Paksusuolen leikkaus

Tiitiäisen äiti

Aktiivinen jäsen
29.07.2005
1 339
0
36
Minulta löydettiin viime viikolla kolonoskopia yhteydessä polyyppeja. Tänään kävin kirurgin juttusilla ja hän totesin , kun minulla on niin paljon polyyppeja, että joutuvat poistamaan koko paksusuolen. Leikkaus suoritetaan 22.6 ja nämä pari seuraavaa viikkoa ennen leikkausta ovat yhtä testeissä juosemista.¨
Onko kenellekään tehty vastaavaa leikkausta tai edes kuullut moisesta, haluaisin kuulla miten käynnyt.
Itselläni on ikää 35v. ja poikani on vasta 2v. ja pelko perssiissä (aivan kirjaimellisesti).
Kiitän jo etukäteen vastauksista

harmillista.. :hug:
Mulle ei olla tehty leikkausta mutta siitä kyllä kerrottiin että jos tilanne hyvin pahaksi menee niin voi olla että joudutaan leikkaamaan. Siinähän tehdään avan? Siis jota kautta ainakin aluksi suoli tyhjennetään?!

Mulla myös oli ensimmäisessä tähystyksessä joitain solumuutoksia (tai vast.), mutta ei muistaakseni enää toisessa.

Oliko polyypit kuitenkin hyvänlaatuisia? On sulla täytynyt olla niitä tosi paljon kun leikkaukseen joudut...oliko sulla niitä kipuja vai ainoastaan ripuli?
:(
ai niin, johtuiko sulla vaivat noista polyypeista vai oliko myös esim. colitis?
toivottavasti kaikki menee parhain päin!

Avanne tulee ensin aluksi kuvioon mukaan, että saadaan tikkaukset ekaksi kuntoon ettei tule tulehduksia, mutta myöhemmin siitä sitten pitäisi ainakin lääkärin mukaan päästä eroon, koska ole vielä nuori.

Oireina mulla oli/on ripuli ja satunnaisesti verta ulosteessa ja itse ajattelin, että minulla peräpukamia, eli ei mitään kipuja ei painon pudotusta.

Polyyppeja mulla on hirveästi ja ottivat kolme näytekappaletta jotka olivat puhtaita eli ei syöpÄä, mutta lÄäkäri ei vannonnut , että ne kaikki olisivat hyvälaatuisia, koska niitä on niin paljon ja kaikki iso kokoisia (yli kolme senttisiä).
Kirurgi oli jo varannut leikkaus ajan minulle ennen kuin menin hänen luokseen, että saadaan homman työn alle niin pian kuin mahdollista, ja päästäisiin selvyyteen onko kaikki hyvä laatuisia, toivottavasti :)
Suoraan sanoen v***ttaa ja kysyn , että miksi juuri minä, mutta sitten myöhemmin ajattelen, että jos se ei ois minä niin sitten se olis joku muu.
On se niin vÄÄrin.
Onneksi kirurgin kanssa juteltuani, tunsin voivani luottaa häneen. Ja hän sanoi, että jos mieleeni tulee jotain kysymyksiä, niin voi vapaasti mennä hänen juttusille ilman ajanvarausta.

tiedän, että v.ituttaa ja varmasti ajattelet et miks minä?! Näin tuumin itsekin pahempina aikoina, vaikkei oma tilanteeni noin huono ollutkaan, tilannehan voi aina muuttua.
Itsekin käyn vuosittain verikokeissa,(lääkitys koko ajan päällä) jos ei ihmeempää vaivaa tule niin muutaman vuoden sisään taas tähystys(syöpäriski)

Jo pelkkä ripuli vaikeuttaa elämää :o tuntui pahimpina aikoina ettei minnekään voinut lähteä, jos vaikka housuun tulee... :ashamed:

En kyllä ensimmäiseksi sulle olis tuota tilannetta uskonut, kun aiemmin kirjoittelit aiheesta, etenkin kun ei kipuja ollut tms.
Toisenkin lääkärin mielipide voisi olla noin isossa asiassa hyvä?
Jaksamisia sulle!

Kiitoksia rentunruusu!

Olen kärsinnyt tästä jo aivan tarpeeksi ja, kun nytten vihdoinkin joku lÄäkäreistä otti asiani todesta ja näin pitkÄlle ollaan päÄsty, että leikkaus päivämääräkin laitettu lukkoon, niin en jaksa enään hakea toista mielipidettä.
Vaikkakaan en pidä tuosta leikkauksesta , en varsinkaan jos joudun pitämään avannetta loppu elämäni ( olen siihen varautunut), vaikka kirurgi sanoi, koska olen nuori(35v) ja hyväkuntoinen, niin hänen mielestään minun ei tarvitse käyttää pussia, vain sen verran, että uusi liitos saadaan umpeutumaan ja eikä ole enään tulehtumis riskiä.
Tätini on lääkäri ja yhtyi kirurgin mielipiteeseen ja varmasti tulen saamaan tädiltäni lisä tietoa ennen leikkausta.
Mutta silti olisi parempi kuulla jonkun henkilökohtaisesta kokemuksesta kuin lÄäkärin näkökulmasta, ehkä silloin ymmärtäisin paremmin

Yhteistyössä