Päivin parhaat piparit - ohje hukassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mimmu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mimmu

Jäsen
15.05.2004
542
0
16
Kaipaan nyt apuanne hyvin paljon : Päivin parhaat piparit -ohje on hukassa. Tuntomerkit : Voittanut Kodin Kuvalehden piparikilpailun noin 10 vuotta sitten. Reseptissä on mukana kaakaojuoma-jauhetta myöskin. Se on erittäin hyvä kaulittava taikina. Ehdottomasti kaikista paras. Kun tein sitä 1.kerran silloin kun Piparit voittivat sen kilpailun. Halusin sitä kokeilla.Taikina oli jääkaapissa valmiina koko yön ja seuraavana päivänä aloin sitä leipomaan. Aluksi pelästyin , koska taikina vaikutti ja oli hyvin pehmeää.Ajattelin heti , että nyt tulee vaikeuksia tämän taikinan kanssa , tarttuu pöytään ja kaulimeen ja aikaa tuhraantuu koko hommaan paljon ja kärsivällisyyteni tulee olemaan koetuksella.Minun tehtävä oli leipoa niitä ja paistaja oli taas erikseen minulla ja jos joudun tappelemaan sen taikinan kanssa , joutuu paistaja odottamaan pipareita ja seisomaan " tumput suorana toimettomana" ja sähköäkin menee sillä tavalla hukkaan kun tyhjä ja kuuma uuni odottaa pipareita.Homma siten jumittuisi.
Tämä taikina yllätti minut heti 1.kerralla positiivisesti. Taikina oli erittäin helppo kaulia. Siitä lähtien se on ollut minun " vakituinen " piparitaikina kaikkina jouluina sen jälkeen. Maailman paras taikina ja voittonsa ansainnut täysin.
Viimeisellä kaulimiskerralla ennen pipareitten ottamista ohjeen mukaan siihen ripoteltiin kaneli- sokeriseosta ja jos haluttiin saada niihin kimallusta " kristallipipareita " käytettiin sihen pelkkää sokeria. Sitten vielä kaulittin taikinan pinta kerran kevyesti , että saatiin sokeri menemään vähän syvemmällä ja ottamaan kiinni kunnolla taikinaan . Ne voi myös leipoa ilman pintasokeria. Tälläinen ohje on siis hukassa.
Leivoin niitä viime vuoden marraskuun loppupuolella timanttihäihin ( 60 - vuotishääpäivä.) Tämä pari elää vielä tänäkin päivänä.SE oli minulla silloin tietokoneella tallessa . Nyt väillä olen konetta tyhjentänyt ja tallentanut levykkeille että saisin lisää tilaa koneelle ja se on niissä hommissa hävinnyt.
Näin tässä hiljattain jossakin pipariohjeen jossa oli mukana kaakaojuomajauhetta ja sen nimikään ei ollut " PÄIVIN PARHAAT PIPARIT " Joskus näkee monta samanlaista ohjetta , mutta nimet ovat vain erilaiset . Nimet muuttuvat usein matkan varrella ohjeissakin. Nyt tämäkin hiljattain nähty ohje on hukkateillä . Vilkasin ohjetta pikaisesti jossakin asioilla ollessa .Kiinnitin silloin vain huomion tohon kaakaojuomajauheeseen ohjeessa.

Kiitos etukäteen tuon ohjeen metsästämisestä teille kaikille.
Iloista joulunodotusta kaikille . Älkää ottako mistään tressiä'

Päivin parhaat piparit -ohje siis LÖYTYI!!! Kodin kuvalehden nro 22 (21.11.96) julkistaa piparikilpailun voittajat. Meilläkin oli ohje hetken hukassa, mutta onneksi lehti löytyi jostain varastosta. Kaikkien aikojen paras piparkakkuohje tulee siis tässä:

PÄIVIN PARHAAT PIPARIT
250 g voita
200 g (reilu 2 dl) sokeria
1,5 dl siirappia
2 tl neilikkaa
2 tl kanelia
1,5 tl inkivääriä
1 tl pomeranssinkuorta
0,75 dl kaakaojuomajauhetta
2 munaa
3 tl soodaa
1 tl suolaa
n. 8 dl vehnäjauhoja
Pinnalle: kidesokeria

Mittaa kattilaan rasva, sokeri, siirappi, mausteet ja kaakaojuomajauhe. Kiehauta, anna jäähtyä ja vatkaa vaahdoksi. Lisää mukaan munat yksitellen seosta reippaasti vatkaten.
Sekoita sooda ja suola jauhoihin. Lisää jauhot taikinaan varovasti sekoitellen. Anna taikinan rauhoittua jääkaapissa yön yli.
Kauli taikina ohueksi. Ripottele taikinan pinnalle ohut tasainen kerros kidesokeria juuri ennen kaulinnan loppua. Ota muotilla levystä isohkoja piparkakkuja ja paista 180 asteessa noin 6 minuuttia.
Kidesokeri antaa pipareille kauniin, kimaltavan pinnan.

Piparintuoksuista joulua! :)

Hei Mummeli !

Kiitos paljon vastauksesta. Itse haeskelin sitä reseptiä joja paikasta.Ei löytynyt. Tällä foorumilla ei tullut yhtään vastausta vaikka aikani odottelin. Niimpä lähetin Kodin Kuvalehteen eräänä sunnuntaina sähköpostia ja pyysin heiltä apua. Seuraavana päivänä sain heiltä reseptin, joten hyvää palvelua heiltä.Ikäväkseni en saanut sitä tiedostoa omalla koneellani auki , enkä myöskään lähtenyt lähellä olevaan kirjastoon heidän koneilleen. Mutta sen sähköpostin lähettämisen jälkeen löysin heti sen reseptin eräästä isosta kansiostani. Toissa päivänä leivoin niitä pipareita 2 annosta. Käytin koko jauhomäärän. Taikina oli pehmeää , seisoi koko yön jääkaapissa ennen leipomista. Nyt 1.kerran leipominen oli vaikea ja taikina tarttuvaista. Ilmeisesti jauhojen laatu myös vaihtelee paljon , vaikka käyttää esim. samaa merkkiä. Sain kuitenkin leivottua ne nopeasti, noin 1½ tuntia ja 2 annosta , yksin leivoin ja paistoin. Koko ajan uusi pelti odotti valmiina uuniin menoa. Ei tullut uunille tyhjäkäyntiä.
VINKKI :
Antakaa se taikina koko ajan olla jääkaapissa leipomisem ajan , että taikina ei välillä lämpene ja pehmene. Ottakaa pieni nokare taikinaa kerrallaan pöydälle jääkaapista. Niin ne hommat sujuu hyvin. Kyllä leipojan täytyy hallita taikinaa , eikä päinvastoin.
JAUHOJEN POIKKEAVUUS:
Pieni esim.
Käytän paljon Sunnuntai- jauhoja.Ne ovat olleet hyviä yhtä pientä poikkeusta lukuunottamatta. Päätin herkutella pullilla poikani kanssa eräänä pyhä-aamuna vuosia sitten. Niissä jauhoissa ei ollut yhtään sitä tärkeää sitkoa , joten oli hankalaa leipoa.Silloin olisi ehkä ollut järkevä käyttää yleiskonetta taikinan tekoon ja olisi saanut siihen enemmän notkeutta ja sitkoa. Keliakia- leivonnassa heidän jauhoissa ei ole ollenkaan sitkoa ja usein he käyttävät juuri konetta taikinan tekoon.

Niistä pipareista tuli taas mureita ja maukkaita. Kannattaa kokeilla vielä tänä jouluksi , jos ehtii vielä. Aina tulee uusia jouluja .Laittakaa nyt ohje varmaan talteen ensi joulua varten. Se ohje on nyt minulla 4-5 paikassa . kansioissa paperilla ja koneella kansiossa.
HYVÄ ARVOKAS OHJE, ÄLKÄÄ HUKATKO SITÄ !!!!

ITSE KÄYTIN TAIKINAAN PIRKKA- KAAKAOJUOMAJAUHETTA KUTEN MUINAKIN VUOSINA.

Tämän vuoden piparit on nyt leivottu , nyt vain joulua odottelemaan koko tämän palstan väen kanssa.

Kiitos kaikista hyvistä vinkeistä , mutta erikoisesti JAANUSKALLE.

Minullakin olisi paljon reseptejä ja joita haluaisin myös teille kaikille antaa. Yritin sitä kerran ja liittä viestiin liitteen muodossa pitkä pötkö reseptejä , mutta ei onnistunut harmikseni.En osaa käyttää sitä tiedostonpakkaus-systeemiä ( sen nimeä en tässä muista ) AUTA MINUA JAANUSKA !!! KIITOS AVUSTA ETUKÄTEEN. Jos alan niitä naputtelemaan koneellani kirjain kerrallaan , se on hidasta ja aikaa vievää ja kallista modeemiyhteyttä. Lisäksi vielä yhteys saattaa välillä katketakin.
ERIKOISKIITOS JA KUKAN OJENNUS :flower: :flower: :flower:
SINULLE JAANUSKA !!!

Hyvää Joulua teille kaikille . Tavataan tällä palstalla taas pian.Meille on järjestetty tämä foorumi valmiiksi ( kiitos järjestäjille ) , mutta me käyttäjät teemme tästä toimivan.

Kaikille tässä vielä hymy =) ja nauttimista hyvillä pipareilla ja muilla jouluruoilla. :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

Yhteistyössä