Meillä jännitettiin (siis me vanhemmat) tuota tutista luopumista jo kuukausia etukäteen. Lopulta toteutettiin katala suunnitelmamme, jota oli pohjustettu kauan. Vietiin tutit yhdessä tytön kanssa pussissa puuhun linnunpoikasille. Tyttö oli ihan tohkeissaan viemässä tutteja. Kaikki meni hyvin, kunnes tuli päiväuniaika. Olin säästänyt yhden tutin, josta olin leikannut tuttiosan pois. Tyttö itki tuttinsa perään, niin sanoin, että käyn pihalta katsomassa näkyykö tutteja. Tulin rikkinäisen tutin kanssa ja sanoin, että linnut on nokkineet sen rikki, eikä sitä voi enää laittaa suuhun. Itkua seurasi jonkin aikaa, mutta nukahti kuitenkin aika helposti. Päiväunilta herättyään oli "linnut tuoneet palkinnoksi" lakupötkön ja se oli tytölle kovasti mieleen. Iltaunille mennessä ei enää itkenyt, mutta kysyi, missä on tutit. Muisteltiin yhdessä, mihin oli viety ja sitä ihanaa lakupalkintoa! Ja se siitä. Nyt on muutama viikko kulunut luopumisesta. Nukahtaa hyvin, mutta muuten tuntuu uhmaikä roihahtaneen valloilleen vai liekö sattumalta samoihin aikoihin tuttivieroituksen kanssa. Tyttö on ruvennut pureskelemaan kynsiään tämän jälkeen. Täytyy vissiin seuraavaksi yrittää siitä tavasta päästä :kieh: .
Siis pointti oli, että meillä oli kerrasta poikki-systeemi paras. Tyttö on sen verran "viisas", ettei tuo toisille unille salliminen ja toisilta unilta kieltäminen olisi mennyt läpi. Tyttö on siis 2-vuotias.