Paksusuolen ärtymäoireyhtymä/tulehdus. Miten se oireilee teillä joilla se on?

Ilme
Se oireilee kaikkea löysästä ripulista ummetukseen. Tyypillistä on myös karseat vatsakivut, jotka helpottaa pönttökeikan jälkeen. Tosi ikävä vaiva. Mulla ollut 10 vuotta. Pysyy kurissa ruokavaliolla, hiilarit vähälle ja kuitua mukaan.
 
Colitis
Mulla oireili krooninen haavainen paksusuolentulehdus juuri tuolla tavalla. Älä huolehdi etukäteen, nyt kun pääset tähystykseen. Asia selviää siellä. Jos on paksusuolentulehdus, siihen on nykyään hyviä lääkitysmuotoja.

Itsellä oli paljon pahempi alkutilanne, jouduin sairaalaan kuumeilujen ja limaisen ripulin vuoksi, mutta lääkityksellä homma saatiin kuntoon. Nyt 12 vuotta sairautta takana ja olen pärjännyt ihan hyvin. JOS sinulla siis on tulehdus, niin kaikkien sairaus on yleensä erilainen. Löydät paljon tietoa + asiallisen keskustelupalstan täältä http://www.crohnjacolitis.fi/cms/. Tsemppiä!
 
höpsistä
Mulla oireili krooninen haavainen paksusuolentulehdus juuri tuolla tavalla. Älä huolehdi etukäteen, nyt kun pääset tähystykseen. Asia selviää siellä. Jos on paksusuolentulehdus, siihen on nykyään hyviä lääkitysmuotoja.

Itsellä oli paljon pahempi alkutilanne, jouduin sairaalaan kuumeilujen ja limaisen ripulin vuoksi, mutta lääkityksellä homma saatiin kuntoon. Nyt 12 vuotta sairautta takana ja olen pärjännyt ihan hyvin. JOS sinulla siis on tulehdus, niin kaikkien sairaus on yleensä erilainen. Löydät paljon tietoa + asiallisen keskustelupalstan täältä Crohn ja Colitis ry.: Etusivu. Tsemppiä!
Asiallisuus on siksi, kun se on lääketehtaan markkintikanava. Jos ei ymmärrä muutaa ruokavaliota eikä etsi syitä sairauteen esim liian karkeasta kuidusta. lisäaineista ja ottaa aina jotakin lääkettä toisen jälkeen kaikkiin vaivoihin, aina pitkittyy vaiva. MUTTA jos ne jutut parantuneista olisi säilytetty siellä, voisi asia olla toisin, mutta näin on nähtävä, kun kukaan ei haluakaan ihmisten parantuvan vaivoistaan, vaan yritetään kokeilla kaikki mahdolliset lääkkeet (joku ne maksaa kuitenkin, vaikka ei potilas itse, sairaalakin on asiakas!) ja mielellään aloittaa mahdollisismman nuorelle ihmiselle (joka on lääkemyönteinen, siis itse pyytää niitä, ei todennäköisimmin koskaan valitakaan niistä!) elinkautislääkitys, vaikka ne ei ketään paranna. Koekaniineja kaikki tuolla, mutta ruoka on kaupassa tosi huonoa, katsos:
Colitis ulcerosa (tai jotain sinne päin) - karppaus.info :: keskustelufoorumi
 
höpsistä
Mulla oireili krooninen haavainen paksusuolentulehdus juuri tuolla tavalla. Älä huolehdi etukäteen, nyt kun pääset tähystykseen. Asia selviää siellä. Jos on paksusuolentulehdus, siihen on nykyään hyviä lääkitysmuotoja.

Itsellä oli paljon pahempi alkutilanne, jouduin sairaalaan kuumeilujen ja limaisen ripulin vuoksi, mutta lääkityksellä homma saatiin kuntoon. Nyt 12 vuotta sairautta takana ja olen pärjännyt ihan hyvin. JOS sinulla siis on tulehdus, niin kaikkien sairaus on yleensä erilainen. Löydät paljon tietoa + asiallisen keskustelupalstan täältä ://www.crohnjacolitis.fi/cms/. Tsemppiä!
Asiallisuus on siksi, kun se on lääketehtaan markkintikanava. Jos ei ymmärrä muutaa ruokavaliota eikä etsi syitä sairauteen esim liian karkeasta kuidusta. lisäaineista ja ottaa aina jotakin lääkettä toisen jälkeen kaikkiin vaivoihin, aina pitkittyy vaiva. MUTTA jos ne jutut parantuneista olisi säilytetty siellä, voisi asia olla toisin, mutta näin on nähtävä, kun kukaan ei haluakaan ihmisten parantuvan vaivoistaan, vaan yritetään kokeilla kaikki mahdolliset lääkkeet (joku ne maksaa kuitenkin, vaikka ei potilas itse, sairaalakin on asiakas!) ja mielellään aloittaa mahdollisismman nuorelle ihmiselle (joka on lääkemyönteinen, siis itse pyytää niitä, ei todennäköisimmin koskaan valitakaan niistä!) elinkautislääkitys, vaikka ne ei ketään paranna. Koekaniineja kaikki tuolla, mutta ruoka on kaupassa tosi huonoa, katsos:
pikkuhoo+
ttp://karppaus.info/forum/viewtopic.php?p=325632&sid=9bb781b6e0de442db2f0aa40d78de155#p325632
 
"paupau"
Voi oireilla monella tapaa. Just ripuli, limaiset ulosteet, ummetus ja näiden kaikkien vaihtelu, ilmavaivat, turvotus ja näihin liittyvä kurja olo. Älä pelkää tähystystä, ei se kivaa ole, mutta itse koin mahalaukun tähystyksen kamalampana, koska ruokatorvi poltteli muutaman päivän jälkikäteen ikävästi. Ruokavalio on paras hoito, ei vahvoja mausteita, alkoholia, rasvaa, minkä nyt itse huomaa vaikuttaavan. Mulla nykyisin vielä maidoton ruokavalio ja liiallinen karkin syönti aiheuttaa vaivoja. Siis kohtuus kaikessa. Kyllä sen kanssa pärjää. Ja joskus herkuttelua vaivojenkin kustannuksella. Tsemppiä!
 
Mullakin todettu ja vaivaa löytyy kaikenmoista ripulista ja ilmavaivoista ummetukseen ja kamaliin vatsakipuihin. Ruokavaliolla on suuri osuus hoidossa. Välillä on aikas oireetonkin ja välillä ei auta yhtään mikään. Vessa oltava aina hollilla koska voi tulla tosi kiire. Nyt on suht rauhallinen kausi menossa.
 
parantunut
Heh tuo on kyllä hauska "tauti". Kyseessä ei ole mikään oikea sairaus. Se on vain ilmaisu ruoansulatusvaivoille, joiden syytä ei ole selvitetty.

Ihan sama jos kädessä iho menisi tulipunaiseksi. Lääkäri sitten katsoisi sitä, ehkä otattaisi perusverenkuvan, ja sitten mahdollisimman matalalla äänellä toteaisi: "Teillä on kuulkaa ärtynyt käsi. Todennäköisesti kyseessä on vain toiminnallinen vaiva, sen kanssa pitää vain oppia elämään."
 

Yhteistyössä