Päiväkoti ja päiunet/lepo?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ei ne hoitajat voi mennä jokaisen lapsen/vanhemman pillin mukaan. mitä päivästä tulis jos tehtäis niin kuin nicocamillan äiti sanoo. ei mitään. siksi pkssa tehdään kaikki ryhmänä.

hei, tuli mieleeni että kaikki lapsethan eivät ole päiväkodissa 7-17 tai 8-16. Jos Jos lapsi siis tuodaan pk:iin vaikka myöhemmin aamulla niin eipä ole kummakaan jos ei päiväunet maistu.
Ihmettelen etteikö ole mahdollista levätä hetken (sadun ajan?) ja mennä sitten leikkimään?

Pitää muuttaa lapsen rytmi sellaseks ettei päikyt haittaa päiväkodissa. On myös sun velvollisuutes päiväkotia kohtaan toimia lapsen eduksi. Eli jos laitatte lapsen aikaisin nukkumaan niin ei ihme ettei nuku päiväkodissa ja mietityttää se et jos lapsi menee aikaisin nukkumaan niin jääkö teille päiväkodin jälkeen yhtään yhteistä aikaa? Ton ikänen lapsi voisi hyvin mennä vasta 8-9 maissa nukkumaan illalla ja oppia nukkumaan ne päiväunet tarhassa.

En usko että missään päikyssä pakotetaan kahta tuntia makaamaan. Niele kiukkus ja tee lapselles palvelus ja muuta unirytmiä. Turha syyttää päiväkotia siitä et pilaavat lapsen elämän jos et itse ole valmis toimimaan myös lapsen eduksi.

:D Hui sentään, ompas täällä kiukkusia mammoja! Ahdistaako alkava viikko vai eikö mieheltä ole irronnut ;)

joka tapauksessa olen tähän aiheeseen sitä mieltä että ketään ei voi pakkonukuttaa tulee lapsi päivkotiin milloin tahansa ja on nukkunut yöunet miten tahansa. Lepohetki hyvä olla, mutta sitten pitää päästää leikkimään

Itse olen pk:ssa töissä (pienten 1-3v puolella) ja meillä lepohetki on se klo 12-14. Käytännössä se tarkoittaa sitä että n. klo 12 lapset ovat jo suurin osa sängyissään köllöttelemässä ja unimusiikki kuuluu tai alkaa satuhetki n. 15min.Tämän jälkeen lapset silitellään ja ollaan vieressä, kunnes suurin osa nukkuu n.klo 12.30. Kun suurin osa lapsista on unessa huoneeseen jää vain 1 hoitaja joka usein istuu tai köllöttelee sellaisten lasten/lapsen vieressä jotka eivät nuku ja ja silittelee vielä niitä. Klo 13 on "vahdin vaihto", jolloin ne lapset jotka eivät nuku/pitää herättää nousevat ylös tekemään hiljaisia hommia. Eli käytännössä tuo sinun ilmaisusi "ihan hiljaa ja pimeässä 2 tuntia" tarkoittaa meillä päivästä riippuen n. 15- 40min Täysin hiljaista ( joskus unimusiikki kuuluu kokoajan) lepohetkeä hämärässä huoneessa. Ja olen huomannut että nekin lapset jotka eivät ole nukkuneet pitkään aikaan enää kotona unia nukahtavat joskus hetkeksi. tällöin on monesti sovittu vanhempien kanssa että lapsi voi nukkua hetken ja hänet voidaan sitten herättää. Mikä on kyllä toisaalta aika raastavaa vielä 3- vuotiaalle, joka nostetaan täysin nukkuvana sängystä ylös..

Itse muistan kuuden vanhana inhonneeni päiväuniaikaa. Kaksi tuntia piti maata ja pitkästyä, useimmiten ei nukuttanut. Kotona sitten aloin kitistä iltaisin, ettei nukuta illalla, jolloin äitini otti asian päiväkodissa puheeksi. Päiväkodissa otettiin palaute vastaan, ja muutettiin käytäntöä siten, että puolen tunnin levon jälkeen ne, jotka olivat hereillä, saivat nousta ja mennä lukemaan ja leikkimään. Aina meitä taisi muutama olla, ja rauhassa ja hiljaa sitten odotettiin uniajan päättymistä, paljon mielekkäämmin kuin pimeässä maaten.

Tämä oli siis 80-luvun lopulla, mikä lie meno nykyään...

Mun ihan just 5v. nukkuu päiväkodissa täydet päiväunet. Nukahtaa ensimmäisten joukossa ja herää myöskiin viimeisten mukana.
Kotona nukkuu päiväunia hyvin harvoin.
Illalla tosin sitten ei kovin aikaseen mee yöunille mut sit puuhailee jotain rauhallista. Nukahtaa yöunille ilman iltariehumista.

joo, ei olekaan kyse tästä, etteikö olisi hyvä nukkua ja etteikö sitä olisi yritetty. Mutta kun ei nuku kotonakaan päikkyjä, ei osaa/tarvi niitä näkjään päiväkodissakaan. Miettikääs itse, jos joutuisitte olemaan pimeessä huoneessa hipihiljaa 2h ja ootella kun toiset nukkuu.

Päiväkodissa meno on niin kovaa että kyllä 3 vuotiasta väsyttää. Omani ei nuku viikonloppuna päikkäreitä kun menoa on vähemmän, mutta päikyssä nukahtaa ekojen joukossa.
Älä mesoa vielä.

Meidän lapsen päiväkodissa 5 vuotiaatkin joutuvat makaamaan sen 2h. Onneksi nyt siirtyi eskariin ja on lapsikin nauttii nyt hoidossa olemisesta, kun ei ole tuota pakkomakaamista.

Toi on hankala sauma kun ei nukuta muttei oo hlökuntaakaan vahtimaan hereilläolevaa että sais valvoa. Ja kyl on nähty päiväkodeissa näitäkin 3v jotka eivät nuku millään ilveellä edes ulkoilun+lounaan päälle. Tossa olen samaamieltä kun ap että 2h pakkomakuuta on aivan liikaa. Mut jos ei riitä hoitajaa niin ei riitä.

[QUOTE="anni";21965298]hei, tuli mieleeni että kaikki lapsethan eivät ole päiväkodissa 7-17 tai 8-16. Jos Jos lapsi siis tuodaan pk:iin vaikka myöhemmin aamulla niin eipä ole kummakaan jos ei päiväunet maistu.
Ihmettelen etteikö ole mahdollista levätä hetken (sadun ajan?) ja mennä sitten leikkimään?[/QUOTE]

Mulla vuorotyö. Poika menee päiväkotiin yleensä klo 8-10 välillä, harvemmin 6.30.
Eipä tuo poika herää yhtään myöhemmin vaikka sais nukkua myöhäisempinä päivinä. Kyl se unirytmi on pojalla vaikka hoitoon meno ajat vaihteleekin. Nukkuu päiväunet päiväkodissa aina vaikka veisin pojan hoitoon mihin aikaan hyvänsä. Aikaisina 6.30 aamuina saa mennä sohvalle pötköttämään jos haluaa. Joskus on mennytkin muttei enää jatka unia. Niinä aamuina, kun menee myöhemmin niin sit ehtii aamullakin kotona leikkimään, syömään aamupalan rauhassa, olemaan äidin kanssa..... :)

Ei ne lapset siitä lepohetkestä kärsi ;-D Ehkä sinusta itsestäsi vain tuntuu siltä. Ihan hyvä hengähtää kesken päivän ja jos ei nuku niin sitten vain lepäilee. Itse teen niin, että luen sadun, laitan KAIKKI lapset levolle ja menen itsekin lepäilemään ja odottelemaan, että ensimmäiset nukahtavat, jos ei joku nukahda sitten 30-45 minuutin päästä niin hiivitään pois unihuoneesta =) On toiminut meillä näin hyvin.

meidän tyttö ei oo nukkunu 2ikävuotensa jälkeen päikkäreitä kuin tasan silloin kun on tulossa (tai on jo) kipeäksi. päiväkodissa menevät nukkariin, luetaan satu ja hetki pötkötellään jolloin ne jotka ei nuku pääsee piirtää yms siks aikaa ku toiset nukkuu.

ja meillä tyttö nukkuu 19.30- 6.30 öisin.

En jaksa ottaa asiaan sen enempää kantaa, mutta todellakaan kaikki muksut eivät nuku hoidossa. Meidän kolmivuotiasta ei saada unille millään, vaikka miten sitä toivomme. Joskus makaa pitkälti toista tuntia, mutta ei nuku. Kotona nukkuu kyllä, kun vaan laitetaan sänkyyn.

Niin ja lisään vielä, että tuolla hoitopaikassa pääsee kyllä noin 45 minuutin jälkeen leikkimään. Mutta me olemme sopineet, että lapsi saa maata kauemmankin, jos ei häiritse toisia. Kovasti toivotaan, että alkaisi jonain päivänä nukkua, mutta ei vaan ala.

Viimeksi muokattu:
4,5v on aika onneton tosta päivälepoasiasta eikä oo ainoa ryhmässä.
Elikkä kuuntelevat sadun ( 15-20min ) ja sitten makuuttavat noita ei-nukkumattomiakin 45 minuuttia.
Musta se on aika pitkä aika tuijottaa kattoa...: /

Nyt moni on ottanut tuon siellä puheeksi ja toivotaan et muutos tulis.
Itse oon sitä mieltä et ois kiva jos voisivat katsella kifrjoja, piirreelä, tehdä palapelejä tms. rauhallsita puuhaa.

Kaikki lapset eivät nuku pk:ssa vaikka mitä tekis. Meidän poika aloitti vuosi sitten pk:ssa eikä nuku vieläkään siellä. Oli 1 v. 10 kk kun aloitti. Meni nukkumaan 21-22 ja heräsi 6.30. Nukahtaa heti kun menen hakemaan (edelleen). Kun tätä oli jatkunut, annoin periksi ja poika alettiin laittamaa 20.30 unille ja ylös vasta 7.30. Kotona nukkuu edelleen 1,5-2,5 h unet. On hoidossa 3 pv/viikko, muuten käy liian rankaksi pojalle hoito kun ei siellä nuku.

4,5v on aika onneton tosta päivälepoasiasta eikä oo ainoa ryhmässä.
Elikkä kuuntelevat sadun ( 15-20min ) ja sitten makuuttavat noita ei-nukkumattomiakin 45 minuuttia.
Musta se on aika pitkä aika tuijottaa kattoa...: /

Nyt moni on ottanut tuon siellä puheeksi ja toivotaan et muutos tulis.
Itse oon sitä mieltä et ois kiva jos voisivat katsella kifrjoja, piirreelä, tehdä palapelejä tms. rauhallsita puuhaa.

osa lapsista ei osaa olla hiljaa edes piirrellessään tai palapelejä tehdessään.... Minusta ihan ymmärrettävää, että kaikki laitetaan levolle. Ne nukkuvat, joita väsyttää ja osa vain lepäilee... Vai millä ihmeellä hoitajat saisivat rauhallisiksi nuo Duracelit, joita meidänkin lapsen päiväkodissa näyttää olevan. Meluavat ihan hirveästi heti nukkarista päästessään... Riehumisleikit alkaa välittömästi.

[QUOTE="vieras";21968454]osa lapsista ei osaa olla hiljaa edes piirrellessään tai palapelejä tehdessään.... Minusta ihan ymmärrettävää, että kaikki laitetaan levolle. Ne nukkuvat, joita väsyttää ja osa vain lepäilee... Vai millä ihmeellä hoitajat saisivat rauhallisiksi nuo Duracelit, joita meidänkin lapsen päiväkodissa näyttää olevan. Meluavat ihan hirveästi heti nukkarista päästessään... Riehumisleikit alkaa välittömästi.[/QUOTE]

Peesi tähän, ja lisäksi vielä kannattaa ottaa huomioon, että jos osan ei tarvi osallistua lepohetkeen, tai kuuntelee vaan sadun, niin niiden joiden vanhemmat toivoo nukkuvan, voi olla vaikeampi nukahtaa, kun tietää/kuulee toisten leikkivän lähistöllä. Jokainen alle eskari-ikäinen tarvitsee mielestäni lepohetken päiväkodissa, satu ja pötköttelyä, esim 45 minuuttia yhteensä ei ole mielestäni kohtuuton, 2 tuntia nukkumattomalle kylläkin. Siinä ajassa ne, jotka nukkuu, ehtii nukahtaa, ja henkilökunta ehtii käydä vuorotellen tauolla. Henkiläkuntaa ei yksinkertaisesti riitä, jos kaikki lapset eivät lepää. Eikä normilapsi saa traumoja lepäämisestä, paitsi jos vanhemmat jatkuvasti tuskailee lapsen kuullen kuinka kauheeta se lepääminen päiväkodissa on.

Mun lapsen päiväkodissa on käytäntö, että kaikki käyvät nukkarissa lepääämässä noin puoli tuntia. Ne, jotka eivät tuossa ajassa (n. 15 min. satu + 15 min. hiljaisuutta) ole nukahtaneet, pääsevät alas leikkimään. Mun mielestäni älyttömän hyvä systeemi.

[QUOTE="mä";21966571]Meidän lapsen päiväkodissa 5 vuotiaatkin joutuvat makaamaan sen 2h. Onneksi nyt siirtyi eskariin ja on lapsikin nauttii nyt hoidossa olemisesta, kun ei ole tuota pakkomakaamista.[/QUOTE]

Meidän päiväkodissa kyllä eskarilaisetkin joutuvat tuonne päivälevolle, olikohan se tunniksi joka tapauksessa (muitten lepoaika on se kaksi tuntia). Itse haen omani puolen tunnin levon jälkeen pois, kun on pelkästään eskarissa eikä kokopäivähoidossa.

Meillä esikoinen lopettä säännöllisien päiväunien nukkumisen jo 2-vuotiaana, eikä 3 vuotta täytettyään ole nukkunut päiväunia juuri koskaan. Mutta päiväkodin aloitettuaan alkoi kuitenkin nukkumaan, ja selvästi tarvitsikin sitä unta. Tokihan se siirsi iltanukkumista myöhempään, mutta en toisaalta haluaisikaan, että lapset menevät nukkumaan jo kello 19 kun ollaan kotona muutenkin vain muutama tunti sitä ennen.

Meidän päiväkodissa on periaate se, että päiväunille menee kaikki, siellä luetaan satu ja sitä lukeva henkilö poistuu nukkarista n. tunnin kuluttua sadun aloittamisesta, ja silloin ne, jotka eivät vielä nuku, saavat myös lähteä pois. Nukahtaneet nukkuvat siitä vielä n. tunnin eteenpäin.

Yhteistyössä