Päiväkoti vai perhepäivähoito? miksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiiraS
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kiiraS

Uusi jäsen
09.03.2010
1
0
1
Kumpaan te miuluiten veisitte lapsenne hoitoon, päiväkotiin vai pph:lle?
Miksi?

Mitä asioita te vaaditte/toivotte hoitajan ja hoitopaikan suhteen? Mitä ette hyväksy?

Itselläni tämä asia nyt mietinnän alla.Syksyksi täytyisi laittaa poika hoitoon.
Päiväkodissa olisi enemmän lapsia ja hoitajia mutta perhepäivähoidossa olisi oma tiivis porukka. Olen miettinyt kummassa lapseni viihtyisi paremmin.

Plussia ja miinuksia halutaan kuulla molemmista :)

olin aina ajatellut että päiväkoti ehdottomasti ja ekan lapsella näin olikin vuoden verran. ja sairasteltiin joka kuukausi. toisen kanssa olin tietty kotona pitempään ja hän pääsikin perhepäivähoitajallé ja olin ensin vähän vastaan, mutta olin kuullut pelkkää positiivistä ko hoitajasta. ja niin typy meni hänelle. ja olen aivan ehoton että se oli meille ainakin paras mahdollinen paikka, tyttö kun vielä korvalapsi. ei ainuttakaan flunssa ees oo ollut vuoteen ja hän niin viihtyy siellä. on vielä kyseessä vanhempi hoitaja, jolla kunnon tavat ja opetukset. miinuksia ei ollenkaan

Päiväkotiin ilman muuta. Syitä ainakin:
- lastenhoitoon koulutettu henkilökunta
- useampia hoitajia, jos yhden kanssa ei niin synkkaa niin toisen kanssa menee paremmin
- kehittävää ja ikäkauteen sopivaa toimintaa lapsille
- hoitajien aika ei kulu ruuanlaitossa vaan toimivat lasten kanssa
- saa olla samassa hoitopaikassa eskarin päättymiseen asti
- oppii toimimaan isommassakin kaveriporukassa

veisin päiväkotiin, sillä mulla on huono kokemus ryhmäperhepäivähoidosta.
ensi sijassa riippuu lapsen iästä ja luonteesta. lähempänä 3-vuotiaalle, jos ei ole arka päiväkoti.
Jos kyse on selvästi nuoremasta, niin pph on varmasti hyvä vaihtoehto, kunhan pääsee hieman tekemään tuttavuutta pph:n kanssa, sillä siellä on niin ratkaiseva tekijä hoitajan persoona.

Alkuperäinen kirjoittaja rew:
- useampia hoitajia, jos yhden kanssa ei niin synkkaa niin toisen kanssa menee paremmin

Mä aattelin kirjoittaa jotain, mutta totean vaan että PEESI :). Samoja asioita oon ajatellut.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Mä aattelin kirjoittaa jotain, mutta totean vaan että PEESI :). Samoja asioita oon ajatellut.

Ja perhepäivähoitajatko eivät ole koulutettuja? Miksi ei perhepäivähoitaja muka järjestäisi jokaiselle lapselle omaan ikäänsä sopivaa toimintaa ja ohjelmaa? Luuletko tosiaan että PPH:t vain kokkaa koko ajan eivätkä toimi lasten kanssa?

pph

lastenhoidon ammattilainen
yksillöllinen hoito
lapsen tarpeet huomioonottava ja lapsen rytmin huomioiva.
maistuva ruoka
kodinomainen
sama turvallinen aikuinen joka päivä
tiivis pienryhmä
joustavat ja monipuoliset päivät

-varahoito saattaa vaihtua

Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:
pph

yksillöllinen hoito
maistuva ruoka
kodinomainen
tiivis pienryhmä

Mun tuntemallani pph:lla ei ole muuta koulutusta kuin kesken jäänyt lukio.

pph

yksillöllinen hoito
maistuva ruoka
kodinomainen
tiivis pienryhmä

Näin. Meillä hyvin joustava hoitaja jonka kanssa ei mitään kitkaa oo tullu.

Alkuperäinen kirjoittaja hämmästynyt:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Ja perhepäivähoitajatko eivät ole koulutettuja? Miksi ei perhepäivähoitaja muka järjestäisi jokaiselle lapselle omaan ikäänsä sopivaa toimintaa ja ohjelmaa? Luuletko tosiaan että PPH:t vain kokkaa koko ajan eivätkä toimi lasten kanssa?

En ole väittänyt tällaista. Listasin omasta mielestäni päiväkodin parhaat puolet, missään ei lue etteikö pph:lla voisi olla samoja. Tosin kokemukseni mukaan nuo em. asiat toteutuvat parhaiten päiväkodissa.

Alkuperäinen kirjoittaja tt:
pph

yksillöllinen hoito
maistuva ruoka
kodinomainen
tiivis pienryhmä

no jos sinä tunnet yhden pph:n niin sehän tarkoittaakin koko ammattikuntaa. Vanhemmilla hoitajilla on monia koulutuksia,jotka on toteutettu pätkissä. kerran kuussa käyvät täydennyskoulutuksissa ja ovat rautaisia ammattilaisia kokemuksen kautta. meidän paikkakunnalla ovat myös osa vanhemmista hoitajista suorittanut ammattitutkinnon.

nuoremmilta vaaditaan tutkinto tai lh koulutus. vain kaksi vuotta voi tehdä epäpätevänä, näin sanoo laki.

PPH:n koulutus on lyhyt ja sisältää paljon muutakin kuin varhaiskasvatusta. Pph on yksin lasten kanssa, ja ruoanlaiton ja jälkien siivouksen ohella menee paljon aikaa pelkkään perushoitoon, kuten vaipanvaihtoon ja vessattamiseen. Pph on yksin lasten kanssa, joten muiden toiminta keskeytyy kun yhdelle tulee pissahätä.

Alkuperäinen kirjoittaja tt:
pph

yksillöllinen hoito
maistuva ruoka
kodinomainen
tiivis pienryhmä

no jos sinä tunnet yhden pph:n niin sehän tarkoittaakin koko ammattikuntaa. Vanhemmilla hoitajilla on monia koulutuksia,jotka on toteutettu pätkissä. kerran kuussa käyvät täydennyskoulutuksissa ja ovat rautaisia ammattilaisia kokemuksen kautta. meidän paikkakunnalla ovat myös osa vanhemmista hoitajista suorittanut ammattitutkinnon.

nuoremmilta vaaditaan tutkinto tai lh koulutus. vain kaksi vuotta voi tehdä epäpätevänä, näin sanoo laki.

Ja jos sinä tunnet yhden pph:n joka on mielestäsi 'lastenhoidon ammattilainen', niin ei sekään tarkoita vielä koko ammattikuntaa. Pph:iin kuuluu porukkaa niin äärestä laitaan, ettei ole tosikaan. Osa on työssään loistavia, osa ihan luokattomia, ja kaikkea tältä väliltä. Uskon että päiväkodissa hoito on tasalaatuisempaa, eikä vanhempien tarvitse etukäteen arvuutella onkohan tuo nyt hyvä hoitaja vai ei.

Ekosysteemille:

lastenhoidon ammattilainen - LTO:lla laajempi koulutus varhaiskasvatukseen

yksillöllinen hoito - jos ehtii, koska hoidossa usein neljä taaperoa

maistuva ruoka - ruokaraha hyvin pieni, joten usein ruoka on halvinta mahdollista

sama turvallinen aikuinen joka päivä - paitsi silloin kun lapsi joutuu varahoitoon, jolloin sekä aikuiset että lapset ovat uusia

joustavat ja monipuoliset päivät - riippuu hyvin paljon hoitajasta. Huonolla säkällä toiminta ei ole monipuolista

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:

PPH:n koulutus on lyhyt ja sisältää paljon muutakin kuin varhaiskasvatusta. Pph on yksin lasten kanssa, ja ruoanlaiton ja jälkien siivouksen ohella menee paljon aikaa pelkkään perushoitoon, kuten vaipanvaihtoon ja vessattamiseen. Pph on yksin lasten kanssa, joten muiden toiminta keskeytyy kun yhdelle tulee pissahätä.

onko 2v lyhyt aika? ja niin sisältää paljon muutakin. erityisruokavaliot, erityislasten hoito, lasten turvallisuus, terveys, sairaan lapsen hoito, pitkäaikaissairaan lapsen hoito. varhaiskasvatus jne.

onko 2v lyhyt aika? ja niin sisältää paljon muutakin. erityisruokavaliot, erityislasten hoito, lasten turvallisuus, terveys, sairaan lapsen hoito, pitkäaikaissairaan lapsen hoito. varhaiskasvatus jne.

2v työn ohella on vähän. Päiväkodissa varhaiskasvatuksesta vastaa yliopistosta tai AMK:sta valmistunut pedagogisia opintoja suorittanut ammattilainen.

Pk, syistä joita edellä on jo lueteltu. Lisäksi:
- jos on hoitaja tai sen lapsi kipeänä lapsi pääsee silti tuttuun paikkaan.
- ulkoilu tapahtuu turvallisissa olosuhteissa, ei kävellä pitkin poikin kuntaa vilkkaitten autoteitten vieressä
- enemmän valvovia silmiä, kukaan ei tiedä mitä siellä pph:n seinien sisällä tapahtuu.

Mitä me ollaan katseltu meidän puistossa paikallisia pph:a niin siellä ne juoruaa keskenään ja kersat saa tehdä ihan mitä vaan keskenään. Juuri mihinkään eivät puutu, töniä saa, roikkua vaarallisesti korkealla ym. Toki hyviäkin pph:a epäilemättä on ja huonoja päiväkoteja, mutta mun valinta on ehdottomasti pk omille lapsilleni.

Miksi se toiminta täytyy keskeyttää jos jollekin tulee vessahätä? Vessassa avustamiseen menee aikaa minuutti-pari, sen aikaa muut lapset varmasti pärjäävät viereisessä huoneessa jatkaen tekemistään, (piirtämistä, nukkeleikkejä, kirjojen katselua ym.)
Siivouksen voi hoitaa sillävälin kun lapset ovat päiväunilla ja työajan jälkeen.
Kun yhdelle vaihtaa vaippaa, voi toinen olla vieressä opettelemassa vaikkapa itse housujen riisumista tai kaapista oman vaipan hakemista.
Jos kyseessä pieni vauva, se ei siitä pitkälle karkaa ja isommat lapset yleensä kyllä mielellään auttavat esimerkiksi vauvan vaipan vaihdossa ohentaen vaatteita,rasvoja ym.

Asiat täytyy vain osata organisoida hyvin ja muistaa kehottaa lasta itseäänkin opettelemaan ja tekemään.

Ekosysteemille:

lastenhoidon ammattilainen - LTO:lla laajempi koulutus varhaiskasvatukseen päiväkodin työntekijöistä vain pieni osa on lastentarhanopettajia
yksillöllinen hoito - jos ehtii, koska hoidossa usein neljä taaperoa päiväkodissa useampi lapsi ja tilat ja ilmapiiri ei ole otollinen sylittelyyn ja rauhallisiin hetkiin. ja päiväkodissa harvoin pieni pääsee unille silloin kun hän on väsynyt. siellä mennään nukkumaan kun on uni aika ja sängyssä ollaan väsytti tai ei.
maistuva ruoka - ruokaraha hyvin pieni, joten usein ruoka on halvinta mahdollista
kokemuksesta tiedän, että ruoka on monipuolista ja maistuvaa kotiruokaa kasvislisäkkeineen

sama turvallinen aikuinen joka päivä - paitsi silloin kun lapsi joutuu varahoitoon, jolloin sekä aikuiset että lapset ovat uusia

huomasitko miinuksen listassani ???

joustavat ja monipuoliset päivät - riippuu hyvin paljon hoitajasta. Huonolla säkällä toiminta ei ole monipuolista

aivan kuten päiväkodissakin. siellä tosin seurataan pakonomaisesti päiväjärjestystä eikä esim onko ulkona loistosää tehdä retkiä jne

Vai että päiväkodissa hoitajat aina koulutettuja töihin :D Mun mies hyvä kun peruskoulun läpi päässyt ja tähän asti ainakin ollut päiväkodissa vakituisesti töissä.

Mikäs siinä on niin kauheaa jos se lapsi välillä olisikin muualla hoidossa oman pph:n loman tai sairauden ajan? Lapset useimmiten innostuvat nopeasti uudesta paikasta ja leikkikavereista, kuten hoitajastakin. En näe siinä mitään haittaa jos lapsi on välillä muuallakin hoidossa kuin omalla hoitajallaan. Ei ainakaan meidän lapset ole ikinä valittaneet ollessaan varahoidossa, löytävät paljon uusia hauskoja juttuja siitä.

Miksi se toiminta täytyy keskeyttää jos jollekin tulee vessahätä? Vessassa avustamiseen menee aikaa minuutti-pari, sen aikaa muut lapset varmasti pärjäävät viereisessä huoneessa jatkaen tekemistään, (piirtämistä, nukkeleikkejä, kirjojen katselua ym.)

No minusta olisi huolestuttavaa, jos kolme parivuotiasta jätettäisiin keskenään toiseen huoneeseen kun hoitaja menee yhden kanssa vessaan. Päiväkodissa ei tapahdu sellaista. Kyllä siinä laulu- tai jumppahetki tai askartelutuokio aina häiriintyy.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Vai että päiväkodissa hoitajat aina koulutettuja töihin :D Mun mies hyvä kun peruskoulun läpi päässyt ja tähän asti ainakin ollut päiväkodissa vakituisesti töissä.

Millä nimikkeellä? Meillä on LTOt ja lastenhoitajat erikseen, lisäksi on laitoshuoltaja joka auttaa myös pienten pukemisessa ja muussa vastaavassa. Onhan se vähän eri onko talonmiehenä vai erityislastentarhanopettajana... :D

Yhteistyössä