Nooh löytyy toistuva masennus ja epävakaus. Olin pari vuotta terapiassa, johon kuului ryhmä ja yksilötapaamiset. Olin hyvin huonovointinen tuolloin ja paljon sairaana. Jos aloin ryhmässä voimaan huonosti, niin että oli vaan ihan pakko mennä lepäämään, niin mua joko moitittiin siitä tai sit mut jätettiin kokonaan huomioimatta sen aikana ja sen jälkeen, koska ne kuulema aatteli, että mulle tulee noita oireita, koska haluan herättää huomiota. Mulle sanottiin, että ne oireet on huonoa käytöstä. Siellä oli siis toisessa ryhmätilassa sänky huoneen ulkipuolella ja toisessa oli sohva huoneen sisäpuolella ja pistin niihin maate, kun oli oikeesti vaan ihan pakko. Ainakin pari kertaa ilmotin niille, että oon liian väsynyt ylipäätään ajamaan sinne ryhmään, että en uskalla lähteä ajamaan, kun pelkään et ajan kolarin, niin mulle sanottiin, että väsymys ei ole mikään sairaus, eikä siksi validi syy olla poissa ja yritettiin vaan saada tulemaan. Kerran mä sit lähinki ajamaan, mut käännyin takas 3 km jälkeen ku oli niin vaarallista mun ajo. Törmäsinki sit parkkipaikalla aitaan ku olin parkkeeraamassa. Tuntu vaan ettei ne uskonu mua et hei oikeesti ei kannata ajaa superväsyneenä.
Yksilöterapiassa puolestaan sattui kaikennäköistä. Mulle sattu yks ikävä seksikokemus, jossa muhun sattu tosi paljon, niin mun terapeutti alko moittimaan mua siitä, että lopetin sen seksikerran kesken. Olin hänen mukaansa kiihottanut miehen ensin siihen tilaan ja ettei se ollu reilua miestä kohtaan lopettaa kesken (vaikka muhun siis sattu ihan helvetisti). Kun sitten tän jutun jälkeen sanoin sille, että mun kaverit on kehottanu mua tekemään siitä valituksen, niin se meni ihan kylmäks mua kohtaan ja sano, et niin kyllähän mä voin tietysti kulkea ympäri kyliä ja kertoa kaikille kuinka hirvee ihminen hän on ja sit se sano, et se miettii nyt että haluuko se enää jatkaa mun kanssa terapiaa. Päädyttiin sit kumminkin jatkamaan yhdessä (päätös jota kyl kaduin myöhemmin).
Kerran sitten se pakotti mut kertomaan, että millä tavalla mä olin vahingoittanu itseäni ja kun kerroin niin, se meni ihan tolaltaan ja sano et toi on ihan sairasta, siis ihan sairasta ja et hän ei voi käsittää kuinka kukaan voi tehä tollain, hyi. Sit vaikka mulla oli tosi paljon kaikkia kummallisia vakaviakin oireita ja olin todella huonovointinen jatkuvasti, niin se ei ikinä kehottanu mua käymään lääkärin luona. Päinvastoin se aina jankkas kuinka mua on tutkittu jo niin paljon ja että hän on 97% varma ettei mulla voi olla mitään vakavaa sairautta. Todellisuudessa musta oli otettu vaan verikokeita ja yleensä aina samat peruskokeet uudestaan ja uudestaan. Kerran esim. lyhytkestoisen urheilusuorituksen jälkeen mun oli tosi vaikee saada mun hengitys tasaantumaan, niin että yks toinen ihminen tuli kysymään, että oonko ihan ok ja sanoin sille et joo oon vaan hengästyny et kyl tää kohta varmaan menee ohi (oli ollut aikasemminkin samoja oireita tosi usein). Kun sit kerroin tosta mun terapeutille, niin se väitti, että mä hain niillä oireilla huomiota ja onnistuin sitä saamaankin. Se väitti mua jopa luulotautiseksi ja sano, että mulla on vaan terveysahdistusta. Se meni lopulta siihen, että se kielsi mua puhumasta mun terveysongelmista, koska kuulema niistä puhuminen vaan pahentaa niitä. Tossa vaiheessa sain totaalisesti tarpeekseni ja sanoin sille, että mä haluun vaihtaa terapeuttia. Jouduin sanomaan sen tosi monta kertaa monella eri käynnillä, ennen kuin viesti meni ees jotenki perille, jolloin se tiuskas mulle, että en mä voi vaihtaa terapeuttia, koska kukaan muu ei suostu ottamaan mua. En sit saanu vaihdettua terapeuttia.
Siihen terapiamuotoon kuulu pitää kirjaa tietyistä jutuista ja näyttää muistiinpanot joka viikko terapeutille. Viimeset puol vuotta en enää kertaakaan tehny niin. Muistaakseni kerran tai kaks se kysy et onko mulla ne mukana ja sen jälkeen lakkas vaan kyselemästä. En vaan halunnu enää kertoa sille yhtään mitään, varsinkaan ku ei se ees ikinä kommentoinu niitä muistiinpanoja juuri mitenkään, jos ollenkaan. Sitten kun viimein kävin yksityisellä lääkärillä ja sain yhen lääkityksen, joka parans mun fyysistä oloa tosi paljon jo yhessä päivässä, eikä ollu mikään psyykelääke, niin mun terapeutti meni taas tosi hiljakseks ja vaikeeks ku kerroin tän sille, eikä se sanonu sen jälkeen juuri mitään. Olin odottanu et se ois ollu ees ilonen mun puolesta, että viimein löyty jotain, mistä oli ihan selkeesti apua, mut ei. Sekin jäi häiritsemään, että kun viimein ihan terapian loppuolella mua alettiin oikeesti tutkia, niin se oli käyny katsomassa mun magneettikuvan tulokset ihan omin päin ja sit se sano mulle et hän katto ne ja joo oli siellä jotain, mutta hän ei saa kertoa mulle niitä tuloksia. Vähänkö jäi ahdistamaan, että mitäköhän sieltä oli löytyny, kunnes siis sain ne tulokset ihan lääkäriltä. Ku ei sen kai nyt ihan niin pitäis mennä, et mun terapeutti voi vapaasti käydä kattelemassa kaikkia muhun liittyviä terveystuloksia ilman mun lupaa omin päin. Kaiken huippu oli kyllä se, että kun se terapia oli viimein loppumassa, niin se ihan omasta alotteestaan sano mulle, että laita sit joskus sähköpostia hänelle, et mitä mulle kuuluu, että kyllä hän niihin aina vastaa. Viittas tällä siihen kun pari kertaa olin yrittäny laittaa sille tekstiviestiä jostain asiasta, niin ei se koskaan vastannu niihin mitään. Noh voin sit todella paskasti ja laitoin sille viestiä, niin se ei vastannu siihen sähköpostiin yhtään mitään, vaikka odotin kaks viikkoa. Meillä oli siinä vaiheessa vielä yks viimenen tapaaminen sovittuna. Pistin sille sit uuden sähköpostin, jossa kysyin, et miks se oli sanonu vastaavansa aina, eikä sit kumminkaan vastannu ja ilmotin, etten oo tulossa viimeseen tapaamiseen ja pyysin vastausta, et se on saanu mun peruutuksen, koska en halunnu maksaa mitään peruuttamattoman käynnin maksuja siitä. Siihen viestiin se vastas vaan ok ja oman nimensä.
Myöhemmin jouduin vielä olemaan sen kanssa tekemisissä kun se väen väkisin halus tunkea mukaan mun psykiatrin tapaamiseen, vaikka mä ihan selkeesti sanoin, että mä en halua sitä sinne. Se siis soitti mulle tosta asiasta vaan yks päivä ja kuittas asian sillä et joskus pitää vaan kestää asioita, joista ei tykkää. Tossa välissä mulla oli ollu varmaan viis psykiatrin tapaamista, joissa se ei ollu mukana.
Noi riuhtomisen pelot tulee puolestaan osastolta, jossa mua välillä on riepoteltu väkisin tai tultu huutamaan jos oon ollu tossa reagoimattomassa tilassa.
Nyt siis tuolla päiväosastolla opetetaan samoja juttuja kuin tossa mun käymässä terapiassa opetettiin ja siellä on myös ryhmiä ja yks henkilökunnan jäsen on jopa tuttu mulle siitä mun vanhasta terapiasta ja mun pitäis taas tehä muistiinpanoja, ja näyttää ne sit mun omahoitajalle. Onko siis ihme et tulee väkisinki se vanha terapia mieleen? Noh onko noi pahoja kokemuksia teidän mielestä vai ei? Siis onhan ainakin osa aika törkeitä, mut on toi mun pelon määrä silti jotenki suhteetonta niihin nähden mun mielestä.
Nojoo siinä mun pitkä sepustus. Tulipahan kerranki kirjotettua suunnilleen kaikki ylös.