Päiväkoti haluaa lapsen jätettävän heti ekasta päivästä yksin hoitoon. Onko ok?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kuka noin on teille sanonut? Henkilökunta vai johtajakin? Meidän päiväkodissa, ja kaupungissa yleensä, sanotaan vanhemmille et jos vaan suinkin aikaa ja halua on niin olisi kiva et tutustuttaisiin ensin. Vaikka muutamia päiviä lapsen kanssa yhdessä oleen. Aluksi esim. aamupäivän, sitten jo nukkariajan ylitse. Ja sitten voisi lapsen jättää itsekseen ja aloittaa hoidon. Lapsellehan on parempi jos hän saa rauhassa tutustua vanhemman läsnäollessa. Kai se nyt aika oudolta tuntuisi jos heti tökätään vieraaseen paikkaan, vieraiden ihmisten keskelle. Aika epäammattimaista käytöstä... (mutta jos henkilökunta kokee vanhemmat häiritseväksi tekijäksi-eli siis eivät kehtaa olla normaalisti heidän nähden, eli mitä kaikkea siis voikaan päivän aikaan tapahtua kun kukaan ei näe...)

Ei lasta kannata totuttaa siihen, että siellä ollaan äidin kanssa. Sitten on toinen opettelu vielä siinä että siellä pitääkin olla yksin. Ei siihen pehmeään laskuun kannata äidin läsnäoloa sekoittaa, heti ekasta aamusta yksinään vaikka 1h, toisena aamuna 2h jne.. Hienosti se menee, noin iso lapsi kuitenkin jo kyseessä, niin ymmärtää kyllä että äiti tulee kohta :)

muoks. siis toki ennen tätä hoidon alkua kannattaa käydä tutustumassa, jolloin tietysti on äitikin mukana, pitäähän sitä lastenhoitajan kanssa jutella lapsen tavoista ym. Aikaa tähän n. 1h

Viimeksi muokattu:
Teen varmaan niin, että järjestän ekat päivät ihan lyhyiksi. Saa käydä vaikka ekana aamuna leikkimässä ja syömässä ja haetaan kotiin ennen päiväunia. Ja jos hyvin menee, toisena päivänä jää unille ja haen heti unien jälkeen.

[QUOTE="aloittaja";24020807]Meillä vajaa 3 v. on aloittamassa päiväkodissa. Päiväkodissa oltiin sitä mieltä, että vanhemman läsnäolo ei ole tarpeen vaan heti ekasta päivästä sanotaan heipat ja jätetään sinne. Musta tuntuu aika hurjalta, ettei olisi mitään pehmeää laskua, niin että olen itse paikalla pari päivää tai ainakin osan ekoista päivistä.

Mitä mieltä olette, suostunko päiväkodin tapaan vai jäänkö katsomaan aluksi miten lapsi sopeutuu?[/QUOTE]

En suostuisi missään tapauksessa. Missä tällainen päiväkoti oikein on, jossa ymmärrys on tuolla tasolla?!

Mun 2 ja 5 -vuotiaat poikani menevät hoitoon elokuussa. Kävimme tutustumassa viime vkolla päiväkodissa hoitajiin ja paikkoihin. Huomenna menemme taas. Elokuun ensimmäisen viikon olen poikien kanssa päiväkodissa osan päivistä. Ainakin kerran nukutan nuoremman itse päiväunille ja olen mukana niin, että hoitajat tulevat tutuksi. Tämä on päiväkodin tapa! Tutustumisjakso pienimmillä on vähintään vko. Parhaimmillaan 2 vkoa. Ihana päiväkoti on muutenkin ja hoitajat myös!

Päiväkodissa toimitaan ns. omahoitajuusperiaatteen mukaan. Perheestä on valokuva, joka on lapsen käytössä aina ikävän yllättäessä yms.

Meillä lapsi aloittaa elokuussa päiväkodissa ja hoitaja haluaa että kuljetaan 2 viikkoa mukana tutustumassa :O on itse sen ensimmäisen viikon vielä lomalla... ei meillä ole mahdollisuutta oikein kahta viikkoa siellä olla ja miten lapsi voi tottua jäämään yksin sinne joskus jos mukana ollaan...en tajua.

Tuon ohjeen antoi siis hoitaja, sanoi, että niin on yleensä toiminut homma paremmin. Toisaalta ymmärrän, jos syksyllä aloittaa paljon uusia lapsia, siellä saattaisi olla yhtä aikaa pyörimässä melkoinen lauma vanhempia. Hoitopaikka siis vaikutti muuten hyvältä, itse siis kävin siellä paikanpäällä sopimassa asioita.

Kysyin siis käydessäni kuinka kauan minun kannattaisi olla mukana, johon hoitaja totesi, että yleensä on toimittu niin, että vanhempi ei ole mukana. En tajunnut siinä kysyä kävisikö se, että lapsi on aluksi ihan lyhyitä päiviä. Mutta tuskinpa heillä mitään sitä vastaan on, kyllähän lapsensa saa hoidosta hakea, kun haluaa.

Päiväuniaika mua vähän huolettaa, lapsi on ollut aika huono nukahtamaan, joten haluaisin, että jäisi turvallinen olo ekoina päivinä nukahtaa.

Kun meillä pojat aloittivat 12 vuotta sitten päiväkodissa Tuusulassa, oli käytäntönä harjoitella hoitoon jäämistä pikkuhiljaa. Meille tuli tieto hoitopaikasta, vasta edellisellä viikolla, joten pystyimme harjoittelemaan vain 4 päivää, josta 2 päivänä minäkin olin mukana. Kolmantena päivänä olin aluksi mukana ja ulkoilun aikana lähdin lenkille. 4 päivänä jätin pojat hoitoon puoleksi päiväksi, jolloin saivat ruoankin. Ja tämän kaiken kävivät ihan ilmaiseksi. Monet harjoittelivat hoitoon jäämistä viikkojakin. Mielestäni oli paljon mukavampaa jättää lapset hoitoon, kun paikka oli jo tuttu. Kamalaa olisi jättää lapset yksin johonkin, jossa olisimme vaan pikaisesti käyneet tutustumassa.

Nykyään vissiin tästä tavasta ollaan luovuttu?

[QUOTE="aloittaja";24021112]Tuon ohjeen antoi siis hoitaja, sanoi, että niin on yleensä toiminut homma paremmin. Toisaalta ymmärrän, jos syksyllä aloittaa paljon uusia lapsia, siellä saattaisi olla yhtä aikaa pyörimässä melkoinen lauma vanhempia. Hoitopaikka siis vaikutti muuten hyvältä, itse siis kävin siellä paikanpäällä sopimassa asioita.

Kysyin siis käydessäni kuinka kauan minun kannattaisi olla mukana, johon hoitaja totesi, että yleensä on toimittu niin, että vanhempi ei ole mukana. En tajunnut siinä kysyä kävisikö se, että lapsi on aluksi ihan lyhyitä päiviä. Mutta tuskinpa heillä mitään sitä vastaan on, kyllähän lapsensa saa hoidosta hakea, kun haluaa.

Päiväuniaika mua vähän huolettaa, lapsi on ollut aika huono nukahtamaan, joten haluaisin, että jäisi turvallinen olo ekoina päivinä nukahtaa.[/QUOTE]

Itse pidän yhden lomaviikon tuossa elokuun alussa. Eihän se muuten onnistuisi. Ja ehdottomasti suosittelen ainakin yhden nukutuksen hoitamaan. Lapset sopeutuu siihen nukkumiseen todella nopeasti. Mutta lapsenkin kannalta se, että äiti on mukana ainakin kerran, antaa turvaa.

Hirvittävän julmia jotkut kommentit. Eikä se lapsen pk-oppimista millään tavalla haittaa, että vanhempi on alussa mukana! Toinen pointti tässä on se, että jos vanhempi on mukana ja tekemisissä hoitajan kanssa, lapselle tulee tunne, että hoitaja on ns. äidin tuttu/kaveri. Tämä auttaa myös kiinnittymisessä omaan hoitajaan. Se on kuitenkin kaiken a ja o. Tsemppiä teille!

[QUOTE="Tiina";24021059]En suostuisi missään tapauksessa. Missä tällainen päiväkoti oikein on, jossa ymmärrys on tuolla tasolla?!

Mun 2 ja 5 -vuotiaat poikani menevät hoitoon elokuussa. Kävimme tutustumassa viime vkolla päiväkodissa hoitajiin ja paikkoihin. Huomenna menemme taas. Elokuun ensimmäisen viikon olen poikien kanssa päiväkodissa osan päivistä. Ainakin kerran nukutan nuoremman itse päiväunille ja olen mukana niin, että hoitajat tulevat tutuksi. Tämä on päiväkodin tapa! Tutustumisjakso pienimmillä on vähintään vko. Parhaimmillaan 2 vkoa. Ihana päiväkoti on muutenkin ja hoitajat myös!

Päiväkodissa toimitaan ns. omahoitajuusperiaatteen mukaan. Perheestä on valokuva, joka on lapsen käytössä aina ikävän yllättäessä yms.[/QUOTE]

Eli ei siis kokonaan olla luovuttu pitkistä harjoitteluista, vaan se on ilmeisesti kunta/päiväkotikohtaista.

Piti ihan lapsettomankin lukea tämä...olen aina luullut, että ne lapset tosiaan jätetään hoitoon sinne hoitoon, eikä jäädä itse sinne kykkimään. Tutustumiskäynnit nyt tietysti on eri asia.

Onpa tässä suuria eroja. Osassa paikoista 2 viikon tutustumisaika ja toisissa ei mitään. Kun lapsi meni pph:lle, olin itse mukana ja hoidin ekat nukutukset ja hyvin lapsi oppi olemaan siellä ilman äitiä.

Olin aluksi vain lyhyitä aikoja poissa, jotta lapsi oppi, että äiti kyllä tulee takaisin hakemaan hänet. Ekana päivänä taisin olla koko päivän, sitten jäi aamupäiväksi ja tulin nukuttamaan, kolmantena päivänä tulin takaisin niin, että herätessä päiväunilta olin jo paikalla. Hyvin toimi tuolloin, joten ajattelin, että päiväkodissa toimittaisiin saman tyyppisesti.

Yhteistyössä