Päiväkoti ja lapsen sairastaminen, muka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Annukka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Annukka"

Vieras
Onko kukaan muu kokenut painostusta pk:n toimesta lapsen lääkäriin viennistä?

Oma 2-vuotiaani on ollut nuhassa noin 3 vkoa ja tämän ajan pk:ssa on mitattu pojan kuumetta, koska tämä vaikuttaa lämpimältä. HOitajat ovat menneen viikon ajan hokeneet, että korvat kannattaisi tarkistaa, koska nenä valuu niin pahasti. Olen sanonut, että pojan käytöksessä ei ole mitään poikkeuksellista, hän nukkuu hyvin, syö hyvin jne. Ainoastaan nenä valuu, kenelläpä ei (?!).

Viime vkolla pojalla väitettiin jo olevan silmätulehduskin ja torstaina laitettiin viestiä, että poika on kipeä ja hieroo korvaa. Poika tulee käyttää lääkärissä. Hainkin pojan kesken päivää pois hoidosta vain huomatakseni poikani olevan täysin terve. Käytin poikaa lääkärissäkin tämän painostuksen vuoksi. POika todettiin sielläki täysin terveeksi. Olen hyvin ärsyyntynyt tästä ja yritänkin kerätä itseäni, jotta saan asiallisesti maanantaina sanottua, että minä tunnen lapseni, enkä halua enää kokea painostusta kyseisestä asiasta.

Ymmärän, että lapsi voi sairastua äkkiä, ja todellakin kuvittelin lapseni olevan sairas torstaisen viestin saatuani. Onko kukaan muu törmännyt tällaiseen "kohteluun"?

[QUOTE="vieras";24599666]Rään jatkuva valuminen ei ole normaalia. (?)[/QUOTE]

No ei kai ap sanonutkaan että lapsen nenä valuu joka ikinen päivä kuukausi ja vuosi toisensa jälkeen? 3 viikkoa kestävä nuha sen sijaan on ihan normaalia!

[QUOTE="vieras";24599666]Rään jatkuva valuminen ei ole normaalia. (?)[/QUOTE]

Räkä valuu ajoittain, ei siis ihan koko ajan. Välillä räkä on kirkasta ja välillä vihreää. LÄäkäri kuunteli keuhkot, katsoin kurkun, korvat ja nenän. Ei mitään ongelmaa. Lääkäri on erikoislääkäri ja putkittanut isomman lapseni korvat aikoinaan. Tiedän jotain korvatulehduksista.

Kysyin lääkäriltä rään valumisesta ja vastaus oli, että syksyllä lasten nenät tuppaa valumaan. Saman olen todennut nyt 5 vuoden kokemuksella.

Ei mustakaan jatkuva räkäisyys mitenkään normaalia ole. Vai koko teidän perheelläkö nokka jatkuvasti vuotaa?? o_O

Anna asian olla. Joskus hoitajat kuvittelevat itsensä niin maan viisaiksi, mutta todistitpa heidän luulonsa vääräksi, eiklhän se riitä?

[QUOTE="vieras";24599683]Ei minustakaan ole normaalia, että nenä vuotaa monta viikkoa. Onko allergioita?[/QUOTE]

Kuten olen yrittänyt sanoa niin räkä ei valu solkenaan koko ajan. Torstain jälkeen nenä ei ole valunut. Ulkona vähän. Ei ole allergioita. Täysin terve lapsi.

[QUOTE="vieras";24599710]Just. Lapsestasi ollaan huolissasi ja sä suutut?! Tyypillinen "minä tiedän/osaan kaiken vanhempi"..

Empä haluaisi olla päikyssä töissä mihin lapsesi viet.[/QUOTE]

Kyllä mua ärsyttäis enemmän kaikentietävät hoitajat jotka kuvittelevat tietävänsä paremmin kuin vanhemmat. Monesti totuus on kuitenkin ihan toinen ja hoitajilla vain on ihme tarve päteä.

Ja kyllä minä yleensä tiedän ja osaankin kaiken mikä lapseeni liittyy! Ei lapsia hoitoon viedä koska itse ei osattaisi.

oot vissiin lastenhoitaja työssäsi? ;)

Päiväkodissa töissä olleena... aika usein tuli vastaan näitä tapauksia joissa lapsi vanhempien mukaan "täysin terve", ja hoidossa lapsella vaan räät valui poskelle ja oli ihan flaati. Niinkuin itsekin alussa totesit että "kenelläpä ei nenä vuotaisi?" - no, ei se nyt vaan normaalia ole jos vuotaa, ellei sitten ole allergiaa tms. En usko että hoitajat keksii näitä päästään jos lapsi OIKEASTI on terve.

Ja btw, itsekin kävin lääkärissä kun paikkoja kolotti ja nenä vuoti kuin tykkijoki, kuumetta ei ollut niin lääkäri totesi täysin terveeksi. Mutta olo ei ollut terve. Kuume ei kerro kaikkea. Pienet lapset ei osaa useinkaan kertoa olostaan, ja lapset nousevat heti leikkimään kun olo vähääkään helpottaa, vaikka terveitä eivät olekkaan.

[QUOTE="vieras";24599710]Just. Lapsestasi ollaan huolissasi ja sä suutut?! Tyypillinen "minä tiedän/osaan kaiken vanhempi"..

Empä haluaisi olla päikyssä töissä mihin lapsesi viet.[/QUOTE]

Minä en ole suuttunut, ihmettelen vain tuota diagnosoinnin tarvetta jos kyseessä on terve lapsi. Miksi vanhempaa ei uskota, jos hän sanoo, että lapsi ei ole sairas? Minä olen lapseni paras tuntija, miksi hoitajalla on tarve kävellä tämän yli? Lapsihan oli terve, miksi hänestä on väkisin yritetty saada sairasta? Ja mikä se silmätulehdusjuttukin oli? Minä vilpittömästi luulin, että lapseni oli sairastunut, kun torstaina tuli viesti. Jopa toisen ryhmän hoitaja sanoi minulle lapsestani, että ei tämä kovin sairaalta näytä...

[QUOTE="hehe";24599725]Kyllä mua ärsyttäis enemmän kaikentietävät hoitajat jotka kuvittelevat tietävänsä paremmin kuin vanhemmat. Monesti totuus on kuitenkin ihan toinen ja hoitajilla vain on ihme tarve päteä.

Ja kyllä minä yleensä tiedän ja osaankin kaiken mikä lapseeni liittyy! Ei lapsia hoitoon viedä koska itse ei osattaisi.

oot vissiin lastenhoitaja työssäsi? ;)[/QUOTE]

No itse olen toiminut hoitajana, enkä kyllä tavannut hoitajaa joka lähettäisi terveen lapsen kotiin vain päteäkseen? hah :D absurdia.

Sen sijaan tapasin useitakin vanhempia joiden mukaan lapsi on terve vaikka sillä on

a. nuha ja yskä b. korvatulehdus c. silmätulehdus d. lämpöä e. vatsatauti

[QUOTE="hehe";24599725]Kyllä mua ärsyttäis enemmän kaikentietävät hoitajat jotka kuvittelevat tietävänsä paremmin kuin vanhemmat. Monesti totuus on kuitenkin ihan toinen ja hoitajilla vain on ihme tarve päteä.

oot vissiin lastenhoitaja työssäsi? ;)[/QUOTE]

Tuskimpa se osaamattomuus liity mitenkään siihen viedäänkö lapset hoitoon vai ei?!
Ihan oikeasti, ärsyttäisi jonkun huoli sun lapsestas? Uskomatonta. Vai ärsyttääkö se huoli VAIN jos se tosiaan tulee henkilökunnan suunnasta?

[QUOTE="vieras";24599728]Päiväkodissa töissä olleena... aika usein tuli vastaan näitä tapauksia joissa lapsi vanhempien mukaan "täysin terve", ja hoidossa lapsella vaan räät valui poskelle ja oli ihan flaati. Niinkuin itsekin alussa totesit että "kenelläpä ei nenä vuotaisi?" - no, ei se nyt vaan normaalia ole jos vuotaa, ellei sitten ole allergiaa tms. En usko että hoitajat keksii näitä päästään jos lapsi OIKEASTI on terve.

Ja btw, itsekin kävin lääkärissä kun paikkoja kolotti ja nenä vuoti kuin tykkijoki, kuumetta ei ollut niin lääkäri totesi täysin terveeksi. Mutta olo ei ollut terve. Kuume ei kerro kaikkea. Pienet lapset ei osaa useinkaan kertoa olostaan, ja lapset nousevat heti leikkimään kun olo vähääkään helpottaa, vaikka terveitä eivät olekkaan.[/QUOTE]

Mutta kun oman lapseni käytös ei ole ollut ollenkaan poikkeuksellista :). Leikkii, syö, nukkuu hyvin. Lääkärissäkin todettiin terveeksi. Ymmärrän kyllä pointtisi ja ymmärrän ylilyönnit, mutta meidän tapauksessani tämä on mennyt liian pitkälle. Pojalta on mitattu kuumetta jopa kaksi kertaa päivässä! Samalla sanottu, että ulkona leikkinyt reippaasti ja syönyt hyvin. Herätessä lämmin. POikani on kyllä kuumaverinen ja hikoilee helposti.

3 viikkoa vuotava nenä ei periaatteessa ole normaalia mutta tosiaan nää räkätaudit saattaa hyvinkin pitää lasta räkäsenä kuukaudenkin. Ollaanko kuukausi pois hoidosta ja vanhemmat töistä jos lapsi muuten ihan ok?

Kaikissa paikoissa edes pääse lääkärin vastaanotolle siksi että nenä vuotaa.

[QUOTE="Annukka";24599730]Minä en ole suuttunut, ihmettelen vain tuota diagnosoinnin tarvetta jos kyseessä on terve lapsi. Miksi vanhempaa ei uskota, jos hän sanoo, että lapsi ei ole sairas? Minä olen lapseni paras tuntija, miksi hoitajalla on tarve kävellä tämän yli? Lapsihan oli terve, miksi hänestä on väkisin yritetty saada sairasta? Ja mikä se silmätulehdusjuttukin oli? Minä vilpittömästi luulin, että lapseni oli sairastunut, kun torstaina tuli viesti. Jopa toisen ryhmän hoitaja sanoi minulle lapsestani, että ei tämä kovin sairaalta näytä...[/QUOTE]

No ehkäpä hoitajat ovat työssään törmänneet liian moneen vanhempaan joka tuo lapsesta ihan oikeasti sairaana hoitoon. Panadolia on repussa, kyllä se sillä pärjää. Tällä mentaliteelilla on ennenkin lapsia ovella varmasti ollut.
Ehkä heillä sitten on kynnys korkealla, ei sairaita lapsia hoitoon.

[QUOTE="vieras";24599751]Jos silmät punoittaneet ja kutisseet jossain vaiheessa päivää, on helposti ekana mielessä silmätulehdus. Onko lapselle koskaan tehty allergiatestejä?[/QUOTE]

Miksi olisi tehty allergiatestit :)? Ei torstainen lääkäri ainakaan sitä ehdottanut. Olisiko pitänyt kysyä? Lapsella oli lämpöä 3 vkoa sitten ja sen jälkeen nenä on valunut. Ei tosin niin paljon, että itse olisin siitä ollut huolissani. PK:ssa kyllä. Tosin olen toki tyytyväinen, että hoidossa välitetään lapsestani! Mutta nyt on tosiaan mennyt jo yli. Olis vaan mielenkiintoista tietää onko muilla ollut näin.

Tuliko mieleesi, että vaikka kotona lapsi vaikuttaa sinun silmiisi terveeltä on hän päiväkodiss avoinut käyttäytyä poikkeavasti ja hoitajat ovat siksi kuvitelleet lapsen olevan oikeasti sairas? Eli ihan hyvää hyvyyttään suosittelevit lääkäriä.

Sinun kannattaa kuitenkin sanoa päiväkotiin ihan napakasti asiasta, koska se sinua ärsyttää ja parempi on aina puhua asioista suoraan. Sanot, että lapsellasi on herkästi nuha ja sinä koit päiväkodin jatkuvat puheet lääkäriin viemisestä hyvin painostava ja sinun vanhemman taitojasi aliarvioivana. Että haluat toki kuulla, jos lapsesi vointi on vaikuttanut poikkeavalta. Tässä voisit kysyä miksi hoitajat ovat ajatelleet lapsen olevan sairas? Onko tämä ollut kiukkuinen/väsynyt/levoton päiväkodissa? Pyydä ihan konkreettsiia esimerkkejä. Korvan hierominen ei riitä, ksoka voihan korva vain kutista esimerkiksi hiusten vuoksi. Sitten toistat, että kotona lapsi on ollut nenän valumista lukuunottamatta terveen oloinen ja muistutat, että olet sanonut tästä asiasta päiväkotiinkin monesti. ja jatkossa toivoisit, että sinua vanhempana kuunneltaisiin paremmin. Että kävitte sitten lääkärissä ja lääkäri totesi lapsella olevan nuhan. Etten enää päiväkodin painostuksen vuoksi viitsisi ihan huvikseen kuluttaa omaa, alpsesi ja lääkärin aikaa.

Kannattaa sanoa asiasta, koska itsellänikin on ollut tuollaisia työkavereita, jotka jatkuvasti "kuvittelevat" lasten olevan sairaita eikä heihin auta muu kuin napakka sanominen.
Tosin kolme viikkoa on aika pitkä aika olla nuhainen. Jos päiväkodissa ei sellaista nuhatonta hetkeä ole ollut olisin minäkin lapsen voinnista ollut hiukan huolissani. Mutta kuitenkin uskonut vanhemman sanaa lapsen voinnista.

3 viikkoa vuotava nenä ei periaatteessa ole normaalia mutta tosiaan nää räkätaudit saattaa hyvinkin pitää lasta räkäsenä kuukaudenkin. Ollaanko kuukausi pois hoidosta ja vanhemmat töistä jos lapsi muuten ihan ok?

Kaikissa paikoissa edes pääse lääkärin vastaanotolle siksi että nenä vuotaa.

Tätä mäkin juuri tarkoitin. Vai eikö teidän muiden lapsilla koskaan ole ihan vaan nuhaa, ilman mitään muuta? Meillä on tällähetkelläkin esikoisella nuha, ei tosin mitään vihreää räkää tule, mutta ihan normaali oma itsensä on, jaksaa leikkiä ja käydä sienimetsällä ja nukkuu hyvin yms.

Ja te varmaan olette vasta päikyssä aloittanu. Eihän hoitajat voi tietää, et lapsesi on kuumaverinen tms. Etkä sinä tiedä hoitajien käytäntöä. Kannattas nyt vaan hengittää syvään ja antaa koko asian olla. Varsinkin jos nuhakin on kerta ohi.

Näin syksyllä nuo virukset tuppaa kiertämään. Infektion jälkeinen yskä saattaa kestää neljä viikkoa, ja olla edelleen TÄYSIN NORMAALIA. Usein menee vielä niin että sairastuu virustautiin ->nuhaa, köhää, paranee -> yskä jää ja ennenkuin yskä ehtii lähteä pois niin on jo uusi virustauti päällä. Lapselle on normaalia sairastaa jopa 10 hengitystieinfektiota vuodessa ilman että mitään on vialla (sanoi lastenlääkäri).

Joten hyvinkin voi olla että lapsi on muka "koko ajan" kipeä. Mutta kertokaahan koska normaalisti syövä, juova, touhuava lapsi jolla nenä valuu, on ollut niin sairas että ei voi mennä hoitoon? Sehän sen ratkaisee onko hoitokuntoinen miten jaksaa olla mukana ja ulkoilla.

[QUOTE="hoitaja";24599771]Tuliko mieleesi, että vaikka kotona lapsi vaikuttaa sinun silmiisi terveeltä on hän päiväkodiss avoinut käyttäytyä poikkeavasti ja hoitajat ovat siksi kuvitelleet lapsen olevan oikeasti sairas? Eli ihan hyvää hyvyyttään suosittelevit lääkäriä.

Sinun kannattaa kuitenkin sanoa päiväkotiin ihan napakasti asiasta, koska se sinua ärsyttää ja parempi on aina puhua asioista suoraan. Sanot, että lapsellasi on herkästi nuha ja sinä koit päiväkodin jatkuvat puheet lääkäriin viemisestä hyvin painostava ja sinun vanhemman taitojasi aliarvioivana. Että haluat toki kuulla, jos lapsesi vointi on vaikuttanut poikkeavalta. Tässä voisit kysyä miksi hoitajat ovat ajatelleet lapsen olevan sairas? Onko tämä ollut kiukkuinen/väsynyt/levoton päiväkodissa? Pyydä ihan konkreettsiia esimerkkejä. Korvan hierominen ei riitä, ksoka voihan korva vain kutista esimerkiksi hiusten vuoksi. Sitten toistat, että kotona lapsi on ollut nenän valumista lukuunottamatta terveen oloinen ja muistutat, että olet sanonut tästä asiasta päiväkotiinkin monesti. ja jatkossa toivoisit, että sinua vanhempana kuunneltaisiin paremmin. Että kävitte sitten lääkärissä ja lääkäri totesi lapsella olevan nuhan. Etten enää päiväkodin painostuksen vuoksi viitsisi ihan huvikseen kuluttaa omaa, alpsesi ja lääkärin aikaa.

Kannattaa sanoa asiasta, koska itsellänikin on ollut tuollaisia työkavereita, jotka jatkuvasti "kuvittelevat" lasten olevan sairaita eikä heihin auta muu kuin napakka sanominen.
Tosin kolme viikkoa on aika pitkä aika olla nuhainen. Jos päiväkodissa ei sellaista nuhatonta hetkeä ole ollut olisin minäkin lapsen voinnista ollut hiukan huolissani. Mutta kuitenkin uskonut vanhemman sanaa lapsen voinnista.[/QUOTE]

Kiitos kommentistasi :)! Aion kyllä maanantaina sanoa asiasta. Poika on tosiaan ollut itkuinen joskus aamupäivisin ennen lounasta ja olenkin sanonut, että se johtuu varmasti siitä, että poika ei halua pihalta sisälle, vaan haluaa jatkaa leikkiä ulkona. Lapselle jää tämä pahamieli ns. päälle, eikä saa murheeltaan syötyä. Pitää sanoakin hoitajille, että ymmärtävät tämän varmasti. Olen kyllä yrittänyt asiasta sanoa. Ja korvan kutina varmasti johtuu poikani pitkistä hiuksista, joita en ole raskinnut leikata. Ehkä pitäisi.

Kyllä olen törmännyt tuohon samaan eli soitettu tarhasta että kipeä,
vaan kotia kun päästy, olo ollut mitä parahin. Ja vasta muutama viikko
sitten tuli puhelu kun poika oli itkuinen, kuulema ollut kokopäivän, no
tietysti haettiin pois ja taas kun kotiin päästiin, poika oli taas pirteä itsensä.
Eli tuolloin kun oli itkenyt oli aamupäivällä säikähtänyt ulkona ukkosta ( hänelle ensimmäinen kerta ukkosesta! ) ja siitä oli tuo itkuisuus johtunut. Ymmärrän että tulee päiviä jolloin lapsenkaan ei huvita olla siellä tarhassa.Ja toisten päin ettei
tädit ehdi antamaan lohtua ym.> helpointa heille soittaa vanhemmille että hakevat lapsen pois.