"Pakotetaanko" minut näin ottamaan sikainfluenssarokote?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Auttakaa.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Auttakaa.

Vieras
Eli tilanne on se, että minulla on harvinainen geenimutaatiosta johtuva sairaus, johon vasta nyt ennen joulua saan lääkkeen. Lääke on pistettävä ja heikentää vastustuskykyä. Lääkäri sanoi, että minun on ehdottovasti otettava influenssa ja sikainfluenssarokote ennen kuin voin aloittaa uuden lääkitykseni.

Olen 18vuotias ja sairastanut koko ikäni ja haluaisin vihdoin apua tähän, mutta eihän minulta voida vaatia rokotteiden ottamista jos en sitä välttämättä halua? Tuntuu että minua "kiristetään" lääkkeellä, joka helpottaisi päivittäistä elämääni. Tiedän, että kuulun riskiryhmään kun aloitan uuden lääkkeen, mutta sitten taas en kuitenkaan ole varma haluanko sikainfluenssarokotetta ottaa. Olen perus terve nuori nainen muuten.

Voisitteko antaa vinkkejä ja näkökulmia? Oma äitini aikoo rokotteet ottaa.

Voin kuvitella miten painostettu olo tuollaisesta tulee, mutta oletko keskustellut lääkärin kanssa kunnolla siitä, miten tärkeää rokotteiden ottaminen heikentyneen vastustuskyvyn kannalta tosiaan on? Vaikea uskoa että tuollaista "vaadittaisiin" täysin turhaan. Ota ihan suoraan yhteyttä vaikka useampaan lääkäriin, kysy mielipiteitä, vaadi selityksiä, saat varmasti vastauksia jotka auttavat sinua päätöksenteossa.

Kukaanhan ei sinua mihinkään voi pakottaa, mutta on vaikea uskoa että lääkärit sulle pahaa haluaisivat. Kuulostaa ihan loogiselta että jos lääke heikentää vastustuskykyäsi, on todella tärkeää suojautua ainakin noilta "pahimmilta" viruksilta jotka niin moniin iskevät ja kun jälkitauteja ajattelee niin varmasti voivat helpommin johtaa vakaviin seurauksiin.

En ole vielä lääkärini kanssa keskustellut, mutta aion kyllä jutella tästä hänenkin kanssaan. Äidilleni hän oli sanonut itsekin vasta ottaneensa sikaflun.rokotteen. Ja sanoi, että kun käytämme lääkettä, on sen käyttö välittömästi lopetettava mikäli tulee flunssaa, kipeyttä, reikä hampaaseen tms. sillä tila voi koitua hengenvaaralliseksi.
En vaan tiedä mihin kaikkialle voin soittaa ja saada rehellisiä(!) vastauksia, kun tuntuu että sitten kuitenkin "manipuloidaan" ja puolipakotetaan mut ottamaan jotain mönjää kehooni vaikken ole varma haluanko sitä ottaa.

Niin ja kun tätä lääkettähän minun ei ole pakko aloittaa, mikäli haluan sitten loppuelämäni kärvistellä sairauden kanssa. Mutta miten vakava se sikainfluenssa voi olla, jos huomaan tulevani kipeäksi niin tottakai sitten heti lopettaisin uuden lääkkeeni käytön ja menisin lääkäriin. Miksi pitäisi piikittää itseensä kaiken maailman rokotteita kun ei ole edes varmaa sairastunko siihen? Ja mitä se voi pitkällä aika juoksulla aiheuttaa?

Hankala tilanne. Sanot että lääke helpottaisi päivittäistä elämääsi. Voitko täsmentää vähän miten suuri hyöty lääkkeellä todennäköisesti on odotettavissa? Onko lääkkeellä todennäköisesti vaikutusta sairautesi ennusteeseen/elinaikaasi?
Jos kuvittelen itseni lääkkeen määräävän lääkärin asemaan, niin lääkärihän on vastuussa lääkityksen aloittamisesta ja hänen täytyy punnita odotettavissa olevat hyödyt ja mahdolliset haitat. Jos hyöty sattuisi olemaan epävarma ja riskit isot niin lääkärin velvollisuus on olla aloittamatta lääkitystä.

Alkuperäinen kirjoittaja Auttakaa.:
En ole vielä lääkärini kanssa keskustellut, mutta aion kyllä jutella tästä hänenkin kanssaan. Äidilleni hän oli sanonut itsekin vasta ottaneensa sikaflun.rokotteen. Ja sanoi, että kun käytämme lääkettä, on sen käyttö välittömästi lopetettava mikäli tulee flunssaa, kipeyttä, reikä hampaaseen tms. sillä tila voi koitua hengenvaaralliseksi.
En vaan tiedä mihin kaikkialle voin soittaa ja saada rehellisiä(!) vastauksia, kun tuntuu että sitten kuitenkin "manipuloidaan" ja puolipakotetaan mut ottamaan jotain mönjää kehooni vaikken ole varma haluanko sitä ottaa.

Mä lähtisin siitä, että tuo varmaan selittää aika pitkälti lääkärin mielipiteen.. Heidän tehtävänsä on minimoida ongelmat ja yrittää pitää potilas parhaassa mahdollisessa kuosissa, siksi varmaankin tuo vahva suositus ottaa rokotteet. Eihän lääkkeestäkään ole mitään hyötyä jos se käy noin vaaralliseksi jos tulee jotain muita sairauksia.

Vaikka sulla on varmasti ahdistunut olo asiasta, niin yritä katsoa asiaa mahdollisimman neutraalisti ja ottaa kaikki näkökulmat huomioon. Puhu lääkärisi kanssa ja kerro hänelle huolesi, jos tuntuu ettei hän halua auttaa tai et saa selkeitä vastuksia, pyydä toista mielipidettä. Mihinkään sua ei voida pakottaa, mutta lääkärien tehtävä on neuvoa :hug:

Niin ja kun tätä lääkettähän minun ei ole pakko aloittaa, mikäli haluan sitten loppuelämäni kärvistellä sairauden kanssa. Mutta miten vakava se sikainfluenssa voi olla, jos huomaan tulevani kipeäksi niin tottakai sitten heti lopettaisin uuden lääkkeeni käytön ja menisin lääkäriin. Miksi pitäisi piikittää itseensä kaiken maailman rokotteita kun ei ole edes varmaa sairastunko siihen? Ja mitä se voi pitkällä aika juoksulla aiheuttaa?

Jos sulla on heikentynyt vastustuskyky sen uuden lääkkeen takia, on sulla paljon isompi riski saada kaikki virukset, kärjessä influenssat, ja jos olet muuten heikommassa kunnossa, on paljon todennäköisempää että vakavat jälkitaudit kuten esim keuhkokuume iskevät ja voivat sitten olla todella vaarallisia jos sulla itsellä ei juuri vastustuskykyä ole. Näin mä tämän käsittäisin.

Itsekin mietin kovasti raskauden takia tota rokotuksen ottamista, että sinänsä ymmärrän huolesi ja pystyn jonkun verran samaistumaan :)

Mulle on annettu kolme vuotta kohta remicade tippaa. Kuulun riskiryhmään sen takia. Samoin saan joka syksy tuon normi infulenssa rokotteen. Juuri tiistaina kävin tipassa ja lääkäri ilmoittti, että vaikka otat rokotteen, niin siinä vaiheessa kun sikainfulenssa kotipaikkakunnalleni rantautuu niin minun täytyy jäädä sairaslomalle. Eli ei ne ihan turhaan niitä rokotteita sulle tyrkytä! Niin ja ethän sä perusterve ole, jos rupeat semmoista hoitoa saamaan mikä alentaa vastustuskykyä, ei ne semmosia aineita huvinvuoksi rupee laittamaan, joku sairaus on oltava...

Miten voi olla perusterve kun on sairaus? Hmm.

En ole perusterve, on alentunut vastustuskyky. Ei jaksa silti hetkauttaa koko lenssu, jos kuolen johonkin niin yhtälailla sitten tavis lenssuun tai muutoin sairauteeni.

Sairaus on todella vaikea, mutta ei vaikuta esimerkiksi elämän pituuteen. Rajoittaa todella, todella paljon elämääni ja siihen ei tehoa mikään muu kuin tuo kyseinen lääke joka minun olisi tarkoitus aloittaa. Voiko siitä sikainfluenssa rokotteesta oikeasti tulla jotain jälki hankaluuksia? :/ Pelottaa suoraan sanoen! Yritin äidin kanssa tästä keskustella mutta hän oli niin vankasti sitä mieltä että itse lääkkeen ottaa ja sillä sipuli, joten on vähän hankalaa kun ei tiedä miten päin tässä olisi ja tekisi..

Suuret kiitokset Chala tuesta ja järkevistä vastauksistasi.

Jos koet että sinua kiristetään, oletko varma ettet ole hiukan yliherkkä? Elämähän tässä pakottaa, ei lääkäri. Lääkärin tehtävä on antaa sinulle sellaiset vaihtoehdot, että tarjottu hoito on turvallista, eikä hän saa missään tapauksessa suostua immuunipuolustustasi heikentämään ellet rokotteita suostu ottamaan. Voit heittäytyä alleviivaamaan itsenäisyyttäsi, mutta sen voi tehdä järkevämmässäkin kohdassa. Rokotus on oma asiasi, mutta niin on myös se, toimitko niin että sinua voidaan tässä tilanteessa ylipäätään hoitaa.

Jos sun mielestä on asiallista ottaa palovakuutus vasta sitten kun talo on tulessa, niin mikäpä ettet voisi rauhassa odotella tautia ja toimia vasta jos saat sen. Pitkänjuoksun riskit sijaitsevat vain huolestuneiden mielikuvituksessa - mikään perusteltu oletus ei semmoisten todellisuutta nykyisen tiedon pohjalta puolusta.

Sanoin, että olen perus terve _muuten_. Ja tämä sairaus on niin harvinainen että Suomessa se on n.5 ihmisellä, joista kaikki ovat sukulaisiani. Sen kanssa voi elää, mutta elämä ei ole kovinkaan hohdokasta silloin.

Sairaus on todella vaikea, mutta ei vaikuta esimerkiksi elämän pituuteen. Rajoittaa todella, todella paljon elämääni ja siihen ei tehoa mikään muu kuin tuo kyseinen lääke joka minun olisi tarkoitus aloittaa. Voiko siitä sikainfluenssa rokotteesta oikeasti tulla jotain jälki hankaluuksia? :/ Pelottaa suoraan sanoen! Yritin äidin kanssa tästä keskustella mutta hän oli niin vankasti sitä mieltä että itse lääkkeen ottaa ja sillä sipuli, joten on vähän hankalaa kun ei tiedä miten päin tässä olisi ja tekisi..

Suuret kiitokset Chala tuesta ja järkevistä vastauksistasi.

Voihan siitä tulla, ihan niin kuin mistä tahansa muustakin. Mikään hoitohan ei ole riskitöntä. Ja ikinä ei tiedä miten kukakin reagoi mihinkin. Itse olen niin aatellut, että koska lääkäri sitä suosittelee tai sanoi, että sinähän sen varmaan otat, niin kyllähän se otetaan. Tuskimpa se mua tieten tahtoen hankaluuksiin laittas, kun niin kova työ on tehty, että tuota sairautta on saatu kuriin.

Mutta kaikenmaailman Guillain-Barrét sun muut pistää vaan mietityttämään, että onko se muka turvallinen? Okei, mikään ei ole 100% luotettavaa, mutta en haluaisi lähteä suinpäin tökittäväksi ja eikös tämä suomeen saapunut erä ollut jotenkin haitallista esim. raskaana oleville ja sikiölle? Tai siis eikös siinä ollut jotain ainetta jota ei missään nimessä saisi pistää kehoon.

Mutta kaikenmaailman Guillain-Barrét sun muut pistää vaan mietityttämään, että onko se muka turvallinen? Okei, mikään ei ole 100% luotettavaa, mutta en haluaisi lähteä suinpäin tökittäväksi ja eikös tämä suomeen saapunut erä ollut jotenkin haitallista esim. raskaana oleville ja sikiölle? Tai siis eikös siinä ollut jotain ainetta jota ei missään nimessä saisi pistää kehoon.

Guillain-Barrén voi saada siis myös virustaudin jälkitautina. Voisi miettiä vaikka siltä kannalta, että Suomen, Euroopan, jenkkien jne. huippulääkärit ovat sitä mieltä, että se kannattaa ottaa. Tietäisivätköhän ne mahdollisesti enemmän asioista, kuin tavalliset pulliaiset?

Ei kukaan voi pakottaa tai kiristää sinua ottamaan rokotetta. Mutta ei lääkäri(t) turhaan suosittele rokotteen ottamista, kyllä siihen jokin syy on. Sinun tapauksessasi syy on tuleva heikentynyt vastustuskyky.

Vaikutat jotenkin yliherkältä/panikoivalta.. Ei lääkärit sinua kiristä, mutta asiahan voi vain olla niin, ettei tulevaa lääkitystäsi kannata aloittaa ellei sinua ole rokotettu sika+kausi-influenssaa varten. Lääkärin tehtävä on ajatella potilaan parasta ja kertoa lääketieteellisestä näkökulmasta paras vaihtoehto.

Yhteistyössä