pakotettu isäksi

  • Viestiketjun aloittaja hanna
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Jos mulle ois tulossa lapsi isälle, joka on ihan seko, niin en kertois sille ukolle, enkä haluaisi siltä mitään. Haluaisin siitä mahd. kauas. Mut silti on oikein, että isä saadaan vastuuseen, jos äiti niin haluaa.
Tottakai näin. Mutta sen äidinkin on ihan hyvä tiedostaa, mitä sen sekon päästäminen vaikuttamaan omaan ja lapsensa elämään tarkoittaa. Tunnen tapauksia, joissa olisi varmasti ollut kaikkien etu, jos isyyttä ei olisi ikinä vahvistettu.

 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Oliko aluksi puhe siitä, voiko isyyden selvittämiseen pakottaa? Jos oli, niin aika kauas ollaan siitä jo kaikottu.

=)

Eikä pellossa eletäkään, "siementä vakoon ja muijaa lakoon, on se niin väärin..."

Vaan mitä tehdä, JOS ihan rehellinen vahinko tapahtuu, eikä ole tarkkaa mielikuvaa siitä, koska ja kenen kanssa? Kuka on vastuussa? Viallisen kondomin valmistanut firma, liikaa alkoholia anniskellut ravintola vai joku muu? Sekö, joka tyrmäystippoja on lasiin sujauttanut vai naapurin Erkki, joka salaa laittoi kalsarinsa samaan pyykkikoneeseen?
Syyllisen saa selville kyllä dna-testein, jos on haluja.
Sitä varten on keksitty kaikenmaailman etsivät ja virkavalta, laboratooriot ja verikokeet, sylkinäytteet yms.. Ei se ole ongelma.
Sitten vaan siementuutti maksamaan.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Sanoinkin, että kannattaa toimia siihen katsoen, ettei tule tietämättään isäksi, jollei sitä missään tapauksessa halua. Ja jos taas haluaa niin toimikoon vaikka sitten noin, niin kuin tuossa äsken kuivailit
*hih* Kuivailin, kuivailin. Mutta tuskin selibaatti kaikille sopii.
aika harva kai tulpa tai tripla ehkäisystä enää raskaksi tulee. mies voi napsia nappeja ja käyttää kortonkia, samoin voi toimia nainen. eiköhän raskauden mahdollisuus ole jo aika minimissä silloin.
Mutta on olemassa. Jos varman päälle haluaa pelata, ei voi tätä peliä pelata.
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Jos mulle ois tulossa lapsi isälle, joka on ihan seko, niin en kertois sille ukolle, enkä haluaisi siltä mitään. Haluaisin siitä mahd. kauas. Mut silti on oikein, että isä saadaan vastuuseen, jos äiti niin haluaa.
Tottakai näin. Mutta sen äidinkin on ihan hyvä tiedostaa, mitä sen sekon päästäminen vaikuttamaan omaan ja lapsensa elämään tarkoittaa. Tunnen tapauksia, joissa olisi varmasti ollut kaikkien etu, jos isyyttä ei olisi ikinä vahvistettu.
Taas SINÄ tunnet ja tiedät. Laki on oltava, jokainen nainen sitten itse päättäköön laittaako siittäjän vastuuseen.
Ei ne kaikki varmaan kirvesmurhaajia ole, jotka naisia paksuiksi poksauttelevat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Sanoinkin, että kannattaa toimia siihen katsoen, ettei tule tietämättään isäksi, jollei sitä missään tapauksessa halua. Ja jos taas haluaa niin toimikoon vaikka sitten noin, niin kuin tuossa äsken kuivailit
*hih* Kuivailin, kuivailin. Mutta tuskin selibaatti kaikille sopii.
aika harva kai tulpa tai tripla ehkäisystä enää raskaksi tulee. mies voi napsia nappeja ja käyttää kortonkia, samoin voi toimia nainen. eiköhän raskauden mahdollisuus ole jo aika minimissä silloin.
Tarkoitin, että miehen kannattaa toimia siten, että isäksi tulon mahdollisuutta ei ole, jos ei kerran sitä halua. Yhden illan jutuista oli puhe, johon tuolla kommentillani viittasin.
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Jos mulle ois tulossa lapsi isälle, joka on ihan seko, niin en kertois sille ukolle, enkä haluaisi siltä mitään. Haluaisin siitä mahd. kauas. Mut silti on oikein, että isä saadaan vastuuseen, jos äiti niin haluaa.
Tottakai näin. Mutta sen äidinkin on ihan hyvä tiedostaa, mitä sen sekon päästäminen vaikuttamaan omaan ja lapsensa elämään tarkoittaa. Tunnen tapauksia, joissa olisi varmasti ollut kaikkien etu, jos isyyttä ei olisi ikinä vahvistettu.
Taas SINÄ tunnet ja tiedät. Laki on oltava, jokainen nainen sitten itse päättäköön laittaako siittäjän vastuuseen.
Ei ne kaikki varmaan kirvesmurhaajia ole, jotka naisia paksuiksi poksauttelevat.
Miks sun puheissasi miehet on suurin piirtein spermaansa tuputtavia aivottomia tallukoita ja naiset jotain tahdottomia uhreja? Eikös nyt jo voitais olla sen verran moderneja ja tasa-arvoisia että vois ihan yhdessä kumpikin huolehtia ehkäisystä?

Toki asia erikseen jos ehkäisy pettää tai muuta, mutta varmaan useimmat tapaukset joissa raskaaksi tullaan on ihan kahden aikuisen ihmisen aikaansaannosta.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Taas SINÄ tunnet ja tiedät. Laki on oltava, jokainen nainen sitten itse päättäköön laittaako siittäjän vastuuseen.
Ei ne kaikki varmaan kirvesmurhaajia ole, jotka naisia paksuiksi poksauttelevat.
Nyt sä taas hiilestyit, kun et haluakaan ymmärtää, mitä mä yritän sanoa :D Mä olen tismalleen samaa mieltä sun kanssasi, että jokainen nainen itse päättäköön, laittaako miehen vastuuseen vai ei. Mutta kun se nainen sitä päätöstään tekee, kannattaa myös miettiä, mitä se päätös tuo tullessaan. Olipa se päätös sitten mikä tahansa.

 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Jos mulle ois tulossa lapsi isälle, joka on ihan seko, niin en kertois sille ukolle, enkä haluaisi siltä mitään. Haluaisin siitä mahd. kauas. Mut silti on oikein, että isä saadaan vastuuseen, jos äiti niin haluaa.
Tottakai näin. Mutta sen äidinkin on ihan hyvä tiedostaa, mitä sen sekon päästäminen vaikuttamaan omaan ja lapsensa elämään tarkoittaa. Tunnen tapauksia, joissa olisi varmasti ollut kaikkien etu, jos isyyttä ei olisi ikinä vahvistettu.
Niin, meinasin sitä, että on hyvä olla sellanen mahdollisuus, koska suurin osa miehistä tuskin on niitä hulluja, vaan muuten vaan vastuuttomia tai ajattelemattomia.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Oliko aluksi puhe siitä, voiko isyyden selvittämiseen pakottaa? Jos oli, niin aika kauas ollaan siitä jo kaikottu.

=)

Eikä pellossa eletäkään, "siementä vakoon ja muijaa lakoon, on se niin väärin..."

Vaan mitä tehdä, JOS ihan rehellinen vahinko tapahtuu, eikä ole tarkkaa mielikuvaa siitä, koska ja kenen kanssa? Kuka on vastuussa? Viallisen kondomin valmistanut firma, liikaa alkoholia anniskellut ravintola vai joku muu? Sekö, joka tyrmäystippoja on lasiin sujauttanut vai naapurin Erkki, joka salaa laittoi kalsarinsa samaan pyykkikoneeseen?
Syyllisen saa selville kyllä dna-testein, jos on haluja.
Sitä varten on keksitty kaikenmaailman etsivät ja virkavalta, laboratooriot ja verikokeet, sylkinäytteet yms.. Ei se ole ongelma.
Sitten vaan siementuutti maksamaan.
No niin. Eli samaa mieltä siitä, että voidaan velvoittaa antamaan näyte. Jos ei anna, voi tulla uhkasakko. Jos ei maksa, joutuu vankilaan... ja sama kierros uudestaan. Antaako Suomen laki mahdollisuuden ottaa näyte vaikka väkivalloin, on minun kysymykseni? Rikosepäilyssä ehkä, mutta miten perheoikeuden piiriin kuuluvassa asiassa?

Ja entäpä jos siementuutti on persaukinen kaheli, joka haluaa viedä lapsensa jonnekin hevonkuuseen eikä silti maksa? Ja saa siihen laillisen oikeuden tapaamisoikeuksina tai yhteishuoltajuutena?

Kunhan vaan kysyn... sanoi Pätkäkin.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Niin, meinasin sitä, että on hyvä olla sellanen mahdollisuus, koska suurin osa miehistä tuskin on niitä hulluja, vaan muuten vaan vastuuttomia tai ajattelemattomia.
Mä tuolla jo aiemmin kirjoitin, että varmaan suurimman osan kohdalla isyys on vahvistettu joko sillä, että lapsi on syntynyt avioliitossa tai sitten ihan hyvässä yhteisymmärryksessä avopariperheeseen. Eiköhän nämä tapaukset, jossa pitää pyytää poliisi avuksi isyyden selvittämistä varten, ole kuitenkin melkoinen poikkeus?

 
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Sanoinkin, että kannattaa toimia siihen katsoen, ettei tule tietämättään isäksi, jollei sitä missään tapauksessa halua. Ja jos taas haluaa niin toimikoon vaikka sitten noin, niin kuin tuossa äsken kuivailit
*hih* Kuivailin, kuivailin. Mutta tuskin selibaatti kaikille sopii.
aika harva kai tulpa tai tripla ehkäisystä enää raskaksi tulee. mies voi napsia nappeja ja käyttää kortonkia, samoin voi toimia nainen. eiköhän raskauden mahdollisuus ole jo aika minimissä silloin.
Mutta on olemassa. Jos varman päälle haluaa pelata, ei voi tätä peliä pelata.
totta. mut en mä kyl jaksa ymmärtää sitä et ilman kumia heilutaan (iso osa miehisä haluaisi ilman) ja sit itketään seurauksia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja Coffee Break:
Mä en ymmärrä näitä juttuja. Jos on ehkäisy käytössä ja se pettää niin on myös olemassa jälkiehkäisy. Jos mies ei halua isäksi niin se ei halua. Luulisi naisilla olevan sen verran älliä ettei ala lapsia tekemään ihmisen kanssa, joka ei niitä toivo saavansa. Sitä paitsi miehelläkin on oikeus valita lastensa äiti ihan yhtä lailla kun meillä naisilla on oikeus valita lastemme isä.
just joo ja abortteja vaan sit kehiin nautinnon huuman vuoksi... eli mitä nyt sit jos vähän väärälle raskautuu, ei kun abortti vaan ja uutta miestä kehiin, kun edellinen ei halunnutkaan isäksi!
Sulla on mennyt puurot ja vellit sekaisin.

 
Huh. Onpas taas saatu mielipidepalsta hyötykäyttöön.

Mun on paha lähteä sanomaan mitään noista yhden yön jutuista ja paksuksi tulemisesta... Itse olin 19 kun aloin ensi kerran petihommiin nykyisen ukkoni kanssa. Niin joo, paitsi kyllähän mut väkisin maattiin kun olin niin sekaisin ja taisin siitä vielä tulla raskaaksi ja meni sitten kesken kuukausi myöhemmin. Mutta eihän tommosta lasketa, vai mitä?

Jos jostain syystä olisin jäänyt raskaaksi ja mulla ei tosiaan ollut hajuakaan kuka olisi ollut isä, olisin silti lapsen pitänyt. Ei olisi ollut ongelmaa elatusmaksuista, sillä isästä ei tietoa. Toisaalta jos se ukko olisi tullut oven taakse kolkuttelemaan perillisestään niin olisin kyllä p*skat haistattanut. En taatusti lastani sellaiselle "isälle" antaisi.

Miehelläni on hyvä periaate: kun kerran on yhdessä oltu sängyssä, yhdessä ollaan raskaana ja yhdessä lapsesta huolehditaan. Sekin on vaan eri asia kun ollaan oltu naimisissa.

Onhan noita sattunut munkin lähipiirissä, hups tultu raskaaksi ja ukko lähtenyt lipettiin. Siinä on tytöt olleet sitten ihan hoomoilasena ja lopulta päätyneet aborttiin.

Minä en isän perään itkisi jos ei isäksi tahdo alkaa. Voisin puhua asiasta kerran, kaksi. Se olisi sitten siinä. Henk. koht. en edes harrastaisi seksiä ventovieraan kanssa, mulle tunteet ja seksi menee käsi kädessä.

Niin, eikä mulla ollut valitettavasti AP:n kysymykseen vastausta, kuhan vaan spekuloin ja aiheutan yleistä närää.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
totta. mut en mä kyl jaksa ymmärtää sitä et ilman kumia heilutaan (iso osa miehisä haluaisi ilman) ja sit itketään seurauksia.
En minäkään, mutta toisaalta tuskin tämä se perimmäinen pointti olikaan =) Tietoisen riskin ottaminen on eri asia, kuin ns. rehellinen vahinko.
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Taas SINÄ tunnet ja tiedät. Laki on oltava, jokainen nainen sitten itse päättäköön laittaako siittäjän vastuuseen.
Ei ne kaikki varmaan kirvesmurhaajia ole, jotka naisia paksuiksi poksauttelevat.
Nyt sä taas hiilestyit, kun et haluakaan ymmärtää, mitä mä yritän sanoa :D Mä olen tismalleen samaa mieltä sun kanssasi, että jokainen nainen itse päättäköön, laittaako miehen vastuuseen vai ei. Mutta kun se nainen sitä päätöstään tekee, kannattaa myös miettiä, mitä se päätös tuo tullessaan. Olipa se päätös sitten mikä tahansa.
hYVÄ. :)
Juu, häivyn tästä ketjusta ennen ku alkaa taas mopo liikaa keulimaan.
Sauhuttaa jo.

 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Taas SINÄ tunnet ja tiedät. Laki on oltava, jokainen nainen sitten itse päättäköön laittaako siittäjän vastuuseen.
Ei ne kaikki varmaan kirvesmurhaajia ole, jotka naisia paksuiksi poksauttelevat.
Nyt sä taas hiilestyit, kun et haluakaan ymmärtää, mitä mä yritän sanoa :D Mä olen tismalleen samaa mieltä sun kanssasi, että jokainen nainen itse päättäköön, laittaako miehen vastuuseen vai ei. Mutta kun se nainen sitä päätöstään tekee, kannattaa myös miettiä, mitä se päätös tuo tullessaan. Olipa se päätös sitten mikä tahansa.
hYVÄ. :)
Juu, häivyn tästä ketjusta ennen ku alkaa taas mopo liikaa keulimaan.
Sauhuttaa jo.
Säädä kaasari vähemmän rikkaalle! Kyllä se siitä... :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
totta. mut en mä kyl jaksa ymmärtää sitä et ilman kumia heilutaan (iso osa miehisä haluaisi ilman) ja sit itketään seurauksia.
En minäkään, mutta toisaalta tuskin tämä se perimmäinen pointti olikaan =) Tietoisen riskin ottaminen on eri asia, kuin ns. rehellinen vahinko.
mut vanhingoks väittää sitä moni sen tietoisen riskin ottanutkin. mä tän kaiken kokemani jälkeen jättäisin tuon verikokeen ottamatta jos isäehdokas olis noin vastahakoinen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
onko se isä sitten saatava sinne verikokeisiin keinolla millä hyvänsä? jos on semmonen luuseri, ettei itse tunnusta lastaan tai vapaaehtosesti käy verikokeissa pyydettäessä niin mitä semmosella isällä tekee? haluuko se lapsikaan semmosta isää tuntea? vai rahastako kyse?

sossustahan tuo vaaditaan että isä tunustaa isyytensä jos kerran lapsen isä on tiedossa..
Ei vaadita.
 
perhoinen84
Alkuperäinen kirjoittaja KOKEMUSTA LÖYTYY:
JOS ISÄ EI ISÄKSI HALUA, MIKSI PAKOTTAAKAAN. MONI NAINEN TIETÄÄ MIEHEN MAHDOLLISEN NEGATIIVISEN KANNAN JO RASKAUDEN ALUSSA, JOLLOIN ABORTTI VIELÄ MAHDOLLINEN. HARVA HARRASTAA SEKSIÄ SILLÄ PERIAATTEELLA, ETTÄ TÄSTÄHÄN NYT SYNTYY LAPSI.

MINUSTA ON VÄÄRIN PAKOTTAA KETÄÄN ISÄKSI, JOS NAINEN PÄÄTTÄÄ PITÄÄ LAPSEN MIEHEN VASTUSTELUISTA HUOLIMATTA, NIIN KYLLÄ NAINEN VOI SEN VERRAN AJATELLA MIESTÄKIN, ETTÄ ANTAA MIELUUMMIN OLLA ENTÄ KUIN PAKOTTAA KETÄÄN VASTEN TAHTOAAN MINKÄÄN ÄPÄRÄN ISÄKSI. KYLLÄ SE KUNTA NE ELARIT KUITENKIN MAKSAA.

TIETYSTI JOS HALUAA LAPSELLEEN "ISÄN" JOKA HAISTATTAA LÄHINNÄ PASKAT, EIKÄ OLE MISSÄÄN TEKEMISISSÄ JA TEKEE LAPSELLE SELVÄKSI, ETTEI HÄNTÄ OLE "ISÄN" PUOLESTA MAAILMAAN HALUTTU.

SITÄ PAITSI EI SE BIOLOGISUUS TAKAA MITÄÄN ISÄ-LAPSI-SUHDETTA, SEN TIEDÄN, ETTÄ MONESTI KASVATTI-ISÄ PARAS JA AINOA ISÄ, KAIKKI EIVÄT NÄE BIOLOGISTA ISÄÄNSÄ KOSKAAN EIKÄ SILTIKÄÄN KÄRSI MITENKÄÄN, TÄRKEINTÄ ON, ETTÄ LAPSELLA R-A-K-A-S-T-A-V-A-T LÄHEISET.
mä yhdyn tähän täysin!!
 
hanna
oli mielenkiintoista lukea kaikkien osallistujen kommentteja, kiitos erilaisista mielipiteistä ja otan edelleen vastaan kiitollisena kokemuksia, ko.asiasta. meidän perheen tilannetta voin vähän valaista, vaikka se varmasti saakin erinäköisiä vastakaikuja, mutta kerron silti ja toivon että kaikki joilla on tapahtunut niin että isä viety kokeisiin, kertoisivat. Eli lapsellani on asianajaja, joka toimii myös käräjäoikeuden tuomarina, uskon hänen tietoihinsa mitkä osittain eroavatkin monien palstailijoiden tiedoista.
mikälä haastettu isä ei uhkasakoista huolimatta ilmesty verikokeisiin, on keinona vienti, mikä tarkoittaa sitä että poliisin avulla isä viedään verikokeisiin. minun tyttäreni isä sai alkunsa avoliitossa, toivottu ja kaivattu lapsi. olin 7.kuulla raskaana kun isä 6 yhteisen vuoden jälkeen tekstiviestillä ilmoitti olleensa jo kauan suhteessa toisen naisen kanssa ja viestinkin lähetti ko.naisen luota. haki tavaransa noin viikko ilmoituksen jälkeen ja muutti pois lopullisesti. Lapsemme on nyt kohta 3-vuotias, rakastettu ja ihanien läheisten ympäröimä prinsessa. Tytär on paljon tekemisissä myös isovanhempien kanssa isän puolelta, jotka tukevat ja antavat meille molemmille turvaa ja rakkautta. Menin lapsen isän kanssa yhdessä lastenvalvojan luokse ja molemmat toivoimme dna-testiä, jotta emme sotkisi häntä sillä hetkellä ikäviin tunteisiimme toisiamme kohtaan, ja isä saisi asialle varmuuden koska käytti isyyden epäilyä monesti minua vastaan hankalissa keskusteluissa. Isä itse allekirjoitti paperin ja tiemme erosivat. 6kk kuluttua lastenvalvoja soitti ja ilmoitti ettei isä ole edelleen käynyt verikokeessaan, vaikka me olimme tytön kanssa niin tehneet. hän kysyi mitä tahtoisin asialle tehtävän, unohdetaanko vaiko laitetaanko juridinen käsittely. minulle soitti kaupungin asianajaja ja pitkän keskustelun jälkeen päätin että mennään loppuun asti, jotta mies ei saisi myös lapsen isovanhempia uskomaan ettei olisi lapsemme isä. nyt hän on jättänyt menemättä joten tod.näk. hänet haetaan. kiitos kun kuuntelit
t.hanna
 

Yhteistyössä