Päiväkoti ja päiunet/lepo?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minä"

Vieras
Miten teidän lasten päiväkodissa tuo päiväuniasia tapahtuu? Eiväthän kaikki lapset (kuten minun 3v) nuku enää päiväunia laisinkaan. Mitä sellaiset lapset tekevät sinä aikana kun muut nukkuvat kaksikin tuntia? :O Eihän voi olla mahdollista että henkilökunta on mitoitettu niin tiukasti ettei sellasille lapsille riitä hoitajaa jos eivät nuku päiväunia???

Kertokaa kokemuksia?

Lapsen päiväkotisopimus loppuu kyllä samantien jos siellä pakkonukutetaan kaksi tuntia päivässä.

Päiväkodissa missä omani on, Ei ole pakko nukkua mut lepohetki on pakollinen ja siis kuuntelevat sadun ja rauhottuuvat pitkällään hetken. Omani lopetti päiväunien nukkumisen jo ties miten kauan sitten mut nyt on sitten kuitenkin päikyssä nukkunu pienet unet ihan tyytyväisenä.

Tuskin missään päiväkodissa pakotetaan nukkumaan? En tiedä kuinka sellaista voisi tehdä? Omille lapsilleni olen sitä yrittänyt, mutta olen tullut käsitykseen, että en voi pakottaa ketään nukkumaan..

Itse perhepäivähoitajana laitan lapset levolle, luen sadun ja sen jälkeen laitan cd-soittimesta tulemaan lastenlauluja tai satua. Lapset kuuntelevat sitä n. 30-45 min. jonka jälkeen saa nousta ylös ne, jotka eivät ole nukahtanut. Useimmat nukahtaa.

Ei kannata ajatella, että meidän lapsi ei enää nuku. Se on hieno asia jos nukkuu! Itse olen huomannut, että sellaiset lapset jotka nukkuvat päiväunet, ovat iltapäivällä rauhallisempia, jaksavat keskittyä, tekevät rauhassa juttuja, esim. piirtävät ja sitä myöden oppivat esim. hyviksi piirtäjiksi. Sellaiset, jotka eivät nuku, käyvät usein ylikierroksilla iltapäivällä, sotkevat välipalalla, eivät jaksa keskittyä jne.

Nukkariin menee muiden mukana. Todennäkösesti nukahtaakin. Jos ei nukahda, pääsee sieltä pois ensimmäisten herääjien kanssa yhtäaikaa.

Miten sun lapses sit nukkuu kotona. Aika surullista, että 3v, joka on tosi pieni vielä, ei saa päiväunia. Aivot tarvii sen levon.

Eipähän vaan näytä nukkuvan mun 3v päivunia päiväkodissakaan! Ja rivien välistä hoitotädeiltä marmatust siitä, ettei heillä ole henkilökuntaa tarpeeksi niille lapsille jotka eivät nuku!! Meinaa pikkusen sieppaa kun päiväkotihoidosta kuitenkin maksetaan ja sitten sitä vastinetta ei meinaa saada vaan pakkonukutetaan ja lapsen pitää olla hipihiljaa kaksi tuntia huoneessa kun toiset vetää sikeitä! Kammo näyttää jo lapselle tulevan.

pakko ei oo nukkua tietenkään,mutta kyllähän sitä nukahtaa ,kun 2h maataan pimeässä huoneessa just syöneenä...Meillä tämä oli iso ongelma kun lapsen sai illalla nukkumaan vasta 00-00.30 ja itsellä oli herätys 4.45.Ryhmiksessä kun oli niin siellä pystyttiin antaa nukkua jopa 3h.

Eipähän vaan näytä nukkuvan mun 3v päivunia päiväkodissakaan! Ja rivien välistä hoitotädeiltä marmatust siitä, ettei heillä ole henkilökuntaa tarpeeksi niille lapsille jotka eivät nuku!! Meinaa pikkusen sieppaa kun päiväkotihoidosta kuitenkin maksetaan ja sitten sitä vastinetta ei meinaa saada vaan pakkonukutetaan ja lapsen pitää olla hipihiljaa kaksi tuntia huoneessa kun toiset vetää sikeitä! Kammo näyttää jo lapselle tulevan.

Siis, mitä vastinetta sä ja sun lapses nyt jäätte ilman ?? Jos haluut yksityishoitajan lapselles, hoidat itse tai palkkaat kotiin sellasen ;)

[QUOTE="vieras";21965156]Siis, mitä vastinetta sä ja sun lapses nyt jäätte ilman ?? Jos haluut yksityishoitajan lapselles, hoidat itse tai palkkaat kotiin sellasen ;)[/QUOTE]

Tarkoitan vastineena tässä tapauksessa hoitoa, siis hoitajaa myös siksi ajaksi kun toiset lapset nukkuu kaksi tuntia!

[QUOTE="juu";21965164]Päiväuni lataa akut. Olisi hyvä jos lapsesi nukkuisi edes hetken.[/QUOTE]

joo, ei olekaan kyse tästä, etteikö olisi hyvä nukkua ja etteikö sitä olisi yritetty. Mutta kun ei nuku kotonakaan päikkyjä, ei osaa/tarvi niitä näkjään päiväkodissakaan. Miettikääs itse, jos joutuisitte olemaan pimeessä huoneessa hipihiljaa 2h ja ootella kun toiset nukkuu.

Se sinun kullannuppusi on siellä päiväkodissa tasan samassa asemassa kuin kaikki muutkin lapset.Ei erityiskohtelua,jos lepohetki on kaikille pakollinen,sitä se on myös sinun naperollesi.Herätä lapsesi aikaisemmin aamulla niin päiväuniaikaan nukuttaa.

Juu, eli teidänkin mielestä lapsi pitää pakottaa nukkumaan tai olemaan hiirenhiljaa 2h joka päivä. Surullista. Ja minä en ole vaatimassa mitään yksityishoitajaa vaan varmistuksen sille, että joku katsoo lapsen perään kun hän leikkisi sen aikana kun muut nukkuu. Hyvin todennäköisesti siellä muitakin lapsia on, jotka eivät (esimerkiksi lyhyiden hoitopäivien vuoksi) nukahda päiväkodissa kahdeksi tunniksi.

Minä todellakin ymmärrän ja tiedän että uni on tärkeetä, muttaa lapseni nukkuu öisin 12h ja se on ollut jo kauan ihanteellinen ja riittävä uniaika hänelle.

Eikä henkilökuntaa ole mitoitettu niin, että sitä olisi vähemmän päiväunien aikaan, vaan että päivälevon aikaan heillä on sellaista tekemistä mitä muulloin ei voi tehdä. Kaikenlaista palaveria ja paperityötä.

Ja vaikka lapsi ei kotona tarvitsisi unia päiväkodissa tarvitsee ainakin sitä lepoa.

Onko sulla muuten mitään käsitystä siitä paljonko päivähoidon kustannukset ovat? Aika helvetin paljon enemmän kuin sen max. 254 e mitä sinä päiväkotiin maksat. Eihän tuolla summalla edes saisi sitä yksityishoitajaa niille päiväunitunneille...

Moneltako lapsi käy illalla nukkumaan?Moneltako herää aamulla?Jos lapsi on vasta aloittanut päivähoidon,kaikki on uutta ja outoa.Minun 3v ottaa kotona vain noin puolen tunnin tirsat päivisin,mutta päikkärissä nukkuu sen 2 tuntia ja monesti ovat herätelleet välipalle kun ois vaan jatkanu uniaan. :) Alkuun ei suostunut nukkumaan päikkärissä edes sitä puolta tuntia,mutta nyt kuulema nukahtaa heti sadun jälkeen. :)

Juu, eli teidänkin mielestä lapsi pitää pakottaa nukkumaan tai olemaan hiirenhiljaa 2h joka päivä. Surullista. Ja minä en ole vaatimassa mitään yksityishoitajaa vaan varmistuksen sille, että joku katsoo lapsen perään kun hän leikkisi sen aikana kun muut nukkuu. Hyvin todennäköisesti siellä muitakin lapsia on, jotka eivät (esimerkiksi lyhyiden hoitopäivien vuoksi) nukahda päiväkodissa kahdeksi tunniksi.

Minä todellakin ymmärrän ja tiedän että uni on tärkeetä, muttaa lapseni nukkuu öisin 12h ja se on ollut jo kauan ihanteellinen ja riittävä uniaika hänelle.

No herätä se lapsi aiemmin aamulla. Miten teillä siis kotona nukutaan, mistä-mihin? Voitko vastata.
Lapsienkin on vaan sopeuduttava tähän yhteiskuntaan ja sen tavoille, joskus se vaatii jopa unirytmin muuttamista.

Vaikka lepohetki oliskin niin mä ymmärrän kyllä ap:ta ei se lepohetki voi tarkottaa mitään kahden tunnin paikoillaan hiljaa olemista jos ei vaan nukuta.

Tässäpä juuri se pointti, jota en itse ilmeisesti osannut tuoda selkeesti esille. Lepohetki, eli vaikka satuhetki, jossa köllötellään ja kuunnellaan rauhassa pari satua on ok, todellakin. Mutta se kahden tunnin pakko-hiljaaoleminen pimeess huoneessa hereillään on kammottavaa ja lapselle tulee ihan varmasti kammo koko päiväkotiin.

Monesta moneen siis nukkuu yöuniaan? Aika lyhyeksi jää vanhempien ja lasten yhteinen aika arkena jos lapsi on kokopäivähoidossa ja yöunillekin menee kovin aikaisin.

Täällä ne, jotka ei nuku, niin ne on sen tietyn ajan levolla muiden kans, ja sitten saa lähtee leikkimään. Ja yleensä se aikuinen, joka on ollu nukuttamassa, touhuaa nukkumattomien lasten kans. Ja päiväkoti-apulainen. Mutta siis kaikki käy levolla kuitenkin.

Juuri näin,jos laitat lapsen nukkumaan 18.30 ja hän herää 6.30,ei sitä TIETENKÄÄN nukuta vielä 11-12 aikaan jolloin päiväuniaika hoidossa on.Lapsi nukkumaan klo 21 ja herätys 6.30,taatusti nukkuu päiväunet.

Yhteistyössä