Pakko tuulettaa!!! ja vehnän aloituksesta kysymys?

Saimme neocatelle korvattavuuden 2 ikävuoteen asti! Tänään tuli postissa myöntävä päätös... Olin ihan varma että soija joudutaan altistamaan, kun nyt jo 8kk tytöllä ikää, mutta ei onneksi. Läkärinlausuntokin oli mielestäni jotenkin tosi epämääräinen, eli mitään selkeitä oirekuvia ei lausunnossa mainittu edes... Mutta hyvä näin...
Nyt vaan joku kumma kausi menossa, kun ei tahdo NC mennä alas, mut samalla tökkii kyllä muutkin sapuskat. Yläetuhammas kyllä tulla pullahti viikonlopulla, oliskohan syynä se...
Meillä myös pitäis taas alkaa laajentaa ruokavaliota, tiedän saavani taas noottia neuvolassa huomenna siitä. Vehnä ja ohra pitäis varmaan alkaa kokeiluun ottaa, mutta en nyt ole vaan jaksanut alkaa nuuskia ja syynätä lapsen vointia ja kun nyt hammastakin on tehty. Onko vinkkejä vehnän aloitukseen? puurolla tai makaroonilla?? Meillä kun toi puuro jotenkin tökkii pahasti. Liekö tullut äitiinsä, kun itse muistan yökkineeni puurot lähes täysi-ikäiseen asti.
 
Onnea NC korvauksesta!!!! Ei kannata ottaa niitä neuvolan nootteja henkilökohtaisesti. Laajennat vaan ruokavaliota siihen tahtiin, kun se on mahdollista ja oiretulkinnan kannalta järkevää ja jos joku ruoka ei käy, niin sitten ei yksinkertaisesti käy. Ravitsemuksellisesti esim. vehnä on ihan yhtä tyhjän kanssa, joten ei kannata masentua, jos se ei käykään. Meillä ei vehnää olla vielä suoraan lapselle kokeiltu ja riippuu maitoaltistuksista ja kesän tilanteesta mennäänkö altistukseen, mutta eikös aika monissa altistuksissa se tehdä mannapuurolla...?
 
Anna Manna merkkisellä mannapuurolla veteen keitettynä tehdään vehnäaltistus. Mä kyllä aloittaisin viljakokeilut mieluummin jostain muusta kuin vehnästä. Vehnällähän ei ole paljoakaan ravintoarvoa verrattuna muihin viljoihin. Vehnä on myös helposti allergisoivaa. Miten olisi viljana kaura? Tai hirssi?

Onnittelut NC-korvauksesta! Hyvä kun ei tarvitse soijaa altistaa.
 
Joo, siis kaura on jo käytössä ja tuntuu kyllä sopivan. Ei tullut alkulehahduksia ja pientä paukuttelua lukuunottamatta kummempaa... Ja riisi ja maissikin käytössä, että ihan hyvinhän meillä noita on, mutta kun tuota vehnää tuntuu olevan aikast paljon kaikessa niin olisihan sekin hyvä testata, mutta ei kai kiirettä ole... Tuntuu vaan tyttö nyt kyllästyneen kaikkeen mahdolliseen tämänhetkisiin ruokiin ja ajattelin jos saisi esim. makaroonia sormiruuaksi tarjota... Kaipaa selkeästi jotain vaihtelua. Mutta taidan ostaa hirssiä tai tattarijauhoja ja kokeilla puuroa siitä...
 
Meillä syödään riisimakaronia ja maissipastaa ja tattatiapagettia yms. Riisistä, maissista ja tattarista on saatavilla useamman muotoisia "makaroneja", mä teen niistä aika paljon ruokaa. Yksi ilta aloin suurustamaan kastiketta itselleni ja miehelle ja tajusin, ettei meillä ole enää edes venhäjauhoja koko huushollissa :eek:
 

Yhteistyössä