Pakastemarjoista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marja...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Marja...

Vieras
Eikös se homma ollut niin, että kotimaisia marjoja sai syödä, muttei ulkolaisia...? Tai siis, että kotimaisia sai syödä vaikka kylmänä, mutta ulkomaiset on keitettävä...?

Mites nyt noiden pakastemarjojen laita sitten on? Noissa paketeissa kun en ole nähnyt lukevan alkuperämaata, josta ovat tulleet, joten mites sitä tietää, että mitä niistä saa mussuttaa?

Marja; ulkomaisissa marjoissa on mm. se riski, että niiden kasteluvesi ei ole ollut puhdasta, ja marjan pintaan on jäänyt viruksia, jotka kestävät pakastamisen.
Alkuperämaa pitää kuluttajalle ilmoittaa, joten soita tuotteen valmistajalle/valmistuttajalle ja kysy sitä.

Ok! :) Olisi kiva, jos joku joka on perehtynyt asiaan, voisi kertoa, että mitkä niistä marjoista on suomalaisia. Voishan tässä koittaa googlettaakin, mutta tosiaan, jos jollain on jo jotain tietoa, niin antaa tulla vaan. :) Kiitos!

Mä oon nähnyt monissakin kaupoissa nimenomaan suomalaisia marjoja, joissa lukee "kotimaisia vadelmia" tms. Ovat kyllä paljon kalliimpia kuin ulkomailta tuodut. Ja alkuperämaa pitäisi lukea kyllä muissakin pakkauksissa.

Jos pakkauksessa ei lue alkuperämaata, ja marjat haluaa syödä, niin eihän siinä sitten ole muuta vaihtoehtoa kun keittää ne. Jos alkuperämaata ei ole ilmoitettu niin kyllä se sitten yleensä joku muu kuin suomi on.

Kiitos teille kaikille tosi paljon tiedoista! :) Mä oon nimittäin oikein etsimällä etsinyt suomalaisia pakastemarjoja, mutta ainakaan niistä kaupoista joissa olen käynyt, ei ole niitä näkynyt. Oon sitten ehkä vaan huono katsomaan tai käyn väärissä kaupoissa... Ihan oon kyllä Cittarissakin käynyt, joten luulisi, että sieltä olisi löytynyt, mutta eipä ainakaan ole silloin paistanut silmään. No, kun vastaan tulevat, niin satsaan sitten kunnolla. :)

pakastemarjoissa voi toki olla myös listerioosi-riski, mutta useimmiten kuitenkin kalikiviruksen aiheuttaman ruokamyrkytysen vaara. kalikiviruksesta pääsee eroon muutaman minuutin kuumennuksella 95 asteeseen eli käytännössä keittämällä marjat.

Mutta ei kai suomalaisissa pakastemarjoissa ole listerioosi vaaraa tai mitään muutakaan, vaikkei kuumennakaan?! Eräs lääkäri ainakin kehoitti syömään paljon tuoreita suomalaisia marjoja raskauden aikana. Tuoreilla siis tarkoitan tuoreita tai pakastettuja, mutta ei keitettyjä. Ei kai niihin nyt pakkasessa mitään tautia aiheuttavaa mene, jos ei niissä jo ollutkin?!

juu kotimaisia marjoja voi syödä ihan vapaasti ja kuumentamatta -lääkäri neuvoi hyvin :)! noiden ulkomaisten marjojen kaliki-riski tulee saastuneesta kasteluvedestä (kuten joku jo mainitsikin), sellaista kasteluvettä ei onneksi täällä koto-suomessa ole.

Yhteistyössä