Pakotetaanko koulussa tai päiväkodissa maistamaan ruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IamWeasel
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

IamWeasel

Aktiivinen jäsen
14.09.2006
8 088
0
36
Minä saan monesti noottia siitä kun meidän lasten ei ole pakko maistaa mitään ruokaa, toki kehotan maistamaan mutten pakota, ja perusteluna siihen miksi pitäisi kotonakin pakottaa maistamaan on se, että kun koulussakin on pakko maistaa, mitäs sitten teen kun siellä ei suostuta maistamaan kun ei kotonakaan täydy. Mutta ihanko totta koulussa on pakko maistaa jos ei halua?

meidän koulussa ainakin on. siis tuolla lasteni koulussa (en mä siellä ole). jos ei maista niin siinä sitte istuu ruokatunnin ajan lautanen edessä kun muut leikkii pihalla jo syötyään. useimmat kyllä sitte jo sen t-lusikallisen verran maistaa niin pääsee pihalle.

Mä en myös pakota, mutta esitän aina toivomuksen että kaikkea maistetaan mitä on lautasella.
Muutenkin meillä on kuulema hassua kun ei tarvitse syödä lautasta tyhjäksi, meillä on niin että kun itse ottaa niin se syödään mitä on otettu, jos joku muu täyttää lautasen niin sitten saa ns jättääkin.

En tiedä johtuuko tuosta toivomuksesta mutta kyllä nuo on aina maistanut kaikkea mitä on tarjolla

Kyllä mielestäni täytyy maistaa, ellei ole tosiaan esim. allergiaa tai muuta estettä. Helposti tulee nirsoja muksuja jos sillä perusteella jättää maistamatta, että vaikka näyttää oudolta. Ite olen pakottanu maistamaan ja sen jälkeen muksu onkin huomannut, että hyvää on. Meillä melkoisen kaikkiruokaisia mies ja isommat muksut, eivät turhia kyllä nirsoile. Pari kertaa tosiaan joutunu vaan usuttaan maistamaan.

Pakotetaan :/ Minäkin kuvittelin, että siitä tavasta olisi jo päästy. Omalta kouluajalta muistan, kuinka eräs poika oksensi lautaselle, kun pakotettiin syömään. Mutta siltä kannalta se on perusteltua, ettei päiväkoti tai koulu pysty tarjoamaan mitään vaihtoehtoja, pakko lapsen on syödä ettei jää nälkä koko päiväksi.

Meillä on tyttö nyt päiväkodissa ja pakko on maistaa, käsittääkseni joka kerta ihan vähän. Kotona olen suosiolla jättänyt pois ne ruuat mistä kovasti pistää hanttiin, ja kuvittelin että tästä voisi tulla ongelma. Mutta hyvin on mennyt. Päiväkodissa maistaa nätisti inhokkejakin.

Mua ahistaa hirveästi itsekkin syödä jotain ruokaa tai ees maistaa jos on pakko. Mä en ole ikinä eläissäni maistanut edes kraavialohta, se vaan näyttää niin etovalta etten varmasti koskaan tuu sitä maistamaankaan. Mua ei ole koskaan pakotettu maistamaan ja oon kyllä oppinu uusia ruokia syömään nyt aikuisenakin, nyt vasta viime vuosina opin syömään ja tykkäämään lanttulaatikosta ja aurajuustosta. Mä vaan oon sitä mieltä että lapsi maistaa sitten kun on itse siihen valmis ja huolettaa jos koulussa tavat on erit kuin kotona. Lisäks en oo pakottanu ees maistamaan jo senkin vuoksi että pojan lääkitys aiheuttaa pahoinvointia, jos pahoinvoiva pakotetaan maistamaan pienikin määrä jotain ruokaa niin aika suuri todennäkösyys että oksu tulee..

En vaan halua että mun pikkusiani pakotetaan syömään jotain ruokaa :(

Prismassa tuli että menee 10 maisto kertaa että ihminen tottuu johonkin makuun ja alkaa pitämään siitä. Oli muuten tosi hyvä jakso, siinä näytettiin mm. miten lapset saatiin syömään parsakaalia ja miten sokeri vaikuttaa lapsiin.

Kyllä täytyy maistiannos ottaa päiväkodissa ja kouluissa käsittääkseni ihan syödäkin. Ja kyllä, olen myös kotona niin ilkeä, että pakotan maistamaan. Jopa silläkin uhalla, että oksennus tulee. Ja on tullutkin esim. keitetyistä herneistä. Palkinnnon saa siinä vaiheessa, kun lapsi pääsee ennakkoluuloista eroon ja oppii pitämään jostain uudesta ruuasta. Meillä näin on käynyt mm. esikoisen ennen kovasti inhoaman maksalaatikon kohdalla. Eskarissa on ollut pakko sitä syödä - ja kas vain- on nykyisin yksi lemppareista puolukkahillon kera.

Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
no voi v*ttu :kieh:

Noh, noh *heristää sormea*

Mun täytyy vielä sanoa, että musta on tullut miehen myötä vapaamielisempi. Niillä on ollut kotona vapaampi kasvatus. Ennen ajattelin että lasten tulee oppia syömään kaikkia ruokia. Miksi pitäisi?

Monipuolisesti tulee tietysti syödä. Se, ettei syö kaikkea ei tarkoita, että meillä olisi jatkuvasti vain lapsen lempiruokia. Lautanen syödään tyhjälksi, tai ainakaan pöydästä ei pääse parin hassun lusikallisen jälkeen.

Ei kaikki aikuisetkaan pidä esim. sienistä, miksi lasten sitten täytyisi "maistaa" joka kerta päiväkodissa kun tarjotaan?

Mua ahistaa hirveästi itsekkin syödä jotain ruokaa tai ees maistaa jos on pakko. Mä en ole ikinä eläissäni maistanut edes kraavialohta, se vaan näyttää niin etovalta etten varmasti koskaan tuu sitä maistamaankaan. Mua ei ole koskaan pakotettu maistamaan ja oon kyllä oppinu uusia ruokia syömään nyt aikuisenakin, nyt vasta viime vuosina opin syömään ja tykkäämään lanttulaatikosta ja aurajuustosta. Mä vaan oon sitä mieltä että lapsi maistaa sitten kun on itse siihen valmis ja huolettaa jos koulussa tavat on erit kuin kotona. Lisäks en oo pakottanu ees maistamaan jo senkin vuoksi että pojan lääkitys aiheuttaa pahoinvointia, jos pahoinvoiva pakotetaan maistamaan pienikin määrä jotain ruokaa niin aika suuri todennäkösyys että oksu tulee..

vaan jos ei jonkun tarvi koulussa maistaa niin siinä on kohta jonossa lapsia narisemassa ettei hekään halua ja sitte se onkin jo soppa valmis. kyllä kaikille on oltava samat säännöt.. allergiat on toki erikseen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Prismassa tuli että menee 10 maisto kertaa että ihminen tottuu johonkin makuun ja alkaa pitämään siitä. Oli muuten tosi hyvä jakso, siinä näytettiin mm. miten lapset saatiin syömään parsakaalia ja miten sokeri vaikuttaa lapsiin.

Eiks se ollut niin, ettei sokeri vaikutakaan niin paljon kuin luullaan ;)

vaan jos ei jonkun tarvi koulussa maistaa niin siinä on kohta jonossa lapsia narisemassa ettei hekään halua ja sitte se onkin jo soppa valmis. kyllä kaikille on oltava samat säännöt.. allergiat on toki erikseen.

Eli haluat opettaa lapsesi samanlaisiksi nirsoiksi ja rajoittaa sillä tavalla heidän elämäänsä.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:

Oli joo, eli ei tehnyt lapsista ylivilkkaita.. tais käydä enemmänkin päinvastoin eli lapsista tuli uneliaita ja rauhallisia.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:

näi juuri, vaan se ohjelma mitä siinä on ollut. lapset oivatvilkkaampia ku li erikoista ja hauskaa ophjemaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras nro xxx:
no voi v*ttu :kieh:

Noh, noh *heristää sormea*

Mun täytyy vielä sanoa, että musta on tullut miehen myötä vapaamielisempi. Niillä on ollut kotona vapaampi kasvatus. Ennen ajattelin että lasten tulee oppia syömään kaikkia ruokia. Miksi pitäisi?

Monipuolisesti tulee tietysti syödä. Se, ettei syö kaikkea ei tarkoita, että meillä olisi jatkuvasti vain lapsen lempiruokia. Lautanen syödään tyhjälksi, tai ainakaan pöydästä ei pääse parin hassun lusikallisen jälkeen.

Ei kaikki aikuisetkaan pidä esim. sienistä, miksi lasten sitten täytyisi "maistaa" joka kerta päiväkodissa kun tarjotaan?

:ashamed: kiroiluni, anteeksi.

Mutta niinpä, mun mielestä tuo maistamisjuttu on ihan pehvasta. On siellä koulussa varmaan jotain mikä alas menee, vaikka sitten söis sen kymmenen näkkäriä siellä jos on jotain sienimuhennosta ruokana. Mä sitten teen listan että on "allerginen" niille ruuille joista tiedän ettei poitsu satavarmana tykkää koska sitähän ei koulussa pakoteta! :saint:

Parempi se on, että jonkun verran vaikka sit pakottaa maistelemaan ruokia, ja jossain määrin jopa sietämään niiden syömistä. Aattelepa miten kurjaa on lasten olla sit koulussa nälissään, väsyneinä, tyhjin vatsoin. Siellä kun ei oo sitä omaa jääkaappia lempiruokaa pullollaan. Eikä päiväkodeissa ja kouluissa tartte olla mitään seisovaa pöytää, josta jokainen valkkaa omat suosikit. En mäkään jauhelihaa rakasta, en edes ihmeemmin tykkää, mut pakko sitä vaan on joka viikko syödä kumminkin. Vastaavasti sit joskus muut joutuu tyytymään johonkin heille epämieluisampaan.

Miksi joku kotona pakottaa maistamaan niin kauan, että tulee oksu???

Taidan olla varsinainen vastarannan kiiski tässä asiassa, mutta on meillä opittu syömään vaikkei ole pakotettu. Esim. homejuusto on herkkua lapselle. Ei kertaakaan pakotettu maistamaan, vaan näki kun äiti syö ja halusi maistaa ja piti siitä heti. Luulen, että väkisin maistattamalla ei tykkäis. Tavat on tietysti monet.

Yhteistyössä