Päivärytminne? Hevosia.Vauva liikaa yksin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kukka83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kukka83

Vieras
Uteliaisuuttani tiedustelisin muiden n. 4kk ikäisten vauvojen perheiden päivärytmiä. Elikkäs itseäni huolestuttaa sellainen asia ( varmaan aika tyhmää) että onko vauvani liikaa yksin, tai voiko / onko sallittua jättää vauvaa yksin näin. Elikkäs tässä meidän päivämme:

Aamulla vauva herää kuuden aikoihin, syö, käy nukkumaan siihen minun viereen kun mies lähtee töihin. Itse otan unet jos kerkeän. Vauvan nukkuessa hoidan hevoset (ulos yms.) vauva siis sillä aikaa yksin. Jos herää sillä välin, ei yleensä itke vaan jokeltelee sängyssä. Aamupala ja vauvan luokse. Katselemme telkkaria ja oleilemme. Vauva syö vielä pari kertaa aamupäivällä, leikkiä yms. (välillä koirien hoito, vauva siis sitterissä sillä aikaa yksin sisällä, aikaa menee 5-10 min. Sitten vaunuihin. 3-4 h päikkärit. Sillä aikaa tallitöitä ja kotitöitä. Ilalla syö noin viisi kertaa neljän ja puoli kymmenen välillä. Vauva vielä vähän aikaa täysimetyksellä. Illalla myös muutaman minuutin yksin sisällä. ( hepat sisään). Iltaisin vauva kyllä joskus itekee kun tulen sisään, mutta yksin on korkeintaa silloin viidestä kymmeneen minuuttia. Entä sitten kun alkaa liikkumaan? Pinnasänkyyn / matkasänkyyn siksi aikaa kun on yksin?

Pystytkö tekemään mainitsemasi työt, jos vauva olisi esim. kantoliinassa tai vastaavassa mukana? Tuntuisi jotenkin mukavammalta, ettei vauvan täytyisi olla yksin.

Voisiko vauvan ottaa mukaan tallille rattaissa? Tuolla kertomallasi tavalla kyllä toimittiin omassa lapsuudessani 70-luvulla, eikä kukaan siitä rikki ole mennyt, mutta itsestäni kyllä tuntuisi kivemmalta, että mukula olisi mukana siinä viiden minsan pikaisessa eläinten hoidossakin. Toisaalta, omat lapseni ovat olleet niin vaativia vauvoina, etteivät olisi edes suostuneet jäämään yksin tuoksikaan ajaksi.

Jos nyt kuitenkin aiot pitää lapsen sisällä tallitöiden aikana myös ryömimäikäisenä, niin osta leikkikehä ja laita lapsi sinne. Sieltä ei ainakaan voi pudota.

En kyllä uskalla taluttaa hevosia vauvan kanssa. (Yksi orikin löytyy) Ja sitten pitäisi aina pukea vauvalle päälle ulkona käydessä. Mutta en tosiaankaan tiedä miten sitten menetellään kun vauva alkaa liikkua. Kokemuksia? Olen kyllä tuota kantoliinaa miettinyt, mutta hevosia taluttaessa ei voi kyllä vauvaa pitää kun noiden nuorien kanssa on itsekin joskus helisemässä.

Kyllä meilläkin vauva on ollut yksin sisällä kun olen isompien kanssa pihalla. Asutaan siis rivarissa. Mulla on aina itkuhälytin mukana eikä siitä mitään haittaa ole ollut koskapa ollaan ihan lähellä. Niin ja siis päiväuniaikaan tarkoitin =) Ei muuten yksin jätetä. Aikaisemmin nukkui ulkona rattaissa. Sielläkin sitä yksin ollaan niin eihän sisällä olo eroa siitä mitenkään =).

Siitä kun vauvasi vähän kasvaa ja lähtee liikkeelle niin rattaissa on varmaan paras paikka kun hoidat hevosia. Viihtyy varmasti hyvin katselemassa ;). Uniaikaan voi ihan hyvin nukkua sisällä kun olet ulkona mutta itkuhälytin/radiopuhelin tulisi kyllä olla!

Hereilläollessa en jättäisi vauvaa/taaperoikäistä yksinään vaikka olisikin leikkikehä. Siis pitkäksi aikaa, muutama minuutti on eri asia ;).

Ei oel kokemuksia mutta itse jos olen jättänyt liikkuvan lapsen joksikin aikaa yksin (postinhaku tms) niin olen laittanut pinnikseen kun meillä ei ole leikkikehää.
Jossain vaiheessa lapselle tuli hätä kun jäi minuutiksi yksin sisälle, niin lopetin senkin ja nyt käydään yhdessä hakemassa postikin, vaikka pitää pukeakin jne. Pakko.

Voitko sitten pukea lapsesi ja tosiaan laittaa leikkikehään tms kun olette ulkona yhdessä. Lapsi saa raitista ilmaa ja sehän on vaan hyväksi! Mitä vanhemmaksi lapsi tulee ja mitä enemmän liikkuu, sitä vähemmän voi jättää yksin. Oma kokemus näin. Toivottavasti keksit jotain!

Oma äitini on kertonut että lapsensa ollessa pieniä oli vain pakko jättää lapset yksin sisälle ja mennä navettahommiin aamulypsylle, lehmät kun ei yksin osaa sitä toimittaa... Joskus vauvat itki ja huusi mutta yleensä sisällä oli vain yleinen kaaos (maitopurkki kumollaan pöydällä, leikit sekaisin, lapset pudottaneet kukkia ikkunalaudalta tms...). Hän suree sitä nyt myöhemmin ettei ollut varaa palkata siksi aikaa lapsenlikkaa että olisi saanut rauhassa navetan hoitaa. Onko sinulla ketään tuttua joka voisi auttaa? Hevosmiehiä(naisia, jotka kävisivät katsomassa? Käykö tallilla tallityttöjä heppoja katsomassa? Jos niin pyydä apua heiltä, ei varmaan haittaa tee jos joku katsoisi ettei vahinkoa synny. Ja itkuhälytin??? Itsellä ei ole, mutta varmaan kätevä?

Tsemppiä!

Jos vauva on tyytyväinen niin systeemi on ihan ok. Mutta kun kasvaa niin voi kiivetä sängystä ja satuttaa itseään. Ennen tosiaan jätettiin vauvat uloskin nukkumaan eikä ollut mitään hälyttimiä. Silti lapsista kasvoi paljon tasapainoisempia, kuin nykylapsista. Eli nykyään varmaan liikaa hössötetään ja tarjotaan virikkeitä, kun lapsista tulee niin rauhattomia. Lapsia ei myöskään pidetty koko aikaa sylissä, eikä nukuteltu ja siksi niistä ei tullut niin vaativia kuin nykylapsista. Äideillä ei yksinkertaisesti ollut aikaa, kun piti tehdä kaikki itse eikä ollut mitään kertakäyttövaippoja, lämpimiä vesiä, pesukoneita, valmisruokia, valmismaitoja ym. Oli iso lapsikatras hoidettavana vauvan lisäksi vielä usein. Maaseudulla vielä karjakin. Piti leipoa, ommella, tiskata, tehdä ruokaa ym. Ei nykyäideistä kyllä olisi sellaiseen rääkkiin.

Niin kannattaa miettiä miten jatkossa. Itse lapsuudessa (70-luvulla) kaksoisveljeni kanssa olimme monasti heränneet päiväunilta ja olleet yksin, kun hoitotäti oli lähtenyt naapuriin kahville. Veljelleni tuli näistä tapahtumista "trauma" eli aikuisenakin on vaimolleen äkäinen, jos vaimo lähtenyt esim. aamulla aikaisin lenkille jättämättä viestiä ja veljeni jäänyt nukkumaan. Eli siis aina täytyy ilmoittaa minne ihmiset on nukkumisen aikana hävinneet.
En siis halua neuvoa. Tämä on vain esimerkki.

Itkuhälytyin on ollut käytössä koko ajan, tosin hevosia taluttaessa ei ole päällä. (Etteivät säikähdä) Tällä hetkellä homma kyllä toimii, mutta ehkä myöhemmin on tosiaan otettava vauva mukaan aamutoimiin. Tosin ei kyllä viitsisi nukkuvaa herättää. Tuo oli kiinnostavaa kuulla että jollekin on traumoja jäänyt yksin jättämisestä, koska juuri tuota mietin. Täytyy olla vaan tarkkaavaisempi. Matkasänky toiminee leikkikehänä aluksi. Toisaalta olen ajatellut että tuskin se vauva muutaman minuutin itkusta särkyy, mutta olisi kyllä mukava olla aina paikalla kun vauva sitä tarvitsee. Mutta onhan sitä ennenkin jotenkin pärjätty, ei kai auta muu kun juosta aamuisin entistä kovemmin pitkin pihoja;)

meillä myös hevosia.
Minä olen toiminut samoin kun sinä lapsen ollessa pieni.
Minusta lapselle (vauvalle) on huomattavati turvallisempi paikka olla sisällä -vaikka hetki yksinkin- kun tallissa, jossa vaarassa jäädä hevosten jalkoihin. -ne kun voivat päästä vaikkapa taluttajaltaan irti.
Kantoliina/rintareppu tms. on ihan hengenvaarallinen vauvalle eläinten kanssa touhutessa, eli sitä nyt ei ainakaan.

En tiedä, onko sinulla itkuhälytin, mutta minä ainakin pidin itkuhälytintä mukana, ei meidän hevoset olleet siitä moksiskaan, ovathan ne tottuneet myös radioon, kännykkään ym.

Eli vauva oli hetken aamuisin yksin (lattialla) jos ei nukkunut, jolloin nakkasin hevoset ulos. -heinät olin vienyt jo illalla valmiiksi, joten 2:n hepan kuljetus ei kauaa aikaa vie. Hyvällä ilmalla mieskin välillä laittoi hevoset aamulla ulos ennen töihin lähtöään (siinä 5 aikaan, mutta kyllähän ne aamusta pimeässäkin viihtyvät paremmin, kuin illalla.)

Koitin kyllä ajoittaa tallikäynnit niin, että lapsi on nukkumassa tai ottaa mukaan. Mutta kuten sanoin, silloin vaunuille ON LÖYDETTÄVÄ turvallinen paikka, vaikkapa tyhjä karsina, ettei mahdollisesti irti päässyt hevonen kaada vaunuja.
Mutta useimmiten lapsi on sen hetken yksin sisällä, eikä itkuhälyttimestä ole mitään kuulunut.

Nyt tyttö on jo vuoden ikäinen, niin eipä enää tohdi jättää yksin sisään, vaikka meillä onkin mahdollisimman turvallisiksi laitettu huoneet. Toisaalta, tuon ikäinen jo pärjää sen hetken ulkonakin vaikka olisikin paukkupakkaset.

Kyllä minä jätän nukkuvan lapsen sisään illallakin, ja lähden (sen itkuhälyttimen kanssa) hoitamaan hevoset. kyllähän sieltä pääsee pian takaisin, jos tarvis vaatii.

Mutta olenkin tällainen kaupunkilasiäiti. En siis arvostele, varmasti nuo työt on tehtävä, mutta itse en uskaltaisi jättää vauvaa yksin jos menen itse ulos. Mutta helppo siis sanoa täältä keskikaupungilta kun ei ole edes koiraakaan ;)

Mutta tosiaan, kun vauva kasvaa, niin hänet on pakko ottaa mukaan. Voi nimittäin satuttaa itsensä muuten yksin todella pahasti / kiivetä pois sängystä. Ja on myös odotettavaa että ainakin eroahdistusvaiheessa ei jää yksin sisälle. Meillä ainakin kaikki lapsen ovat jossain vaiheessa olleet niin kiinni, että ei ole aina vessaankaan päässyt yksin...

Yhteistyössä