Pala kurkussa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Henna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Henna

Vieras
Onkos kellään ollut semmosta "palan tunnetta" kurkussa? Mulla on nyt ollut pari viikkoa ja tänään kävin lääkärissä joka määräsi kilpirauhaskokeisiin.
Kaikki oireet kyllä viittais kilpirauhasen vajaatoimintaan (mm. hiusten lähtö, menkat sekaisin, väsymys jne..)
Pelottaa vaan, kun lääkäri sanoi, että jollei testeissä näy mitään, niin täytyy tähystää. Tuli heti mieleen jos onkin syöpää =(

Niin siis onko kellään kokemusta tommosesta ja jos, niin mitä oli?

Itselläni vähän väliä kurkkukivun ja palakurkussa tunteen oireilua. Ja johtunee nimenomaan vajaatoiminnasta. Myös turvotus kilpirauhasalueella. Itselläni ei kokemusta tähystyksestä mutta ultraamalla ja ohutneulanäytteellä mulla todettu. Aikasemmin kun jo todettu liikatoiminta.

Mulla oli, keväällä. Syy ei selvinnyt. Silloin oli stressiä töissä, epäilin allergiaakin. Toisaalta nyt ei ole mitään, vaikka pihakoivut pöllyttää keltaista.

mulla nyt on ollut jo jotain 9kk tuo palan tunne kurkussa. on tähystetty ja sitten nenä, korva, kurkkulääkärillä käyty,vielä olis ulra edessa. ja mitään ei ole todellakaan löytynyt.
närästykseks sitä epäillään mutta en itsekään tohon kyl usko...
ja kaikki kilpirauhaskokeet oon jo käynyt.

Niin no mullekin lääkäri sanoi että vois olla närästystä, mut voiks ihmistä närästää kaks viikkoa putkeen? Raskausaika on ainut, jolloin mua on närästänyt eikä se kyllä tämmöstä ollut!
Itekin epäilin josko johtuis stressistä ,sitä on ollut nyt tosi paljon niin töissä, kuin kotonakin.

entäs struuma? se on vaaraton.. multa löytyy parisenttinen tosta kilpirauhasen vierestä ja ei pysty pitämään tiukkakauluksisia paitoja ollenkaan kun tuntuu,että kuristuu.. ja välillä aiheuttaa just tollasta palantunnetta...

Piti ihan googlettaa tuo..

"Erityinen nieluoire on palantunne kurkussa (globusoireyhtymä), joka tuntuu vain tyhjää niellessä ja helpottuu ruokaa nielemällä. Vaivaan ei liity kipuja tai muita oireita. Vaivan syytä ei tiedetä, mutta se liittyy usein psyykkisesti hankaliin elämänvaiheisiin ja voi johtaa syövän pelkoon. Oire on yleisempi nuorilla ja naisilla, eikä siihen liity kipua tai painonlaskua. Jos on tyypillisiä edellä mainittuja oireita, yleensä erityistutkimuksia ei tarvita ja vaiva on hyvänlaatuinen"

mulla oli vastaavaa jokunen vuosi sitten, oli erityisen rankkaa töissä ja kotosalla. Stressistä kuulemma johtui.

Huu! Mulla oli keväällä tosiaan ihan kamala työstressi, ja silloin tuo pala kurkussa -tunne tosiaan vaivasi. Pelotti jo, mutta sitten tuli toukokuu, stressi helpotti ja "palakin" katosi mystisesti...

Alkuperäinen kirjoittaja BreeV:

"Erityinen nieluoire on palantunne kurkussa (globusoireyhtymä), joka tuntuu vain tyhjää niellessä ja helpottuu ruokaa nielemällä. Vaivaan ei liity kipuja tai muita oireita. Vaivan syytä ei tiedetä, mutta se liittyy usein psyykkisesti hankaliin elämänvaiheisiin ja voi johtaa syövän pelkoon. Oire on yleisempi nuorilla ja naisilla, eikä siihen liity kipua tai painonlaskua. Jos on tyypillisiä edellä mainittuja oireita, yleensä erityistutkimuksia ei tarvita ja vaiva on hyvänlaatuinen"

mulla oli vastaavaa jokunen vuosi sitten, oli erityisen rankkaa töissä ja kotosalla. Stressistä kuulemma johtui.

Mä toivon, että johtuis tosta stressistä, mut lääkäri ei oikein uskonut siihen. Kauanko sulla nuo oireet kesti?

Palan tunnetta kurkkuun aiheuttaa myös jumissa olevat hartia-/niskaseudun lihakset. Ne on vielä jotkut tietyt lihakset, jotka tuota aiheuttaa (samoin äänen käheyttä) , en vain nyt muista, mitkä. Joskus on itseltänikin hierottu auki noita lihaksia, kun on tuntunut, että peruna kasvaa kurkussa ja ääni kähisee ja kärisee.

...hartiatkin on jumissa eli voi sitten johtua siitäkin.
Kiitos kaikille vastauksista! Olo helpottui vähän, mulle kun tulee ekana aina kaikki kamalimmat sairaudet mieleen =/

Mulla on ollut joskus nuorempana just tälläistä. Meni ohi ajan kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Henna:

Mä toivon, että johtuis tosta stressistä, mut lääkäri ei oikein uskonut siihen. Kauanko sulla nuo oireet kesti?

kyllä kai sitä ainakin puolisen vuotta oli, tähystettiin kurkkukin kun en uskonut että voi noin konkreettisen oireet väsymyksestä johtua.

nukuin noihin aikoihin 3-4 tuntia /vrk kun kakkosella oli kolikkia , ja mies oli töissään pitkiä päiviä

on alkanu niska olla kipee ja huimaamaan sit on myös painetta pääs. Sit on tullu myös palan tunne kurkkuun. Epäilen et mul on jännitysniska tai sit oon hyvin jäykistyny koska oon joka päivä koneella monta tuntia. Mut sit luulen et mul on poskiontelontulehdus. Mitä tää vois olla?

Mulla oli samanlainen tunne muutama vuosi sitten. Syöminen ja juominen helpotti. Lääkärissä kävin ja totesi, että johtuu stressistä. Meillä oli tuolloin lomautuksia ja lomautusuhkia töissä.

mulla on ollut pala kurkussa 2011 alkaen. ekaks ne epäilivät sen olevan kilpirauhanen mulla kasvoi oikeanpuolimmainen lohko ulospäin oli jo kauhea köntti. siintä otettiin neulanäyte,hyvänlaatuinen struuma. mut kumminkin ne sit poistivat sen kun kurkkua puristaa niin kovasti,2012. olo ei helpottanut edelleen puristaa. ääni menee välillä pois mut tulee sit takaisin kovalla rykimisellä. saa yskiä melkein kaiken aikaa.tulee virkayskä mieleen.olo ei helpota makuuasennossakaan,eli nukkuminen on sitä sun tätä.mulla ei ole minkäänlaista flunssaa ei nuhaa eikä yskää. mikään ei voi osua kaulaan kun tuntuu että kuristuu. kävin nyt kurkku,nenä tautilääkärillä. se katto korvat, nenän, ja tähyili kurkkua pikku peilin avulla mitään ei näkynyt. sit se työnsi sieraimeeni kameraletkun ja työnsi sen kurkkuuni eikä vieläkään näkynyt mitään. sit se laittoi mut röntgeniin tutkittavaksi. siellä piti niellä paksua liitu töhnää liisterimuodossa, piti ottaa suuhun ja nielaista kun lääkäri käskee samalla se otti aina kuvia. kuvia otettiin paljon koko kurkku-ruokatorvi alueelta. mitään taaskaan ei löytynyt. nyt on sit edessäpäin mahalaukun tähystys ja näytteen otto. toivottavasti kohta selviää mikä minua riivaa.

Mulla on pala kurkussa jo toista vuotta...välillä se jää pois ja nyt taas on ollu pari viikkoa vähän väliä.Lääkäri katsoi kurkkuun peilillä,mutta ei löytäny mitään.Eka kerran oli 9 vuotta sitten kun esikoista odotin,mutta ei löytynyt mitään.Kilpirauhasarvot on katottu monta kertaa,ja kunnossa ovat olleet.En tiedä onko tämä stressiä vai voiko pölyinen huoneilma vaikuttaa...se pala tulee aina vähän väliä,riippumatta paikasta.Mutta jo sitä ei ajattele,sitä ei tunnu ollenkaan.Voihan se olla että kilpirauhasarvot ovat muuttuneet...paino noussut,hiukset ei kiillä ja kauhea ummetus...ei ole kivaa!

Yhteistyössä