Kevät tuli, mitä päälle? Auttakaa ensikertalaista!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kuusavuton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kuusavuton

Vieras
Mittari näyttää Helsingissä +19c. Eli kevättä pukkaa. Tyttärelleni tämä on ensimmäinen lajissaan. Neiti on 9kk ja istuskelee enimmäkseen rattaissaan. Mutta mutta...mitäs laitta kaverille päälle näillä keleillä? En halua, että läkähtyy nukkuessaan, mutten halua, että paleltuu istuessaan, tai rattaiden ulkopuolella.

Jos vakiovarustus on body ja sukkikset, mitä laittaisitte siihen päälle? Entäs nukkuminen. Vieläkö makuupussin sisällä? Tarvitseeko tumppuja?

Entäs aurinkolasit? Eivät pysy päässä sotyen millään.

Olkaa armollisia. On oikeasti tosi hankala arvioida mikä on hyvä määrä vaatetta. Ensimmäinen lapsi kyseessä ja ei ole vielä rutiinia.

Kokeilemalla se selviää. Jos niska on hikinen, lapsella on liian kuuma. Jos niska tai raajat ovat kylmiä, on lapsella kylmä. Kyllä se lapsi sulle kertoo, jos ei ole hyvä olla.

Olen itse kerrospukeutuja, joka kulkee ympäri vuoden mekossa. Toisaalta aloitan pipon ja hanskojen käytön jo elokuussa, koska palelen. Oman pukeutumiseni soveltaminen vauvaan on vähän hankalaa.

Lähinnä tässä mietin, että pitäisikö hankkia kaverille joku kevättakki, vai pärjääkö villatakeilla...

Mä varmaan laittaisin ohuet sukkikset/potkuhousut ja pitkähihaisen ohuen paidan/bodyn ja jonkun collegeasun niiden päälle. Hattu päähän ja popot jalkaan ja eikun menoksi. Ei tuolla ole kylmää tuulta ja aurinko lämmittää mukavasti varjoisiakin paikkoja.

Olen itse kerrospukeutuja, joka kulkee ympäri vuoden mekossa. Toisaalta aloitan pipon ja hanskojen käytön jo elokuussa, koska palelen. Oman pukeutumiseni soveltaminen vauvaan on vähän hankalaa.

Lähinnä tässä mietin, että pitäisikö hankkia kaverille joku kevättakki, vai pärjääkö villatakeilla...

Kyllä joku tuulta pitävä varmaan kannattaa olla, meillä taisi olla haalareita enemmän tuossa vaiheessa, takeille oli melko vähän käyttöä.

Onko sulla välikausipukua?

Meillä on sellainen todella ohut ja jos on lämmin niin alle en laita kun sisävaatteet, jos viileämpää niin äitiyspakkauksen villapuku.

Kauppaan mennään ihan farkuissa ja villapaidassa kun on lämmintä. Meidän neiti ei helpolla palele.

Löytyy fleecehaalari, jonka alla on tähän asti ollut kerroksia sään mukaan. Tuo haalari alkaa olla vähän pieni ja on myös aika kuuma, niinkuin fleece yleensä. Ei luonnollisesti pidä myöskään tuulta.
Ajattelin, jos joku kuoritakki olisi hyvä? Jonka alle mahtuu nuttu. Ja alaosaan sukkisten päälle collegepöksyt ja villasukat. Miltä kuulostaa?

Kohtahan tuo lapsukainen lähtee liikenteeseen itse ja silloin haalari on hyvä menopeli :) Tietysti voi olla joku takkikin, mutta alaosan ja yläosan on hyvä olla suht samoja materiaaleja, kun lapsi päästetään ulkonakin "irralleen", ettei ihan sukkahousuissa ja kuoritakissa konttaile.

Minun mielestä ei kannata kuoritakkia tuon ikäiselle ostaa ellet osta sitten sen verran reilumpaa että menee vielä syksylläkin? Jos on 19 astetta niin kyllä pelkät college-vaatteet riittää siihen päälle! Osa niistä kun on vielä sitä paksumpaa mallia niin niissäkin voi tulla jo kuuma.

Meillä oli vauvalla takki aikoinaan, mutta vähän sitä tuli käytettyä.

Niin puhutko sinä ap yleensä tästä keväisestä pukeutumisesta vai tästä 19 asteen kelistä? Sää muuttuu niin nopeasti, että puolen tunnin päästä voi olla kylmä tuuli ja aurinko pilvessä, mutta se nyt ei mikään uutinen kenellekään aikuiselle tietty ole :)

Meillä lapsella käytettiin aika pitkälle kevääseen vielä lämpöpussia. Sen alle saattoi sitten pukea ns. sään mukaan. Yllättävän paljon pitää rattaissa istuvalla alle vuoden ikäisellä vielä olla päällä. Eri asia tietty, jos ehdointahdoin auringonpaisteessa jököttää.

Meillä nukkui rattaissa lämpöpussissa niin, että varpaat oli paljaat, jalassa oli legginssit ja päällä t-paita. Oli oikein hyvä ratkaisu. Tuossa voisi olla päällä max joku puuvillainen neuletakki. Mutta meillä on tosi lämpimät talon sivustat vaikka varjossa nukkui. Näin ei ollut liian kuuma, eikä liian kylmä. Vähän aiemmin keväällä oli joskus liikaakin päällä ja sitten oli hiestä märkä kun heräsi. Ai niin, ja ilman hattua vielä nukkuu kun kuomu suojaa niin hyvin.

Vähän tuulesta ja muustakin riippuu. Meillä on nyt sellainen bugaboon fleecepintainen kevytlämpöpussi missä on lämmintä nukkua kun sen saa ylös asti. Emmaljungan kovempipohjainen taas kun oli käytössä, niin siihen en olisi pelkällä t-paidalla laittanut.

Lisäksi, jossain päin Helsinkiä on kylmempi kuin toisaalla merituulen vuoksi.

Niin, ja vekslataan siis edes takaisin vaatteiden kanssa. Ulkona on mukana yleensä kevättakki ja puuvillainen neuletakki. Housuina vk housut ja alla legginssit tai sukkahousut. Vk housut siksi, että voi laskea niillä liukumäessä jne. Mutta meillä tuo onkin jo 1,5v, joten liikkuu itse, eli on vähän eri asia kun 9kk. Hiekkiksellä oli eilen pelkkä t-paita ja legginssit päällä. Pihalla käveli jopa paljain varpain hetkittäin.

meillä 9kk on ollu ihan paidassa, housuissa, kengissä sekä hatussa nyt tuola ulkona. meidän leikkipihalla ainakin asteita ollu yli 20 kun aurinko paistaa suoraan siihen. eilen oli iha paljain varpain pihalla leikkimässä :D jos sit mennään vaan rattailla tuolla niin on ollu lisäks ohut kevättakki.

Kiitos vinkeistä! Asutaan lähellä merta ja ulkoillaan paljon rannassa, joten aina käy vähän tuuli. Se tekeekin pukemisesta vähän haastavaa. Neuleista pukkaa tuulemaan läpi.

Löysin tuolta jemmasta (saatiin hirveästi käytettyjä vaatteita) tuollaisen Reiman ohuen kuorihaalarin. On vähän iso ja ei oikein silmää miellytä. Mutta se voisi nyt olla kyllä aika jees. Sinne ohuesti vaatteita alle.

Mä olen vaihtanut rattaisiin ÄP:n vanumakupussin. Ajattelin, että talvella käytetty fleecepussi on jo liikaa. Kun on mustakin. Mutta sehän voisi olla kyllä auki. Tukeekin paremmin, kun tyttö ei osaa vielä itse istua.

Mulla 11kk vauveli, joka ei vielä konttaa. Eli ulkona istuu hiekkalaatikossa, maassa tai rattaissa.
Täällä on ollut nyt +8 - +16 astetta, mutta tuulee vähän.
Vauvalla on päällä yleensä kaksi kerrosta sisävaatetta (esim. sukkikset, body, velourhousut ja joku neule tai velourtakki) ja siihen päälle sitten vedenpitävä vk-haalari, jossa on tosi ohut vuori (reimatec). Päässä kypärämyssy suojaamassa kaulaa ja ohut trikoopipo. Jaloissa vk-töppöset ja alla ohuet villasukat, koska noissa töppösissä ei ole vuorta.

Yhteistyössä