Päiväkotikaveri puhui pyytävänsä lapsen juhliin, mutta kutsua ei ole tullut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Kuusivuotiaan päiväkotikaveri pitää juhlat tällä viikolla. Jo pari viikkoa sitten oli jutellut juhlista päiväkodissa ja kysynyt pääseekö lapseni tulemaan. Vielä tällä viikolla oli miettinyt, että tietää kyllä lapseni tulevan.

Kutsut on kuulemma lähetetty sähköpostilla ja tiedän vanhemmilla olevan myös puhelinnumeroni. Lapset eivät näe kuin päiväkodissa, enkä kovasti ihmettelisi, jos lastani ei olisi kutsuttu, ellei tämä kaveri olisi jatkuvasti kertonut kutsuvansa lapseni ja intoillut asiasta. Normaalisti leikkivät yhdessä.

Kutsua ei siis ole meille tullut ja tottakai lapsi nyt itkee ja suree asiaa. Ei voi ymmärtää, miksi ensin kutsutaan ja sitten ei kutsutakaan. pitäisikö asian antaa vain olla vai jutella asiasta vanhempien kanssa tai kertoa päiväkotiin, että tällaista siellä on lapset keskenään suunnitelleet?

Muille on lähetetty kutsut sähköpostilla. Olivat siitä tänään eskarissa jutelleet useamman lapsen kesken ja lapseni oli hyvin osannut sanoa ettei ole saanut kutsua, johon tämä juhlien pitäjä oli todennut: "Aha". Mutta puhunut edelleen lapseni tulosta. Ja tosiaan emme esim. tiedä kellonaikaa tai paikkaa. Tiedämme ainoastaan sen minä päivänä kutsuja on kertonut että juhlat järjestää.

Jos olisi tuttu äiti, niin olisi helppo kysäistäkin asiaa, mutta tosiaan aika epäluonnolliselta tuntuis lähteä kyselemään suht vieraalta että onko nyt kutsuttu vai eikö ja "mitäs teidän lapsi oikein puhuu". Itse tosiaan tulkitsen tän niin, että lastani ei ole kutsuttu (hän on ns. kaikkien kaveri, vähän hiljaisempi, jolla ei ole bestistä ja siksikin voi olla se joka jää pois jos lasten määrää rajataan). Tämä juhlia järjestävä lapsi on vaan ollut innoissaan juhlista ja ehkä halunnutkin pyytää lapseni, mutta vanhemmat ovat päättäneet toisin.

Mutta kyllähän se itseenkin kolahtaa, kun jokaisen tekstiviestiäänen kohdalla lapsi kiljahtaa riemusta, että nyt se kutsu varmaan tuli...

Olen myös sanonut lapselleni hyvin suoraan, että nyt on käynyt niin, että sinua ei tällä kertaa ole kutsuttu. Aikuiset hoitavat kutsumisen ja saa kiukuttaa ja harmittaa, mutta juhliin ei valitettavasti huomenna pääse.

Silti kaverin sana painaa niin paljon, että oli salaa valinnut naamiaisasun itselleen - ihan vaan varmuuden vuoksi. Olen itse töissä pyhäinpäiväviikonlopun, joten mitään omiakaan halloween juhlia on vaikea järjestää.

Noi on kyllä aina varmasti kurjia juttuja, mutta varmasti melko yleistä. :/
Meillä on kohta ekat pk-synttärit, enkä vieläkään tiedä, miten toimittaisiin. Kutsuakko koko ryhmä (tytöt ja pojat) vai ryhmän tytöt ja nuorempien ryhmästä tytöt tai osa heistä. Lisäksi olisi ainakin yksi poika omassa ryhmässä, jonka lapsi haluaa kutsua, mutta voiko kutsua vaan yhden pojan? Ääh, yhtään en haluaisi tilannetta, jossa joku pahoittaa mielensä, vaikka tiedänkin, että niin näissä välillä käy.

Ja sitten isompien ryhmässä miettii, että pitääkö kutsua ne pienemmätkin sisaret :-)

Kutsuminen ei oikeastaan oo tässä se ongelma. Joskus kutsutaan ja joskus ei. Vaan se, että kaveri on nyt pari viikkoa hehkuttanut, että "olethan tulossa" ja "kutsun sut" ym. Ja sitten ei kutsutakaan. Useamman päiväkotivuoden jälkeen lapsi on kuitenkin jo hyvin tottunut siihen, ettei esim. kaikkiin synttäreihin tule kutsua. Itsekään ei voi kaikkia isosta ryhmästä kutsua. Nää on ottanut aina tyynesti.

Jos toinen lapsi edelleen puhuu niin, että sinun lapsesi on kutsuttu, niin varmistaisin asian. Laittaisin sähköpostia tai tekstiviestin. Hyvä peruste kysymiseen on nuo kaverin puheet. Hyvinkin on voinut sähköpostiosoite jäädä pois tai mennä väärään osoitteeseen. Esimerkikis minä olen saanut paljon toisen ja kolmannenkin samannimisen sähköpostiviestejä, vaikka nimeni ei edes ole mitenkään yleinen.

Kai olet kaivellut sähköpostisi roskapostikansion?

Jos sinulla on heidän sähköpostiosoitteensa, niin sinuna laittaisin kyselyä, että mitä tuo teidän lapsen saama suullinen kutsu oikein tarkoittaa.

Sähköposteja menee helposti väärään osoitteeseen tai joku voi jopa jäädä vahingossa väliin. Itse olen esimerkiksi saanut sähköposti-ilmoituksia erään koulun sähköisestä järjestelmästä toiselta puolen maata, että siellä olisi viestejä luettavaksi sen ja sen huoltajalle. Kyseisellä lapsella oli sama sukunimi kuin minulla. Ilmoittelin sitten koululle ja järjestelmän ylläpitäjälle, että heillä on varmaan väärät yhteystiedot, sillä minä en kyseisen henkilön huoltaja ole. Samaten olen saanut työhakemuksen vahvistustiedot eräästä toisesta paikasta, vaikken kyseistä paikasta ole ikinä töitä hakenut, enkä tuolta alalta edes hakisikaan.

Kyllä minäkin tarkistaisin asian vanhemmilta suoraan.

Ja jos asiaa miettii toiselta kantilta; minä vanhempana haluaisin tietää ja korjata asian, jos lapseni luulee että hän voi suullisesti kutsua juhliinsa vieraita. Näin ei harmittavia väärinkäsityksiä enää jatkossa pääsisi syntymään.

Päiväkodissa päivittäinen puheenaihe on jonkun synttärit lasten keskuudessa. Saattaa hyvinkin olla että kaveri olisi halunnut kutsua teidän lapsen, mutta jostain syystä (rajausta on johonkin vedettävä) vanhemmat ovat olleet erimieltä.

Nuo synttärit on tosi tärkeässä roolissa kaveritouhuissa joskus 4v -> ylöspäin. Välillä ne ovat kiristyksen ja uhkailun/ palkkion roolissa kaverijaossa. Jotkut lapset myös "jankuttavat" koko ajan toiselle että pääsenhän... pääsenhän sun synttäreille. "Kutsuthan varmasti minut- muuten en kutsu sinua enkä leiki sun kaa"

Noihin ainakin itse yritän puuttua aina kun mahdollista. Olen siis päikyssä töissä. Mutta välillä oikein harmittaa, miten se aihe on ja pysyy niin negatiivisessa sävyssä lasten arjessa, kiristyksen välineenä.

Kannattaahan se nyt ehkä kysymällä varmistaa, että onko kutsuttu. Mutta ihme ei olisi sekään, että lapsi ensin puhuu kutsuvansa ja sitten ei oikeaa kutsua tulekaan.

Näinhän noiden kutsujen kanssa on...

Roskapostit on katsottu juu. Meillä on niin harvinainen nimi, että ei voi sekoittua tai mennä toiselle "niemiselle". Tietysti aina on virheet mahdollisia, mutta siihen en nyt jotenkin usko tällä kertaa. Ihan jo senkin takia, että kuulin juuri että mieheni oli ollut yhtä aikaa hakemassa lasta päiväkodista, eikä lapsen vanhempi ollut asiaa ottanut esille. Mieshän ei tietysti ollut voinut kysyä asiasta - kun olis ollut tuollainen luonteva tilanne

On ehkä käynyt niin, että tuo kaveri on aikonut kutsua lapsesi, mutta kun nimilistaa on alettu laatia on joko unohtanut mainita lapsesi tai aikuiset on joutuneet listaa rajaamaan.

Itse kyllä silti varmistaisin asian. "Hei, haluan nyt ihan vain varmistaa, kun xxx on päiväkodissa moneen otteeseen kutsunut zzz:n synttäreilleen, että oliko tämä tarkoitettu ihan oikeaksi kutsuksi vai onko vain lapset vain keskenään jutelleet? " Tuohon voi ihan rehellisestikin vastata, jos pokeria on, tai sitten lapsesi saa pakkopullakutsun. Joka tapauksessa olisin itse vanhempana iloinen jos joku kertoisi lapseni jakelevan suullisia synttärikutsuja, jotta osaisin häntä neuvoa olemaan puhumatta näin / kutsua myös ne "unohtuneet" kaverit. Joskus on vaikea vanhemman tietää että ketä ne oikeasti tärkeät päikkykaverit on.

Viesti laitettu (tuossa aiemmin illalla) ja loppu hyvin. Lapseni on kutsuttu huomisiin juhliin, juttelemme vielä lasten kanssa huomenna asiasta. Eivät tosiaan näistä suullisista kutsuista tienneet ja juhlat on pienemmät kuin lapseni kuvitteli ja mitä ehkä kutsujakin oli puheissaan maalaillut :-) Mutta hyvin sopii joukkoon. Toivottavasti nyt en lastani tunkenut mukaan, mutta en ainakaan sitä viestissäni hakenut. Taidankin oman lapsen synttäreille pyytää koko ryhmän...

Viesti laitettu (tuossa aiemmin illalla) ja loppu hyvin. Lapseni on kutsuttu huomisiin juhliin, juttelemme vielä lasten kanssa huomenna asiasta. Eivät tosiaan näistä suullisista kutsuista tienneet ja juhlat on pienemmät kuin lapseni kuvitteli ja mitä ehkä kutsujakin oli puheissaan maalaillut :) Mutta hyvin sopii joukkoon. Toivottavasti nyt en lastani tunkenut mukaan, mutta en ainakaan sitä viestissäni hakenut. Taidankin oman lapsen synttäreille pyytää koko ryhmän...

Hyvä juttu ja fiksusti toimittu niiltä vanhemmilta!! :)

Noi on kyllä aina varmasti kurjia juttuja, mutta varmasti melko yleistä. :/
Meillä on kohta ekat pk-synttärit, enkä vieläkään tiedä, miten toimittaisiin. Kutsuakko koko ryhmä (tytöt ja pojat) vai ryhmän tytöt ja nuorempien ryhmästä tytöt tai osa heistä. Lisäksi olisi ainakin yksi poika omassa ryhmässä, jonka lapsi haluaa kutsua, mutta voiko kutsua vaan yhden pojan? Ääh, yhtään en haluaisi tilannetta, jossa joku pahoittaa mielensä, vaikka tiedänkin, että niin näissä välillä käy.

Hyvin voi kutsua vain yhden pojan tai vaikka puolet pojista, mutta ei niin päin, että kaikki pojat paitsi yksi.

Yhteistyössä