Pakkoruotsi on kolonialismia ja muistutus meille ruotsalaisesta syrjinnästä ja sorrosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ikävä ja vaikeasti opittava kieli. Lapsenlapseni pahoitteli minulle, että hän puhui aiemmin paremmin suomea. Hyvin hän mielestäni osaa suomea.
Hän pyysi laulamaan yhden suomenkielisen laulun laulukirjasta.
Liikutuin kyyneliin laulaessani. En ole aiemmin laulanut kyseistä laulua.
En tietenkään kerro laulun nimeä, sillä tämä palsta on erittäin raadollinen.
Rasisti ja kolonialisti taas yrittää vähätellä suomen kieltä. Tästä pitää päästä eroon.

Ettei muka voisi opiskella ja oppia muita kieliä ruotsin rinnalla. Siis lisäksi, jos et ymmärtänyt viimeistä ilmaisua.
Miksi sä haluat pakottaa suomalaisia opiskelemaan kieltä mitä he eivät halua opiskella?

"Prosentuaalinen lasku ruotsin kielen kokonaiskirjoittajamäärässä oli vuodesta 2004 vuoteen 2009 kaikkein jyrkintä (42 prosenttia). Sen jälkeen lasku on jatkunut tasaisempana, kirjoittajamäärän jäädessä ensimmäisen kerran alle 12 000:n vuonna 2023."

Miksi sä haluat pakottaa suomalaisia opiskelemaan kieltä mitä he eivät halua opiskella?

"Prosentuaalinen lasku ruotsin kielen kokonaiskirjoittajamäärässä oli vuodesta 2004 vuoteen 2009 kaikkein jyrkintä (42 prosenttia). Sen jälkeen lasku on jatkunut tasaisempana, kirjoittajamäärän jäädessä ensimmäisen kerran alle 12 000:n vuonna 2023."

En minä mitään pakota. Se on mulle yhdentekevää. Itse olen opiskellut paljon kieliä, jo lukion päätyttyä viittä kieltä ja sen jälkeen muita Nistä on ollut hyötyä ja iloa niin työssä kuin vapaa-ajalla.

Mitä kieliä sinä osaat?

No ne, joilla on siihen valmiuksia ja halua, niin oppivat kyllä useampia kieliä.

Omat lapseni osaavat jo kolmea hyvin, yhtä hieman. Jos oppiminen sinusta tuntuu hankalalta, niin sitten se on näin.
Kukaan ei ole kiinnostunut sinun lapsista. Lopeta narsistiset puheet.

Oppivat kyllä, ei sisällä minkäänlaista perustelua millekään. Yritä noudattaa keskustelun logiikkaa.

Kukaan ei ole kiinnostunut sinun lapsista. Lopeta narsistiset puheet.

Oppivat kyllä, ei sisällä minkäänlaista perustelua millekään. Yritä noudattaa keskustelun logiikkaa.

😂

Ihan vinkiksi: ota tämä ketju talteen, niin ei tarvitse sitten TAAS jossakin vaiheessa aloittaa aiheestaa uutta, ties kuinka mones on, ja jotta sun ei tarvitse jankata samoja asioita sanomatta oikeastaan yhtään mitään ja esittää samoja kysymyksiä. TAAS kerran.

Yhteistyössä