paljon lainaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja omaan kotiin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Me otettiin lainaa yli 240.000 euroa. Meilläkin on vanhemmat takaajana 40.000 euron lainalle. Ja meidän tulot ovat huomattavasti suuremmat. Nettotulot yhteensä n. 5000 euroa, siinä kaikki perheen tulot.

Eli ap, mitä ovat tulonne yhteensä, jos huomioi lapsilisän ja äippärahan tai kotihoidontuen? Onko sinulla vakituista työpaikkaa?

Suoraan sanoen, en minäkään noin suurta lainaa ottaisi noilla tuloilla, ellei sitten itsellä olisi vakkaripaikka odottamassa.

Alkuperäinen kirjoittaja omaan kotiin :
80000 ei saa minkään moista asuntoa eikä kuulosta kovin realistiselta ja kyllä mä laskin että maksujen jälkeen jäis tuhat euroo käteen ja noin 180000 lainaa ja siis siinä oli lyhennys 1200 ja laskettu 5%koron mukaan ja kaikki vastikkeet ja noin sähkön kulutus

Täh? siis minimituloilla (1500) 180 000 lainaa. Huhhuh! Ei todellakaan ole mahdollista maksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja omaan kotiin:
paljon ootte saanu lainaa nordeasta ilman takaajaa siis asunto lainaa äiti kotona kahden lapsen kanssa ja miehen tulot noin nettoo 1500

Niin ja tuohon alkuperäiseen kyssään, että ilman takaajia ei saa lainaa, jos ei ole säästössä rahaa. Säästöjä pitää olla 15% asunnon hinnasta tai sitten joku muu vakuus esim. asunto, takaajat yms.. Ilman tuota 15% ei saa lainaa oli tulot mitä hyvänsä.

Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
paljon ootte saanu lainaa nordeasta ilman takaajaa siis asunto lainaa äiti kotona kahden lapsen kanssa ja miehen tulot noin nettoo 1500

Niin ja tuohon alkuperäiseen kyssään, että ilman takaajia ei saa lainaa, jos ei ole säästössä rahaa. Säästöjä pitää olla 15% asunnon hinnasta tai sitten joku muu vakuus esim. asunto, takaajat yms.. Ilman tuota 15% ei saa lainaa oli tulot mitä hyvänsä.

Ja aika hurjalta kuulostaa 180 000? laina noilla tuloilla. Meillä 150 000? ja nettotulot vajaa 5000?/kk. Mutta me halutaan saada asunto joskus myös maksettua. Moni ei ajattele sitä ollenkaan. Varaudutaan vaan maksamaan lainoja loppuelämä....

Ja aika hurjalta kuulostaa 180 000? laina noilla tuloilla. Meillä 150 000? ja nettotulot vajaa 5000?/kk. Mutta me halutaan saada asunto joskus myös maksettua. Moni ei ajattele sitä ollenkaan. Varaudutaan vaan maksamaan lainoja loppuelämä....

Hurjalta kuulostaa, se on totta.
Mutta itse ajattelen tuosta "saa maksettua"-jutusta, että joutuuhan vuokraakin maksamaan koko eliniän, eikä sitä saa koskaan maksettua...
Siis asumisestahan joutuu maksamaan aina jotain, enemmän tai vähemmän. Mikä päämäärä se muka on että pitää saada maksettua? Mitä väliä sillä on, jos kulujen jälkeen ei näe nälkää? Kun kuolla kupsahdan vaikka kasikymppisenä ja lainaa on jäljellä vielä vähän, niin mitä sitten? Talon/asunnon kun myy, niin eiköhän siitä jää perillisillekkin vielä tapeltavaa.
Tätä mieltä minä.

Alkuperäinen kirjoittaja vierastus:

Mutta itse ajattelen tuosta "saa maksettua"-jutusta, että joutuuhan vuokraakin maksamaan koko eliniän, eikä sitä saa koskaan maksettua...
Siis asumisestahan joutuu maksamaan aina jotain, enemmän tai vähemmän. Mikä päämäärä se muka on että pitää saada maksettua? Mitä väliä sillä on, jos kulujen jälkeen ei näe nälkää? Kun kuolla kupsahdan vaikka kasikymppisenä ja lainaa on jäljellä vielä vähän, niin mitä sitten? Talon/asunnon kun myy, niin eiköhän siitä jää perillisillekkin vielä tapeltavaa.
Tätä mieltä minä.

No, eikö se sitten ole sama asua vuokralla ikuisesti, jos ei ole tarkoitus saada joskus pois maksettua asuntoa ja lainatonta elämää :).

Tosin tosi monet ajattelevat niin, että loppuelämä on ikuista lainanmaksua. Heti ku saavat vähän maksettua jotain pois, niin vaihdetaan isompaan ja parempaan. Käytännössä on aina jotain maksettavaa ja lainaa päällä.

Mulla itselläni on tarkoitus olla 45v asunnon omistaja ja käyttää rahaa enemmän matkusteluun ja muuhun humputukseen.

Tätä mieltä minä.

No, eikö se sitten ole sama asua vuokralla ikuisesti, jos ei ole tarkoitus saada joskus pois maksettua asuntoa ja lainatonta elämää :).

Tosin tosi monet ajattelevat niin, että loppuelämä on ikuista lainanmaksua. Heti ku saavat vähän maksettua jotain pois, niin vaihdetaan isompaan ja parempaan. Käytännössä on aina jotain maksettavaa ja lainaa päällä.

Mulla itselläni on tarkoitus olla 45v asunnon omistaja ja käyttää rahaa enemmän matkusteluun ja muuhun humputukseen.

Ei ole sama asua vuokralla. Yleensä esim. okt-taloa ei saa loppuiäkseen vuokralle tai muuta "tasokkaampaa" asuntoa. Kyseessä siis asumismukavuus, vrt vuokralähiö-omakotitaloalue.
Esim. maksamme tästä vajaa 200neliöisestä ok:sta n. 1000e/kk ja laina lyhenee TODELLA hitaasti.
Kt-neliöstä maksoimme vuokraa 790e/kk ja alue oli kaikkea muuta kuin miellyttävä...

Mutta totta turiset, lainaa on ihmisillä yleensä aina jonkinlaista.

Tätä mieltä minä.

Ei ole sama asua vuokralla. Yleensä esim. okt-taloa ei saa loppuiäkseen vuokralle tai muuta "tasokkaampaa" asuntoa. Kyseessä siis asumismukavuus, vrt vuokralähiö-omakotitaloalue.
Esim. maksamme tästä vajaa 200neliöisestä ok:sta n. 1000e/kk ja laina lyhenee TODELLA hitaasti.
Kt-neliöstä maksoimme vuokraa 790e/kk ja alue oli kaikkea muuta kuin miellyttävä...

Mutta totta turiset, lainaa on ihmisillä yleensä aina jonkinlaista.

Jep näin on! Ehkä sitä itsekin vielä sen omakotitalon laittaa tulevaisuudessa. eli lainaa lisää ;). Nyt rivari...

ilman takaajaa kaks ja puol vuotta sitten lainaa167000 ja lainaa lyhennys 950 20-vuoden laina ajalla ja nyt aateltiin että isompaan mentäis ja omasta asunnosta hinta lupaus tällä hetkellä vähintään 175000 ja parhaillaan 185000 jos toteutuu mutta tuohon väliin kumminkin kolmiossa asutaan rivari näillä näkymin saatais lisää lainaa 200000 ja noin 1200 kuukaudessa maksu ja laina aika 25 vuotta ja ei oo huippu tulot ku oon kotona mut juuri kaikkien maksujen jälkeen jää se tuhannen euroa parin sadan heitoilla riippuen miehen yli töistä ja töitä on tiedossa heti kun pienin on kahden vanha ja ei oo ollu ongelmia ja säästöön menee rahaa joka kuukaus ihan ollaan oltu tyytyväisiä

Me ollaan nuoria (21v.) ja saatiin lainaa 130 000 euroa Nordeasta. Meillä lainan lyhennys 850 euroa/kk ja reilu 500 euroa yhtiövastike päälle...
+ kaikki muut kulut. Oikeesti tän asunnon vh on 180 000euroa.
Se ei aina ihan helppoa ole saada raha venymään, mutta oman maksaminen on vähän ku säästäis!
Mun tulot on käteen 1400/kk ja miehellä 1500/kk. Eli toisen palkka menee kokonaan lainaan ja laskuihin..
Meillä jää tonni aina kuukaudessa ruokaan ja bensaan ja muihin ostoksiin.
Ihan tyytyväisiä ollaan ja miehellä on tiedossa pieni palkankorotuskin..
Mutta ap;lle sen verran että en suosittele ottamaan heti tollasta lainaa vaikka saisittekin. Nordeaan olen tosi tyytyväinen koska siellä on se omatakaus, eli ei tarvi takaajia, mutta meidän lainan suuruudella makso 2500 euroa ja se on oltava säästettyä rahaa, siihen (2500)ei saa mitään luottoa tai muuta vaan sen pitää olla ylimäärästä. Mutta Nordeasta ette ainakaan saa tuollaista lainaa koska hyvä että mekään saatiin 130 000. Koska asunto ihan uus niin arvo korkea, jne..
Jotku pikkupankit antaa isoja lainoja vähätulosille, mutta onko siinä mitään järkeä?!! Se on kivaa joskus käydä vaikka leffassa ja ulkona syömässäki!

säästöjä. Osuuspankista oltais jouduttu pienelle loppusummalle (oli joku 20-30%) ostamaan takaus (heidän kalliilla luotolla),koska meillä ei ollut sästössä edes tonnia. Mentiin Nordeaan ja he tarjosivat valtiontakausta,jota op ei edes maininnut,ja näin me ostimme halvan kolmion. Tällaisessa lainassa ei saa euroakaan enempää lainaa,kuin asunto maksaa.
Useat kirjoittajat tuntuu ostaneen ihan sika kalliita asuntoja,mutta varmaan asuvatkin pääkaupunki tms. seuduilla...
Meidän asunto oli 77 000e,kk-maksut alle 700e. Ostohetkellä olin vielä kodinhoidontuella, ja mies teki töitä 9e tuntipalkalla. Nyt olen töissä ja kk-tulomme on yhteensä n.3500e bruttona. Autolainaan menee 131e/kk ja vastike on 300e. Emme olisi mitenkään uskaltaneet ottaa paljon suurempaa lainaa,koska vaikka sanotaan että raha ei tee onnelliseksi,niin kyllä se elämä vaan on helpompaa kun sitä on vähän ylimääräistäkin. Olisimme saaneet n.120 000e...

kun me kysyttiin alustavasti lainoista sanottiin eetä ilmantakaajaa saa n.120000? ja lopulle takaaja. jossain pankeissa oli joku täystakaus juttu. oankit kyllä katsoo maksukykyä,ei anna liian suurta lainaa jos sitä ei pysty maksaan. me odotetaan enstalveen että miehen koulu on kokonaan ohi. sitten kun tulot on kokoajan saman suuruiset voidaan se laina ottaa. mies tienaa nyt kuussa 2000 euroa joista on jo verot vähennetty,kouluttomalla jaksolla tulee enemän. itse saan sen reilun tonnin käteen kun olen mammalomalla. näillä tuloilla en edes lähde ottamaan niin suurta lainaa jossa lyhennys olisi 1500? luokkaa. mä haluan että on muutakin elämää,johon tarvii rahaa. tonni asumiskuluihin on maksimi mun kohdalla,se on aika paljon jo se. siitä jää sit pakollisiin laskuihin rahaa ja ruokaankin uppoo monta sataa kuussa. vaatteitakin tarttee paljon,lapsille useemminkin kun kasvaa. ihmiset on toki erilaisia,ei kaikki panosta kun asumiseen.
jos ap olet laskenut tuon jollain lainalaskurilla ni se on ihan eriasia kun oikea lainapäätös. 180000? laina on aivan liian suuri noille tuloille,itsekään en sellaista ottaisi näillä meidän tuloilla,en edes ensitalvena kun ne tuosta viä kasvaa. mua oikein jo järkyttää tuplata asumismenot kun nyt on vuokra vaivaiset 490?...

Alkuperäinen kirjoittaja Sandra:
säästöjä. Osuuspankista oltais jouduttu pienelle loppusummalle (oli joku 20-30%) ostamaan takaus (heidän kalliilla luotolla),koska meillä ei ollut sästössä edes tonnia. Mentiin Nordeaan ja he tarjosivat valtiontakausta,jota op ei edes maininnut,ja näin me ostimme halvan kolmion. Tällaisessa lainassa ei saa euroakaan enempää lainaa,kuin asunto maksaa.
Useat kirjoittajat tuntuu ostaneen ihan sika kalliita asuntoja,mutta varmaan asuvatkin pääkaupunki tms. seuduilla...
Meidän asunto oli 77 000e,kk-maksut alle 700e. Ostohetkellä olin vielä kodinhoidontuella, ja mies teki töitä 9e tuntipalkalla. Nyt olen töissä ja kk-tulomme on yhteensä n.3500e bruttona. Autolainaan menee 131e/kk ja vastike on 300e. Emme olisi mitenkään uskaltaneet ottaa paljon suurempaa lainaa,koska vaikka sanotaan että raha ei tee onnelliseksi,niin kyllä se elämä vaan on helpompaa kun sitä on vähän ylimääräistäkin. Olisimme saaneet n.120 000e...

eli laina otetaan vasta sitten kun asunto on jo katsottu valmiiksi?
ja vanhoja lainoja ei voi siihen samaan mukauttaa?
monet tekevät niin että jos on esim. autolaina se maksetaan pois että on vain yksi laina. me ajateltiin että olis ottanu enemän lainaa ja ostanut tila-auton. me kyllä ehkä saamme sille pienelle osalle takaajan.

Saatiin just asunnon hinnan verran lainaa eli 85000. Nordean täystakaus, ei siis henkilötakaajia eikä senttiäkään säästettyä rahaa (2tonnia kyl meni lainan perustamiseen ja korkokattoon).
Miehellä vakityö ja suunnilleen samat jää käteen kuin kysyjällä. Mä teen sijaisuuksia mutta pankissa katsoivat et käytännössä vakityö, kun töitä riittää lähes koko vuodeksi ja on alavarma ammatti jos vaan työt maistuu :)

Alkuperäinen kirjoittaja joanna:
Alkuperäinen kirjoittaja Sandra:
se asunto juu,eli ei voitu saada lainojakaan ennen kun oli asunto katsottu. Pankki ja välittäjä teki yhteistyötä ja sopivat aikoja,asunto oli opkk:sta ja pankki op. Jouduimme jonkun pikkuisen (200e) summan maksamaan,se oli vastaavanlainen kuin mitä Nordea tarjosi tonnilla,koska ei valtiontakauskaan koko lainaa kattanut...
Maksuaika meillä on maksimi 25v. Ja lainalle ehdottomasti "vakuutus",siihen nähden halpa että jos tapahtuu jotain terveydelle eikä voikaan enää maksaa... Op-prime on korkona,sääli vain kun nousevat...
eli laina otetaan vasta sitten kun asunto on jo katsottu valmiiksi?
ja vanhoja lainoja ei voi siihen samaan mukauttaa?
monet tekevät niin että jos on esim. autolaina se maksetaan pois että on vain yksi laina. me ajateltiin että olis ottanu enemän lainaa ja ostanut tila-auton. me kyllä ehkä saamme sille pienelle osalle takaajan.

Meillä laina Nordeasta 150 000 e ilman takaajia. Kuukausilyhennys hitusen päälle 800 euroa ja palkat brutto 3800 e. Silti on aika tiukkaa... Laskut joka kuukausi 900-1300 euroa.

Yhteistyössä