pakko avautua noista edesvastuuttomista vanhemmista (lasten pukeminen kesähelteellä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haloooo!!!!!!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
No tuolla rannalla missä mä olin ei ollut varjopaikkoja. Itekin paloin, vaikka käytin rasvaa. En mä olis sinne 50 asteen auringonpaahteeseen kyllä vauvaani ottanut, ihan eri asia jos ei olisi näin hirveen kuuma!!

Täysjärkinen ottaa toki mukaansa aurinkovarjon tai sellaisen biitsi-teltan...

Liian kuuma vauvalle silti tuollainen 50 astetta auringossa ja 30 varjossa. Mun vauva on ihan vitivalkoinen, sun lapsillasi taitaa kuitenkin olla vähän enemmän tuota auringonkestävyyttä jo ihan luonnostaan?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja johanna:
Ihmettelin minäkin kun näin uimarannalla vauvan nukkuvan rattaissa siten, että paljaat jalat olivat kokonaan auringossa. Oli sitten ilmeisesti liian työlästä laittaa harso eteen tai kääntää kärryt varjoon. Toivottavasti ei jalat palaneet, koko jalan auringonpolttama on varmaan tosi tuskallinen.

Näitä paljaita pulleita vauvanjalkoja näkee kyllä yllättävän paljon. Olisiko liikaa vaadittu laittaa vaikka väljät, ohuet puolipotkarit. Tai edes se harso.

Voi ei, tekee oikeesti pahaa :(

Liian kuuma vauvalle silti tuollainen 50 astetta auringossa ja 30 varjossa. Mun vauva on ihan vitivalkoinen, sun lapsillasi taitaa kuitenkin olla vähän enemmän tuota auringonkestävyyttä jo ihan luonnostaan?

Ei varjossa auringonkestävyyttä tarvita :D ja ulkosalla käy usein tuuli.

Nämä on hiukan hankalia juttuja. Meidän vauvaa on tosi hankala saada nukahtamaan päiväunille, sisälle tai jos vaunut ei liiku ja välillä on kannettava kantoliinassa ja siihen nukahtaa. Toki pidän vauvalla hattua, mutta pitkät housut on kerta kaikkiaan liikaa. Koetan myös kankailla suojata siten, että aurinko ei porottaisi suoraan iholle. Ja koetan välttää porottavia teitä, mutta ihan täysin niitä ei voi välttää. Auringolta pitää suojata, mutta maalaisjärkeäkin saa käyttää, ettei nyt sentään ihan hysteeriseksi kannata ruveta.

Onneksi meillä on mukavia rantoja, joista löytyy myös varjoisia kohtia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
jos löytyy melanooma. Saa tosiaan sitten vaan äiti ja isä syyttää itseään.

Mun luonto ei anna periksi sairastuttaa omaa lastani.

Ei se melanooma siitä tule, jos kärräät lastasi kuumimpaan aikaan rattaissa..! Hei haloo! Jotkut lapset vaan sattuu rauhoittumaan päikkäreille parhaiten rattaissa joita kärrätään edestakaisin...

Juu, mutta varjossakin voi ihan valkoinen vauva palaa, ja tuuli taas ei siihen palamiseen vaikuta.

Se on kiva ku suomessa on tällasia helteitä kerran 10 vuotteen ni mammat menee ihan sekasin. Näkisitte ulkomailla miten lapset juoksee alasti ilman hattuja ja rasvoja..hohhoijaa,jokainen huolehtikoon siitä omasta kullannupustaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:
Mua kummastuttaa et jotkut jaksaa stressata niin paljon toisten asioista.

Sitä se kai teettää, jos ei oo omaa elämää lainkaan :whistle:

Tai sitten vain rupeaa ärsyttämään, kun näkee, että vanhemmat ei huolehdi lastensa suojauksesta, vaikka vaaroista on toitoteltu jo iät ja ajat.

Ihan miten vaan. Oman lapseni olen aina suojannut, ennen tätä kesää jopa aina pitkähihaisilla ohuilla puseroilla. Ei vaan jaksa ruveta vaahtoamaan muiden lasten vaatetuksesta tai muustakaan. Itseasiassa en kiinnitä siihen juurikaan huomiota.

Sitäpaitsi ihan täällä meidän kotimaassa tapahtuu lapsille kurjempiakin asioita kuin se, että joku ei pidä taaperollaan hattua helteellä.

varjossakin voi palaa.

Ja mulle lähipiirissä nauretaan (no ei ihan, mutta melkein) kun melkeinpä fanaattisesti rasvailen noita meidän ipanoita jo suurin piirtein toukokuussa, kun arska lämmittää. :laugh:

Mutta siis joo, huolehditaan omista asioista ja mukeloista ;)

Kyllä mä ap:täki ymmärrän, hän tahtoo vain hyvää -Parempihan se kuitenkin on huolta pitää.
Mutta kyllä ap:n täytyy ymmärtää että ihmisiltä yleensä löytyy sitä maalaisjärkeä =)

Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
Tyhmä kysymys: Mitä on kemiallinen rasva fysikaalinen rasva :ashamed: En ole ikinä kuullutkaan.

Tätä minäkin olen vähän ajatellut..Apteekissakin sanottiin ettei ole väliä onko yhdistelmä ( kem + fys ) vai mikä - sinä aikana mitä sitä rasvaa käytetään on turvallista lapselle. Ei niitä varmaan saisi myydä jos olisi vaarallisia :o

Juu, mutta varjossakin voi ihan valkoinen vauva palaa, ja tuuli taas ei siihen palamiseen vaikuta.

Se on sitten äidin tyhmyyttä, jos ja kun ei viitsi suojata lastaan uv-säteilyltä.

Siksipä mä en viekään vauvaani rannalle :D

Missä te sitten liikutte? Onko se aurinko jotenkin erilainen muualla? Vai pittääkö vaan möllöttää sisällä koko päivä?

Ei minustakaan ole oikein pitää vauvaa kamalassa auringon porotuksessa, mutta voihan sitä olla varjossakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Khimaira:
Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
Tyhmä kysymys: Mitä on kemiallinen rasva fysikaalinen rasva :ashamed: En ole ikinä kuullutkaan.

Tätä minäkin olen vähän ajatellut..Apteekissakin sanottiin ettei ole väliä onko yhdistelmä ( kem + fys ) vai mikä - sinä aikana mitä sitä rasvaa käytetään on turvallista lapselle. Ei niitä varmaan saisi myydä jos olisi vaarallisia :o

No tätä minäkin ihmettelin, kun meidän rasvassa ainakin lukee nimenomaan, että kids. En vain tosiaan tiedä onko kemiallista vai mitä rasvaa...

Alkuperäinen kirjoittaja tiia-liina:

Se on sitten äidin tyhmyyttä, jos ja kun ei viitsi suojata lastaan uv-säteilyltä.

Missä te sitten liikutte? Onko se aurinko jotenkin erilainen muualla? Vai pittääkö vaan möllöttää sisällä koko päivä?

Ei minustakaan ole oikein pitää vauvaa kamalassa auringon porotuksessa, mutta voihan sitä olla varjossakin.

Ranta joka on tässä lähimpänä, niin siellä ei ole varjopaikkoja. Siksi en vie vauvaa sinne pariksi tunniksi. Mutta kun esikoisen kanssa siellä olin, niin näköjään vauvoja siellä suorassa auringonpaisteessa oli montakin :( Pihalla jos ollaan, niin varjossa ollaan, hyvin harvoin suorassa auringonpaisteessa.

En miekään uskalla, kun siellä on kuitenki joku just tällanen vitunmoinen ämmä joka suu vaahdossa tulee tänne kirjottaan mun rannalla leikkivistä lapsista ja sulkee omansa sisälle kun on niin saatanan hyvä äiti kesäisin, erityisesti. Talvisin sen lapset paleltuu ja tarvii hirmu määrät apteekin kalleinta rasvoja ja ties mitä. Ja silti niiltä jotain paleltuu ja palaa keväthangilla jolloin taaskaan ei voi edes kesällä nauttia kukaan auringosta.

Höh moisille emännille, hautokoon pentujaan missä haluaa. Nautitaan me muut niin sanotusti Suomen vähälumisesta kesästä! :D

Mä en jaksa laittaa rasvaa sitte yhtään. No lapsilleni on pakko, mut itseni jätän väliin. Ja en ole rantaihminen, korkeintaan 2h viihdyn. Yleensä ollaan vaan tunti.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ei ole se ja sama mitä on vaan kuuluu olla fysikaalista rasvaa. pienen vauvan/taaperon elimistö ei kestä niitä aineita, mitä kemiallisissa aurinkorasvoissa on.

Mutta tehtää mitä teette. Mie poistun.

Mielenkiinnosta kysyn että mitä sitten käytännössä tapahtuu kun elimistö ei kestä niitä rasvoja? Meillä käytetään fysikaalista, kiitos palstainfon jälleen kerran :D

Alkuperäinen kirjoittaja Longchamp:
Se on kiva ku suomessa on tällasia helteitä kerran 10 vuotteen ni mammat menee ihan sekasin. Näkisitte ulkomailla miten lapset juoksee alasti ilman hattuja ja rasvoja..hohhoijaa,jokainen huolehtikoon siitä omasta kullannupustaan!

Ulkomaathan onkin yksi ja yhtenäinen paikka, jossa kaikki on paremmin:D Etkö tiedä, mikä ongelma auringolta suojautuminen on esim. Australiassa? Eipä ole Suomessa tarvetta kehitellä auringolta suojaavia vaatteita ja päähineitä, mutta tuolla niiden käyttö on arkipäivää. Jos meinaat ulkomailla vaikkapa Etelä-Eurooppaa, niin siellä ihmisten ihotyyppikin on vähän toista kuin täällä albiinojen maassa. Itsensä polttaminen on vaan tyhmää, mutta lastensa polttaminen edesvastuutonta.

Oltiin eilen tyttäreni kanssa rannalla, hän on todella herkkä palamaan ja siksi joutui pitämään ohutta pitkähihaista paitaa päällä uidessaan. Hän oli ainut jolla oli paita päällä uidessa, kyllähän jotkut ihmetteli että miksi se sitä pitää. Tyttö vaan reippaasti sanoi että kädet palaa ja jatko vedessä pulikointia =)

Yhteistyössä