Pakkosuomenruotsilla ei pärjää edes Tukholmassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Impivaaraan kuuluvasta pakkoruotsista halutaan eroon. Kieliä kannattaa opiskella nuorena. Oppimiseen käytettävä aika on rajallinen.
Pakkoruotsi on "impivaaralaisuutta" ja sen poisto on portti sivistykseen. Pakkoruotsin poistaminen on portti maailmankielien laajempaan osaamiseen ja kansainväliseen sivistykseen. Pakkoruotsi on impivaaralaisuutta sanan negatiivisessa merkityksessä.
Ei ole kielitaitoa osata suomenruotsia, suomenruotsilla ei pärjää edes Tukholmassa, koska suomenruotsi ei ole edes portti ruotsin kieleen.
Vaikean kielen opiskelu pitää aloittaa nuorena koska nuorena kielen oppiminen on helpompaa. Venäjän ja saksan kieli ovat vaikeimpia kieliä ja siksi ne pitää aloittaa nuorena. Muutenkin kannattaa opiskella saksa ensin koska se toimii hyvänä porttina ruotsin kielelle. Jos jää aikaa ja kokee tarpeelliseksi voi opiskella ruotsia sen päälle. Ruotsia voi sitten opiskella yliopistossa ja työelämässä jos kokee sen tarpeelliseksi.
Suomalaisen kannattaa opiskella ensin venäjää tai saksaa jotka paljon vaikeampina kielinä vaativat paljon enemmän työtä. Vasta sitten kannattaa opiskella ruotsia koska sen voi oppia lyhyemmässä ajassa.
Jos tekee päinvastoin jää venäjän tai saksan osaaminen huonolle tasolle eikä niitä ehdi omaksua kunnolla. Jos opiskelee ensin ruotsia, pitää venäjän tai saksan opiskelua jatkaa vielä yliopistossa ja työelämässä.
Suomenkielisille pätemätön porttiteoria on heikko peruste pakkoruotsille. Porttiteoria koskee vain äidinkieletään ruotsinkielisiä. Heidän ei tarvitse ensin opiskella ruotsia oppiakseen helpommin saksaa tai englantia.

Impivaaraan kuuluvasta pakkoruotsista halutaan eroon. Kieliä kannattaa opiskella nuorena. Oppimiseen käytettävä aika on rajallinen.
Pakkoruotsi on "impivaaralaisuutta" ja sen poisto on portti sivistykseen. Pakkoruotsin poistaminen on portti maailmankielien laajempaan osaamiseen ja kansainväliseen sivistykseen. Pakkoruotsi on impivaaralaisuutta sanan negatiivisessa merkityksessä.
Ei ole kielitaitoa osata suomenruotsia, suomenruotsilla ei pärjää edes Tukholmassa, koska suomenruotsi ei ole edes portti ruotsin kieleen.
Vaikean kielen opiskelu pitää aloittaa nuorena koska nuorena kielen oppiminen on helpompaa. Venäjän ja saksan kieli ovat vaikeimpia kieliä ja siksi ne pitää aloittaa nuorena. Muutenkin kannattaa opiskella saksa ensin koska se toimii hyvänä porttina ruotsin kielelle. Jos jää aikaa ja kokee tarpeelliseksi voi opiskella ruotsia sen päälle. Ruotsia voi sitten opiskella yliopistossa ja työelämässä jos kokee sen tarpeelliseksi.
Suomalaisen kannattaa opiskella ensin venäjää tai saksaa jotka paljon vaikeampina kielinä vaativat paljon enemmän työtä. Vasta sitten kannattaa opiskella ruotsia koska sen voi oppia lyhyemmässä ajassa.
Jos tekee päinvastoin jää venäjän tai saksan osaaminen huonolle tasolle eikä niitä ehdi omaksua kunnolla. Jos opiskelee ensin ruotsia, pitää venäjän tai saksan opiskelua jatkaa vielä yliopistossa ja työelämässä.
Suomenkielisille pätemätön porttiteoria on heikko peruste pakkoruotsille. Porttiteoria koskee vain äidinkieletään ruotsinkielisiä. Heidän ei tarvitse ensin opiskella ruotsia oppiakseen helpommin saksaa tai englantia.
Sulla on pakkomielle.

Ap kierrättää näitä samoja tekstejä vuodesta toiseen. Laitoin kokeeksi Googleen pätkän tätä aloitustekstiä ja ensimmäinen osuma oli vuodelta 2012.
Mikä on pakkoruotsissa muuttunut vuodesta 2012 ? Ei mikään. Miksi kirjoitusta pitäisi muuttaa jos faktat on samoja.

Tämä nimenomaan osoittaa että pakkoruotsi on aina ajankohtainen.

Ota sinäkin peukalo perseestä ja tuki sillä suusi.

Älä yritä sensuroida keskustelua jos et ole samaa mieltä kirjoituksen kanssa.

Pakkomielle ei ole koskaan hyvä, oli ihminen oikeassa sen asian kanssa tai ei.

Pakkoruotsi ei ole ajankohtainen.
Pakkoarabiaa mä tässä pelkään...Englanti myös on viemässä suomen kielen paikan.

Jos sä kiellät multa mielipiteiden esilletuonnin, niin miks sä saat kirjoittaa ripuliasi? Ja sun teksti kuulosti paaaaljon narsistisemmalta kuin mun.
Mutta mä oon sun kans ennenki vääntäny joten päätän tähän.
Meillä ei ole pakkoarabiaa mutta pakkoruotsi on.

Eihän pakkoruotsilla ole tarkoituskaan pärjätä missään, ei Tukholmassa, eikä Suomessakaan. Pakkoruotsin tarkoitus on estää suomalaisia omaamasta parempi kielitaito kuin rantahurreilla.

Sitten kun pakkoruotsi poistuu suomalaiset opiskelevat suomea, englantia ja saksaa/ranskaa/espanjaa.
Rantahurrit opiskelevat ruotsia, suomea ja englantia.
Silloin ruotsista tulee haittakieli rantahurreille. Tänään ruotsi on haittakieli suomalaisille.

Ruotsalaiset eivät oikein tykkää suomalaisten ruotsinkielen taidosta. Sen olen huomannut reissatessani tuolla naapurimaan puolella. Jos haluaa asioida ruotsiksi, alkavat he turhautua ja vaihtavat asiointikielen joko suomeksi (pohjoisessa Ruotsissa) taikka englanniksi.

• Tykkää
Reactions: Aqela ja ruuttis
Ruotsalaiset eivät oikein tykkää suomalaisten ruotsinkielen taidosta. Sen olen huomannut reissatessani tuolla naapurimaan puolella. Jos haluaa asioida ruotsiksi, alkavat he turhautua ja vaihtavat asiointikielen joko suomeksi (pohjoisessa Ruotsissa) taikka englanniksi.
Jaa. Mä taas olen kuullut että heidän mielestään meidän "muumiruotsi" on kivan kuuloista

Niimpä. Suomenruotsi on oikeitten ruottalaisten korvissa jotain muinaista viikinkiruotsia jota he eivät oikein ymmärrä.

Jännä juttu, että mun vasta yläkoulun aloittava on jo halunnut harjoitella ruotsia kaksikielisten sukulaistensa kanssa ja sillä tavalla käytännössähän sitä hyvin oppii.

Ikävää, että ap:lla on toisenlaisia kokemuksia. Ei kannata suotta pelätä käyttää sitä vähääkin osaamistaan.

Tsemppiä :)

Ap kierrättää näitä samoja tekstejä vuodesta toiseen. Laitoin kokeeksi Googleen pätkän tätä aloitustekstiä ja ensimmäinen osuma oli vuodelta 2012.

Näin on ja kyse on mitä ilmeisemmin henkilöstä, joka osaa ruotsia ja jolle asia ei ole sillä tavoin ajankohtainen, että hänellä olisi esimerkiksi lapsia, jotka "joutuvat" tuota "hirveää" kieltää opettelemaan..

Niitä aloituksia on niin paljon, siis todella paljon, että veikkaanpa taustalla olevan jotakin traumoja. On kenties asunut Ruotsissa pienenä vanhempien ollessa siellä töissä ja kokenut syrjintää mamuna..

Kyllä pärjää. Mä ainakin kykenen selviytymään ruotsilla Ruotsisa. Ja vain koulussa luin sitä pakollisena. Kirjoitin ällän ja yliopistossakin sain siitä "Hyvät tiedot" -arvosanan.

Kyllä pärjää. Mä ainakin kykenen selviytymään ruotsilla Ruotsisa. Ja vain koulussa luin sitä pakollisena. Kirjoitin ällän ja yliopistossakin sain siitä "Hyvät tiedot" -arvosanan.

(y)

Niinpä. Kyse on pitkälti myös asenteesta.

Mun mies ei ole kovin taitava kielissä, mutta viime aikoina on työnsä puolesta ollut tilanteita, joissa on ruotsi ollut tarpeen, niin kummasti vuosikymmenten jälkeen muistista on vanhat opit tulleet mieleen ja kiittää siitä hyvää opettajaansa silloin aikanaan :) Hän on tosi iloinen!

No se on heidän ongelmansa.

Nuorempana ulkomailla asuessani tutustuin ruotsalaisiin, joista suurin osa oli kivoja ja heistä tuli läheisiä ystäviäni. Puhuimme ensin maan kieltä, sitten ruotsia ja välillä jonkun kanssa enkkuakin, mutta mitä pidemmälle ystävyytemme eteni, sitä enemmän puhuimme ruotsia, ja heillä oli kärsivällisyyttä opettaa - toisaalta olin itse opiskellut sen maan kieltä enemmän, joten saatoin opettaa heille.

Sitten porukassa oli joitakin tosi ylimielisiä mimmejä, jotka eivät jaksaneet tuhlata kallisarvoista aikaansa ja halusivat puhua kanssani vain sen maan kieltä - jos ylipäänsä halusivat puhua kanssani :D No heistä ei tullutkaan ystäviäni.

Ihmiset ovat erilaisia. Suomalaiset suotta vähättelevät kielitaitoaan, meillä on kuitenkin yksi maailman parhaimmista koulujärjestelmistä monipuolisen kieltenopetuksen suhteen.

Yhteistyössä