Kohtalotovereita?

Heippa,

Mammaseuraahan löytyy kaikilta palstoilta pilvin pimein ja itselläkin on tunne että kaipaisin kipeästi tukea ja juttuseuraa samassa tilanteessa olevilta.
En vain sovi mitenkään niihin jo olemassa oleviin onnellisten, iloisten ja odotuksen täyteisien äitien joukkoon. Tai siltä ainakin tuntuu vielä.

Oma raskaus tuli selville n. 2 viikkoa sitten niin "puskasta" kuin olla ja voi. En ole ikinä halunnut lasta ja siksi olen syönyt pillereitäkin viimeiset 10 vuotta putkeen. Siitä huolimatta abortti ei ollut hetkeään todellinen vaihtoehto tilanteessa (vaikka sitäkin mietin). Elämässä kävi nyt näin, ja tällä mennään jos jotain yllättävää ei tule eteen...ihan alkumetreillähän tässä mennään. Viikkoja on jotain 8-9 tällä hetkellä, ensimmäinen neuvola tulossa vasta parin viikon päästä. Sen jälkeen tietää lisää.

Mistä siis löytyisi äitejä, tulevia tai nykyisiä, jotka ovat tulleet äidiksi yhtä suunnittelematta ja yllättäen? Ja jotka onnen kukkuloilla olemisen sijaan olisivat yhtä ihmeissään, peloissaan, järkyttyneitä kuin minä?
Kaikkien noiden kauhuntunteiden lisäksi olen ehkä pikkuhiljaa innoissanikin. Ja utelias ottamaan vastaan elämäni suurimman haasteen, josta aion selvitä parhainpäin kuitenkin :)

En jaksa vouhottaa mitään vauvajuttuja, vaikka luenkin aiheesta päivittäin netistä. Olen kahlanut läpi vau.fi:n, kaksplussan ja monet monet muut. Tiedon jano on loputon sellaisella joka ei osaa edes pitää vauvaa sylissä :)

Ja siinäkin taidan erota valtaosasta odottajia että olen päättänyt olla ostamatta yhtäkään vaatetta vauvalle. Ainakaan uutena. Koska niitä tulee satamaan ovista ja ikkunoista sen jälkeen kun sukulaiset saa tietää tästä. Lasten kasvutahtikin on sellainen että tuntuu turhalta panostaa vaatteisiin jotka on hetken kuluttua jo pieniä. Ja leluilla sama juttu. Ihan pienet lapset eivät niistä tajua, ja koirat taas pitävät meillä huolen siitä että mitään pehmoista ja ääntäpitävää lelua ei edes kannata hankkia...tai se tulee niille. (Ja puhun siis vain vauva vaiheesta...Kyllä lapsella tulee leluja olemaan)
Sen sijaan aion panostaa kestovaippohin, kunnon kantoliinaan ja rattaisiin. Liikkumisen tahdon pysyvän yhtä mukavana ja helppona kuin tähänkin asti, koska asia on ollut aina tärkeä.

Olen vajaan 30.v, eli en mikään teini enää. Jos samassa tilanteessa olevia äitejä löytyy, niin heidän iällään ei ole merkitystä. Olen oppinut jo ajat sitten että ikä on vain numeroita. Enemmän ratkaisee elämäntilanne tai muut yhteiset kiinnostuksen kohteet.

Varsinaista s-posti osoitettani en anna, koska pidän vielä muutekin matalaa profiilia raskaudesta. Suurimmaksi osaksi työpaikkani vuoksi. Vastailla voi suoraan tähän tai antaa oman s-posti osoitteensa :)
 
En tiedä samaistuinko aivan tekstiisi. Lapsia olen aina toivonut kolme. Esikoinen sai alkunsa kun olin 19vuotias ja se tuli kyllä ihan puun takaa. Vaikka onnellinen yllätys olikin. Aluksi olin todella sekaisin tunteiden kanssa, kunnes aloin tuntemaan lapsen liikkeitä ja kiintymään pieneen ihmeeseen. Kun aloin sisäistämään ajatuksen tulevasta lapsesta alkoi myös kauhea vaatteiden hamstraus, meillä ei ole siis sukulaisia joilta niitä vaatteista tulisi niin ovista ja ikkunoista. JA siinä kävikin niin että suurin osa jäi käyttämättä. Kun poika syntyi mulla ei tullut sitä reaktioo mistä kaikki niin puhuu, että ei meinannut saada silmiään irti nukkuvasta vauvasta. Vaikka toki rakastin pientä lastani hirmusen paljon, mutta ihmettelin mikä mua vaivaa kun ei tosiaan tullut sitä tunnetta ettenkö vois tehä muita hommia kun lapsi nukkuu. Nyt poika 1v3kk ja nyt on se tunne että voisin katsella koko päivän pojan touhuilua ja kuinka se saa ahaa elämyksiä uusista oppimisistaan. Tällä hetkellä meille on tulossa toinen onnellinen yllätys, mutta alussa tässä raskaudessa tunteet oli todella sekavat. Ekana iltana kun tein testin en halunnut puhua enkä ajatellakkaan koko lasta. Mutta pian kun asiaa sulattelin olin taas onnellisempi kuin koskaan. Ja taas tuli se sama reaktio aloin hamstraamaan vauvanvaatteita kasa päin. Ja kun saatiin varovainen tyttölupaus on mekkoja kaapit täynnä. Nyt ajatukset on olleet todella erilaiset kun esikoista odottaessa. Paljon mietin sitä miten suuri ihme on että minun sisälläni ihan oikeasti voi kasvaa toinen ihminen.

Eli en aivan pysty samaistumaan kertomukseesi, mutta siihen pystyn miten erilaista on saada yllätyksenä lapsi kuin täysin suunniteltuna. Ja sen verran vielä että enää en tosiaan toivo kolmea lasta vaan nämä kaksi ihanaa yllätystä ovat meille tarpeeksi. Ehkä sitten voi miettiä iltatähteä kun esikoinen muuttamassa pois kotoa :)
 

Yhteistyössä