Päivän OrpoPurra - Hybridiosaamiskeskuksen Jukka Savolainen: Itärajan takaa on kesän jälkeen tullut jo lähes tuhat kolmansien maiden kansalaista

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Lähi-itää ja Afrikkaa tuotetaan taas Suomeen, kuten kokoomus ja persut tekivät myös edellisen kerran hallituksessa ollessaan vuonna 2015.

Perusteet uusille tulkinnoille jo olemassa

"Savolaisen mukaan perusteet uusille tulkinnoille ovat jo olemassa. Itärajan takaa on kesän jälkeen tullut jo lähes tuhat kolmansien maiden kansalaista.

– Käsittääkseni itärajalla koettu osoittaa jo sen, että meillä ei ole enää varaa turvapaikkatulkintaan, joka maksimoi kenen tahansa maapallolla syntyneen oikeutta hakea turvapaikkaa valitsemastaan maasta."
 
Savolainen puhuu fiksuja:

Turha tabu?

"Palataan Suomen itärajalle.

– Nyt tämä sama maksimointi näyttää johtaneen siihen, että jokaisen Venäjältä tulleen turvapaikkahakemus otetaan käsittelyyn. Sitten sitä käsittelyä aletaan käydä siltä pohjalta, minkälainen on tilanne hänen kotimaassaan. Tämä johtaa niin monimutkaiseen selvittelyyn ja käsittelyyn valitusoikeuksineen, jolloin käsittely venyy erittäin pitkäksi.

Suomessa on Savolaisen mukaan vallalla tabu, jonka murtaminen pitäisi tutkia.

– Ei uskalleta todeta, Venäjä on turvallinen maa henkilölle, joka on juuri saanut viisumin Venäjälle ja matkustanut maahan vapaaehtoisesti, jolloin me voisimme aika nopeasti todeta täällä, että turvapaikkahakemus on ilmeisen perusteeton ja palauttaa henkilö Venäjälle

Ottaisiko Venäjä vastaan?


– No, nyt voi olettaa, että ottaisi, koska meillä on pitkään voimassa olleet rajajärjestyssopimus ja takaisinottosopimus. Takaisinottosopimus on juuri sitä varten. Sen perusteella voidaan näyttää, että henkilö joka on tullut Venäjältä ja jolla ei ole edellytyksiä jää Suomeen, otetaan takaisin Venäjälle.

– Tällainen sopimus on voimassa lähes kaikkialla, jossa rajanaapurit haluavat, että raja toimii.

Entä jos venäläiset eivät noudata takaisinottosopimusta?

– Sitten aletaan olla sellaisessa tilanteessa, että rajayhteistyö on poikki, ja sitten ollaan jo sulkemassa rajaa.

– Jos Suomessa ei uskalleta lukea Venäjää turvalliseksi maaksi kenellekään, ollaan tilanteessa, jossa venäläisten ei tarvitse tehdä mitään, ainoastaan päästä läpi ihmisiä, jotka ovat kuulleet, että Suomen raja on auki. Ja heitä saattaa tulla sellainen määrä, että se on huomattavan vaarallinen tekijä Suomen kansalliselle turvallisuudelle."
 
Savolainen puhuu fiksuja:

Turha tabu?

"Palataan Suomen itärajalle.

– Nyt tämä sama maksimointi näyttää johtaneen siihen, että jokaisen Venäjältä tulleen turvapaikkahakemus otetaan käsittelyyn. Sitten sitä käsittelyä aletaan käydä siltä pohjalta, minkälainen on tilanne hänen kotimaassaan. Tämä johtaa niin monimutkaiseen selvittelyyn ja käsittelyyn valitusoikeuksineen, jolloin käsittely venyy erittäin pitkäksi.

Suomessa on Savolaisen mukaan vallalla tabu, jonka murtaminen pitäisi tutkia.

– Ei uskalleta todeta, Venäjä on turvallinen maa henkilölle, joka on juuri saanut viisumin Venäjälle ja matkustanut maahan vapaaehtoisesti, jolloin me voisimme aika nopeasti todeta täällä, että turvapaikkahakemus on ilmeisen perusteeton ja palauttaa henkilö Venäjälle

Ottaisiko Venäjä vastaan?


– No, nyt voi olettaa, että ottaisi, koska meillä on pitkään voimassa olleet rajajärjestyssopimus ja takaisinottosopimus. Takaisinottosopimus on juuri sitä varten. Sen perusteella voidaan näyttää, että henkilö joka on tullut Venäjältä ja jolla ei ole edellytyksiä jää Suomeen, otetaan takaisin Venäjälle.

– Tällainen sopimus on voimassa lähes kaikkialla, jossa rajanaapurit haluavat, että raja toimii.

Entä jos venäläiset eivät noudata takaisinottosopimusta?

– Sitten aletaan olla sellaisessa tilanteessa, että rajayhteistyö on poikki, ja sitten ollaan jo sulkemassa rajaa.

– Jos Suomessa ei uskalleta lukea Venäjää turvalliseksi maaksi kenellekään, ollaan tilanteessa, jossa venäläisten ei tarvitse tehdä mitään, ainoastaan päästä läpi ihmisiä, jotka ovat kuulleet, että Suomen raja on auki. Ja heitä saattaa tulla sellainen määrä, että se on huomattavan vaarallinen tekijä Suomen kansalliselle turvallisuudelle."
Viisas mies
 
"Rajamenettelyä ei saatu syystä tai toisesta käsiteltyä hallintovaliokunnassa viime eduskuntakaudella. Valiokuntaa johti tuolloin nykyinen sisäministeri Mari Rantanen (ps).

SANNA MARININ (sd) hallitus toi jo kesällä 2022 esityksen rajamenettelystä eduskuntaan, mutta esitys kaatui, koska edellinen eduskunta ei ehtinyt sitä käsitellä.

IS:n tietojen mukaan hallintovaliokunnassa oli mietintöluonnos jo valmiina, mutta syystä tai toisesta asiaa ei viety valiokunnassa maaliin, ja täten eduskunta ei päässyt rajamenettelystä päättämään.


Hallintovaliokuntaa johti marraskuuhun 2022 saakka perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra ja marraskuusta 2022 eduskuntakauden loppuun Mari Rantanen.


– [Marinin] hallitus hoiti oman osansa, mutta eduskunnassa työt jäivät syystä tai toisesta tekemättä, sanoo hallintovaliokunnassa viime kaudella istunut kansanedustaja IS:lle."



 
Savolainen puhuu fiksuja:

Turha tabu?

"Palataan Suomen itärajalle.

– Nyt tämä sama maksimointi näyttää johtaneen siihen, että jokaisen Venäjältä tulleen turvapaikkahakemus otetaan käsittelyyn. Sitten sitä käsittelyä aletaan käydä siltä pohjalta, minkälainen on tilanne hänen kotimaassaan. Tämä johtaa niin monimutkaiseen selvittelyyn ja käsittelyyn valitusoikeuksineen, jolloin käsittely venyy erittäin pitkäksi.

Suomessa on Savolaisen mukaan vallalla tabu, jonka murtaminen pitäisi tutkia.

– Ei uskalleta todeta, Venäjä on turvallinen maa henkilölle, joka on juuri saanut viisumin Venäjälle ja matkustanut maahan vapaaehtoisesti, jolloin me voisimme aika nopeasti todeta täällä, että turvapaikkahakemus on ilmeisen perusteeton ja palauttaa henkilö Venäjälle

Ottaisiko Venäjä vastaan?


– No, nyt voi olettaa, että ottaisi, koska meillä on pitkään voimassa olleet rajajärjestyssopimus ja takaisinottosopimus. Takaisinottosopimus on juuri sitä varten. Sen perusteella voidaan näyttää, että henkilö joka on tullut Venäjältä ja jolla ei ole edellytyksiä jää Suomeen, otetaan takaisin Venäjälle.

– Tällainen sopimus on voimassa lähes kaikkialla, jossa rajanaapurit haluavat, että raja toimii.

Entä jos venäläiset eivät noudata takaisinottosopimusta?

– Sitten aletaan olla sellaisessa tilanteessa, että rajayhteistyö on poikki, ja sitten ollaan jo sulkemassa rajaa.

– Jos Suomessa ei uskalleta lukea Venäjää turvalliseksi maaksi kenellekään, ollaan tilanteessa, jossa venäläisten ei tarvitse tehdä mitään, ainoastaan päästä läpi ihmisiä, jotka ovat kuulleet, että Suomen raja on auki. Ja heitä saattaa tulla sellainen määrä, että se on huomattavan vaarallinen tekijä Suomen kansalliselle turvallisuudelle."
Tuo on niin totta ja se pitäisi meidän onnettomien jahkailevien poliitikkojenkin nyt nopeasti tajuta. Nykyisillä konsteilla tilanne ei parane vaan pahenee. Meidän on pakko toimia samoin kuin Norja, Latvia, Liettua, Viro ja Puola ovat toimineet. Jos ne kerran voivat toimia siten kuin ovat tehneet, ilman mainittavampia seuraamuksia, niin tietenkin Suomikin voi toimia niin.

Tämä ei ole pakolaisongelma eikä turvapaikkaongelma, vaan tämä on turvallisuusongelma. Olemme Venäjän vihamielisen hybridihyökkäyksen kohteena, eikä Venäjä sitä itse lopeta, vaan jatkaa niin kauan kuin Suomi antaa sen jatkua.
 
"Rajamenettelyä ei saatu syystä tai toisesta käsiteltyä hallintovaliokunnassa viime eduskuntakaudella. Valiokuntaa johti tuolloin nykyinen sisäministeri Mari Rantanen (ps).

SANNA MARININ (sd) hallitus toi jo kesällä 2022 esityksen rajamenettelystä eduskuntaan, mutta esitys kaatui, koska edellinen eduskunta ei ehtinyt sitä käsitellä.

IS:n tietojen mukaan hallintovaliokunnassa oli mietintöluonnos jo valmiina, mutta syystä tai toisesta asiaa ei viety valiokunnassa maaliin, ja täten eduskunta ei päässyt rajamenettelystä päättämään.

Hallintovaliokuntaa johti marraskuuhun 2022 saakka perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra ja marraskuusta 2022 eduskuntakauden loppuun Mari Rantanen.

– [Marinin] hallitus hoiti oman osansa, mutta eduskunnassa työt jäivät syystä tai toisesta tekemättä, sanoo hallintovaliokunnassa viime kaudella istunut kansanedustaja IS:lle."
MARININ hallituksen esityksessä todettiin, että ”valtioneuvosto voi lyhyessä ajassa tapahtuvassa poikkeuksellisen suuren maahantulijoiden määrän tai vieraan valtion vaikutuksesta tapahtuvan maahantulon tilanteissa päättää rajamenettelyn käyttöön ottamisesta”

Eikö tämä olisi toimiva työkalu juuri tässä tilanteessa, jossa vieraan valtion eli Venäjän vaikutuksella Suomeen työnnetään ihmisiä?
 
Tahallista lepsuilua ja tahallista partasuiden päästämistä maahan. Sitä tämä näyttää olevan. Ei edes yritystä estää niiden tuloa tänne. Jouluksi avataan rajat uudelleen. Aivan kuin niiden kiinnilaittokaan olisi yhtään pysäyttänyt tänne tulemista.
Eikö niitä voida kääntää bumerangina rajalla takaisin? Venäjä jos ei päästä takaisin, niin se on heidän ongelmansa. Nythän ne otetaan avosylin vastaan syömään nuudelisoppaa. Kansanvaihto tässä on menossa.
 
Eikö tämä nykyhallitus osaa tehdä mitään asiaa oikei? Alkaa näyttämään siltä että mikään ei onnistu, noku edellinen hallitus, noku, noku.., yrittäkää edes.
 
Sisäministeriö suunnittelee järjestelykeskusten perustamista
Hallitus kaavailee järjestelykeskusten perustamista, joista turvapaikan hakija pääsisi pois annettuaan biometriset tunnisteet ja henkilötietonsa.

HALLITUS ei saanut suljettua vielä koko itärajaa, vaan huomisesta lähtien auki pidetään yhtä raja-asemaa, Raja-Jooseppia.

Yksi raja-asema on vielä auki. Millä keinoin tänne tulleita ihmisiä voidaan käännyttää, sisäministeri Mari Rantanen (ps)?
– Tänne tulleita ihmisiä voidaan käännyttää, jos he eivät hae turvapaikkaa, Rantanen vastasi.

Kaikki, jotka turvapaikkaa hakevat, tänne tervetulleita ovat?

Näin se on meidän lainsäädännössä ja kansainvälisissä sopimuksissa, ainakin toistaiseksi, jos näin tulkitaan. Ja näin me tulkitsemme ja lakia noudatamme, Rantanen sanoi.

HALLITUS myös suunnittelee järjestelykeskusten perustamista itärajan turvapaikanhakijoiden vastaanottamiseen.

– Niitä valmistellaan tällä hetkellä, Rantanen vahvisti Ylen tiedot.

Järjestelykeskus eroaa vastaanottokeskuksesta siinä, että järjestelykeskuksesta ei pääse pois ennen kuin turvapaikanhakijalta on saatu henkilöllisyys ja biometriset tunnisteet.

Persut ei saa taas mitään aikaan ja menee aivan kuin 2015, "mitään ei voi tehdä ja näin mennään" biometriset tunnisteet ja rajan yli tulevat asylum-siirtolaiset vapaasti liikkumaan Suomessa etuja nauttien. Kummaa että Norja, Viro, Liettua, Latvia ja Puola pystyvät enempään - estämään maahantulon Venäjältä.

Kyse on lähinnä siitä, että näitä paikkoja avataan taas ja veronkamaksajat maksavat haluavat tai eivät. Kun suomalaisten vanhusten, työttömien, pienpalkkaisten elämän turvaa leikataan, niin ymmärrystä ei vaan tahdo riittää tähän touhuun. Vaikka kuinka yrittäisi olla inhimillinen ja niin edelleen. Mutta näillä leikkauksilla, joita tehdään suomalaisille, on suuria vaikeuksia aiheuttavia vaikutuksia näille ihmisille. Kyllä se vaan niin on, että ensin oman maan kansa ja sitten muut, jos jotain jää. Eikä velkaa voi tehdä näissä tapauksissa, kun velassa rämmitään jo nyt. Kokoomus halunnee kuvitellun työvoimapulan paikkaajia, vaikka työttömyys muutenkin kasvussa.
 
Kyllä pitää olla todella pervo jos aikoo koskea tyttöhaIIituksen jäseniin...
Lopeta sitten edellisen hallituksen nälviminen. Tarkistin Aku Hirviniemi-casen takia Marinin hallituksen ministerilistan. Pätevää ja osaavaa porukkaa, jota on ikävä. En enää seuraa nykyisen kk:n (lyhenne) harjaamista.
Täällä kirjastossa oli hetki sitten antirasismiluento. Tulin tänne palauttamaan kirjan ja lukemaan lehtiä.
 
Sisäministeriö suunnittelee järjestelykeskusten perustamista
Hallitus kaavailee järjestelykeskusten perustamista, joista turvapaikan hakija pääsisi pois annettuaan biometriset tunnisteet ja henkilötietonsa.

HALLITUS ei saanut suljettua vielä koko itärajaa, vaan huomisesta lähtien auki pidetään yhtä raja-asemaa, Raja-Jooseppia.

Yksi raja-asema on vielä auki. Millä keinoin tänne tulleita ihmisiä voidaan käännyttää, sisäministeri Mari Rantanen (ps)?
– Tänne tulleita ihmisiä voidaan käännyttää, jos he eivät hae turvapaikkaa, Rantanen vastasi.

Kaikki, jotka turvapaikkaa hakevat, tänne tervetulleita ovat?

Näin se on meidän lainsäädännössä ja kansainvälisissä sopimuksissa, ainakin toistaiseksi, jos näin tulkitaan. Ja näin me tulkitsemme ja lakia noudatamme, Rantanen sanoi.

HALLITUS myös suunnittelee järjestelykeskusten perustamista itärajan turvapaikanhakijoiden vastaanottamiseen.

– Niitä valmistellaan tällä hetkellä, Rantanen vahvisti Ylen tiedot.

Järjestelykeskus eroaa vastaanottokeskuksesta siinä, että järjestelykeskuksesta ei pääse pois ennen kuin turvapaikanhakijalta on saatu henkilöllisyys ja biometriset tunnisteet.

Persut ei saa taas mitään aikaan ja menee aivan kuin 2015, "mitään ei voi tehdä ja näin mennään" biometriset tunnisteet ja rajan yli tulevat asylum-siirtolaiset vapaasti liikkumaan Suomessa etuja nauttien. Kummaa että Norja, Viro, Liettua, Latvia ja Puola pystyvät enempään - estämään maahantulon Venäjältä.

Kyse on lähinnä siitä, että näitä paikkoja avataan taas ja veronkamaksajat maksavat haluavat tai eivät. Kun suomalaisten vanhusten, työttömien, pienpalkkaisten elämän turvaa leikataan, niin ymmärrystä ei vaan tahdo riittää tähän touhuun. Vaikka kuinka yrittäisi olla inhimillinen ja niin edelleen. Mutta näillä leikkauksilla, joita tehdään suomalaisille, on suuria vaikeuksia aiheuttavia vaikutuksia näille ihmisille. Kyllä se vaan niin on, että ensin oman maan kansa ja sitten muut, jos jotain jää. Eikä velkaa voi tehdä näissä tapauksissa, kun velassa rämmitään jo nyt. Kokoomus halunnee kuvitellun työvoimapulan paikkaajia, vaikka työttömyys muutenkin kasvussa.
Tarkoittaa että kaikki otetaan vastaan. Hallitus voisi laittaa itärajan kiinni ja estää maahantulon myös turvapaikanhakijoilta Espanjan esimerkin ja rajalain hybriditoiminnan perusteella.
 

Yhteistyössä