pakkanen ja ulkona nukkuminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja se muija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
no ilman muuta ulkona nukutat jos ei sisällä nuku.Riittävä vaatetus ja vaunuihin.Siellä vaunujen sisällä ei tod. ilma ole niin kylmä kuin muuten ulkona.Meille ja monelle kaverillekkin on neuvolassa näin ohjeistettu.

Alkuperäinen kirjoittaja se muija:
siis ongelma on tämä: mittari näyttää -19 ja neiti yksi vee ei tahdo sisällä nukkua päikkäreitä sitten millään... vaatetta vaan tuhannesti päälle ja ulos?
Vai mitä te muut ootte tehneet?

Minä ainakin puin pojan todella lämpimästi ja laitoin ulos nukkumaan, harsi eteen niin vaunuissa pysyy vähän lämpimämpi hengitysilma.
Välillä kävin kokeilemassa poskia ja kaulaa/niskaa.
Pari tuntia veteli poika 18 asteen pakkasessa unta, hyvin nukkunut ja lämmin oli kun sisälle nostin.

Alkuperäinen kirjoittaja jp:
Alkuperäinen kirjoittaja jghny:
meijän vauvat on kyl nukkunu talvet ulkona säässä kun säässä,ikinä eivät ole kylmissään ollu

hölmöjä ja vastuuttomia vanhempia.keuhkoon käy pakkanen,et sit vissiin tiedä

joo emmä 2 lapsen äitinä mitään lapsista tiiä,eipähän nuo ulkona nukkumisesta ole kärsineet,sisälläkö pitäs nököttää koko talven ku tulee vähän pakkasta,huhhu

ei ollu kyseessä vähän pakkasta vaan 19 astetta

meijän vauvat on kyl nukkunu talvet ulkona säässä kun säässä,ikinä eivät ole kylmissään ollu

Minulla oli vaunuissa sisällä lämpömittari, harson ollessa edessä oli sisälämpötila -3 kun "ulkona" oli lähes -20.

Alkuperäinen kirjoittaja tiina:

Minulla oli vaunuissa sisällä lämpömittari, harson ollessa edessä oli sisälämpötila -3 kun "ulkona" oli lähes -20.

ota huomioon että se lapsi lämmittää sitä ilmaa siellä vaunuissa jos oikeen mittaamaan meinaa ruveta,heh.mut hegitysilma on raakaa pakkasella,itse emme mene ulkoilemaankaan nyt kun pakkanen nousi ja mulla ei oo ees vauvoja.

Alkuperäinen kirjoittaja ygjh:
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:

ota huomioon että se lapsi lämmittää sitä ilmaa siellä vaunuissa jos oikeen mittaamaan meinaa ruveta,heh.mut hegitysilma on raakaa pakkasella,itse emme mene ulkoilemaankaan nyt kun pakkanen nousi ja mulla ei oo ees vauvoja.

No senhän minä juuri otinkin huomioon, ja kun harso edessä pysyi se lämpimämpi ilma myös vaunuissa.

Meillä kans yleensä ulkona nukutaan mutta tällä ilmalla en enään raskinu laittaa nukkumaan pihalle. Nukutin ulkona vaunuissa ja kun nukahti otin rattaat tuohon sisäeteiseen. Se on meillä ainakin aika kylmä kans muttei läheskään niin kylmä ku ulkona.

Yritin eka sisälle nukkumaan - ei tullut mitään, niinku arvelin. Nyt neiti vetää sikeitä ulkona. Pakkasta on nyt -18,6 kait tuo heräis, jos sitä kovin paleltamaan alkaa....

Me yritettiin joskus lapsuudenkodissani säästää lämmityksessä. Minun huone oli ainut huone yläkerrassa, ja kun kävin vaan nukkumassa siellä niin yritin pitää niin viileänä kuin mahdollista. Kun lämpötila oli jotain +10 niin silloin jo olin tosi kylmissäni vaikka nukuin vaatteet päällä. Joten ihmetyttää miten vauvat sitten kestäisi tuollaisia pakkasia? :o

Kannattaa myös muistaa että astma on suomalaisten kansallistauti ja yksi syy sille on kuiva ja kylmä ilmastomme(asuntojen sisäilma tietysti myös). Kovilla pakkasilla pikkulasten nukuttaminen ulkona altistaa astaman puhkeamiselle ja riski kasvaa mitä nuorempi lapsi ja kehittymättömämmät keuhkot on. Jokinen vanhempi tietysti itse päättää ottaako moinen riski. Astmahan on vahvasti periytyvä sairaus. Jos suvussa ei sitä ole niin tuskin lapsikaan siihen sairastuu.

Itse en nukuta pienokaisiamme yli 10 asteen pakkasessa sillä olen itse astmaatikko ja lapsilla merkittävä alttius.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Kannattaa myös muistaa että astma on suomalaisten kansallistauti ja yksi syy sille on kuiva ja kylmä ilmastomme(asuntojen sisäilma tietysti myös). Kovilla pakkasilla pikkulasten nukuttaminen ulkona altistaa astaman puhkeamiselle ja riski kasvaa mitä nuorempi lapsi ja kehittymättömämmät keuhkot on. Jokinen vanhempi tietysti itse päättää ottaako moinen riski. Astmahan on vahvasti periytyvä sairaus. Jos suvussa ei sitä ole niin tuskin lapsikaan siihen sairastuu.

Itse en nukuta pienokaisiamme yli 10 asteen pakkasessa sillä olen itse astmaatikko ja lapsilla merkittävä alttius.

astma suomalaisten kansallistauti? Itse en tunne yhtäkään suomalaista astmaatikkoa. Brittejä ja muunmaalaisia kyllä useitakin.

Alkuperäinen kirjoittaja hgt:
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Alkuperäinen kirjoittaja Cosmo:
Sisälle nukkumaan. Tuskinpa itsekään nukkuisit tällaisella pakkasella ulkona.

Peesi. Vaikka olisi miten paljon vaatteita ja peitteitä niin huhhuh tekee jo pahaa ajatella vauvoja jotka laitetaan tuollaisiin pakkasiin nukkumaan ja yksin.

juu tää on myös mun mielipide nimittäin sitä hengitysilmaa ei saa millään vaatteilla suojattua..käy jo isommallekkin henkeen ni entäs vauvalle.vaik kuin laittaa rättiä vaunuun mut ei siitä hyötyä ole.elekää nukuttako ulkona pieniä ettei palellu.

voi juma näitä uusavuttomia!
minä pistän vaunun kuomun eteen vielä HUOVAN johon jätän pienen raon ilmanvaihdolle! eikä ilma taatusti ole tällöin -20, olen sen mitannut !!!!

On se kivaa kun nämä kaikki lapsettomat expertit tulevat antamaan neuvoja asioista joista he vain osaavat arvailla.Jos et itse mene ulos pakkasella niin sopiihan se ymmärtää ettet laittaisi lastasikaan ulos.Meillä ei nukuta sisällä kuin parikymmentä minuuttia kerralla ja ulkona sit taas toista tuntia pakkasella kuin pakkasella.Aina on lapsi tyytyväinen , lämmin ja hyvällä tuulella.Sanoohan se järkikin että mitä enemmän miinusasteita sitä enemmän vaatteita . Meillä vielä oikein kovilla pakkasilla lampaantalja sekä alla että päällä.Ei ole astmaa puhjennut,ei jäätyneitä keuhkoja,eikä muuta kylmää kuin vähäsen nenänpää. Eli ulos vain mutta tarpeeksi lämpöisellä vaatekerrastolla.

Vauvalla suositus taitaa edelleen olla max -10 niin kuin aiemminkin on ollut. Lyhyille unille voisin laittaa kylmempäänkin, mutta tunneiksi en missään tapauksessa.

Isompaa lasta varmaan voi huolettaa nukuttaa kun keuhkot kestävät jo pakkasilmaa normaalisti. Lapsen 'lämpimyyshän' tässä ei ole se pointti vaan keuhkojen kehittymättömyys vauvoilla.

Toisaalta jos 1v ei osaa nukkua kuin rattaissa niin ehkä olisi aika alkaa jo opettelemaan :)

Vähänkö tässä ketjussa on urpoja vastaajia... Sanotaan, ettei vauva suostu nukkumaan sisällä. NO EI TIETENKÄÄN SUOSTU, KUN OLET TOTUTTANUT SEN NUKKUMAAN ULKONA.

Yhteistyössä