Päiväkotien ruoka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
onko siellä tarjolla niitä samoja kumiperunoita mitä lapset kertoo että koulussa on?
Meidän 5v. aloitti just päivähoidon ja ei näinä muutamina kertoina ole syönyt siellä oikein mitään, sanoo että perunat maistuu pahalle, ihan mädäntyneelle ja eilen oli melkein oksentanut kun oli ollut pakko syödä pieni määrä sitä perunaa.

onko tää nyt vaan joku tottumiskysymys, kun ruoka on hiukan erimakuista mitä kotona on tottunut syömään, kotona kuitenkin perunaa syö, vai onko päiväkotiruoka oikeasti yhtä kamalaa mitä kuulemma kouluissa on?

Valittaako muiden lapset? Meillä siis nuo perunat se valituksen aihe.

Joissakin varmasti on, mutta meidän muksujen päiväkodissa käytetään lähiruokaa eli ruoka valmsitetaan ihan päiväkodin omassa keittiössä ja eineksiä ei juurilainkaan. tekevät jopa lihapullat ym ihan itse.

Joissakin varmasti on, mutta meidän muksujen päiväkodissa käytetään lähiruokaa eli ruoka valmsitetaan ihan päiväkodin omassa keittiössä ja eineksiä ei juurilainkaan. tekevät jopa lihapullat ym ihan itse.

Näin meidänkin päiväkodissa on, keittiö valmistaa itse ruuat, ei tule keskuskeittiöltä ruoka ja kehuivat hoitajat kuinka heillä on hyvä ruoka kun se tehdään itse, mutta ne perunat muka maistuu pahalta...mädäntyneeltä ja kun sitä melkein joka ruualla on, niin syöminen jää aika vähiin.

Kotona poika syö samaa ruokaa lautasen tyhjäksi kun mitä eilen oli pk:ssa, siellä hädin tuskin koski ruokaan, meinasi kuulemma oksennus tulla siitä perunasta.

Harmittaa tuo syömättömyys.

Olisikohan kuitenkin kyse siitä että lapsesi totuttelee uuteen hoitopaikkaan ja ehkä ruokailutilanteessa tulee koti-ikävä, eikä ruoka maistu?
Meidän päiväkodissa on kokonaisia perunoita tarjolla noin kerran viikossa: muulloin on pastaa, riisiä ja tietenkin keitoissa on perunaa eri kokoisina paloina. Joten tuskin on vaarallista jos perunat ei maistu.

Mutta silti perunat tulee vakuumipakattuina eli OVAT kumiperunoita. Kaikki muu ruoka on hyvää, paitsi viikonloppuna on einesruokaa. Se maistuu kyllä lapselle, mutta on epäterveellistä.

No, kaikkea ei voi saada ja koska paikassa on kuitenkin (paria poikkeusta lukuunottamatta) ihanat hoitajat ja lapsi viihtyy, niin satsataan kotona sitten perunoiden laatuun ;)

Ruoka tulee keskuskeittiöstä. Esikoisella koulussa ja kuopuksella päiväkodissa on päivittäin ihan samaa ruokaa. Einesten määrästä en tiedä, mutta ainakin lapset ovat maininneet lempiruuikseen tortillat, hampurilaiset ja kalapuikot. Itse kun en kalapuikoista välitä, oli yllätys kuulla.

Täällä perunat hyviä. Höyryävän kuumina tulevat osastolle.
Koskaan lapset ei ole valittanut. Perunat tuoksuvst hyvälle ei mädäntyneelle.

Jos lapsi puhuisi moista miin ottaisin heti yhteyttä keittiöön.

[QUOTE="vieras";28592451]Ruoka tulee keskuskeittiöstä. Esikoisella koulussa ja kuopuksella päiväkodissa on päivittäin ihan samaa ruokaa. Einesten määrästä en tiedä, mutta ainakin lapset ovat maininneet lempiruuikseen tortillat, hampurilaiset ja kalapuikot. Itse kun en kalapuikoista välitä, oli yllätys kuulla.[/QUOTE]

Eineksiähän noi kaikki ovat. Kalapuikot eritoten :D Eikä niitä edes voi sanoa kalaksi, kun suurimmaksi osaksi kuorrutetta ovat. Meillä ei ole lapset edes ikinä maistaneet kalapuikkoja, kun ovat kotihoidossa.

Suurin osa isojenkeittiöiden ruoista on einestä. Tiedän tämän koska ystäväni on ollut monessa eri isossa keittiössä. Kaikki on einestä: lihapullat, lihakastikkeet, jopa karjalanpaisti. Sekin tulee valmiina! Ja sitten vaan laitetaan erilaisia eineskastikkeita lisänä ja milloin mitäkin pakastevihreää väriä lisäämään. Käytännössä keittiölle tulee yksi ja sama liha valmiiksi keitettynä ja vakuumiin pakattuna ja siihen sitten lisätään keinotekoista eineskastiketta ja vähän eri einespakastekasviksia, niin saadaan erilainen kastike.

mä en tiennytkään että on olemassa vielä päikkyjä joissa tehdään itse ruuat

oon luullu että kaikkialla ruuanvalmistus on jo aikaa sitten keskitetty

Tervetuloa tänne maalle! Lasten pienessä kyläkoulussa on noin 50 oppilasta ja oma keittäjä on. Voit arvata että ovat esimerkiksi iltapäivätoiminnassa aika eri arvoisessa asemassa kuin ison keskuskoulun iltapäivätoimintalaiset, on itse tehtyjä sämpylöitä usein yms. kirkolla on tyyliin näkkäriä ja banaani.

Yhteistyössä