Pakko purkaa sydäntä. masuvauva huolettaa mua...

  • Viestiketjun aloittaja minun vika
  • Ensimmäinen viesti
minun vika
olen ensimmäisellä raskauskolmannella syönnyt muutaman kerran viikossa diapamin. Olen yleensä puolittanut 5mg, mutta joskus joutunut ottaa kokonaisen. Syynä paniikkihäiriö. Huomasin vasta raskauteni kun olin jo viikolla kymmenen! Olo ollut lähes oireeton, ja oon pistänyt kaikki vaivat stressin piikkiin. En ole kehdannut neuvolassa sanoa diapamin syönnistäni. Pelkään että lapselleni on tullut joku vamma sen takia:`(
 
Suurin osa reseptilääkkeistä käy järkevästi annosteltuna raskausaikana. Ja esim alkoholista, niin tutkittuhan on että YKSI annos ei haittaa. Mutta tätä ei parane toitottaa neuvolasta, sillä on niitä jotka annostelee miten parhaaksi näkee ja ei jätä juominkeja siihen yhteen, eli jos saa "pikkuluvan", ajattelee että eihän tää niin paha olekaan. Varovaisuus on kyllä paikallaan kun raskaana on, ja minimissä kannattaa lääkkeiden käyttö pitää...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä lääkelaitos sanoo Diapamista raskauden aikana? Tuskin siitä haittaa on :) Hali ja onnea raskauteen :))
Lääkelaitos ei suosittele käyttöä raskauden aikana

http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/8/456258.shtml
 
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Suurin osa reseptilääkkeistä käy järkevästi annosteltuna raskausaikana. Ja esim alkoholista, niin tutkittuhan on että YKSI annos ei haittaa. Mutta tätä ei parane toitottaa neuvolasta, sillä on niitä jotka annostelee miten parhaaksi näkee ja ei jätä juominkeja siihen yhteen, eli jos saa "pikkuluvan", ajattelee että eihän tää niin paha olekaan. Varovaisuus on kyllä paikallaan kun raskaana on, ja minimissä kannattaa lääkkeiden käyttö pitää...
Tätä on hyvä peesailla :)
 
Onneksi olkoon raskaudesta. Käyppä ne ultrat ja aloita omega3 tehokuuri ( vaikuttaa positiivisesti mm. sikiön aivojen kehitykseen. Siitä paljon tutkimustulosta ). :D Zemppiä sinne ! Saat vielä paljon hyvää tehtyä lapselle sillä välin kun tuo kellii sun vatsassa.. Ja ensialkuun lopeta stressaaminen! Sekin jo tekee hyvää lapselle :)
 
Lähes kaikissa lääkkeissä lukee, et ei suositella käytettäväksi raskauden aikana, koska lääkefirmat ei halua vastuuta jos jotain sattuu. Monet äidit käyttävät kuitenkin diapamia läpi raskauden, lääkärin luvalla. Tällöin katsotaan, että vauvalle aiheutuu enemmän vahinkoa siitä, jos äiti on käyttämättä lääkettä, kuin lääkkeestä.
 
--a
Akuutin lääkäriarkisto
LÄÄKKEET VERESSÄ JA RASKAUS

"Kuinka kauan lääkkeiden häviäminen elimistöstä kestää. Harkitsen raskautta, mutta Tenox- ja Diapamlääkitys mietityttää. Kauanko pitää olla ilman lääkkeitä, ennen kuin raskautta uskaltaa harkita? Ja pitäisikö käydä vaikka virtsatestissä, jotta asia selviäisi?"

On hyvä että lääkitysasioita pohditaan ennen raskautta ja turvallisuus on aina lääkehoidon kulmakivi raskauden aikanakin. Tenox ja Diapam ovat lääkkeinä sisaruksia, samaa perhettä. Tenoxia käytetään lähinnä unilääkkeenä ja se häipyy elimistöstä vuorokauden sisällä. Diapam on ahdistukseen käytetty lääke ja sen vaikutus kestää elimistössä pitkään, varsinkin jos sitä käyttää pitempään, jopa parin viikon ajan lääkityksen lopettamisesta. Diapam läpäisee istukan ja vaikuttaa siis sikiössäkin, mutta jos pystyy lopettamaan heti kun raskaustesti näyttää plussaa, ei vaaraa pitäisi olla. Virtsa- tai muita testejä ei asian varmistamiseksi tarvita.

Akuutin omalääkäri Risto Laitila
 
Psykiatri minulle kerran selvitti mielialalääkkeiden käytöstä raskausaikana: kiellot perustuvat suurin osa siihen, ettei niiden vaikutuksia ole tutkittu raskaana olevilla (vapaaehtoisia "koekaniineja" saatavilla rajallisesti). Ei siihen, että ne olisi tutkittu ja havaittu vahingolliseksi. Tämä oli siis yleistävä kommentti, ei välttämättä koske tasan kaikkia valmisteita.

Hän sanoi minulle, että voisin käyttää tiettyjä nukahtamislääkkeitä (esim. Opamox), koska niiden positiivinen vaikutus minuun ja sitä kautta vauvaan on suurempi, kuin niiden mahdollinen negatiivinen vaikutus. Juttele lääkärin tai neuvolan terkan kanssa, jos asia vielä huolestuttaa jatkossa.
 
akuutti-juttuun viitaten
eli ihan ensimmäisillä viikoilla, kun istukkaa ei vielä ole, lääkkeistä ei koidu niin suurta haittaa. tai voivathan päihteet aiheuttaa vaikka KESKENMENONKIN, jos niin on käydäkseen. mutta jos nyt raskaus on kuitenkin ap:n tapauksessa jatkunut, niin nyt olisi kyllä todella järkevää kysyä LÄÄKÄRILTÄ asiasta! jos et kertalaakista kykene lääkitystä lopettamaan.
 
tt
Nyt on hyvä hetki opetella aikuisuutta ja kertoa lapsen hyvinvointiin mahdollisesti vaikuttavista asioista rehellisesti neuvolassa.

Mitä pelkäät? Sinähän käytit lääkettä tietämättä raskaudestasi. Vaikka olisit käyttänyt tietoisestikin, kannattaa oma ylpeys heittää romukoppaan ja ajatella vauvan parasta. Neuvolasta saat neuvoja ja saat kevennettyä omaa mieltäsi, jotta et turhaan stressaa koko raskauttasi. :hug:
 
virve2
olen ensimmäisellä raskauskolmannella syönnyt muutaman kerran viikossa diapamin. Olen yleensä puolittanut 5mg, mutta joskus joutunut ottaa kokonaisen. Syynä paniikkihäiriö. Huomasin vasta raskauteni kun olin jo viikolla kymmenen! Olo ollut lähes oireeton, ja oon pistänyt kaikki vaivat stressin piikkiin. En ole kehdannut neuvolassa sanoa diapamin syönnistäni. Pelkään että lapselleni on tullut joku vamma sen takia:`(

hei! älä huoli ei sille mitään ole käynny. mä saan tällä hetkellä opomox lääkitystä parin viikon ajan vielä joka päivä n.4kpl 15mg.. ja sen on määrännyt ylilääkäri.
olen 15vkolla. ja tarkotus lopettaa 2vkon päästä.
se on vähän sama asia diapam 5mg kuin opomox 15mg vaan et diapam on pitkävaikutteisempi.. älä huolehdi saat varmasti terveen vauvan.
 
vierailijaxx
hei! älä huoli ei sille mitään ole käynny. mä saan tällä hetkellä opomox lääkitystä parin viikon ajan vielä joka päivä n.4kpl 15mg.. ja sen on määrännyt ylilääkäri.
olen 15vkolla. ja tarkotus lopettaa 2vkon päästä.
se on vähän sama asia diapam 5mg kuin opomox 15mg vaan et diapam on pitkävaikutteisempi.. älä huolehdi saat varmasti terveen vauvan.
Taitaa aapeen "vauva" aloittaa syksyllä jo esikoulun....
 

Yhteistyössä