Paksusuolen tähystys, kokemuksia?

  • Viestiketjun aloittaja Ellia
  • Ensimmäinen viesti
niinkö?
kaikki mitä suuhusi panet, vaikuttaa munuaisiin, vaikka tarkoitus olisi mikä tahansa:)

No, Lääkelaitoksensivuilla oli kerran vuosia sitten erikseen uutinen siitä, kuinka Phosporal on iheuttanut munuaisvaurioita, ei ole siis mitään satua. Kannattaa seurata uutisia, vaikka aika nopeasti sekin sieltä katosi...
 
Saraldo
Mä en pitänyt tuota tutkimusta lainkaan pahana. Hengittelee vaan rauhassa ja yrittää olla mahdollisimman rento. Kun tähystys tehdään perästä päin, pystyy sentään puhumaan ja hengittämään normaalisti. Mutta kun tehtiin vatsalaukun tähystys (luonnollisesti suun kautta), tuntui siltä että kuolen siihen paikkaan.

Tyhjennys oli musta epämiellyttävämpi kuin itse tutkimus. Pers oli melkoisen arka koko päivän sontimisen jälkeen eikä minnekään voinut lähteä, kun jos hätä tuli niin vessan piti olla muutaman metrin päässä.
 
muistathan
ja karrageeni aiheuttaa tulehduksia, se levä... E407. Vuosikausia sitten sitä oli yhdessä peräruiskesuspensiossa ja nykyään melkein missä vaan,mitä ihmiset ostaa kaupasta! Se on jopa luomusallittu aine, Ihmeellistä, että ne vähätkin, mitä kaupasta saa, pilataan sillä. Mitä varten meillä on mitään Eviraa olemassa? Kalliiksi tulee niiden jälkiseuraukset, mitä päätöksiä tekevät virkansa puolesta:-(
 
kolonoskopia
Pakko laittaa oma kokemus toissapaivaisesta paksusuolen tahystyksesta vaikken
koskaan aikaisemmin ole vastannut mihinkaan foorumeihin!
Pelkasin aivan neuroottisesti tahystykseen menoa luettuani ihmisten erilaisia
kokemuksia seka Suomen foorumeilta etta taalta Englannin vastaavista.
Sain itseni melkein totaaliseen paniikkiin viikkoa ennen h-hetkea ja toivoin
etten koskaan olisi googlannut sanaa kolonoskopia!
Itse olen 47 vuotias hoikka nainen ja olin varautunut todella kivuliaaseen
toimenpiteeseen.TAYSIN TURHAAN!Kokemus oli aarimmaisen positiivinen,
kivuton ja kaikki se pelko ja paniikki oli ollut taysin turhaa.
Myonnan,etta suurena osana koko operaation helppoutta lisasi ja auttoi varmasti
se etta se tehtiin yksityis sairaalassa erittain kokeneen kirurgin toimesta joka on
yksi alansa parhaita.Koska olen pienikokoinen teki han sen lasten tahystykseen
tehtavalla letkulla ja kipua en tuntenut ollenkaan.
Rauhottava humautus pistettiin suoneen kirurgin toimesta tutkimushuoneessa
juuri ennen toimenpidetta ja silti juttelin hanen kanssaan koko ajan ja seurasin
kameralta mita tapahtui.Humautuksesta ei mitaan sivuvaikutuksia ja olo taysin
normaali pian toimenpiteen jalkeen.Edes ilmavaivoja ei ollut ja kaikki meni hienosti.
Tiedan olevani onnekas ettei mitaan loytynyt ja tunne oli todella helpottava.
Hammaslaakarikaynti on huomattavasti epamiellyttavampi kuin minun kokemus
tahystyksesta.Toivon etta kertomukseni antaa lohtua niille joilla toimenpide on
edessa.Sen ei todellakaan tarvitse olla sinulle kamala kokemus,usko pois.
Mina olin niinkuin sanoin todella peloissani ja en voi uskoa etta se sujui niin
uskomattoman hienosti joten turha pelata etukateen koska se ei aina ole
sielta pahimmasta paasta.Toivon etta joku saa edes vahan lohtua tasta.
Tsemppia kaikille joilla se on edessa,alkaa pelatko etukateen turhaan.
 
"sara"
mulle tehtiin 2010 ja soitin etukäteen sairaalaan jotta saisin sen humautuksen.Toimenpide humautuksessa kuitenkin sattui vähäsen suolen mutkissa vaikka lääkäri sanoi,että suolessa ei ole tuntoaistia.Toimenpiteen jälkeen nukuin tunnin sairaalassa ja sitten pääsin kotiin.Autoa ei saa ajaa toimenpiteen jälkeen joten hakija pitää olla.
 
"Kamu"
Hei! En ole koskaan tällä palstalla kirjoitellut, mutta ajattelin vastata tähän ketjuun tätä aihetta googlailevien avuksi. Itse olin siis tänään paksusuolen tähystyksessä ja ei kyllä ollut yhtään niin kamala kokemus kuin monet nettikirjoittelijat antavat ymmärtää. Toimenpiteessä eniten jännitti mielestäni se, oliko suoli tyhjentynyt kunnolla vai ei. No, olihan se.

Olin siis jo ennen operaatiotakin melko rauhallinen, mutta otin varoiksi puolikkaan annoksen Diapamia ja vahvemman Panacodin. Lääkäri ja hoitajat olivat erittäin mukavia ja rentoja, mikä lultavasti vaikutti kokemukseen paljon. Onnistuin kuulemma olemaan todella rento ja suolessani oli vain kaksi tiukempaa mutkaa, joten toimenpide ei sattunut ollenkaan! Kerran vain tunsin kipeähkön kouraisun, mutta sekään ei ollut mielestäni mitään verrattuna esim. koviin menkkakipuihin..

Koko touhu oli ohi parissakymmenessä minuutissa ja menisin vaikka heti uudestaan, jos tarvetta olisi. Mitään kammoa en siis todellakaan saanut, eikä kokemus todellakaan lukeudu elämäni kivuliaimpiin hetkiin. Itseäni auttoi suolen tarkailu monitorista. Jotenkin keskityin siihen näkymään niin täysillä, että tuntui kuin vatsan muljahtelu olisi liittynyt johonkin muuhun tapahtumaan, eikä siihen, että sisälleni työnnetään letkua.. Syyttäkää vaikka lääkitystäni, mutta onnistuin kai meditoimaan ítseni johonkin irralliseen tilaan, haha.
 
addera?
ja karrageeni aiheuttaa tulehduksia, se levä... E407. Vuosikausia sitten sitä oli yhdessä peräruiskesuspensiossa ja nykyään melkein missä vaan,mitä ihmiset ostaa kaupasta! Se on jopa luomusallittu aine, Ihmeellistä, että ne vähätkin, mitä kaupasta saa, pilataan sillä. Mitä varten meillä on mitään Eviraa olemassa? Kalliiksi tulee niiden jälkiseuraukset, mitä päätöksiä tekevät virkansa puolesta:-(
Onkohan osastolla vielä niitä ilmaisia pillimehuja jaossa? Niissä just oli sitä ...:-(
 
Mulle on tehty kerran. Koin, että se edeltävä lääkitys oli se kaikkein pahin juttu. Se tähystys tuntui epämukavalta, mutta oli tosi nopeasti ohi. Ei mulle muistaakseni mitään rauhoittavia annettu.
 
gogi
Elämäni kamalin ja epämielyttävin kokemus!!! Kolme alatiesynnytystä kokeneena menisin milloin vaan synnyttämään toiset kolme mieluummin, kun paksusuolen tähystykseen. Taju meinasi lähteä ja noutaja tulla. Mutta tosiaan, yksilöllisiähän nämä.
 
"..."
Tyhjennys oli inhottava, vaikka mä olin onnekas, ja sain si litkua, mitä ei tarvinnut kahta lasia enempää juoda. Itse operaatio oli minulla melkein suoraan verrattavissa synnytyksessä oleviin supistuksiin. Kyllä siitä hyvin selvisi, vaikka kipeää teki. Oli ohi aika nopeasti :) ja ei mulla ainakaan koepaloja otettu! ..jota kyllä suuresti ihmettelen. .
 
Mies 32v
Olin eilen tähystyksessä Turun Pulssissa ja voin sanoa, että se oli suorastaan erittäin "miellyttävä" kokemus verrattuna siihen, millaisen kuvan siitä pääasiassa täällä netin keskusteluista sai! Toki niin kuin lääkärikin sanoi, tutkimuksen aiheuttamat tuskat ovat kovin yksilöllisiä. Itse en ko. juttua jännittänyt ja päätin heti että otan kaikki mahd. kivunlievitykset. Sain juuri ennen toimenpidettä kipulääkettä ja rauhoittavaa ja koko tutkimuksen aikana nipisti vain pari kertaa.

Tutkimus kesti vain n. 10 min. Mahtoikohan syy olla siinä, että mitään poikkeavuuksia ei suolesta löytynyt. Tyhjennyksen tein Picoprep -nimisellä jauheella. Sitä juodaan yhteensä viisi desiä ja oli ihan juotavan makuista. Suolikin alkoi ekasta juomisesta reilun kolmen tunnin päästä toimia.

Turhaan ei kannata tähystystystä jännittää ja ei muuta kuin kivunlievitystä vaan sisuksiin;) Tsemppiä!!!
 
Tyttö 22
Itse tulin juuri pari tuntia sitten paksusuolen tähystyksestä. Toimenpide oli omalla kohdalla huomattavasti helpompi kuin osasin odottaakaan. Pahinta oli suolen tyhjentämisen vuoksi juotavan Moviprepin maku. :D Onnistui saamaan sitä alas vain reilun litran, kun ohjeistus oli kaksi litraa, mutta suoli tyhjeni hyvin silläkin määrällä. Pillillä join litkua ja mehua ja muuta juomaa aina päälle. :)

Itse toimenpiteeseen sain Diapamia sekä jotakin vahvempaa kipulääkettä, pyysin hoitajaa antamaan vähän lievemmän annokse, ettei tarvitsisi loppupäivää olla kanttuvei. Puoli tuntia odoteltiin lääkkeiden vaikutusta ja sitte itse toimenpiteeseen joka kesti omalla kohdallani n. 20min. Parissa kohtaa suolen tehdessä jyrkemmän mutkan tuntui kipua parin sekunnin ajan, mutta muuten ei tutunut edes kovin epämukavalta. Kipua helpotti, kun paineli vatsaa kohdasta, jossa letkun pää oli menossa. Koepalojen ottoa en tuntenut laisinkaan ja takastulo oli täysin kivuton.

Lievemmän lääkityksen ansiosta oloni oli toimepiteen jälkee täysin normaali. Söin sairaalalla vähän itse mukaan ottamaani evästä ja pääsin sen jälkeen heti kotiin. :) Tarjosivat myös mehua, mutta olin varautunut omin eväin.

Tyhjennysvaiheessa kannattaa tyhjennysaieen salliessa juoda mahdollisimman paljon, ettei pääse kuivumaan eikä tule nälän tunnetta. Itselleni apteekkari suositteli myös Nutridrink-juomaa, jota saa juoda tyhjennyksen aikana. Siitä saa energiaa, niin ei ala heikottamaan. Juomassa oli mm. vanilja, mansikka ja kaakao makuvaihtoehtoina ja kaakao oli ainakin hyvän makuista. :)
 
"paula"
Nutridrink- juomaa???????

Onkohan apteekkari ollenkaan ajantasalla?
http://vanha.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1411481772/14#14

Tietysti hänen intresseissä on saada ne muutkin mömmöt kaupaksi...
 
"paula"
[QUOTE="paula";30702434]Nutridrink- juomaa???????

Onkohan apteekkari ollenkaan ajantasalla?
Crohn ja Colitis ry - CCAFIN - Ravinnon merkitys suolistosairauksiin!

Tietysti hänen intresseissä on saada ne muutkin mömmöt kaupaksi...[/QUOTE]


"Aineosat:

vesi,
glukoosisiirappi, (Voi olla GMO)
maitoproteiini,
rypsi- ja auringonkukkaöljy, (Pypsiöljyä ei crohnikot siedä ollenkaan!)
ravintokuituseos (oligofruktoosi, galaktooligosakkaridi, pektiini, polyfruktoosi),


trehaloosi, (=SIENISOKERI, josta tulee valtavat mahakivut sille, jolta se trehalaasientsyymi suolistosta puuttuu - ja monesti puuttuukin!)

kivennäis- ja hivenaineita,
emulgointiaine (soijalesitiini E322),
vitamiineja, (niistä e-vitamiini on SOIJASTA tehty ja täytyisi merkata yleensä erikseen, mut apteekkivalmisteilla on omat sääntönsä, ei vaadita tietoja!)
koliini,
aromi (vanilja), (moni crohnikko ei siedä vaniljaa yhtään, saati aromiaineita!)
väri (kurkumiini).
 
vierailija
Nutridrink- juomaa???????

Onkohan apteekkari ollenkaan ajantasalla?
http://vanha.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1411481772/14#14
Tietysti hänen intresseissä on saada ne muutkin mömmöt kaupaksi...
Lähdetiedoissa Peter C. Goetscen kirjassa Tappavat lääkkeet (2014).

Lainaan yhden kappaleen kirjasta sivulta 107 tähän:

"Jotkut lääkärit ovat niin vaikutusvaltaisia, että lääkeyhtiöt saattavat antaa hiljaisen hyväksyntänsä, vaikka he täyttäisivät omat taskunsa muuhun tarkoitukseen annetulla rahalla. Suomalaiset neurologit omivat itselleen tutkimuskustannuksiin tarkoitetut rahat ja jättivät laboratoriokokeet ja tutkimusapulaisten palkat potilaiden, yhdistysten ja yliopiston maksettaviksi. Eräässä tapauksessa kavallus oli miljoonia euroja, ja siihen liittyi 180 tiliä, suurin osa niistä Sveistsissä. Ironista kyllä, kaksi rikoksiin osallistunutta professoria oli vastuussa tutkimusprojektien eettisyydestä. Professorit saivat vankeustuomion; samoin toisen poika, joka todettiin syylliseksi 23 rikokseen."

Noilla näyttää olevan koko joukko puolestapuhuia laajemmaltikin?
Lukekaa kirja Oravasyndrooma.
 

Yhteistyössä