Pakollinen oman taloudenhallinnan kurssi kaikille sosiaalitukien saajille!!

• Viestiketjun aloittaja Olisko ideaa?
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28176521]Tasan jokaisella työttömällä on joku tekosyy miksi tarjottu työ ei kelpaa. Tai sitten on muuttanut pienelle paikkakunnalle jossa töitä ei kertakaikkiaan ole, mutta tämäkin on tekosyy koska aivan jokainen voi muuttaa.[/QUOTE]

No älköön sitten tarjotko niin paskoja töitä, jotka eivät kenellekään kelpaa. Ei kai mihinkään älyttömyyksiin kannatakaan suostua.

[QUOTE="aloittaja";28177212]En kannata perustuloa siitä syystä, että se todennäköisesti lisäisi syrjäytymistä, perheväkivaltaa jne. epäkohtia. Nykyisellään juuri siellä sosiaalitoimessa ja diakoniassakin voidaan seuloa ne perheet, jotka tarvitsevat muutenkin apua elämänhallintaan, huomataan lasten pahoinvointi jne. Jos perustulon myötä nämä perheet voivat jäädä neljän seinän sisään syrjäytymään ja vinksahtamaan vielä pahemmin, pommi räjähtää ennemmin tai myöhemmin... Nyt sentään tasaisin väliajoin nämä tukea tarvitsevat joutuvat/saavat kohdata jonkun, jonka tehtävänä on välittää myös laajemmin henkilön/perheen hyvinvoinnista.[/QUOTE]

Ei pidä paikkaansa. Ihan samalla tavoin nykyisinkin vaan haetaan kirjallisella hakemuksella rahaa - eivät ne etuuskäsittelijät ihmisten elämästä mitään tiedä, eikä heillä olisi valmiuksia mitään huomatakaan. He syöttävät tiedot koneelle, joka tekee laskelman. Ei tavallinen toimeentulotukiasiakas mitenkään muuten siellä sossussa asioi.

Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28178673:
No älköön sitten tarjotko niin paskoja töitä, jotka eivät kenellekään kelpaa. Ei kai mihinkään älyttömyyksiin kannatakaan suostua.
Kyllä mä teen ennemmin paskaa työtä kun elelen sossun rahoilla. Ts. mun ajatusmaailmaan ei mahdu se, että ei edes yritä tulla toimeen omillaan.

Mollie
Kaikki te jotka ehdotatte ilmaistyötä vastikkeeksi sosiaalituista: tajuatteko te lainkaan, mitä laajamittainen ilmaistyön teettäminen tekisi matalapalkka-aloille? Kuka enää palkkaisi yhtään työntekijää oikeaan työsuhteeseen oikealla palkalla, kun sossusta saa ilmaista työvoimaa jolle palkan maksaa yhteiskunta?

• Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28178710:
Niin mutta tuskin sinäkään ensimmäisenä jotain sellaista työtä otat, jossa on surkea palkka, surkeat työehdot, älyttömät työajat ja joka on vielä kaikin puolin vastenmielistäkin.
En ehkä ottaisi kaikkea vastaan, esim. puhelinmyyntiä varsinkaan provikalla, mutta siivoustyötä ottaisin jos muuta ei olisi. Ja olen myynyt burgereita, ollut pesulassa töissä jne. että paskojakin töitä olen tehnyt, paskoilla työajoillakin, enkä työttömänä ole ollut. Ennemmin siis teen jotain leipäni eteen, ja aina olen tehnyt.

Enkä sitten ajattele että esimerkiksi mt ongelmaiset tai sairaat pystyisivät samaan.

Enkä todellakaan kannata mitään työttömien työntämistä niihin matalapalkkaisiin duuneihin. Siinä ne palkat vasta laskisivatkin niillä aloilla, ja niiden töiden viimeisetkin arvostuksen rippeet häviäisivät.

Jotenkin nyt vähän vierastan tätä taloudenhallintaongelman ja sosiaalitukien nauttimisen rinnastamista. Se, että on työtön tai pienituloinen tai sairas, ei merkitse kyvyttömyyttä hoitaa raha-asioitaan. Ylivelkaantuminen on ihan merkittävä ongelma myös "paremman väen" keskuudessa.

Lisäksi on ihan kukkua, että kaikki sosiaalitukia (mitä tällä muuten tarkoitettiin?!) saavat makoilisivat joutilaina kotosalla. Erittäin iso osa on opiskelijoita, pienipalkkaisissa töissä (mutta sitähän te halusitte), eläkeläisiä tai työkyvyttömiä. Elämäntapatyöttömät ovat pääsääntöisesti niin moniongelmaisia, että ei sitä kuulkaa millään rahansäästökurssilla paranneta.

Edelleen hämmästelen, millaisessa seurassa osa palstalaisista oikein liikkuu kun tuntevat niin tuhottomasti täysin työkykyisiä sossupummeja? Itse tunnen pikaisesti mietittynä seitsemän työikäistä henkilöä, jotka ovat vuodesta toiseen työelämän ulkopuolella. Heistä kolme on sairaseläkkeellä ja yksi pitkäaikaissairas kokeilee silloin tällöin eri hommia, jos jotain pystyisi tekemään. Ei vaan tahdo työnantajille kelvata edes kokeiluun, kun mitkään työasennot eivät oikein sovi. Kolme on täysin alkoholisoituneita ja mt-ongelmaisia. Kuka näistä hyötyisi jotenkin taloudenhallintakurssista, jos sellaiselle kategorisesti toimeentulotukiasiakkuus-statuksella pakotettaisiin?

• Tykkää
Reactions: Mörköäiti

Yhteistyössä