Päiväkoti ja taaperon syöttäminen

Arwen Undomiel

Aktiivinen jäsen
20.06.2007
7 059
0
36
Helsinki
Mites kun meidän tyttö on menossa päiväkotiin kahden viikon päästä ja täyttää sillon siis just 1v8kk.

Päiväkodin johtaja vaan totesi puhelimessa että ja tämän ikäisethän syö jo itse tietysti. Ei meidän lapsi syö, ei ainakaan täysin yksin.
Syömistä on opeteltu jo alle 1-vuotiaasta ja osaisi kyllä syödä mutta ei vaan usein jaksa kiinnostaa ja kun painokäyrä on vain mennyt alaspäin niin neuvolassa on käsketty jatkaa syöttämistä.
Nyt ollaan kovasti kannustettu syömään ja tehty niin että itse aina saa syöödä omalla lusikalla ja vaivihkaa ujutetaan samalla itse toisella lusikalla.

Jättääkö ne todella tytön kokonaan syöttämättä jos ei itse syö?

Kun sanoin ettei kyllä syö itsenäisesti niin sanoi että koittakaa nyt opetela etteivät pysty istumaan yhden lapsen kanssa syöttämässä kun on niin monta muutakin tarvitsijaa.. koitettu kyllä on :(

Omassa työpaikassa aikuinen istuu lasten kanssa samassa pöydässä ja auttaa apua tarvitsevia vaikka onkin monta lasta. Ensin jokainen syö itse mut lopuks autetaan. Toisten kanssa syödessä ei usein ees huomaa itsekin pistelevänsä sapuskaa.

Vaadi heitä auttamaan syömisessä. Sinähän se palvelusta maksat. Hoitajissakin varmaan on eroja, jotkut auttaa herkemmin, joidenkin mielestä tuonikäisen pitää osata itse. Painota, että neuvolassa on kehotettu auttamaan jo painon tähden.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Vaadi heitä auttamaan syömisessä. Sinähän se palvelusta maksat. Hoitajissakin varmaan on eroja, jotkut auttaa herkemmin, joidenkin mielestä tuonikäisen pitää osata itse. Painota, että neuvolassa on kehotettu auttamaan jo painon tähden.

Vitsi mikä vaatimus :)
Tuolla asenteella varmasti yhteistyö sujuu!!

Mitäköhän varten päiväkodissa on hoitajia??

No kyllähän ton ikäinen yleensä syö itse. Meillä lapset alkoivat syödä kaiken itse toinen 1v4kk iässä ja toinen 1v3kk iässä. Ap:n lapsen ikäisenä ei varsinkaan kuopus enää edes suostunut syötettäväksi. Ja äkkiä se siellä päiväkodissa alkaa itse syödä. Mutta kyllä toisaalta olen myös nähnyt hoitajien syöttävän satunnaisesti vaikka 3-vuotiastakin, jos lapselle on sattunut paha päivä ja se tuntuu helpottavan.

Varmasti autetaan, mutta lapset oppii todella nopsaan. Meillä meni 1v 3 kk ikäisenä päiväkotiin, ja oppi syömään viikossa. Kotona ei tietenkään sujunut läheskään samaan malliin kuin päiväkodissa vielä pitkään aikaan.

Kyllä hoitajat varmasti auttavat pientä syömään, jos vaikuttaa siltä, että ruokaa ei mene masuun lähes ollenkaan, mutta uskon kyllä että tyttö oppii aika pian syömään itse tarhakavereitä matkimalla :)

Alkuperäinen kirjoittaja nojoo:
No kyllähän ton ikäinen yleensä syö itse. Meillä lapset alkoivat syödä kaiken itse toinen 1v4kk iässä ja toinen 1v3kk iässä. Ap:n lapsen ikäisenä ei varsinkaan kuopus enää edes suostunut syötettäväksi. Ja äkkiä se siellä päiväkodissa alkaa itse syödä. Mutta kyllä toisaalta olen myös nähnyt hoitajien syöttävän satunnaisesti vaikka 3-vuotiastakin, jos lapselle on sattunut paha päivä ja se tuntuu helpottavan.

Yleensä.. Meidän tyttö ei myöskään puhu, osaa kyllä joitain sanoja mutta harvoin käyttää niitä.
Sen sijaan tyttö seisoa tuetta 8kuukautisena ja lähti kävelemään kuukausi sen jälkeen, juoksi jo kymmenkuisena. Piirtää nätisti, pukee vaatteet, kokoaa isojen palapelejä ja tekee legotaloja.

Miks pitää yleistää kun lapset on erilaisia? Ja eikös päiväkodissakin pitäis ymmärtää se lasten erilaisuus ja tukea niitä jotka jossain tarvitsevat apua.

Alkuperäinen kirjoittaja Tinii:
Okei kiitos, kylläpä huojensi jo mieltä..
kauhistuin että onko meidän lapsi nyt joku 'jälkeenjäänyt' kun ei tätä syömistä vain vielä ole ottanut hommakseen :(

Sen sijaan pukee melkein itse ja on muuten tosi reipas...

Eikä ole mitenkään jälkeenjäänyt! Toisia kiinnostaa toiset jutut enemmän kuin toiset. Sun lapsen mielestä housut ja paidat on vaan kiinnostavampia kun joku lusikka ja ruoka.

Älä murehdi, muutenkin uusia autetaan aluksi enemmän, sitten vasta aletaan "vaatia" vähän enemmän ja omaan tahtiin..

teillä kyllä saattaa siellä olla hetken päästä itse syövä tyttö, kun näkee hoidossa, että muutkin syö =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja v:

Vitsi mikä vaatimus :)
Tuolla asenteella varmasti yhteistyö sujuu!!

Mitäköhän varten päiväkodissa on hoitajia??

Hoitajat kyllä on lapsia varten, toki tiedän sen... mutta, pientenosastolla on yleensä useampi esim 1vuotias joita pitää auttaa. Lähes 2vuotiaalta vaaditaan jo todella paljon. Ja jos ap:ta huolettaa tämä asia, neuvon häntä olemaan tiukka sen suhteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Etana Elli:
Alkuperäinen kirjoittaja Tinii:
Okei kiitos, kylläpä huojensi jo mieltä..
kauhistuin että onko meidän lapsi nyt joku 'jälkeenjäänyt' kun ei tätä syömistä vain vielä ole ottanut hommakseen :(

Sen sijaan pukee melkein itse ja on muuten tosi reipas...

Eikä ole mitenkään jälkeenjäänyt! Toisia kiinnostaa toiset jutut enemmän kuin toiset. Sun lapsen mielestä housut ja paidat on vaan kiinnostavampia kun joku lusikka ja ruoka.

Älä murehdi, muutenkin uusia autetaan aluksi enemmän, sitten vasta aletaan "vaatia" vähän enemmän ja omaan tahtiin..

teillä kyllä saattaa siellä olla hetken päästä itse syövä tyttö, kun näkee hoidossa, että muutkin syö =)

Kiitos :flower:

Tyttö osaisi kyllä syödä itse, äskenkin söi kun istuin vieressä ja vahdin mutta esimerkiksi eilen illalla lensi kaikki ruoat pitkin poikin kunnes äiti päätti tarttua lusikkaan että jotain saadaan masuunkin.
Tossa tytön ryhmässä on onneks aika paljon pari kuukautta meidän tyttöä vanhempia ja vain pari pienempää joten apua pitäisi kyllä löytyä jos sitä aluksi ainakin tarvitaan.

Ei meilläkään osattu syödä itse, kun aloitti päiväkodissa. Mutta kuukaudessa oppi :). Ja kyllä ne siellä auttaa syömisessä, ainakin meillä autettiin.

Mulle on tullut hoitoon joskus samanikäisiä, jotka eivät ole osanneet syödä ollenkaan itse! Ja äiti on sitten huolissaan painokäyrästä, vaikka lapsi näyttää minun silmiin ihan sopusuhtaiselta. Jostain kumman syystä nämä lapset ovat niitä esikoisia =) Ja kyllä hoidossa taatusti oppii syömään itse. Eihän hoitajilla ole aikaa syöttää enää noin isoja!

KYllä ne auttaa. Tosta painosta kannattaa jutella muutenkin siinä alotuskeskustelussa hoitajan kanssa, niin on sitten varmasti tiedossa. Tosi nopeesti uudet taidot tulee, saattaa olla pelkästään hyväksi että lapsi menee sinne niin on muita saman ikäisiä pistelemässä sapuskaa.

Sinun lapsesi on sen ikäinen että osaa jo protestoida tolla syömisellään, uhmaa ilmassa =) Kun ei itse syö niin huomaa, että ahaa, äiti alkaa kyllä syöttämään, kunhan vähän temppuilen. Nyt kiireesti se lusikka lapsen omaan käteen äläkä tee ruokailusta muutenkaan suurta numeroa. Ihan oikeasti lapsesi on jo iso!

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Mulle on tullut hoitoon joskus samanikäisiä, jotka eivät ole osanneet syödä ollenkaan itse! Ja äiti on sitten huolissaan painokäyrästä, vaikka lapsi näyttää minun silmiin ihan sopusuhtaiselta. Jostain kumman syystä nämä lapset ovat niitä esikoisia =) Ja kyllä hoidossa taatusti oppii syömään itse. Eihän hoitajilla ole aikaa syöttää enää noin isoja!

Kyllä meidän pk:ssa autetaan jos tarvetta on. Siitähän tässä oli kyse, ei siitä että olisi täysin syötettävä. Kumma juttu muuten että pk:ssa ehtii mutta pph muka ei ehdi.

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Alkuperäinen kirjoittaja pph:

Kyllä meidän pk:ssa autetaan jos tarvetta on. Siitähän tässä oli kyse, ei siitä että olisi täysin syötettävä. Kumma juttu muuten että pk:ssa ehtii mutta pph muka ei ehdi.

Pph:lla on monesti jopa 4 ihan pientä, joten kahdenkin syöttämisessä on jo aika urakka :/

Yhteistyössä