon rakentaminen oikeastaan maksaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onneton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Onneton

Vieras
Ollaan rakennettu Jukka-talo v.2002,paketin hinta oli n.34 000 e,yhteensä tontteineen ym tuli maksamaan 120 000 e.Tähän ei kuulu pihatyöt.

Onko rakentaminen kallistunut erikoisen paljon tuosta?
Emme asu enää tuossa talossa vaan vanhassa väliaikaisasunnossa,josta isäntä kuitenkin haluaisi meille tehdä mieleisen. Minusta tämä on liian rauhattomalla paikalla,lisäksi kunnallistekniikka puuttuu,ja inhoan talon huonejärjestystä.2-kerroksinen talo ei sovi meidän perheelle.

Jos talopaketin hinta olisi sama n.34 000 e ja tekisimme paljon enemmän itse kuin viimeksi,voisikohan päästä tuohon 120 000 e tai jopa alle?
Edelliseen taloon erehdyttiin ostamaan maalämpöpumppu joka tuli maksamaan 10 000 e.Ihan turha kapistus hintaansa nähden.

kerrot 2,5 puolella haaveilusi niin ollaan lähellä oikeita lukuja. Ei ollut paha hinta lämmitysjärjestelmästä. Jos mielestäsi turhaa jos on sisällä lämmintä ja kuumaa vettä niin aina voi pitää avotulta laavun edessä. Eli turha huudella asioista mistä ei mitään ymmärrystä.

Maksaa enemmän, koska rakennustarvikkeet ovat kallistuneet. Lisäksi ette saa tuolla 34000?:lla samanlaista pakettia kuin silloin. Hintaan vaikuttaa tietysti paljon myös tontti. Neliöhinta talolle on n. 1000-1500?, riippuu laskeeko brutto vai asuinneliöistä.

Maalämpöpumppu turha kapistus... no varmaan olikin teille, kun asuitte noiin vähän aikaa talossa, ei ehtinyt maksaa itseään takaisin. Mutta kyllä mulle on vaikutusta onko sähkölasku 400? vai 1400? vai 3400? vuodessa...

Mulla on jo tontti varalla (tai siis metsää,jonne voisi rakentaa).
Ei kannata loukkaantua tuosta maalämpöheitosta,totuus on se että meille sen möivät ´ja on niin hyvä ja kestävä´ ym,pari vuotta myöhemmin tuli ilmalämpöpumput ja sama myyjä toitotti että ei maalämpöä kannata laittaa,ilmalämpöpumppu huomattavasti edullisempi,myös kustannuksiltaan jatkossa.
Meillä oli hitonmoiset sähkölaskut vaikka olikin maalämpö. Seuraavaan tulee ilmalämpöpumppu ja varaava takka!

Kiitos vastanneille.Lisääkin infoa otetaan ilolla vastaan.

Yhteistyössä