Pakkoruotsin vastustajissa ja kannattajissa on yksi merkittävä periaatteellinen ero

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos ei olisi pakkoruotsia, olisit voinut ruotsin tilalla lukea vielä jotain tarpeellisempaa kieltä.

PS. Hyvin tyypillinen pakkoruotsittajan kommentti tuo, että "minäkin luin kymmentä kieltä eikä pakkoruotsi ollut mistään pois". Mutta kun reaalimaailmassa se on pois, harva oppii kymmentä kieltä, monelle kahden kielen hyvä taito on todella suuren työn takana.

Tässähän se tuli, eli jotkut eivät vaan osaa. Anna lapsille kuitenkin mahdollisuus menestyä paremmin kuin kenties sinä itse aikanaan,

Tässähän se tuli, eli jotkut eivät vaan osaa. Anna lapsille kuitenkin mahdollisuus menestyä paremmin kuin kenties sinä itse aikanaan,

Eivät osaa mitä? On täysin faktaa, että hyvä taito kahdessa vieraassa kielessä vaatii työtä. Vain harvat ovat niin lahjakkaita, että oppivat kielet tuosta vaan (jos jätetään pois laskuista ne, jotka ovat oppineet usieta kieliä lapsena esim. kaksikielisessä perheessä).

Ja luettelepa maat, joissa kouluissa opiskellaan yleisesti yli kahta vierasta kieltä?

Vieläkään pakkoruotsittajat eivät ole kertoneet mitä menettävät pakkoruotsin poistuessa...

Kun pakkoruotsi poistuu, pitää ruotsinkielisiä suosivat yliopistokiintiöt ja alemmat pisterajat poistaa suomenkielisiä syrjivinä. Niin kauan kuin on pakkoruotsi, suomenkieliset ovat muodollisesti hakukelpoisia ruotsinkielisten kiintöihin, vaikkakin tosiasiallisesti ne nykyäänkin syrjivät suomenkielisiä.

Eivät osaa mitä? On täysin faktaa, että hyvä taito kahdessa vieraassa kielessä vaatii työtä. Vain harvat ovat niin lahjakkaita, että oppivat kielet tuosta vaan (jos jätetään pois laskuista ne, jotka ovat oppineet usieta kieliä lapsena esim. kaksikielisessä perheessä).

Ja luettelepa maat, joissa kouluissa opiskellaan yleisesti yli kahta vierasta kieltä?

Totta kai vaatii työtä! Luuletko, että elämässä pitää saada kaikki "tuosta vaan"?

Ei muissa maissa opiskellakaan niin monia kieltä, siksi pitää antaa arvoa laadukkaalle opetusjärjestelmällemme.

Totta kai vaatii työtä! Luuletko, että elämässä pitää saada kaikki "tuosta vaan"?

Ei muissa maissa opiskellakaan niin monia kieltä, siksi pitää antaa arvoa laadukkaalle opetusjärjestelmällemme.

Miksi kaikki pitäisi pakottaa opiskelemaan juuri kieliä? Miksi ei anneta suuntautua myös muulla tavalla? Esim. matemaattisesti? Kaksi vierasta kieltä on ihan riittävä minimi, kunhan kummankaan niistä ei ole pakko olla ruotsi.

????

Sanoin, että kahden vieraan kielen hyvän taidon oppiminen vaatii paljon työtä, johon sinä kommentoit, että jotkut eivät vaan osaa. Nyt myönnät itsekin, että totta kai vaatii työtä.

Eli mitä oikein yrität sanoa ???

Nii-in, kaikki opiskelu vaatii työtä. Mitä itse yrität sanoa?

Sä haluaisit ilmeisesti päästä elämässä helpolla, niinkö?

Keskustelu lähtii siitä, että sinun mielestäsi pakkoruotsi ei ole mistään pois ja kaikki oppii vaikka 10 kieltä.

Asia ei kuitenkaan ole näin. Jokaisen kielen oppiminen vaatii paljon työtä ja pakkoruotsi vie aina paikan joltain toiselta kieleltä.

????

Sanoin, että kahden vieraan kielen hyvän taidon oppiminen vaatii paljon työtä, johon sinä kommentoit, että jotkut eivät vaan osaa. Nyt myönnät itsekin, että totta kai vaatii työtä.

Eli mitä oikein yrität sanoa ???

Niin eli se vastustaminen johtuu monilla siitä, että itse on kokenut ruotsin opiskelun työlääksi.

Mun lapsen luokalla miltei kaikki aloittivat ruotsin jo 3. luokalla, vaikka se oli vapaaehtoinen, enkä ole kuullut kenenkään valittavan.

No toiset opiskelevat kieliä enemmän, toiset vähemmän. Tuntemani ihmiset, jotka eivät ole kieliä paljon opiskelleet, ihailevat meitä, jotka niitä osaavat useampia. Monet sitten paikkaavatkin aikuisiällä sitä, mitä eivät koulussa ottaneet vastaan.

Paljon on näitä, jotka mainostavat osaavansa montaa kieltä, mutta käytännössä kielitaito on monella sitä, että osataan tilata kahvi...

Niin eli se vastustaminen johtuu monilla siitä, että itse on kokenut ruotsin opiskelun työlääksi.

Mun lapsen luokalla miltei kaikki aloittivat ruotsin jo 3. luokalla, vaikka se oli vapaaehtoinen, enkä ole kuullut kenenkään valittavan.

Ei, vaan pakkoruotsin vastustus johtuu siitä, että se on haitaksi koko yhteiskunnalle ja siitä, että ruotsin todellinen tarve on olematon.

Lasten mielipiteillä ei varsinaisesti ole tässä asiassa väliä.

Keskustelu lähtii siitä, että sinun mielestäsi pakkoruotsi ei ole mistään pois ja kaikki oppii vaikka 10 kieltä.

Asia ei kuitenkaan ole näin. Jokaisen kielen oppiminen vaatii paljon työtä ja pakkoruotsi vie aina paikan joltain toiselta kieleltä.

En ole sanonut, että kaikki oppii.

Ruotsi ei vielä tilaa muilta kieliltä, itse asiassa se on todella helppo oppia. Mun mies ei ole kovin kielitaitoinen, mutta kas kummaa, ruotsia osaa ja taannoin pärjäsi hyvin norjalaisten kanssa ruotsia puhumalla.

Kiittää hyvää ruotsin opettajaansa taidoistaan :)

Yhteistyössä