Pakko kysyä, miten itse toimisitte jääräpäisen 3v8kk kanssa (vaateasiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiina

Vieras
Eli meidän pojalle on aina ollut tämä siirtymä kesällä/syksyllä vaatteiden kanssa vaikea, eli lämpimällä tosi vaikea keventää vaatetta ja sitten siihen totuttuaan vaikea alkaa taas pukeutua lämpimämmin syksyllä. Tämä on aika "jännä" piirre pojassa, tai ainakaan muiden lastesi kohdalla en ole tälläiseen tömännyt.

Eiliseen asti annoin pojan kulkea pitkähihaisella paidalla ja pitkillä housuilla sekä lenkkareilla, ja hakiessani pojan päiväkodista oli hän hiestä märkä. Eilen jo pohjustelin että tänään sitten siirrytään kesävaatteisiin, t-paitaan ja shortseihin. Odotin tappelua ja sen sain.
Toki sen paidan päälle sain mutta huuto oli hirveä, hermostuin sitten itsekin ja otin pojalta kaikki vaatteet pois ja annoin vaihtoehdoksi lähteä päiväkotiin nakuna tai sitten kesävaatteilla. No poika sitten valitsi kesävaatteet, mutta oli se vaikeaa, ulkona hän parkui että on kylmä ja päiväkodilla ei olisi halunnut autosta ulos ym. ym. Mikä tuolla pojalla on? Miksi on niin vaikea keventää/lisätä pukeutumista? Hän on muutenkin niin ehdoton niissä "urissaan" miten on tottunut asioiden olevan ja menevän että kaikki muutokset ovat todella vaikeita. Jääräpää vai "päässä vikaa"?

Nyt on tietysti tappelusta itselläkin paha mieli, ei tullut kiva päivä töissä tuota aamua koko ajan miettien :(

Alkuperäinen kirjoittaja nedra:
Pistäisin lapselle ohuen pitkähihaisen ja jotkut ohuet housut,ei sekään ole kiva jos lapsella on omasta mielestään kylmä.

Eilen oli, ohut pitkähihainen ja housut ja poika oli hiestä märkä, päiväkodin piha on tosi kuuma kun siihen porottaa aurinko koko päivän.

Jääräpäiseltä vaikuttaa, meillä samanlaista itsepäisyyttä. Ole luja ja käääääärsivällinen, mutta älä suutu (pieni hermostuminen ei haittaa). Ite olisin toiminut samoin, matkalla olisin vaan lohdutellut että tulee lämmin kunhan juokset, kantanut reippaasti autosta päikkyyn, ja muutenkin vaatteiden laiton jäkeen toiminut niin että lapselle tulee rauhallinen olo että hei tämä olikin ihan normaalia. Meillä selvitään tilanteesta nopeammin, jos lapsi tajuaa että tämä on normaalia ja hyvä juttu, eikä kiinnitä siihen sit liikaa huomiota.

Reipasta mieltä sinulle, ehkä lapsi ei enää edes ajattele asiaa kun päikyssä on niin paljon muuta touhua! Saattaa toki iltapäivällä taas yrittää alkaa sinulle kiukutella, mutta totea vaan että nyt on kesä ja sortsit kuuluu kesään :)

Ei sillä ole oikeasti kuumuuden kannalta merkitystä, onko hihat tai lahkeet pitkät, jos materiaali on ohutta eikä hiosta. Itsekin pukeudun usein tosi kuumissa maissa pitkähihaisiin ja -lahkeisiin vaatteisiin. Materiaali vaan on tärkeä, ei saa olla keinokuitua.

Auttaisiko jos poika saisi valita kaupasta itse mieleiset vaatteet?

Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Pistäisin lapselle ohuen pitkähihaisen ja jotkut ohuet housut,ei sekään ole kiva jos lapsella on omasta mielestään kylmä.

Eilen oli, ohut pitkähihainen ja housut ja poika oli hiestä märkä, päiväkodin piha on tosi kuuma kun siihen porottaa aurinko koko päivän.
Jos siihen porottaa aurinko,niin eiköhän lapsi ole hikinen vaikka olisi t-paita ja sortsitkin.
:)

Alkuperäinen kirjoittaja tiina:

Jos siihen porottaa aurinko,niin eiköhän lapsi ole hikinen vaikka olisi t-paita ja sortsitkin.
:)

varmasti tulee olemaan hikinen myös näissä tamineissa, mutta toivottavasti vähän vähemmän kuin eilen :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jääräpäiseltä vaikuttaa, meillä samanlaista itsepäisyyttä. Ole luja ja käääääärsivällinen, mutta älä suutu (pieni hermostuminen ei haittaa). Ite olisin toiminut samoin, matkalla olisin vaan lohdutellut että tulee lämmin kunhan juokset, kantanut reippaasti autosta päikkyyn, ja muutenkin vaatteiden laiton jäkeen toiminut niin että lapselle tulee rauhallinen olo että hei tämä olikin ihan normaalia. Meillä selvitään tilanteesta nopeammin, jos lapsi tajuaa että tämä on normaalia ja hyvä juttu, eikä kiinnitä siihen sit liikaa huomiota.

Reipasta mieltä sinulle, ehkä lapsi ei enää edes ajattele asiaa kun päikyssä on niin paljon muuta touhua! Saattaa toki iltapäivällä taas yrittää alkaa sinulle kiukutella, mutta totea vaan että nyt on kesä ja sortsit kuuluu kesään :)

Voi tosiaan olla että poika päivän aikana jo sopeutuu kesävaatteisiin, ja onneksi me jo vähän matkalla päiväkotiin juteltiin muistakin asioista kuin siitä vaatekiukusta joten ehkäpä pojalla ei enää niin paha mieli :)

Oli muuten lippiksen kanssa sama vääntö viime viikolla vai toissa viikolla, kun ilmat lämpeni vaihdoimme pipon lippikseen, poika harasi ankarasti vastaan mutta yhden päivän sitä pidettyään ei ole enää mitään ongelmaa lippiksen pidon kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Ei sillä ole oikeasti kuumuuden kannalta merkitystä, onko hihat tai lahkeet pitkät, jos materiaali on ohutta eikä hiosta. Itsekin pukeudun usein tosi kuumissa maissa pitkähihaisiin ja -lahkeisiin vaatteisiin. Materiaali vaan on tärkeä, ei saa olla keinokuitua.

Auttaisiko jos poika saisi valita kaupasta itse mieleiset vaatteet?

Voisinpa tosiaan ottaa pojan seuraavan kerran mukaan vaatekauppaan jos haluasi itse valita t-paitoja..hyvä idea.

Meillä on joskus pienemmän kanssa ollut vaateuhmaa. Mä olen antanut mennä pitkähihaisella ja sinnikkäästi tuo on joskus hikisenä mulle väittänyt, että on ihan sopiva :D Seuraavana päivänä kyllä laittoi mieluummin t-paidan. Kesään päin tuollaiset ei mua niin häiritsisi eli antaisin lapsen kulkea pitkähihaisessa, jos kerran kokee sen turvallisemmaksi. Syksyllä asia tietysti eri. Pakkohan ne talvitamineet on laittaa, jos kylmä tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja karvakorvakirppu:
Meillä on joskus pienemmän kanssa ollut vaateuhmaa. Mä olen antanut mennä pitkähihaisella ja sinnikkäästi tuo on joskus hikisenä mulle väittänyt, että on ihan sopiva :D Seuraavana päivänä kyllä laittoi mieluummin t-paidan. Kesään päin tuollaiset ei mua niin häiritsisi eli antaisin lapsen kulkea pitkähihaisessa, jos kerran kokee sen turvallisemmaksi. Syksyllä asia tietysti eri. Pakkohan ne talvitamineet on laittaa, jos kylmä tulee.

Minä ajattelin jotenkin nyt jo alkukesästä olla "tiukkana" ja sopeuttaa pojan kesävaatteisiin koska viime kesänä heinäkuun helteillä poika veteli paksu college päällään ja pitkät housut jalassa, ja vaati tälläisiä vaatteita päälleen joka päivä vaikka selkeästi oli liian kuuma ja tukala olla.
Viime kesänä tein saman kuin tänä aamuna, ja parissa päivässä poika jo siirtyikin kesävaatteisiin. Syksyllä sitten taistelimme taas ankarasti lämpimämmistä vaatteista kun ei halunnut niitä päälleen.

Tämä on vaan niin kummallista tämä vaikeus muuttaa pukeutumista, hän on kolmas lapseni ja tosiaan mitään tälläistä en ole kohdannut muiden poikieni kohdalla.
Jotenkin olen sitä mieltä että kyllä vanhemmat sentään päättävät tuon ikäisen lapsen puketumisesta, niin että se on sään mukaista, mutta toisaalta tuntuu pahalta "painostaa" poikaa tiettyihin vaatteisiin vaikka se toki pojan parhaaksi onkin.

Olipa pakko soittaa päiväkotiin...

poika leikkinyt ihan iloisena ja ollut kiltti, vaatekiukku oli loppunut siihen kun minä häippäsin paikalta ja kuulemma ihan hyvällä mielellä on poika ollut kesävaatteissaan.
Tämän kuultuani olen nyt sitten ihan tyytyväinen että pidin pääni aamulla, ja ilmeisesti en ainakaan suurempia traumoja pojalle aiheuttanut. Saas nähdä miten huomisaamu menee..

Yhteistyössä