Pakottaatteko ala-aste tyttön uimaan kuukautiset aikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Judith
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No en pakottaisi. En suosittelisi ala-asteikäiselle tytölle tamponia, eikä ilman voi uida. Liikunnanopettajalle viestiä, että lapsella on kuukautiset ja lapsi osallistuu liikuntatunnille jollakin korvaavalla keinolla.

Viesti vaan opettajalle, niin sillä selvä. Jos tyttö nolottaa asia ja pelkää et muut kiusaa tämän takia, niin kehottaisin sanomaan kavereille et on vaikka tulehtunu varpaankynsi, niin ei voi uida tms.

No en pakottaisi.

Ainakin itselle kuukautiset oli tuossa iässä varsin hankala asia, koko homma nolotti enkä edes osannut/uskaltanut kokeilla tamponin käyttämistä.

meilläpäin opettaja oli sitämieltä että pitää osallistua ja käyttää tamppoonia tai kuukuppia. laitoin viestin,että ei onnistu.silti ois pitäny =/ no tyttö oli sitten kipeä!

En pakota. Tytöllä on oikeus olla uimatta.
Uiminen lisää tulehdusriskiä. En anna uida.
Ala-asteikäisen ei kuulu käyttää tamponia tai kuppia.
Ilman suojaa ei saa uida, vaikka niukempikin vuoto.
Opettaja ymmärtää kyllä, laittaa kävelylenkille tms tunnin ajaksi, tai tyttö tekee korvaavan liikunnan kotona.
Viesti opettajalle. Wilman kautta tai tekstarina, niin ei tarvitse tytön lappuakaan antaa.Olen sanonut tytölleni, ettei kerro kavereille oikeaa syytä, ei se niille kuulu. Sanoin, että kavereille voi sanoa että on ihottumaa.

[QUOTE="siina";29496835]No sanoisin että alkaa käyttämään tamponia.
Kyl se mahtuu jo ottaa OB sx mallin[/QUOTE]

Ei siihen tarvitse pakottaa!
Itse olen 30 enkä ole koskaan tamppoonia käyttänyt.
Opelle ilmoitus, ja siinä se

Meidän ei tarvinnut mennä uimaan, jos oli menkat. Ei ala- eikä yläasteella.
Omaa lasta en pakottaisi, eikä mielestäni opettajakaan sitä voi vaatia.

Mutta miksi tässä ketjussa jokunen on sitä mieltä, että kavereillekaan ei voi kertoa jos on menkat? Mitä ihmeellistä siinä on? Meillä oli ala-asteella varsin hyvin tiedossa, kenellä menkat oli jo alkaneet. Ja melkeinpä ylpeillen niistä kerrottiin kavereille :D

[QUOTE="nii";29496862]Ei siihen tarvitse pakottaa!
Itse olen 30 enkä ole koskaan tamppoonia käyttänyt.
Opelle ilmoitus, ja siinä se[/QUOTE]

No ope voi vaik laittaa sen, tai vanhemmat

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;29496909:
No kyllä mie opettaisin tytön käyttämään tamponia tai kuppia, hauskaahan se uiminen on eikä menkat sinällään oo mikään este. Niiden kanssa vaan pitää tulla toimeen.

Mä en tykkää käydä uimassa menkkojen aikaan, vaikka tampoonia olen käyttänyt kuukautissuojana viimeiset 20vuotta. Inhottava olo siitä vaan tulee, pari kertaa oon koittanut.

Siksi en omaa tyttöänikään pakottaisi.

Ketään ei tule pakottaa uimaan.

Pakottava maikka on väärässä ammatissa.

Jos se on tolkuissaan, niin se uskoo sanaa.
Jos se ei o tolkuissaan, niin sit auttaa lappu, mis lukee, et meidän perheessä uskonto kieltää urheilun kaikissa muodoissaan.

Mä opettaisin lapselleni tamponin käytön. Eihän se ole sen kummempaa kuin koko kuukautisasiakaan. Helpottaa elämää, jos ei tartte valehdella ja nolostella. Ja lisäksi kuukautisten kanssa pitää vaan oppia keinot elää tavallista elämää.

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;29496909:
No kyllä mie opettaisin tytön käyttämään tamponia tai kuppia, hauskaahan se uiminen on eikä menkat sinällään oo mikään este. Niiden kanssa vaan pitää tulla toimeen.

Uiminen on kamalaa paskaa. Siinä kastuu ja tulee kylmä ja vettä menee joka rööriin.

Itse olen alusta asti käyttänyt tampoonia ja kuppia (kupin hommasin ihan muutamien menkkojen jälkeen), mutta uimaan en todellakaan menkkojen aikaan menisi, kun inhoan sitä muutenkin.

Ei se ole mikään itsestäänselvyys, että kaikki rakastaa uimista.

AP:n asemassa laittaisin Wilma-viestiä, tekstaria tai soittaisin, en laittaisi lasta itse asialle, koska voi tuntua nololta. Tyttö tottuu menkkoihin normaalina naisten juttuna aikoinaan, mutta aluksi kaikki on harjoittelua ja traumoja siitä vain tulee, jos pakottamaan ruvetaan tai tehdään iso haloo.

Ei voi pakottaa eikä opettaja saa sitä vaatia. Ketään ei voi määrätä köyttämään tampoonia. Mutta en ymmärrä, että kehotetaan valehtelemaan kavereille jne. Menkat on ihan luonnollinen asia ja valehtelemaan kehottamalla vanhempi välittää viestin, että niissä on jotain hävettävää.

Yhteistyössä