[QUOTE="future";22088113]chef.. entä jos elämäntlanne muuttuu, ei oo rahaa edes kirpparilta hakea paketteja? entä kun kirppislahjat ei riitä, pitää olla pumaa ja uutta? vai ajattelitko että ne ei enää teininä halua paljon lahjoja kun ovat siihen tottuneet, ja luuletko että silloin kelpaa käytetty ripsari?[/QUOTE]
Minkälaisessa elämäntilanteessa ei ole varaa hakea edes kirppikseltä lahjoja?
Mä olen toimeentulotuella elelevänä yh:na ostanut ihan yhtä paljon paketteja (ja tuolloin en ostanut kirppikseltä mitään) kuin mitä nyt, kun rahaa on enemmän. Ja koska oletettavasti pienempituloisempi ei voi olla kuin toimeentulotuella elelevä yh, niin en näkisi että koskaan olisin niin köyhä ettei olisi varaa lapsille lahjoja ostaa.
Pumaa meidän lapsilla on jo nyt, joten se ei ole mikään muutos, jos sitä tulevaisuudessa tahtovat. Ja kuten jo kerroin, kirppislahjat keksin vasta vuosi sitten...sitä ennen ollaan menty uusilla lahjoilla ja ihan yhtäpaljon niitä on ollut.
Kerroin myös jo sen, että teinille lahjanosto on hieman eri asia, kuin pikkulapselle joka luulee pakettien tulevan pukilta. Teinille me voidaan sanoa summa joka lahjoihin laitetaan ja saa sitten itse päättää mitä sillä ostetaan. Eli hän voi tällöin valita ottaako yhden isomman paketin ja pari pientä vai useamman pienen.
Ja koska mä itse teininä en halunnut yhtä paljon lahjoja kuin pienenä eikä meidän esikoinenkaan koskaan laske että montako lahjaa sai ja saiko pikkusisko enemmän tai vähemmän, niin en usko että se lukumäärä muodostuu ongelmaksi.
Ja tuota juttua mä en ymmärrä, että miksi oletus on se, että nuorelle ei kelpaa hyväkuntoinen käytetty? Mulle on käytetty kelvannut olen mä sitten ollut minkäikäinen tahansa.
Ja edelleen, nuori saa itse valita. Jos sanon että joululahjasumma on 400 niin hän saa itse päättää haluaako ostaa sillä kaupasta 1-2 uutta asiaa vai kelpaako ne hälle käytettyinäkin jolloin hän saa paljon kaikkea muutakin, koska koko 400 ei kulu niihin kahteen lahjaan.