Pakko purkautua tämän päivän kauppareissusta !

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jade"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minua oikeasti kiinnostaa, missä päin Suomea pikkulapset ja eläkeläiset on noin iso ongelma kaupoissa? Olen jo liki viisikymppinen, joten aika monta kauppareissua on tullut tehtyä. Yhtään kertaa kukaan lapsi ei ole yrittänyt ajaa minuun pahki pikkukärryillä. Muutaman kerran vuodessa samaan aikaan kauppaan sattuu itkevä lapsi, mutta eihän siinä vieressä tarvitse koko aikaa olla. Kassajonostakin pääsee pois ellei ole jo ostoksia hihnalle latonut.

Kerran joulun aikaan ruuhkassa edelläni oli hyvin vanha ja hidasliikkeinen nainen, joka ei oikein tiennyt minne mennä. Jouduin vähän aikaa odottelemaan hänen takanaan ennen kuin pääsin jatkamaan matkaani. Jollekin se minun hidasteluni oli liikaa, kun piti minua pukkia kärryillä useaan otteeseen. Katsoin taakseni ja kas, ketä siellä olikaan - kolmikymppinen pariskunta.

Jos jollakulla on kiire kauppareissulla, niin voi tehdä niin kuin minä teen eli a) valitsen jonkun pikkukaupan tai b) en mene ruuhka-aikaan.

[QUOTE="Jade";26337808]Kirjoituksessani oli lähinnä kyse siitä, miten niiden lapsien annetaan kaupassa käyttäytyä. Jos sinä annat lapsiesi juoksennella pitkin kauppaa kuin päättömät kanat, ja annat heidän sotkea paikkoja, niin aivan varmasti tulen sinulle asiasta huomauttamaan, jos joskus satut kanssani samaan kauppaan. Kyllä sinne kauppaan saa lapsia mukaan ottaa, mutta opettakaa heidät ensin käyttäytymään ! Ja sinä tunnut olevan juuri sellainen itsekin, joka vähät välittää muista. Annat luultavasti lapsesi huutaa täyttä kurkkua jossakin tärkeässä tilaisuudessa, niin että muilta menee tunnelma ja puheet ohi, koska et viitsi vaivautua lähtemään lapsesi kanssa muualle rauhoittumaan. Lopeta se omaan napaan tuijottaminen.[/QUOTE]

Anna anteeksi jos ymmärsin väärin. Muistaakseni vaan ihmettelit, miksi lapsia ja miestä ei voisi jättää kotiin, jotta Sinun ei tarvitsisi heitä nähdä. -et siis tuijota omaa napaasi?! Sanoinhan, että käytöstavat täytyy olla hallussa, joskin ne täytyy myös opetella ja kyllä ne lapset rajojaan koettelevat vaikka hyvät tavat tiedostaisivat. Minun lapseni ovat niin pieniä, että istuvat vielä ostoskärryissä kun kaupoilla käymme. Ja jos olisivatkin vanhempia en antaisi heidän juosta sinua päin millään kärryillä, jos niin tekisivät saisivat kyllä kuulla pari sanaa äidiltään ja kärryt joutaisi viedä pois. Ja toki saisit sinäkin tulla minulle kertomaan jos lapseni joskus sinulle jotain tekisivät. Mielestäni se olisi ihan hyväkin. En muuten olisi tähän kirjoitukseesi niin tarttunut, mutta kun ymmärsin, että Sinun kauppareissusi sujuu paremmin jos siellä ei ole lapsia. Minun taas paremmin jos lapseni ovat mukana. Ja mitä tuohon kommenttiisi huudattamisesta/huutamisesta yleisissä tapahtumissa, niin miksi ihmeessä olisi tollainen? En kai minäkään haluamalla halua lapseni huutavan. Mutta jos sitten esim tylsyydestä johtuen rupeaisi lastani kiukuttamaan, eikä kiellot tai hyssyttelyt auttaisi, niin totta hitossa veisin lapseni muualle häiritsemästä muita. Tuolla sanomallani, että annan lasteni nauraa yms tarkoitin vain sitä, että yhtälainen oikeus heilläkin on kaupassa olla kuin meillä aikuisillakin. Juttelenhan minäkin esim miehelleni ja saatanpa joskus nauraakin hänen kanssaan. Lapset on lapsia ja aikuiset aikusia, kunpa aikuiset osaisivat edes käyttäytyä!
Toivottavasti tulevat kauppareissusi onnistuisivat vähemmillä närkästymisillä. Aurinkoista kesän alkua.

Minä en anna lasten ottaa niitä pikkukärryjä jos kaupassa on täyttä. Ja meillä viel ekaluokkalaisenkin monesti komenna kärryjen päähän seisomaan (jos ei ole sitä seisomatelinettä kuten ei täällä monessa kaupassa ole) .

Yksin en noiden kahden kanssa mielellään kauppaan mene, sillä tappeluhan siitä tulisi tai pitäisi sitten tunkea tuo melkein 4v myös niihin kärryihin istumaan. Pienemmässä kaupassa ollaan käyty silleen, että isommalla on pikkukärryt, mutta se mun aika menee melkein koko ajan siihen, että huomauttelen pojalle, että "katso eteesi" "älä törmäile". Esikoinen on kova haahuilija ja törmäilee koko ajan minuun kun ei eteensä katso. Mutta siis ei juoksentele kaupassa, eikä ole siinä mielessä vilkas.

Eilen kirpparilla ahdisti kun reilun puolen ikäinen vauva huus kurkkusuorana sen puol tuntia jos ei ylikin. Äiti haki välissä maitopullon autosta ja lapsi oli hiljaa sen syönnin ajan ja taas jatku huuto. Ja ääni oli kova, kuulu suht ison kirpparin läpi kyllä.

itsellä esikoinen veillä tulossa, jos olen esim priman joutunut ostoksille varaudun esim ottamalla musiikkia mukaan :D eivät ole nämä äippien pikkupirut mua kovinkaan häirinnyt uutenkaan :) ja plussaa yhelle äipällekun olin kassalle töissä ja äipän muksu työns mulle limasta pureskeltua lakupatukkaa, äiti tomerasti otti patukan pois lapsen kädestä ja käskytti lsta hakemaan uuden että kassa täti saa viivakoodin :)

Huono tuuri pitää olla, jos vähän väliä törmää huonosti käyttäytyviin lapsiin / perheisiin. Joskus niitä kohdalle sattuu, mutta ei tosiaan niin usein, että yöunet sen takia menis. Yleensä olen törmännyt (en siis sananmukaisesti näissä tapauksissa :D ) ihan hyvin käyttäytyviin lapsiin.

Enemmän närästävät piittaamattomat aikuiset, jotka muista välittämättä tukkivat käytäviä, rynnivät päälle, kiilaavaat jonossa jne. - mutta ei näitäkään nyt ihan jokaiselle kauppareissulle osu, luojan kiitos.

Heh, voi video että joitain voi ärsyttää lapsiperheet! Älkää ottako niin vakavasti ja keskittykää omiin ostoksiin. Valitakaa sellanen kauppa ja ajankohta jolloin ei kaikki riiviökersat saamattomine vanhempineen ole liikenteessä. ;)

Se mikä minua ärsyttää on että lapsiperheen parkkiruutuun ajaa pöräyttää joku laiskimus kenellä ei ole lapsia kyydissä! Selvät säännöt eikä niitä osata noudattaa.

Joku päivä viime viikolla kävin puolivuotiaan kans kaupassa, tyttö oli siis kärryn kaukalossa. Leluosastolla pari äpärää nakkeli isoja palloja pitkin ja poikin käytäviä ja yksi lensi aivan suoraan meitä päin. Jos en olis nostanu kättä suojaksi se pallo olis lentäny suoraan vauvan päälle

Ehkä kannattaiai antaa ne pikkukärryt lapselle sitten vasta kun hän osa kypsä hallitsemaan niitä. Niin kauan ollaan ilman.

Nää hyssyttelijävanhemmat on taas oma lukunsa. Viidentoistavuoden päästä niille sanotaan että "älä kulta viitsi räjäyttää niitä ihmisiä sun hienolla omatekoisella pommilla, sulle voi tulla siitä pipi".

Mulle on kerran juurikin ihanana perjantai iltapäivän kauppareissuna sattunut sellainen katras samaan aikaan ostoksille että huhhu.. Aikani jaksoin sitä että kantapäilleni törmätään pikkukärreillä, äiti ja isä siellä omian keskustelivat ja tekivät kaikessa rauhassa ostoksia, aina välillä huikkasivat pojalleen että oleppas varovainen niiden kärryjen kanssa... No pikkuista kullannuppua ei nyt niin kiinnostanut totella vaan olisiko ollut peräti neljäs kerta kun suhautti kantapäilleni juosten ja nauraen perään, niin meni hermot minulta. Otin pojan kärryistä kiinni ja katsoin poikaa hmm hiukan tiukka ilme naamalla ja sanoin että käytöstavat pitäisi pikimmiten löytyä tai vien kärryt takaisin parkkiin. Ilmeisemmin ei pojalle ole koskaan niin ilkeästi sanottu kun juoksi itkien äidin luo ja minä olin se ilkeä lapsien vihaaja. Eipä siinä auttanut muu kuin hymyillä ja sanoa vanhemmille että olisi hienoa jos alkeellisimmatkin käytöstavat opittaisiin kotona.. :) Ilkeä olen tiedän, mutta raja se on minunkin hermoilla ja kannoilla.

Mun lapset kulkee kärryjensä kanssa jonossa. Välillä törmäävät, välillä ei. Komennan jonon hänniltä armeijatyyliin "OIKEA", "VASEN", "STOP", "SINÄ, OTA MAKKARA", "TOINEN, OTA JUUSTO". Mutta joskus ne ei jaksa keskittyä, vaan menee ranttaliksi. Sellaista se on. Lapseton/1 lapsen vanhempi/ 2 lapsen vanhempi jolla lapsen 10v ikäerolla ei voi ymmärtää millaista on käydä kaupassa kolmen alle 3 vuotiaan kanssa.... :D

[QUOTE="Jade";26335627]Edelleenkään ei ollut kyse perjantai-illasta, en kai missään vaiheessa ole niin sanonut? Ja ei, omia lapsia ei ole, mutta mitä sitten? Ei se ole kuin korkeintaan sen lapsen mielestä hauskaa vetää rallia ympäri kauppaa, mutta sitähän varten kauppoja ei ole tehty, eihän? Lasten leikkipaikat on aivan erikseen.[/QUOTE]

Tähän on ihan pakko heittää, että ilmeisesti Stadium on tehty juurikin tätä varten, ainakin kun lattian kuviointia katsoo, ja samaa tuntuu ajattelevan aikas moni ipanakin ;)

Meiän poika unohtaa heti kauppakäytöstavat jos yhtenäkin päivänä jättää menemättä kauppaan. :D

Varmaan tossa pointtina oli, et ei se auta vaikka miten kotona jankkaa miten kaupassa/yleisissä tiloissa kuuluu olla (ei huutaa, ei juosta, yms.), se oppi menee kuitenkin parhaiten perille niissä tilanteissa ja paikoissa ja yleensä kokemuksen kautta. Esim. kun lapsi huomaa et ei saa kaupassa jotain kivaa vaik miten huutaa niin kyllä se lapsi sen jossain vaiheessa tajuaa ja lopettaa. Tollasta ei voi oikein etukäteen kotona treenata.

Näi on. Pelkkä puhe ja paasaus ei moneenkaan muksuun tehoa vaan tarvitaan sitä käytännönharjotusta. Kotona käydän läpi mitä lapselta odotetaan ja mitä tapahtuu. Paikanpäällä sitten laitetaan se käytäntöpuoli päälle. Yhtälailla lapsi osaa olla ravintolassa yms paikoissa. Ei siksi että sille ois vaa kotona kerrottu miten ollaan ilman että ois saanu opetella.

Yhteistyössä