Paljon puuterit makso markoissa?

hmm
Onhan siitä markka-ajasta jo niin kauan että olis puuterin hinta noussut vaikkei oltais euroihin siirryttykään. Muistelisin että Anytime halpispuuteri maksoi jotain 20-30 mk.
 
MInun mielestäni oli noin 25 - 30 markkaa (enimmillään).

Mutta muistakaa siis, että eurohan ei lainkaan nostanut mitään hintoja, me vain luulemme niin. Vuosi vuoden jälkeen yhteiskunta todistelee, että hinnat eivät nousseet. Kumma juttu vaan oli se, että ennen kahvikupillinen maksoi maksimissaan 5 mk ja nyt kun on euro, kahvi maksaa 2 euroa eli 12 markkaa, mutta hintahan siis EI ole noussut sanovat tutkijat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
Ei se euro niitä hintoja nostanut vaan talouden yleinen noususuhdanne. Vaikka edelleen olisi se markka käytössä, et saisi sitä kahvikuppias 5 mk:lla.
Tämä on kuin suoraan niiden tutkijoiden suusta. Merkillinen noususuhdanne joka yhdessä yössä kaksin- kuusinkertaisti hinnat. tämä on juuri sellaista höpötystä, jolla kuvitellaan, että tukitaan ihmisten suut.

Herranjestas. Otetaanpa sitten taaksepäin euroajasta vaikka 3 vuotta ja eteenpäin kolme vuotta ja verrataan hintoja. Se noususuhdanne oli tuona 6 vuoden aikana ihan sama koko ajan, mutta yllätys yllätys, ennen euroa hinnat nousivat ehkä 4 - 7% ja sitten kun tuli euro, niin yhdessä yössä pumps, hinnat nousivatkin 100 - 200%.

Mutta johtuu siis noususuhdanteesta. Just joo. :LOL:

 
hmm
Miettikää oikeesti sitäkin että miten teidän palkat on nousseet. Muistan kun olin siivoojana markka-aikana 30 mk/tunti. Nyt ei varmaan kukaan saa vain 5 euroa/tunti. Ennen 10 000 mk oli tosi hyvä palkka, nyt 2000 euroa on ihan normaali palkka (ei edes hyvä). Pakkohan hintojen on nousta kun palkatkin on nousseet.
 
Jos palkat ovat nousseet muutamassa vuodessa yhteensä 10% niin hyvä. HInnat ovat kaksinkertaistuneet. Jos vertaan, montako pakettia kahvia sain kuukausipalkallani vuonna 2001 ja montako pakettia kahvia saan nyt, tulos on melko lohduton.

Osasuullinen on euro, osasyyllinen on noususuhdanne (jota ei nyt edes minusta voisi syyttää, koska nyt ei ole enää noususuhdanne, mutta kummasti vaan hinnat nousevat), näistä kahdesta huomattavasti suurempi syyllinen on euro.
 
Kyy
Alkuperäinen kirjoittaja elina9:
Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
Ei se euro niitä hintoja nostanut vaan talouden yleinen noususuhdanne. Vaikka edelleen olisi se markka käytössä, et saisi sitä kahvikuppias 5 mk:lla.
Tämä on kuin suoraan niiden tutkijoiden suusta. Merkillinen noususuhdanne joka yhdessä yössä kaksin- kuusinkertaisti hinnat. tämä on juuri sellaista höpötystä, jolla kuvitellaan, että tukitaan ihmisten suut.

Herranjestas. Otetaanpa sitten taaksepäin euroajasta vaikka 3 vuotta ja eteenpäin kolme vuotta ja verrataan hintoja. Se noususuhdanne oli tuona 6 vuoden aikana ihan sama koko ajan, mutta yllätys yllätys, ennen euroa hinnat nousivat ehkä 4 - 7% ja sitten kun tuli euro, niin yhdessä yössä pumps, hinnat nousivatkin 100 - 200%.

Mutta johtuu siis noususuhdanteesta. Just joo. :LOL:
No ei kyllä nousseet hinnat yhdessä yössä 100-200 prosenttia! Euroja on nyt käytetty about kohta 7 vuotta. Enää se 6:lla kertominen ei pidä paikkansa, jos muuntaa hinnat markoiksi. Tänä päivänä pitäis kertoa/jakaa hinnat 5:llä niin päästäis vertaan niitä markkoihin.
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja elina9:
Jos palkat ovat nousseet muutamassa vuodessa yhteensä 10% niin hyvä. HInnat ovat kaksinkertaistuneet. Jos vertaan, montako pakettia kahvia sain kuukausipalkallani vuonna 2001 ja montako pakettia kahvia saan nyt, tulos on melko lohduton.

Osasuullinen on euro, osasyyllinen on noususuhdanne (jota ei nyt edes minusta voisi syyttää, koska nyt ei ole enää noususuhdanne, mutta kummasti vaan hinnat nousevat), näistä kahdesta huomattavasti suurempi syyllinen on euro.
hassua että otit juuri kahvin esimerkiksi, kun kahvipaketin hinta on laskenut euroaikana. kahvihan oli ennen tosi kallista, tyyliin 20-30 mk paketti. nyt sitä saa tarjouksesta jopa parilla eurolla ja allekin.
 
turisti
olen asunut ulkomailla melkein 30 vuotta."ennen vanhaan" ostelin suomessa kaydessani esim. juuri suomalaisia meikkeja yms. koska hinta-laatusuhde olivat aivan mahtavat.nykyaan kun tulen, en voi kuin ihmetella, sori vain, teita on huijattu!!!!en osta suomesta paljonm muuta kuin salmiakkia ja ruisleipaa, kaikki muu on aivan tautisen kallista.surullista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sirutin:
Alkuperäinen kirjoittaja cothis:
Jaa, eurohan on noussut.. nyt se on jo 1e = monta markkaa :headwall:
Eikös euro ole parhaillaan nykymarkoiksi muutettuna jotain viiden markan luokkaa?
Kun se oli silloin kun euroihin siirryttiin vuonna-01 5,94573mk, eli kuuden markan pintaan.
Mulla tuli mieleen tää 1e = 1mk valitusvirsi, mutta nythän se onkin jo monta markkaa :D
 
Mun mielestä (voin olla väärässäkin) Lumenen meikkipuuteri makso jonkun 35 mk: muistan että se oli mulle ihan hirveä summa rahaa, ja aina tilanteen salliessa pyysinkin ihan vaan puuteria lahjaksikin (synttärilahjoiksi, jouluna jne) koska se oli niin arvokasta. :ashamed:

Toki olin sillon tosi nuori. Mutta kuitenkin.
 
Ei Suomessa kahvi ole maksanut 20-30 mk puolen kilon paketti. Muistisi pettää pahemman kerran. Tiedän tämän erittäin hyvin, sillä virolainen ystäväni aina pyysi tuliaisiksi kahvia, kun se on täällä niin paljon halvempaa kuin siellä. Olen siis jo 15 vuotta seurannut kahvin hintaa hyvin tarkasti.

Kahvi maksoi markka-aikana alle 10 mk paketti, ihan maksimissaan maksoi 10 markkaa, kalliimmat erikoiskahvit sitten ehkä 12 markkaa paketti. Tarjouksesta sai kahvia7 - 8 mk/pkt.

Nyt kahvi maksaa JuhlaMokka 2,69 paketti ja KultaKatriina 2,29 paketti (katsoin juuri Prismassa).

Suuri kusetus on mukana ja niinkauan kuin riittää ihmisiä, jotka jaksavat jumputtaa, ettei euro mukamas nostanut hintoja, jotkut jäävät myös uskomaan näin.

Euro nosti hintoja todella paljon, yhdessä yössä, niinkuin tuo pukukaappiesimerkkikin kertoi.
 

Yhteistyössä