Saiskos palstadiagnoosin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

HippuTAR

Vieras
Listaan tähän pahimmat oireet mitä mieleen tulee:

Nämä ollut yli 10 vuotta:
Ripuli Väsymys
Raajojen puutuminen (pahentunut viime aikoina)
Mielialojen heittely
Saamattomuus

Nämä ollut n. 3-5 v.:
Hiusten lähtö
jatkuva kusihätä
ajoittain hidas, katkeileva puhe, "ajatus katoaa" hetkeksi
lieviä näköhäiriöitä
muistin huonontuminen
lievä kömpelyys

Viimeset n. 2kk:
Palelu
Kylmät kädet ja jalat
Kuumat aallot
Palan tunne kurkussa
Pahoinvointi erityisesti heti syömisen jälkeen
Välivuotoa

?

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
on kyllä sellanen lista, että vois sopia n. tuhanteen eri sairauteen.
Monet eri vitamiinien puutostilat, liika kofeiini, anemia, e-pillerit, paniikkihäiriö, helico jne ja tuskin nuo kaikki "oireet" johtuvat vain yhdestä asiasta.

Kilpirauhasen liikatoiminta

Oireet johtuvat liiallisen kilpirauhashormonin aiheuttaneesta kiihtyneestä aineenvaihdunnasta. Potilas hikoilee herkästi, laihtuu, sydämen syke on kiihtynyt, usein esiintyy ripulia. Toiminta (puhe, liikehdintä ym.) saattaa muuttua tavallista vilkkaammaksi. Kunto huononee ja väsyttää tavallista enemmän. Oireet syntyvät asteittain viikkojen ja kuukausien aikana.

Osalle potilaista kehittyy silmäoireita: silmissä on hiekan tunnetta, voi esiintyä kaksoiskuvia, silmät voivat pullistuvat ulospäin ja vaikeissa tapauksissa näkö huononee.

Lähde: terveyskirjasto.fi

Kilpirauhasen liikatoiminta

Oireet johtuvat liiallisen kilpirauhashormonin aiheuttaneesta kiihtyneestä aineenvaihdunnasta. Potilas hikoilee herkästi, laihtuu, sydämen syke on kiihtynyt, usein esiintyy ripulia. Toiminta (puhe, liikehdintä ym.) saattaa muuttua tavallista vilkkaammaksi. Kunto huononee ja väsyttää tavallista enemmän. Oireet syntyvät asteittain viikkojen ja kuukausien aikana.

Osalle potilaista kehittyy silmäoireita: silmissä on hiekan tunnetta, voi esiintyä kaksoiskuvia, silmät voivat pullistuvat ulospäin ja vaikeissa tapauksissa näkö huononee.

Lähde: terveyskirjasto.fi

Tsh tammikuun lopus 5,4, pari viikkoa sitten 4,8.

on kyllä sellanen lista, että vois sopia n. tuhanteen eri sairauteen.
Monet eri vitamiinien puutostilat, liika kofeiini, anemia, e-pillerit, paniikkihäiriö, helico jne ja tuskin nuo kaikki "oireet" johtuvat vain yhdestä asiasta.

Siinäpä se onkin. Yritän nyt saada lähetteen sairaalaan koska erityisesti ripuli on mennyt niin pahaksi etten voi enää mennä juuri mihinkään. Myös raajojen puutumunen ja palelu alkaa olla aika pahat. Edellisen kerran oon ollu lääkäris noitten takia n. 4 vuotta sitten, ei löytynyt mitään vikaa. No jos tällä kertaa sitten.

MS-tauti tuli ensimmäisenä mieleen minullakin. Mutta voi tosiaan johtua melkeinpä mistä tahansa ja voi olla useampaakin eri ongelmaa taustalla, joten toivottavasti pääset kunnon lääkärille ja saat apua. Tsemppiä!

Hypotyreoosi kehittyy APECEDissa aikuisiässä noin viidesosalle potilaista,
harvoin lapsuudessa. Hypotyreoosissa iho muuttuu kuivaksi ja karkeaksi,

hiukset ja kynnet voivat käydä hauraiksi. Palelu, väsymys ja heikkouden tunne
sekä puheen hitaus ovat tavallisia ja sydämen sykenopeus hidastuu. Myös
aloitekyky heikkenee ja kuukautiset häiriytyvät. Kasvuiässä selkeimpiä oireita
on pituuskasvun hidastuminen ja painon nousu.

Hypertyreoosi on APECEDissa hyvin harvinainen, struumaa ei esiinny
lainkaan. APS II:ssa hypertyreoosi ja struumainen tulehdus ovat suunnilleen
yhtä yleisiä, ilmaantuen noin kolmannekselle potilaita. Ilmaantumisiän huippu
on kolmannella ikävuosikymmenellä, mutta joitakin tapauksia kehittyy jo
aiemmin tai jopa eläkeiässä. Hypertyreoosin oireita ovat hermostuneisuus,
hikoilu, nopea syke, väsymys, painon lasku, heikkous, lisääntynyt ruokahalu
ja nopeutunut suolen toiminta. Silmät voivat punoittaa ja siirtyä ulospäin.
Molempien tautien diagnoosit voidaan varmistaa veritutkimuksella.
Hypotyreoosissa verinesteen kilpirauhashormonipitoisuudet ovat normaalia
pienemmät ja tyreotropiini on koholla. Hypertyreoosissa löydös on
päinvastainen. Hypotyreoosi korjautuu yleensä tyroksiinitablettilääkityksellä,
jotkut potilaat tarvitsevat myös trijodityroniinilisän. On tärkeää tiedostaa, että
hypotyreoosin korjaus saattaa paljastaa toteamatta jääneen Addisonin taudin.
Hypertyreoosin hoitovaihtoehtoja ovat lääkehoito, radiojodihoito ja leikkaus.

[QUOTE="tinde";25979465]miksi ei? tsh:n tulisi olla alle 2,5, itse pidän mielelläni 1 paikkeilla tai väsymys on aivan kauheaa.[/QUOTE]

en tiedä. Nelisen vuotta sitten tsh oli jossain neljän paikkeilla. Lääkärin mukaan ihan normaali.
Nyt kun soitin noi uusimmat arvot niin hoitsu oli hämmästynyt kun halusin lekurille ajan kun "arvothan on laskenut". Antoi sit kumminkin soittoajan, tänään pitäis lekurin soitella. Ajattelin ruinata tyroksiinin kokeiluun mutta luin tos että se voi aiheuttaa ripulia. Joten en sitten tiedä, jos toi ripuli yhtään pahenee niin mut saa sen j'lkeen kuskata suljetulle.

toi lääkkeen saaminen on niin kiinni lääkäristä. jokasella lääkärillä oma mielipiteensä mitä arvojen tulisi olla. sinuna kokeilisin. voi tietysti vilkastuttaa suolenkin toimintaa, kun aineenvaihdunta alkaa toimimaan normaalilla vauhdilla. se kun on vajaatoiminnassa "hitaalla". mutta yleinen väsymys ja saamattomuus voi helpottaa. tämä siis aika yksipuolinen ehdotus katsomatta kaikkia oireita. itse olisin noilla arvoilla ihan työkyvytön.

sori kirjoitusasu, kipeä lapsi lepäilee sylissä.

[QUOTE="tinde";25979560]toi lääkkeen saaminen on niin kiinni lääkäristä. jokasella lääkärillä oma mielipiteensä mitä arvojen tulisi olla. sinuna kokeilisin. voi tietysti vilkastuttaa suolenkin toimintaa, kun aineenvaihdunta alkaa toimimaan normaalilla vauhdilla. se kun on vajaatoiminnassa "hitaalla". mutta yleinen väsymys ja saamattomuus voi helpottaa. tämä siis aika yksipuolinen ehdotus katsomatta kaikkia oireita. itse olisin noilla arvoilla ihan työkyvytön.

sori kirjoitusasu, kipeä lapsi lepäilee sylissä.[/QUOTE]

työkyvytön mä kyllä oonkin. Oon nyt äitiyslomalla, nukun aina kun mahdollista. Joskus kyllä on päiviä että oon yhtäkkiä tosi energinen, esim. eilen sain koko kämpän siivottua huilaamatta välillä. Ja se on mulle melkoinen saavutus.

yritä saada kokeiluun lääke. noi sun arvot on aika lähellä viitteitä mut mä olen luottanut ennemmin omaan oloon kuin numeroihin ja tällä pärjännyt hyvin. tk:n lääkäriä en ole koskaan nähnyt naamakkain,aina puhelimitse hoidettu ja itse olen loppupeleissä vaihtanut annosta jos siltä tuntunut. välillä olen vain käynyt verikokeissa katsomassa ovatko olo ja numerot linjassa.

Yhteistyössä