Päiväkoti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pia

Aktiivinen jäsen
27.05.2004
2 678
0
36
Tässä nyt mietitään/ päivähoidon ohjaaja soittaa kerran viikossa että tuleeko meiän lapset 4v ja 6v hoitoon ( 2xvko 5h kerta ) että jatkaako nuo tytöt hoidossa.. tilanne on siis se että olen ä-lomalla ja laskettu aika on 25.1 tyttö 1v4kk on ilman muuta mun ä-loman kotona, mutta entäs nuo isommat..
Otanko siis hoitopaikan niille, toisaalta ne ite haluaa, mutta aina kun olis lähtöaamu niin ei haluakaan, vaikka kuitenkin varmaan kiva päivä hoidossa.
Toisaalta en haluaisi niitä viedä, kun en nyt tiiä mitä ne sieltä niin sais mitä kotona ei olis ( ulkoillaan, askarrellaan yms. paljon) ja kavereitakin on.
Toisaalta mietin jääkö ne jostain paitsi jos en niitä sinne vie..
Esikolla kumminkin alkaa eskari ens syksynä, et nyt olis vielä tilaisuus vaan olla ilman ihmeempiä aikatauluja yms.
notta kertokaapa hyviä argumentteja puolesta ja vastaan.. :D

Huh ku pitkä sepustus..toivottovasti saatte selvää ja jaksatte lukea :whistle:

4- ja 6-vuotiaille jo sosiaalisten taitojenkin kehittymisen puolesta osa-päivähoito päiväkodissa on mielestäni ihan perusteltua, vaikka äiti kotona olisikin. Niin ja sinun jaksamisesi kannalta myös, mikä onkin elintärkeää suurperheen pyörittämisen kannalta. Eli hoitoon vaan! =)

Mutta kehittyyhän noitten sosiaaliset taidot ihan peruskanssakäymisessä muiden ihmisten kanssa..ja onhan nuo tarhassa aikaa viettäny silloin kun töissä olin..
Miksi tää on niin vaikeeta |O Tuntuu että teen kummin päin vaan niin teen väärin ja lasten kannalta huonon valinnan :/

veisin varmaan hoitoon...isompi myös hoidossa tutustuisi tuleviin esikoulu kavereihin ja siten esikoulun aloitus helpompaa.Myös sosiaaliset taidot kehittyisi ja äiti saisi ehkä hieman levähtää. Eikä minusta tuo 2 kertaa viikossa 5 tunnin ajan ole paljon.

no ei sillä mun lepäämiseen oo vaikutusta, koska nuohan ei enää sillälailla hoivaa tarvi vaan enemmänkin seuraa ja pelikaveria :D
ruoka täytyy jokatapaukses tehä ym. hommat..
Enemmänkin tässä mietinnässä on nyt pointtina se että jäävätkö paljosta paitsi jos pidän ne itsekkäästi kotona..koska helpommalla pääsen jos ne täs kotona pyörii..ei tarvi viiä sinne ja tytöllä 1v4kk olis kanssa seuraa =)
Toisaalta 10h/vko ei kyllä paljon olis...

Oon ollu töissä ja kaikki lapset ollu hoidossa, ä-lomalle jäätyäni ehdottivat että jos nuo isommat jatkais hoidossa tuon 2xvko..ovat nyt olleet kuitenkin kotona kun oli joulu ja kaikki ja miehen kanssa mietitty parasta ratkaisua

Alkuperäinen kirjoittaja pia:
no ei sillä mun lepäämiseen oo vaikutusta, koska nuohan ei enää sillälailla hoivaa tarvi vaan enemmänkin seuraa ja pelikaveria :D
Enemmänkin tässä mietinnässä on nyt pointtina se että jäävätkö paljosta paitsi jos pidän ne itsekkäästi kotona..koska helpommalla pääsen jos ne täs kotona pyörii..ei tarvi viiä sinne ja tytöllä 1v4kk olis kanssa seuraa =)

Minä varmaan pitäisin vanhemmat lapsetkin kotona.

t. aikataulutettujen aamujen kammoaja.

mä vihaan kanssa aikatauluja :D ja onko se nyt lasten kehityksen kannalta joku ehdoton juttu että ne pitää sinne raahata :whistle: kun kotona on paljon lepposampaa :D ja mäkin pääsisin helpommalla :whistle:

Meillä on 5v. 10päivää /kk päiväkodissa, koska missään ei ole kavereita ja kaipaa sellaista tekemistä jota minä en osaa antaa (esim askartelut ). Ja mun mielestä on tuon ikäisen ihan hyvä olla joskus pois kotoa vähän aikaa, koska meillä lapset eivät missään hoidossa ole koskaan muulloin.

Alkuperäinen kirjoittaja tätä mieltä:
4- ja 6-vuotiaille jo sosiaalisten taitojenkin kehittymisen puolesta osa-päivähoito päiväkodissa on mielestäni ihan perusteltua, vaikka äiti kotona olisikin. Niin ja sinun jaksamisesi kannalta myös, mikä onkin elintärkeää suurperheen pyörittämisen kannalta. Eli hoitoon vaan! =)

Tähän peesi! :attn:

Jäisivät paitsi aamuisista heräämisistä, kiireestä, isoista ryhmistä, muutamasta mahataudista ja flunssasta........ listaa vois jatkaa vaikka kuinka.
Mietipä niin että mitä lapses saa jos ovat kotona. Äläkä tunne olevasi itsekäs jos haluat että lapset olis kotona. Kotihoito on paras jos kodissa on kaikki kunnossa.

mä vihaan kanssa aikatauluja :D ja onko se nyt lasten kehityksen kannalta joku ehdoton juttu että ne pitää sinne raahata :whistle: kun kotona on paljon lepposampaa :D ja mäkin pääsisin helpommalla :whistle:

minä ajattelen sitten taas siten, että se lasten lapsuus on niin ohkiitävän lyhyt aika, että halusin olla lasteni kanssa kotona niin kauan kuin se oli mahdollista.

(yhteensä yli 7 vuotta) ja jos teillä lapsilla on kavereita ja puuhaa kotona, en

usko että taantuvat tai muuttuvat epäsosiaalisemmiksi kotihoidossa.

Ja onhan heillä toinen toisensa "sosiaalistajina".

Ja jos heillä on jo kokemusta päivähoidosta, ei eskarikaan ole sitten varmaan ensisyksynä (silloin siis 6v sinne menee vai? ) ihan outo paikka,

siis se, että siellä on lapsiryhmä.

Onko se osapäivähoito kallista? Kotihoidontukeen se ainakin vaikuttaa.
Tai siis sitä ei sitten ainakaan saa.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

Jäisivät paitsi aamuisista heräämisistä, kiireestä, isoista ryhmistä, muutamasta mahataudista ja flunssasta........ listaa vois jatkaa vaikka kuinka.
Mietipä niin että mitä lapses saa jos ovat kotona. Äläkä tunne olevasi itsekäs jos haluat että lapset olis kotona. Kotihoito on paras jos kodissa on kaikki kunnossa.

Ihme pelotttelua :)

Jos lapset viihtyy hoidossa niin eikö se silloin ole kaikkien etu???
Ilmeisesti jonkun on vaikea tajuta sitä,että jotkut lapset viihtyy oikeasti päiväkodissa.Mitä tuohon sairasteluun tulee,niin meidän poika ei ole vielä kertaakaan ollut kipeänä (aloitti hoidon syyskuussa).Kannattaa kokeilla,kyllähän hoidon voi perua jos lapset ei viihdy tai koet ap aamurumban liian raskaaksi.

Tässä nyt mietitään/ päivähoidon ohjaaja soittaa kerran viikossa että tuleeko meiän lapset 4v ja 6v hoitoon ( 2xvko 5h kerta ) että jatkaako nuo tytöt hoidossa.. tilanne on siis se että olen ä-lomalla ja laskettu aika on 25.1 tyttö 1v4kk on ilman muuta mun ä-loman kotona, mutta entäs nuo isommat..
Otanko siis hoitopaikan niille, toisaalta ne ite haluaa, mutta aina kun olis lähtöaamu niin ei haluakaan, vaikka kuitenkin varmaan kiva päivä hoidossa.
Toisaalta en haluaisi niitä viedä, kun en nyt tiiä mitä ne sieltä niin sais mitä kotona ei olis ( ulkoillaan, askarrellaan yms. paljon) ja kavereitakin on.
Toisaalta mietin jääkö ne jostain paitsi jos en niitä sinne vie..
Esikolla kumminkin alkaa eskari ens syksynä, et nyt olis vielä tilaisuus vaan olla ilman ihmeempiä aikatauluja yms.
notta kertokaapa hyviä argumentteja puolesta ja vastaan.. :D

Huh ku pitkä sepustus..toivottovasti saatte selvää ja jaksatte lukea :whistle:

Mä pitäisin kotona. Niin kuin ajattelit nyt on esikoisen viimeinen tilaisuus olla sinun kanssa kotona. Sitten alkaa eskarit ja koulut niin sitten ei paljon ylimääräistä lomailla.

No ei oo, ainoostaan eskarin ottasin jos semmonen on tarjolla isoimmalle.

Pidä kaikki kotona, kyllä ne lapset sitten saavat eskarissa ja koulussa kyllikseen kulkea. Lapsillekin vielä mahis vaan olla ja nauttia ilman aikatauluja ja päiväkodin hektistä elämää, ja eivät varmasti jää mitään vaille, ja tuntevat olevansa yhtä suurta perhettä, kun saavat äidin ja vauvan kanssa päiviä viettää. Ja sinullakin ihana tilaisuus olla yhdessä kaikkien lastesi kanssa. nautitaan lasista niin kauan kun ne pieniä ovat.

no mä varmaan veisin ne sinne, vaikka kotihoidon kannalla noin muuten olenkin. koska mun mielestä tuon iköisen on kyllä hyvä käydä jossian kerhoss amts. mutta miksi vaihtaa kerhoontmsjossa taas vieraat ihmiset, kun noi tarhapäiväthän tavallaan kävisi kerhosta!

Alkuperäinen kirjoittaja amaryllis:
Pidä kaikki kotona, kyllä ne lapset sitten saavat eskarissa ja koulussa kyllikseen kulkea. Lapsillekin vielä mahis vaan olla ja nauttia ilman aikatauluja ja päiväkodin hektistä elämää, ja eivät varmasti jää mitään vaille, ja tuntevat olevansa yhtä suurta perhettä, kun saavat äidin ja vauvan kanssa päiviä viettää. Ja sinullakin ihana tilaisuus olla yhdessä kaikkien lastesi kanssa. nautitaan lasista niin kauan kun ne pieniä ovat.

Mutta kyse on 2 päivästä viikossa.....ehkäpä tuon ikäiset kaipaa jo muutakin kuin äidin ja vauvan seuraa.Itse nautin siitä kun eskarilainen oli osan päivää pois ja keskimmäinen kerhossa 3 pv/vko...
Ihana tilaisuus olla kaikkien lastesi kanssa,kuulostaa juu ihanalta mutta käytännössä se voi olla ihan toisenlaista...sorry,ei pahalla :)

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja amaryllis:

Mutta kyse on 2 päivästä viikossa.....ehkäpä tuon ikäiset kaipaa jo muutakin kuin äidin ja vauvan seuraa.Itse nautin siitä kun eskarilainen oli osan päivää pois ja keskimmäinen kerhossa 3 pv/vko...
Ihana tilaisuus olla kaikkien lastesi kanssa,kuulostaa juu ihanalta mutta käytännössä se voi olla ihan toisenlaista...sorry,ei pahalla :)
Joo, ei kaikki olekaan aina ruusuilla tanssimista, mutta tarvitseeko ollakkaan. Varmasti on päiviä ettei jaksa, mutta väitän silti, että kukaan ei kärsi kotona olemisesta.
En myöskään väitä, että kukaan kärsisi hoidossa olemisestakaan, mutta jos on mahis olla kotona niin se vaan tuntuu mielekkäämmältä. Luulenpa, että jonkun aikaa kotona oltuaan ei lapsi kaipaa tarhaan. Ja jos kerran on muitakin kontakteja kuin oma perhe, niin mitä parempaa voi tarjota päiväkoti kuin oma perhe?
Oma esikoiseni oli 4 vuotiaana kotona kun pikkuveli syntyi ja vielä nytkin 7 vuotiaana muistelee miten kivaa oli olla kotona yhdessä. Hän oli hoidossa päiväkodissa ennen pikkuveljen syntymää. Enkä minäkään aina ollut se iloinen ja reipas äiti, kyllä välillä väsytti, mutta kuitenkin se oli arvokasta aikaa.

Ei ne oo kyllä hoitoon kaivannu =) tuntuneet nauttivan kun saaneet olla rauhassa kotona, ja ollaan touhuttu oman aikataulun mukasesti..
ja kavereita tytöillä on, kotona ulkoillaan ja askarrellaan leivotaan yms..ei tietenkään joka päivä :D
Ja eihän sen elämän tarvi sitä ruusuilla tanssimista olla ja aina ah niin auvoista..eihän se sit elämää olis =)

Ei ne oo kyllä hoitoon kaivannu =) tuntuneet nauttivan kun saaneet olla rauhassa kotona, ja ollaan touhuttu oman aikataulun mukasesti..
ja kavereita tytöillä on, kotona ulkoillaan ja askarrellaan leivotaan yms..ei tietenkään joka päivä :D
Ja eihän sen elämän tarvi sitä ruusuilla tanssimista olla ja aina ah niin auvoista..eihän se sit elämää olis =)

Miksi sitten kysyt jos olet jo valintasi tehnyt? ;)
Jos lapset viihtyy kotona niin se sopii teille!

Yhteistyössä