Päiväkoti ja uskonnottomuus...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kowalski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja pajunkissa:
mutta tuntuu kyllä todella hassulta että et anna lapsen osallistua uskon opetukseen, jos esim. lapsi omatahtoisesti haluaisi. Itse en voisi kieltää lasta osallistumasta uskonnon opetukseen jos hän pikkuisenkaan haluaisi/tahtoisi. Tietenkinhän vanhemmat päättävät lapsen kasvatuksesta yms. siihen asti kunnes hän on täysi-ikäinen päättämään itse mitä tahtoo.

mä en anna pojan osallistua uskonnon opetukseen koska me ei kuuluta kirkkoon, mutta koulussa menee tietysti et tunneille jossa oppii tasapuolisesti kaikista uskonnoista.. lapsi voi haluta osallistua opetukseen jos tuntee painostusta tarha tädeiltä, muilta lapsilta.. ja tällöin sen pitää olla sen vanhemman päätös että osallistuuko vaiko ei

Alkuperäinen kirjoittaja Yli menee kaikilta:
Kuuluuhan noi tiedot jo yleissivistykseenkin. No, kiihkoilua voi olla monenlaista ja kukin taaplaa tyylillään.

kyllä ne yleissivistykseen kieltämättä kuuluvat, aivan samoin kuin vaikkapa muinaisen kreikan jumaltarut, tai ukkosenjumala Thor. Ei niitä asioita kuitenkaan ole mitään syyytä opettaa tosiasioina päiväkoti-ikäiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja Perheenisä Espoosta:
Alkuperäinen kirjoittaja Yli menee kaikilta:
Kuuluuhan noi tiedot jo yleissivistykseenkin. No, kiihkoilua voi olla monenlaista ja kukin taaplaa tyylillään.

kyllä ne yleissivistykseen kieltämättä kuuluvat, aivan samoin kuin vaikkapa muinaisen kreikan jumaltarut, tai ukkosenjumala Thor. Ei niitä asioita kuitenkaan ole mitään syyytä opettaa tosiasioina päiväkoti-ikäiselle.

Hear ye, hear ye.

Alkuperäinen kirjoittaja Perheenisä Espoosta:

Juuh.

Ei mua haittaisi, jos pk:ssa kerrottaisiin että kristityt viettävät pääsiäistä Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen muistoksi, ja uskovat että Jeesus nousi kuolleista, yms. SE olisi yleissivistävää. Mutta se, että lapsille kiellosta huolimatta puhutaan noista asioista totuutena, sanomatta että tapahtumia ei ole todistettu eivätkä kaikki usko niihin...se mättää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ap pelkää, että lapsi löytää Jumalan ja Jeesuksen. Se olisi vissiin kauheinta, mitä maailmassa voisi tapahtua, että oma lapsi tulisi uskoon!

Eikö uskonnonvapaus tarkoita myös vapautta uskoa ja KUULLA Jumalan sanaa.

Mä kyllä varmaan olisin jollain tapaa salaa pettynyt, jos lapseni tulee jonain päivänä uskoon. Toki jos se olisi ainoa tapa jolla lapsi olisi onnellinen niin asia olisi helpompi hyväksyä.

Alle murrosikäisen en onneksi edes usko voivan tulla uskoon tuosta vaan, vaan senikäisen jeesusjutut ovat kyllä ulkolukua ja päähän kaadettuja. Oma ajattelu, johon uskonnollisuuden/uskonnottomuuden pitää perustua, kehittyy vasta myöhemmin.

mä ite uskon jumalaan mut mun mielestä toi juttu pitäs puhuu johtajan kanssa, ku oot monesti jo asiasta puhunut ja pyytänyt. tuntuu painostukselta mun mielestä. johtajan on pakko puuttua tiukemmin ja painostus loppuis. on kurjaa lapselle joutua selittelemään ettei voi osallistus,niiden pitäs kehittää rinnalle fiksu ohjelma ettei pieni jää ulkopuoliseksi. mut tosiaan mä puhuisin suoraan johtajalle ja sanoisin että nyt pelleily loppuu..