Pakko ruotsi on P*erseestä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PinkLily
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja jassåååå:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Darwinin leski:
Ap:lle vois määrätä pakkosuomea muutaman lisäkurssin, sitten vois sen jälkeen miettiä sitä ruotsia... :xmas:

Ajattele, pakkoruotsi on pois kaikesta tärkeästä, kuten omasta äidinkielestä.

Ihan vakavissaan, heikoille kielioppijoille olisi aika hyvä, jos voisi opiskella pakkoruotsin tilalla lisää äidinkieltä ja englannin tukitunteja. Oppisi sitten ainakin sen yhden vieraan kielen. Normaalitason oppijoille pitäisi olla kaksi kieltä.

Peesi.

Alkuperäinen kirjoittaja alma:
Alkuperäinen kirjoittaja Caramint:
Itse Jan-Erik Enestam on todennut näin (HS 28.12.2005)

"Suomen kaksikielisyys on olemassa vain, jos suomenkieliset pakotetaan opettelemaan ruotsia. Koko Suomea koskeva kaksikielisyys on keinotekoinen ja perustuu suomenkielisille asetettuihin ruotsin taidon vaatimuksiin."

Suomalaisten ei olisi pakko opiskella ruotsia, mutta suomenruotsalaisten olisi pakko opiskella suomea jos kieltenopiskelu olisi vapaata. Siksi meillä on pakkoruotsi, se on suomenruotsalaisten etujen mukaista.

Jos naapurilta menee jalka poikki, niin sinulta katkaistaan myös jalka, koska muuten olisi epätasa-arvoa? Sehän tässä on logiikkana: koska ruotsinkielisten on joka tapauksessa opiskeltava suomea (oli pakko tai ei), niin kostoksi pakotetaan suomenkieliset opiskelemaan ruotsia.

Maailma ei ole niin mustavalkoinen kuin sinä kuvittelet sen olevan. Luuletko, että tuollaiset asiat päätetään kostosta? Ei sulla taida kovin montaa aivosolua olla...

Osu ja uppos:D

"Suomen kaksikielisyys on olemassa vain, jos suomenkieliset pakotetaan opettelemaan ruotsia. Koko Suomea koskeva kaksikielisyys on keinotekoinen ja perustuu suomenkielisille asetettuihin ruotsin taidon vaatimuksiin."

Suomalaisten ei olisi pakko opiskella ruotsia, mutta suomenruotsalaisten olisi pakko opiskella suomea jos kieltenopiskelu olisi vapaata. Siksi meillä on pakkoruotsi, se on suomenruotsalaisten etujen mukaista.

Jos naapurilta menee jalka poikki, niin sinulta katkaistaan myös jalka, koska muuten olisi epätasa-arvoa? Sehän tässä on logiikkana: koska ruotsinkielisten on joka tapauksessa opiskeltava suomea (oli pakko tai ei), niin kostoksi pakotetaan suomenkieliset opiskelemaan ruotsia.

Maailma ei ole niin mustavalkoinen kuin sinä kuvittelet sen olevan. Luuletko, että tuollaiset asiat päätetään kostosta? Ei sulla taida kovin montaa aivosolua olla...

Tämä kommentti on ollut jossain lehdessä, ja asiaa kertoi noissa peruskoulun alkuajoissa mukana ollut henkilö. Ei siis ihan tuossa "jalka poikki" muodossa, mutta niin, että suomenkieliset saisivat etua ruotsinkielisiin nähden, koska ruotsinkieliset joutuvat joka tapauksessa opiskelemaan Suomessa elääkseen suomea, mutta suomenkieliset voisivat opiskella tärkeämpiä kieliä. Eli nimenomaan tietynlaisesta rangistuksesta oli kysymys.

Tämä kommentti on ollut jossain lehdessä, ja asiaa kertoi noissa peruskoulun alkuajoissa mukana ollut henkilö. Ei siis ihan tuossa "jalka poikki" muodossa, mutta niin, että suomenkieliset saisivat etua ruotsinkielisiin nähden, koska ruotsinkieliset joutuvat joka tapauksessa opiskelemaan Suomessa elääkseen suomea, mutta suomenkieliset voisivat opiskella tärkeämpiä kieliä. Eli nimenomaan tietynlaisesta rangistuksesta oli kysymys.

Juuri näin se menee.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Suomi on kaksikielinen maa, ja ainakin mä oon tarvinnut ruotsin kieltä oikeastaan jokaisessa työpaikassani Suomessa & parissa työpaikassa myös ulkomailla.

Suomen nykyinen ylimitoitettu kaksikielisyys on keinotekoinen luomus, josta olisi saatava maalaisjärjellä tajuttava "kevytpainos" eli yksikielisesti ruotsinkielinen Affenanmaa ja yksikielisesti suomenkielinen manner-Suomi.
Juhlapuheissa voisi jatkaa mantran toistelua.. mutta päästäisiin me suomalaiset eroon pakkoruotsista.
Haluavatko muuten Suomen ruotsalaiset brändätä itsensä painolastiksi ?
Ainakin jos katselee RKP:n marinaa..

Alkuperäinen kirjoittaja Naisen raivo:
Mä kyllä kannatan ruotsinkielen opettelua, suomenruotsalaisilla on oikeus saada palvelua omalla äidinkielellään!

Kotipaikkakunnallani on 25 pros. ruotsinkielisiä. Toisinaan törmää tilanteisiin, ettei kunnollista palvelua saa suomeksi. Henkisesti ruotsin- ja suomenkielisten on vaikea päästä samalle aaltopituudelle. Täällä molemmilla on niin omat piirinsä. Tämän faktan kanssa elää kituutetaan, puolin ja toisin. Ja julkisuudessa toitotetaan, että kaksikielisyys on rikkaus, vaikka ei se ihan niin ole :laugh:

Mä olen kyllä sitä mieltä, että on resurssien hukkaan heittämistä yrittää saada teidän räkänokat oppimaan ruotsia. Kun ei pää riitä niin ei riitä. Parempi olisi vaan satsata siinä opetuksessa meihin, jotka siitä jotain tajuavatkin ja joilla on motivaatiota opiskella kieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja vaadin palvelua:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Suomi on kaksikielinen maa, ja ainakin mä oon tarvinnut ruotsin kieltä oikeastaan jokaisessa työpaikassani Suomessa & parissa työpaikassa myös ulkomailla.

Suomen nykyinen ylimitoitettu kaksikielisyys on keinotekoinen luomus, josta olisi saatava maalaisjärjellä tajuttava "kevytpainos" eli yksikielisesti ruotsinkielinen Affenanmaa ja yksikielisesti suomenkielinen manner-Suomi.
Juhlapuheissa voisi jatkaa mantran toistelua.. mutta päästäisiin me suomalaiset eroon pakkoruotsista.
Haluavatko muuten Suomen ruotsalaiset brändätä itsensä painolastiksi ?
Ainakin jos katselee RKP:n marinaa..
Mä sitä rikkaudeksi oo väittänytkään...

Alkuperäinen kirjoittaja tarjacamilla:
Mä kyllä kannatan ruotsinkielen opettelua, suomenruotsalaisilla on oikeus saada palvelua omalla äidinkielellään!

Kotipaikkakunnallani on 25 pros. ruotsinkielisiä. Toisinaan törmää tilanteisiin, ettei kunnollista palvelua saa suomeksi. Henkisesti ruotsin- ja suomenkielisten on vaikea päästä samalle aaltopituudelle. Täällä molemmilla on niin omat piirinsä. Tämän faktan kanssa elää kituutetaan, puolin ja toisin. Ja julkisuudessa toitotetaan, että kaksikielisyys on rikkaus, vaikka ei se ihan niin ole :laugh:

Olen ymmärtänyt, että Vaasan seudulla RKP on melkoinen kehityksen jarru, kun se tekee joka asiasta kielipolitiikkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Mä olen kyllä sitä mieltä, että on resurssien hukkaan heittämistä yrittää saada teidän räkänokat oppimaan ruotsia. Kun ei pää riitä niin ei riitä. Parempi olisi vaan satsata siinä opetuksessa meihin, jotka siitä jotain tajuavatkin ja joilla on motivaatiota opiskella kieltä.

Mongoolit pysykööt lestissään!!

Alkuperäinen kirjoittaja Björn:

Harva kai täällä enää opistoiässä on ;) Onneksi meilläpäin pärjätään kaikesta huolimatta sekasuomiruotsilla. Kuka osaa kuka ei, mutta keltään ei täydellisyyttä ole tähän asti kummassakaan kielessä edellytetty :) Ei siis ainakaan arjen tasolla.

Alkuperäinen kirjoittaja jassååå:
Alkuperäinen kirjoittaja tarjacamilla:

Olen ymmärtänyt, että Vaasan seudulla RKP on melkoinen kehityksen jarru, kun se tekee joka asiasta kielipolitiikkaa.

Jess! Täydet pointsit! Osui ja uppos :D

Alkuperäinen kirjoittaja jassååå:
Onkohan muuten mitään muuta asiaa, jossa kansalla ja ns. eliitillä on näin täysin vastakkaiset näkemykset asiasta? Lukuisat tutkimuksethan osoittavat, että noin 2/3 kansasta vastustaa pakkoruotsia. Silti puolueista ainoastaan Perussuomalaiset vastustaa pakkoruotsia. Kokoomus olisi tälla kannalla, mutta vanhoillinen puoluejohto ei suostu sitä noudattamaan. Muut puolueet käsittääkseni kannattavat pakkoruotsia.

Kyllä maahanmuuttokeskustelu oli vielä pari vuotta sitten..
Nyt muut ovat tulleet persujen linjoille..

Surullista mielestäni on se, että RKP:n nykyinen politiikka aiheuttaa vaan turhaa vihaa kieliryhmien välillä. Se jatkuva kitinä ja vaatiminen ei oikeasti johda yhtään mihinkään. Luuleeko ne oikeasti, että pakottamalla opiskelemaan ruotsia saadaan kuuliaisia palvelijoita, jotka hymyssä suin palvelevat nöyrästi ruotsinkielisiä ruotsiksi?