Pakkas-/Aurinkoplussaajat

  • Viestiketjun aloittaja Uusi ketju
  • Ensimmäinen viesti
Tess@
Paljon onnea pikkuisen johdosta ja onneksi, onneksi olet itsekin kunnossa. Ehdin jo pelästyä kun aloin lukemaan viimeistä viestiäsi. Toivon sydämestäni että toivut hyvin ja pääsette pikkuisen kanssa kunnolla tutustumaan toisiinne! :)

Seuraavaksi tosiaan jännitetään Onnelia!

Meillä ollaan jo kuukauden vanhoja (huomenna) ja ihan mukavasti on mennyt. Vähän vatsavaivaa aamuöisin mutta likka syö hyvin ja kasvaa vaan. Aika menee huisia vauhtia!
 
Safiiri,
Voi hyvänen aika, Polkkis. Minkähän takia sää aloit niin vuotaa??? Tosiaan, ONNEKSI oot nyt kunnossa!!! Otahan rauhallisesti tämä elonlaita toistaiseki ettei tapahdu mitään vakavaa.
 
Safiiri vielä taas jälleen heti perään
Onnea vielä Tessan tyttärelle ekoista synttäreistä :) Voi että, muistan kun meidän pikkuneiti täytti saman verran. Aika menee niiiiiiiin nopsaan, hänki täyttää kesän alussa jo 2 vee.
 
punatulkku
Onnea Polkkikselle!!!Kauheaa kyllä toi vuoto... mikä siinä oli syynä..?? Hurjaa.. Onneksi nyt kutenkin selvisit, toivottavasti on arki alkanut mukavasti muuten. Meidän poika kanssa täyttää ensi kuussa jo 3kk!! Ihan uskomatonta.. On alkanut tarttua kaikkeen maholliseen, ei voi enää oikeen rauhassa pitää sylissä pöydän ääressä. :) Me muutettiin pari viikkoa sitten eikä vieläkään netti toiminnassa joten en siksi ole käynyt pitkään aikaan täälläkään.. Nyt on remontti meneillään ja me vauvan kanssa lähdettiin sukuloimaan, 4 tunnin junamatka meni yllättävän kivasti, vaikka poitsu nukkui vaan puolen tunnin päikkärit. Hyvää viikonlopun jatkoa!

punatulkku
 
Onneli
Hei vaan pitkästä aikaa!
Meille syntyi suloinen tyttö tiistaina 6.3. klo 3.39. Pituutta oli 49 cm ja painoa tasan 3500g. Olemme tosi onnellisia (sekä väsyneitä). Kotiuduimme tänään.
Synnyttämään lähdimme maanantai-aamuna. Kaikki ei mennyt kuitenkaan ihan putkeen, sillä tyttö tuli huonolla tarjonnalla ja lopulta mut leikattiin kiireellisesti. Nyt mahaa koristaa viisi tikkiä, mutta leikkausjälki on aika siisti. Mielestäni olen aika hyvässä kunnossa olosuhteisiin nähden.
Imetyksen kanssa oli ongelmallista, kun Murulainen väsähti tosi nopeasti. Syynä siihen varmaan on kun kielijänne oli aika kireä (periytyy mun suvussa) ja lastenlääkäri leikkasi siihen kolon. Lääkärin tarkastuksessa sitten huomattiin että sydämestä kuuluu sivuääni, joten eilen tytön sydän ultrattiin ja sielllä oli jos jonkinlaista reikää... :/ (sellaisia, jotka sikiöaikana on auki kaikilla) Lääkäri sanoi kuitenkin ettei yöunia tarvitse silti menettää. Joten tuo sydänjuttu myös pistää Murulaisen väsyneeksi "töitä" tehdessä. Kuukauden päästä on sitten kontrolli lastenpolilla.
Positiivista tässä on kuitenkin, että tyttö on hyvän värinen, ei huulet tai sormet ja varpaat sinerrä. Keltasuuttakaan ei ollut. Mulla on maito noussut hyvin ja ruokailua opetellaan. Ja olen tosi tyytyväinen ollut sairaalan hoitoon, kaikki kätilöt synnärillä ja lapsivuodeosastolla olivat ihania ja leikkaussali henkilökunta huippua :)
Tässäpä tämä lyhykäisesti kerrottuna. Voin tulla kertomaan synnytyksen kulusta lisää myöhemmin.

Onneli ja Murulainen <3

Ps. hyvä että Polkkis on kunnossa jälleen :)
 
Polkkis
Ihana uutinen taas täällä, paljon onnea Onnelille ja koko perheelle! Eipäs meidän synnytysten väli tosiaankaan ollut sitten kuin viikon verran. Mitenkähän siellä on ensimmäinen yö mennyt? :)

Tuosta vuodosta vielä, neuvolatäti kotikäynnillä oli aika järkyttynyt kun kuuli tarinan. Olisi voinut käydä aika hullustiki kun noin aikailtiin ja pompoteltiin (en muista kerroinko koko tarinaa mutta järkky se oli kuinka kallista aikaa kului hukkaan, vähän omakin moka). Mutta onneksi tosiaan olen tässä ja nyt murua hoitelemassa. Olo on vielä vähän heikko. Niin, jotain ylimääräistä sinne kohtuun jäi joka aiheutti verenvuodon. Toivottavasti kuulen siitä tarkemmin, mutta tällä hetkellä tiedän että varmaankin istukan osa sinne oli jäänyt.

Meidän muru (myös murulaiseksi sanotaan kotosalla mutta puhun täällä murusta kun Onnelilla on sama kutsuma vauvelista) alkaa olla kohta jo 2 viikkoa, ja vähän on jo kätisty enemmän kuin ihan ekana viikkona ja sitten ekana päivinä kotona. Kyllä on yritetty tajuta, onko vauvalla oikeasti nälkä vai ähky, kun molemmat olis periaatteessa yhtä hyviä vaihtoehtoja :/. Annappa siinä sitten lisäruokaa kun miettii, että tuleeko vain pahempi ähky. Mutta kai se on pakko luottaa siihen ettei vauva syö jos se on ähkyssä. Opettelua, opettelua ja vielä kerran opettelua tämä syöttöhomma on. Tissimaito ei tunnu millään riittävän joka kerralla, joskus lisämaitoa menee vain vaikka 10 ml, liekö jo henkistä :). Joskus sitä menee sitten aivan "litratolkulla". Just lypsin toisen rinnan ku siinä on vähän ongelmaa (maitoa tulee oikeasta rinnasta syötettäessä murun oikeasta sieraimesta ja se näyttää/kuulostaa kummalle, täytyy huomenna kysäistä terkalta kun se tulee meille uudelleen). Sain saldoksi 50 ml eli ei se nyt kovin iso satsi ole. Olen imettänyt sen verran harvakseltaan kun muru on nukkunut n. 3-4 tunnin tirsoja, ettei maitoa ehkä tule sen takia tarpeeksi. Eilen ostin rintapumpun ja sen avulla vähän yritän katsoa millainen maitotalous meillä pyörii :).

Meillä irtosi just napatynkä, se haiskahti kuulemma vähän terkan nenään ku kävi kotikäynnillä ja tulee maanantaina. Muutoin kaikki oli kotikäynnillä ihan ok, paino oli noussut neljään kiloon. Oli kyllä just syöty aika reippaasti..

Muru on valloittanut meidän sydämet ihan täysin, sitä on varmaan turha edes mainita. Hän on niin suloinen pieni tuhisija. Oikein odotan, kun hän vähän kasvaa ja on enemmän hereillä (toivottavasti ei vain mahakivun takia...). En kuitenkaan tiedä, miten olisin selvinnyt tästä viikosta jos mies ei olisi ollut kotona. No, onneksi ei sitä tarvi edes tietää kun hän kerran on kotona. Vielä ihanat 2 viikkoa!

Hyviä vointeja pienokaisten kanssa!
 
Katrina*
Isot onnittelut myös täältä tytön syntymän johdosta =) Hyvä että kaikki on kunnossa eikä vauvalle ole hätää.

Polkkiksen sairaalareissu kyllä säikäytti. Toivottavasti pääsette nyt nauttimaan vauva-ajasta ilman muita ikäviä juttuja =)

Meidän typy täyttää siis huomenna 4kk. Kovasti jo seurustelee ja nauraa. On jo pari kertaa kääntynyt vatsalleen, liekö vahingossa =) Maito eikä vellit meinaa millään riittää, yölläkin syödään taas moneen kertaan. Jospa se tästä pikkuhiljaa vähenisi kunhan päästään kunnolla aloittamaan kiinteät...nyt siis vielä vain makustellaan =)

Kaikille mammoille jaksamisia tasapuolisesti!

Katrina

 
KAisa ja poika
Paljon onnnea Polkkiksen perheelle!

Täällä poika on täyttäny puoli vuotta 2 viikkoa sitten. Ja kaksi hammastakin on tullut suuhun viikon sisällä. Kuumetta on ollut hampaista johtuen koko viikon välillä jopa 39,7 pyllystä mitattuna. Mutta ilonen vesseli on ollut! Ja oppi ryömimään nyt loppu viikosta. Enää sitä ei piättele mikää. Pitää alkaa pitää lattiat siistinä ettei pikku suuhun ihan kaikkia menisi.

T. KAisa
 
Tess@
Onnea tosi paljon Onnelille! Hyvä että kaikki meni lopuksi hyvin. :)

Aikalaista opettelua on täälläkin vielä, meillä kanssa pohditaan öisin onko vauva nälkäinen vai sattuuko masuun ja hakee tissistä lohtua. Olen myös antanut lisämaitoa, meillä mukavampi terkka antoi ohjeeksi näin että kantsii korvata yksi kokonainen ateria (esim. yöllä jos ei muuten rauhotu tai tissittely vie kohtuuttoman kauan) korvikkeella. Hän oli sitä mieltä että jos joka ruoan jälkeen tai usein tissin jälkeen antaa lisämaitoa niin korvikkeen määrä kasvaa ja tissimaito vähenee. Tämä vaan vinkkinä kun itse olin (ja olen miettinyt vieläkin) paniikissa tuosta vastikkeesta, toinen th kun sai mut tuntemaan itseni ihan nollaksi kun ei oma maito riitäkään. Lisäksi oon aina vauvan pidempien unien aikana pumppaillut käsipumpulla vaikka pieniäkin määriä, näin maidontuotanto paranee tai pysyy ainakin hyvänä ja samalla saa pakkaseen omaa lisämaitoa. Selviskö Polkkis se teidän nenäjuttu?

Meillä valvotaan ja ähistään öisin mahakipuja, onneksi ei sentään ole niin pahat että huutaisi. Välillä kun olen imettänyt makuulla ja nukahtanut itse siinä samalla niin vauva vaan syö ja syö, eikä tietenkään osaa makuullaan röyhtästä niin aamuyöstä on kovat mahakivut. Tissihän niihin auttaisi muttei viitsi ähkyä enää lisätä. Kai sitä pitäis vaan muistaa aina hyvin röyhtäyttää vaikka siinä aikaa meniski. Ollaan kokeiltu nyt rela + disflatyl yhdistelmää iltaisin. Ja d-tippoja jekovittia annan aamutoimien yhteydessä 3 tippaa.

Jatketaan taas, voishan sitä tietysti jo siirtyä tonne vauva-puolellekin :)
 
Onneli.
Hei!
Mun on ainakis tarkotus kirjoitella, mutta aika on mennyt vieraiden kanssa ja tietysti Murulaisen hoidossa.

Murulaisen kanssa menee hyvin. Pari viime yötä on mennyt syöntipuuhissa, mutta sitä ennen sain nukuttua yöni neljän tunnin pätkissä. Päivisin en tosin kovin väsynyt ole kuitenkaan. Taidan puoliksi torkkua imettäessäni...

Pitää mennä...

Onneli ja tytsy :)
 
Kukka!!!
Paljon onnea Onnelille ja Polkkikselle!

Meidän poitsu ylitti jo 8kk tuossa viime viikolla, eli on mennyt aika nopeasti aika. Hoitoon lähtökin saattaa olla edessä kohtapuolin. Se kyllä vähän hirvittää äitiä...Muuten on mennyt ihan hyvin. Niin, pitäisiköhän meidän laittaa uusi ketju jossain vaiheessa, kun tässä on jo aika paljon viestejä? Nyt täytyy lähteä syöttämään poikaa että pääsee päiväunille. Kun nyt vielä juuri ja juuri mahtuu vaunujen ratasosassa nukkumaan. Hyvää kevättä kaikille vauvoille ja vanhemmille!

T: Kukka & Poitsu
 
Onneli
Hei!
Tyttö tuolla nukkuu suloista untaan. Nukkuisi yölläkin kuin enkeli. Itse en oikein osaa päivisin nukkua (kuten raskausaikana vedin niitä neljän tunnin megapäiväunia) ja öisin oon ihan riekaleina kun väsyttää niin. Ihan ei olla vielä perillä mitä Murulainen koettaa viestiä meille.
Alkuyön Murulainen nukkuu omassa sängyssään, mutta ekan syötön jälkeen meidän kanssa kun siirto takaisin omaan sänkyyn ei onnistu ja Murulainen haluaa lutkuttaa. Itse nukahtelen siinä samalla, mutta aika ohkaseks jää unet kun ei uskalla enempää kuin torkahtaa, ettei tytölle vaan käy mitään.
Napatynkä irtos eilen. Oli aika kumman näköinen se napa. Ei yhtään sen näköinen kun oletin. Miksiköhän missään (oppaissa tai valmennuksissa) ei ole mitään kuvaa paranevasta navasta. Kerkesin nimittäin jo huolestua. Laitoin eilen illalla kertisvaipan 2. kerran kun aattelin että se olis parempi navalle kuin harso, jossa kosteus leviää aika laajalle. Kertis sitten levitti kosteuden meidän sänkyymmekin :D
Molemmilla kertiskerroilla vaippa (eri merkkejä) on falskannut vaikka pitäis olla oikeaa kokoa ja olen sen ihan oikein laittanut tytölle (olen vaippoja ihan työksenikin vaihtanut). Mites teillä muilla menee vaippojen kanssa? Mä alan olla aika vannoutunut kestoilija.
Mitäs muuta, mun sektioarpi alkaa olla kunnossa ja tytön sydänviat eivät ainakaan toistaiseksi näytä elämää haittaavan. Mua tosin huolettaa vähän väliä ja mietin syitä, että miks :/

Kiitos Tessa tuosta korvikevinkistä. Ja mitenkäs se Polkkiksen tytön nenän kanssa? On varmaan aika hurjan näköistä tuollainen takaisinvirtaus.

Hyviä vointeja kaikkien perheille.

Onneli ja Murulainen kohta 2 vkoa

Ps. Voisihan sitä varmaan siirtyä tonne vauvanhoitopuolelle???
 
Katrina*
Siirtykää nyt ihmeessä tonne vh:n puolelle! Ketään aktiivista odottajaa enää tässä ketjussa? Käynkin heti nostamassa tuolla toisella puolella meidän ketjun näkyviin... =)

Katrina
 

Yhteistyössä